Οι εντυπωσιακές προβολές στην Ταράτσα του ΕΜΣΤ συνεχίζονται
Οι θερινές προβολές θα γίνονται κάθε δεύτερη εβδομάδα του μήνα.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (EMΣT) μεταμορφώνει την ταράτσα του σε ένα από τους πιο εντυπωσιακούς θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας, το CineFIX. Με πανοραμική θέα σε ολόκληρη την πόλη, και φόντο την Ακρόπολη, η ταράτσα του ΕΜΣΤ δημιουργεί μια ιδανική συνθήκη για την προβολή ταινιών, βίντεο και οπτικοακουστικών καλλιτεχνικών έργων και αλλάζει τις σχέσεις των θεατών με τα έργα σύγχρονης τέχνης και τον περιβάλλοντά τους χώρο.
ΠΕΜΠΤΗ 12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
20.00 και 21.30
‘Ωρες προσέλευσης 19.30 [για την προβολή των 20.00] και 21.00 [για την προβολή των 21.30]
Το ΕΜΣΤ παρουσιάζει την ταινία ορόσημο Dial H-I-S-T-O-R-Y, του καταξιωμένου Βέλγου σκηνοθέτη Johan Grimponprez, ένα από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ του τελευταίου τετάρτου του 20ού αιώνα. Η ταινία ξεδιπλώνει ένα χρονικό των αεροπειρατειών στον κόσμο κατά τη δεκαετία του 1960 έως τη δεκαετία του 1980 και αποτελεί μελέτη της τρομοκρατίας και της πολιτικής αστάθειας πριν από τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001. Είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας έρευνας σε διάφορα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά αρχεία και αποτελείται από ένα κολάζ αυτού του ευρεθέντος αρχειακού υλικού – διανθισμένο με πλάνα ρεπορτάζ, αναπαραστάσεις καθώς και αποσπάσματα από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ερασιτεχνικά βίντεο, και από τα μυθιστορήματα του Don DeLillo Mao II και White Noise. Αυτές οι λογοτεχνικές αναφορές αποτελούν και το φιλοσοφικό – ιδεολογικό υπόβαθρο του έργου. Σύμφωνα με τον Grimonprez, «η αφήγηση του Dial H-I-S-T-O-R-Y βασίζεται σε έναν φανταστικό διάλογο μεταξύ ενός τρομοκράτη και ενός συγγραφέα, όπου ο δεύτερος υποστηρίζει ότι ο πρώτος έχει καταλάβει τον ρόλο του και τη θέση του μέσα στην κοινωνία».
Οι ταινίες του σκηνοθέτη έχουν προβληθεί σε πολλά κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, αποσπώντας πολυάριθμα βραβεία. Το Dial H–I–S–T–O–R–Y τιμήθηκε, μεταξύ άλλων, με το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Φρανσίσκο. Έργα του Grimonprez έχουν εκτεθεί, επιπλέον, σε μουσεία σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων στο MoMA της Νέας Υόρκης, στο Centre Pompidou του Παρισιού και στην Tate του Λονδίνου, ενώ το Dial H–I–S–T–O–R–Y αποτέλεσε και ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της Documenta 9 στο Κάσελ (1997). Η εφημερίδα Guardian το επέλεξε ως ένα από τα 30 κομβικά έργα της ιστορίας της βιντεοτέχνης.
ΠΕΜΠΤΗ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
21.00
FEMINIST CLASSICS: ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΒΙΝΤΕΟ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΕΜΣΤ
Με αφορμή την σειρά εκθέσεων What if Women Ruled the World, το ΕΜΣΤ παρουσιάζει έργα σημαντικών και πρώιμων φεμινιστικών έργων βίντεο από τη δεκαετία του 1970 έως τη δεκαετία του 1990 – από τη συλλογή του – τα οποία είχαν σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε το φύλο, την αναπαράσταση και το σώμα. Η εμπορική διάθεση οικονομικής και φορητής τεχνολογίας βίντεο προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 σηματοδότησε τη γέννηση της τέχνης του βίντεο και πολλές γυναίκες καλλιτέχνιδες υιοθέτησαν το μέσο και καθόρισαν την εξέλιξή του. Το βίντεο είχε τεράστιο αντίκτυπο στην εισαγωγή της κινούμενης εικόνας στον χώρο της τέχνης, ανοίγοντας ένα νέο σύμπαν πειραματισμού. Σε αυτές τις πρώτες ταινίες παρατηρούμε πώς η εικόνα μπορούσε να διαμορφωθεί και να υποστεί επεξεργασία εκ νέου, ακόμα και να αλλοιωθεί ή να σβηστεί· παρατηρούμε πώς η ζωγραφική και το φιλμ συγχωνεύονται και πώς δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά πολύπλοκες και «πειραγμένες» συνθέσεις εικόνων και ήχων. Τόσο ως μέσο δημιουργίας όσο και διαμαρτυρίας, το βίντεο έγινε βασικό στοιχείο στην ανάπτυξη της φεμινιστικής τέχνης τη δεκαετία του 1970, καθιστώντας το γυναικείο σώμα και την ταυτότητα τόπο οπτικής και πολιτικής εξερεύνησης. Το πρόγραμμα παρουσιάζει μερικές από τις πιο εμβληματικές και επιδραστικές πρώιμες φεμινίστριες καλλιτέχνιδες που συνέβαλαν ιστορικά προς αυτή την κατεύθυνση, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.
Martha Rosler, Semiotics of the Kitchen, 1975
Κατερίνα Θωμαδάκη & Μαρία Κλωνάρη, Requiem pour le XXe siècle, 1994
Dara Birnbaum, Technology / Transformation: Wonder Woman, 1978-1979
Λίνα Θεοδώρου, Hippodrome, 1997 – 1999
Lynda Benglis, Female Sensibility, 1973
Pipilotti Rist, I am not the girl who misses much, 1986
Steina, Violin Power, 1970 – 1978
Carolee Schneemann, Up To and Including her Limits, 1976
Info
Είσοδος 2 ευρώ στο Ταμείο Έκδοσης Εισιτηρίων του ΕΜΣΤ και αγορές online στο παρακάτω σύστημα. Η προπώληση των εισιτηρίων τελειώνει την ημέρα της προβολής στις 18:00. Μετά το τέλος της προπώλησης, τα υπόλοιπα διαθέσιμα εισιτήρια θα διατίθενται στο ταμείο έκδοσης:
Πολιτική αλλαγών και ακυρώσεων εισιτηρίων
Δεν επιτρέπονται οι αλλαγές (σε άλλη ημέρα).
Δεν επιτρέπονται οι ακυρώσεις.