Κριτική ταινίας:«Ο συνήγορος»
Η Δήμητρα Γιαννακού γράφει κριτική για τη νέα ταινία του Ρίντλεϊ Σκοτ «Ο συνήγορος» που προβάλλεται αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Μετά την ταινία «Προμηθέας» του 2012, ο βρετανός διάσημος σκηνοθέτης Ρίντλεϋ Σκοτ επανενώνεται με τον ηθοποιό-σύμβολο του σεξ Μάικλ Φασμπέντερ για τη νέα του ταινία «Ο Συνήγορος». Αυτή τη φορά δεν πρόκειται για φιλμ επιστημονικής φαντασίας αλλά για ένα θρίλερ με περίπλοκη και ασαφή υπόθεση, παρά το γεγονός ότι το σενάριο έχει γραφτεί από το βραβευμένο με Πούλιτζερ συγγραφέα Κόρμαν ΜακΚάρθι («Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους»). Ίσως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το ότι ο Μακ Κάρθι σε αυτήν την ταινία υπογράφει το πρώτο του σενάριο.
Εκτός από το Φασμπέντερ που έχει το πρωταγωνιστικό ρόλο, άλλοι τέσσερις πολύ γνωστοί ηθοποιοί επιστρατεύονται για να καταστήσουν εντυπωσιακή την ιστορία του Σκοτ: ο Χαβιέ Μπαρδέμ, ο Μπράντ Πιτ, η Πενέλοπε Κρουζ και η Κάμερον Ντίαζ. Ο συνήγορος είναι ένας δικηγόρος, παράφορα ερωτευμένος με τη Laura (Πενελόπε Κρουζ) την οποία σκοπεύει να παντρευτεί. Καθώς έλκεται από το εύκολο κέρδος και το «γρήγορο» χρήμα, εμπλέκεται σε μια υπόθεση εμπορίου ναρκωτικών ενός μεγάλου καρτέλ στα σύνορα μεταξύ Η.Π.Α και Μεξικού.
Οι συνεργάτες του είναι δύο εκκεντρικοί τύποι, ο Reiner (Χαβιέ Μπαρδέμ) και ο Westray (Μπράντ Πιτ), που συνηθίζουν να ζουν από παράνομες δοσοληψίες. Ο «συνήγορος» -αποκαλείται συχνά με αυτό το προσωνύμιο- θα πάρει μια γρήγορη και αθώα απόφαση η οποία, όμως, θα τον οδηγήσει στο «χείλος του γκρεμού», ακυρώνοντας πολλές προβλέψεις και προκαλώντας μοιραίες συνέπειες...

Το εφέ που δημιουργείται από αυτή την οπτική μεταφορά διατρέχει και επιβεβαιώνεται κατά την εξέλιξη του φιλμ, παραπέμποντας σε διάφορες άλλες ταινίες του παρελθόντος, με τους ανθρώπους να οικειοποιούνται ιδιότητες των ζώων επιδεικνύοντας μια αμοιβαία αντανάκλαση των χαρακτηριστικών τους. «Η Πέστροφά» του Joseph Losey, ή το «The Salamander» του Alain Tanner αποτελούν κάποιες από τις περιπτώσεις συσχετισμού ανθρώπων και ζώων, εκθέτοντας μια εντυπωσιακή διαλεκτική μεταξύ του λόγου, της σκέψης και των εικόνων.

Ο Σκοτ σκηνοθετεί αυτήν την ιστορία, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο στυλ που να ξεχωρίζει. Κάποια στοιχεία, ωστόσο, αισθητικής αναγνωρίζονται στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε, όπως το παραπάνω τέχνασμα της φιλμικής μεταφοράς. Επιπλέον, με πολύ γενικά πλάνα, μας παραδίδει όμορφες εικόνες αχανών εκτάσεων με μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που υποτίθεται ότι είναι των συνόρων Τέξας-Μεξικού, αν και τα γυρίσματα έγιναν στην Ισπανία. Χαρακτηριστικό είναι ότι το χρώμα της οθόνης αλλάζει αισθητά σε αποχρώσεις του πορτοκαλί και κεραμιδί, όταν η διήγηση μεταφέρεται στα επεισόδια που αφορούν τη μεταφορά του παράνομου φορτίου.
Εκτός από αυτά τα στοιχεία, η ερμηνεία των ηθοποιών προσθέτει αναμφισβήτητα στο αποτέλεσμα, προ(σ)καλώντας ένα μεγάλο κοινό στη θέαση του φιλμ «Ο Συνήγορος». Παίζουν: Μάκλ Φασμπέντερ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Μπράντ Πιτ, Πενέλοπε Κρουζ, Κάμερον Ντίαζ.
Πληροφορίες: «Ο συνήγορος» προβάλλεται από την Οdeon.
Δήμητρα Γιαννακού







