Κριτική ταινίας:«Ο συνήγορος»

o-sunigoros-proti-foto-sunigoros-proti-foto
ΠΕΜΠΤΗ, 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Η Δήμητρα Γιαννακού γράφει κριτική για τη νέα ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ «Ο συνήγορος» που προβάλλεται αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Μετά την ταινία «Προμηθέας» του 2012, ο βρετανός διάσημος σκηνοθέτης Ρίντλεϋ Σκοτ επανενώνεται με τον ηθοποιό-σύμβολο του σεξ Μάικλ Φασμπέντερ για τη νέα του ταινία «Ο Συνήγορος». Αυτή τη φορά δεν πρόκειται για φιλμ επιστημονικής φαντασίας αλλά για ένα θρίλερ με περίπλοκη και ασαφή υπόθεση, παρά το γεγονός ότι το σενάριο έχει γραφτεί από το βραβευμένο με Πούλιτζερ συγγραφέα Κόρμαν ΜακΚάρθι («Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους»). Ίσως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το ότι ο Μακ Κάρθι σε αυτήν την ταινία υπογράφει το πρώτο του σενάριο. 


Εκτός από το Φασμπέντερ που έχει το πρωταγωνιστικό ρόλο, άλλοι τέσσερις πολύ γνωστοί ηθοποιοί επιστρατεύονται για να καταστήσουν εντυπωσιακή την ιστορία του Σκοτ: ο Χαβιέ Μπαρδέμ, ο Μπράντ Πιτ, η Πενέλοπε Κρουζ και η Κάμερον Ντίαζ. Ο συνήγορος είναι ένας δικηγόρος, παράφορα ερωτευμένος με τη Laura (Πενελόπε Κρουζ) την οποία σκοπεύει να παντρευτεί. Καθώς έλκεται από το εύκολο κέρδος και το «γρήγορο» χρήμα, εμπλέκεται σε μια υπόθεση εμπορίου ναρκωτικών ενός μεγάλου καρτέλ στα σύνορα μεταξύ Η.Π.Α και Μεξικού.

Οι συνεργάτες του είναι δύο εκκεντρικοί τύποι, ο Reiner (Χαβιέ Μπαρδέμ) και ο Westray (Μπράντ Πιτ), που συνηθίζουν να ζουν από παράνομες δοσοληψίες. Ο «συνήγορος» -αποκαλείται συχνά με αυτό το προσωνύμιο- θα πάρει μια γρήγορη και αθώα απόφαση η οποία, όμως, θα τον οδηγήσει στο «χείλος του γκρεμού», ακυρώνοντας πολλές προβλέψεις και προκαλώντας μοιραίες συνέπειες...


Μια γοητευτική και επικίνδυνη γυναίκα, η  Malkina (Κάμερον Ντίαζ), η σύντροφος του Reiner δείχνει να ενέχεται στην παραπάνω υπόθεση, καθορίζοντας την εξέλιξη. Ιδιαίτερα σέξι και προκλητική, φορτωμένη με τεράστια μπιζού (σκουλαρίκια, βραχιόλια, δαχτυλίδια) σε χρώμα χρυσαφί και με ένα τεράστιο τατουάζ στην πλάτη σε σχήμα λεοπάρδαλης, κάνει αισθητή την παρουσία της και την επικινδυνότητα του προσώπου της. Αξιοπρόσεχτο είναι ότι η Malkina έχει δύο ζώα, δύο λεοπαρδάλεις. Δίνοντας την εντύπωση ότι έχει την τάση να προσομοιάζεται και να ταυτίζεται με αυτές, τονίζει ακόμη περισσότερο το «γατήσιο» και πανούργο χαρακτήρα της, φορώντας φορέματα με τιγρέ σχήματα ή και σκαρφαλώνοντας ξαφνικά στα τέσσερα –σαν ένα ζώο- στο καπώ του αυτοκινήτου, δίνοντας μια καυτή παράσταση.

Το εφέ που δημιουργείται από αυτή την οπτική μεταφορά διατρέχει και επιβεβαιώνεται κατά την εξέλιξη του φιλμ, παραπέμποντας σε διάφορες άλλες ταινίες του παρελθόντος, με τους ανθρώπους να οικειοποιούνται ιδιότητες των ζώων επιδεικνύοντας μια αμοιβαία αντανάκλαση των χαρακτηριστικών τους. «Η Πέστροφά» του Joseph Losey, ή το «The Salamander» του Alain Tanner αποτελούν κάποιες από τις περιπτώσεις συσχετισμού ανθρώπων και ζώων, εκθέτοντας μια εντυπωσιακή διαλεκτική μεταξύ του λόγου, της σκέψης και των εικόνων.


Βία, ναρκωτικά, σεξ, όμορφες και μοιραίες γυναίκες, πλούτος και αφθονία σε αγαθά εμπεριέχονται μέσα στο φιλμ «Ο Συνήγορος», δίνοντάς του το κατηγόρημα μιας κλασικής ταινίας με γκάνγκστερ, στην οποία βέβαια συμμετέχουν γνωστά ονόματα ηθοποιών.  Ωστόσο, όλες οι φιλόδοξες προθέσεις χάνονται εξαιτίας της έλλειψης μιας ουσιαστικής ιστορίας. Σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας προσπαθεί ο θεατής να καταλάβει και να συνδέσει τα γεγονότα μεταξύ τους, ώστε αυτά να συνθέσουν μια λογική εξέλιξη και εξήγηση. Ωστόσο, αυτή δεν δίνεται σχεδόν ποτέ. Ένα μυστήριο πλανάται πάνω από τα αναπαριστώμενα γεγονότα, ένα αίνιγμα του οποίου η λύση δεν δίνεται με καθαρό τρόπο, αφήνοντας πολλά κενά και αναγκάζοντας τον αμήχανο θεατή να κάνει υποθέσεις και να δημιουργεί αναπάντητα ερωτήματα.

  
Ο Σκοτ σκηνοθετεί αυτήν την ιστορία, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο στυλ που να ξεχωρίζει. Κάποια στοιχεία, ωστόσο, αισθητικής αναγνωρίζονται στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε, όπως το παραπάνω τέχνασμα της φιλμικής μεταφοράς. Επιπλέον, με πολύ γενικά πλάνα, μας παραδίδει όμορφες εικόνες αχανών εκτάσεων με μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που υποτίθεται ότι είναι των συνόρων Τέξας-Μεξικού, αν και τα γυρίσματα έγιναν στην Ισπανία. Χαρακτηριστικό είναι ότι το χρώμα της οθόνης αλλάζει αισθητά σε αποχρώσεις του πορτοκαλί και κεραμιδί, όταν η διήγηση μεταφέρεται στα επεισόδια που αφορούν τη μεταφορά του παράνομου φορτίου.


Εκτός από αυτά τα στοιχεία, η ερμηνεία των ηθοποιών προσθέτει αναμφισβήτητα στο αποτέλεσμα, προ(σ)καλώντας ένα μεγάλο κοινό στη θέαση του φιλμ «Ο Συνήγορος». Παίζουν: Μάκλ Φασμπέντερ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Μπράντ Πιτ, Πενέλοπε Κρουζ, Κάμερον Ντίαζ.

Πληροφορίες: «Ο συνήγορος» προβάλλεται από την Οdeon.


Δήμητρα Γιαννακού