Η Σοφία Κόπολα και ο ελληνικός κινηματογράφος οι κερδισμένοι της Μόστρας
Η Σοφία Κόπολα και ο σύντροφός της, ο γάλλος τραγουδιστής Thomas Mars, στην πρεμιέρα της ταινίας «Somewhere»
Με το Χρυσό Λιοντάρι, αποχώρησε η Σοφία Κόπολα, η φετινή νικήτρια του 67ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας για την ταινία της «Somewhere». Η σκηνοθέτις πήρε τα εύσημα για την ταινία της από τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, τον Κουέντιν Ταραντίνο, πρώην σύντροφο και στενό της φίλο.
Με το Χρυσό Λιοντάρι, αποχώρησε η Σοφία Κόπολα, η φετινή νικήτρια του 67ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας για την ταινία της «Somewhere». Η σκηνοθέτις πήρε τα εύσημα για την ταινία της από τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής, τον Κουέντιν Ταραντίνο, πρώην σύντροφο και στενό της φίλο. «Μας μάγεψε από την πρώτη σκηνή: κάθε φορά που ξεκινάμε να συζητήσουμε, επιστρέφαμε σε αυτή την ταινία», τόνισε ο ίδιος ανακοινώνοντας το βραβείο.
Στο στόχαστρο του «Somewhere» της Σοφίας Κόπολα βρίσκεται ο κόσμος του Χόλιγουντ. Η δημιουργός, με ειρωνική ματιά και χιούμορ ξετυλίγει τη ξέφρενη ζωή ενός ιταλοαμερικανού σταρ, του Τζόνι Μάρκο (Στίβεν Ντορφ) που οδηγεί Φεράρι, παίρνει ναρκωτικά και αλλάζει τις ερωμένες σαν τα πουκάμισα. Ο ήρωας αναθεωρεί τον τρόπο ζωής του, όταν υποχρεώνεται ξαφνικά να αναλάβει τη φροντίδα της εντεκάχρονης κόρης του, που ζούσε ως τότε με την πρώην γυναίκα του.
Ο Κουέντιν Ταραντίνο άφησε τη σφραγίδα του στο φετινό φεστιβάλ, τιμώντας μια μορφή του ανεξάρτητου αμερικάνικου κινηματογράφου που τον ανακάλυψε και τον στήριξε στα πρώτα του βήματα: τον 78χρονο σκηνοθέτη και παραγωγό Μόντε Χέλμαν, ο οποίος επέστρεψε στη Μόστρα με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του εδώ και τριάντα χρόνια το «Road to nowhere». Στον Χέλμαν, τον παραγωγό της παλαιότερης ταινίας του Ταραντίνο «Reservoir Dog», απονεμήθηκε το Ειδικό Βραβείο για το σύνολο της καριέρας του.
Με το Ασημένιο Λιοντάρι της Καλύτερης Σκηνοθεσίας βραβεύτηκε για το έργο του «La Balada triste de trompeta», ο ισπανός Αλεξ ντε λα Ινγλέσια, 45 ετών. Πρόκειται για μια αλλόκοτη κωμωδία με φόντο τη δικτατορία του Φράνκο.
Ειδικό Βραβείο της κριτικής επιτροπής απονεμήθηκε και στην ταινία «Essential Killing» του Πολωνού Γιέρζι Σκολιμόφκσι. Ο πρωταγωνιστής, ο αμερικανός Βινσεντ Γκάλο, τιμήθηκε επίσης με το βραβείο για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία για το ρόλο του ενός αφγανού φυγά που καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη. Η υποκριτική του δεινότητα είχε έναν επιπλέον παράγοντα δυσκολίας, καθώς στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας παραμένει σιωπηλός.
Το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι για Καλύτερο Νέο Ηθοποιό απονεμήθηκε στην εντυπωσιακή Μίλα Κούνις, η οποία πρωταγωνιστούσε στο φιλμ «Μαύρος Κύκνος» του Ντάρεν Αρονόφσκι, με το οποίο άνοιξε τις πύλες του το φεστιβάλ. Το Βραβείο Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη πήγε τελικά στην Τουρκία για το φιλμ «Majority» (Seren Youce) και όχι στον Σύλλα Τζουμέρκα όπως ελπίζαμε (για τη «Χώρα προέλευσης»).
Τέλος στην εποχή των 3D μπλοκμπάστερ που υπόσχονται να επαναφέρουν το κοινό στις κινηματογραφικές αίθουσες, είναι ενδιαφέρον να δούμε και το νεοσύστατο βραβείο της Mόστρας για το καλύτερο 3D φιλμ της χρονιάς («Persol 3D»). Το βραβείο μοιράστηκαν φέτος δύο ταινίες, το Aβαταρ του Τζέιμς Κάμερον και η παιδική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων «Πώς να εκπαιδεύσετε το δράκο σας» των Κρις Σάντερς και Ντιν Ντεμπλουά.







