Γιατί η «Emilia Pérez» του Netflix κινδυνεύει να χάσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας

Το Netflix θα μπορούσε (επιτέλους) να κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας αλλά η Κάρλα Σοφία Γκασκόν «του τη χαλάει».
Γιατί η ηθοποιός τού «Emilia Pérez» έχει ξεσηκώσει πλήθος αρνητικών αντιδράσεων. Υποτίθεται πως θα ήταν η ταινία που έμπαζε το Netflix στη μεγάλη βραδιά της απονομής των Όσκαρ. Αντί για αυτό σήμερα όλοι μιλούν για την ταινία που είναι φαβορί στα βραβεία για όλους τους λάθους λόγους.
Ο λόγος για την ταινία «Emilia Pérez» και τον χαμό που έχει ξεσπάσει, και δεν λέει να κοπάσει, για την Κάρλα Σοφία Γκασκόν και τα ρατσιστικά της tweets.
Το Netflix έχει ξοδέψει πολλή προσπάθεια και σίγουρα εκατομμύρια δολάρια σε καμπάνιες για τα Όσκαρ, αλλά πάντα βρίσκεται στους χαμένους στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας, που είναι το μεγάλο βραβείο της Ακαδημίας.
Παραγωγές του Netflix έχουν προταθεί για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας αρκετές φορές. Ταινίες όπως το «Roma» και το «The Power of the Dog» έφτασαν πολύ κοντά στη νίκη αλλά δεν τα κατάφεραν να φύγουν με το πρώτο μεγάλο βραβείο για ταινία πλατφόρμας streaming. Αυτό το κατάφερε το Apple TV όταν έγινε η πρώτη πλατφόρμα που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας με την ταινία «CODA» το 2022.
Φέτος το Netflix έχει πλησιάσει όσο ποτέ στο να κερδίσει το μεγάλο βραβείο, αν και οι ειδικοί εκτιμούν πως πλέον δεν έχει τόσο ανάγκη την επιβράβευση της Ακαδημίας- γιατί έχει ήδη κερδίσει τον πόλεμο του streaming και έχει επικρατήσει στους τομείς που θα ήθελε. Όπως και να έχει είναι μια αναγνώριση που λείπει από το «ράφι» του. Γι’ αυτό και φαίνεται να προσπαθεί να σώσει την πορεία της ταινίας στα Όσκαρ κρατώντας αποστάσεις από την Γκασκόν και τα σχόλιά της, αν και δεν έχει σχολιάσει δημοσίως σχετικά με τον χαμό που έχει προκληθεί.

Έτσι η Ισπανίδα ηθοποιός, η οποία έγραψε ιστορία ως η πρώτη τρανς ηθοποιός που προτάθηκε για το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, μένει μόνη της στην προσπάθειά της να «μαζέψει» τα σχόλιά της που θεωρήθηκαν ισλαμοφοβικά και ρατσιστικά, χωρίς την καθοδήγηση του διαδικτυακού κολοσσού ή της ομάδας δημοσίων σχέσεων.
Αν και αρχικά αναμενόταν να ταξιδέψει στο Λος Άντζελες για την κρίσιμη δεύτερη φάση της καμπάνιας των Όσκαρ, πλέον δεν φαίνεται ότι θα συμμετάσχει σε καμία από τις εκδηλώσεις που ήταν προγραμματισμένο να εμφανιστεί.
Παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μην δίνεται έμφαση στη συνεισφορά της στην ταινία-χαρακτηριστικό είναι ότι παραγκωνίζεται πλέον στις διαφημίσεις που έχουν σκοπό να προωθήσουν τις ταινίες στους ψηφοφόρους των βραβείων- ενώ δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η ομάδα του Netflix δεν έχει ακόμη ξεκινήσει συζητήσεις για να φέρει την Γκασκόν στο Λος Άντζελες για την τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ ούτε καλύπτει πλέον τα έξοδα για το ταξίδι της στα διάφορα βραβεία ή για τα ρούχα της για τυχόν εμφανίσεις σε αυτές τις εκδηλώσεις.
‘Όλα αυτά περιπλέκουν τις προσπάθειες της καμπάνιας για το Netflix και την ομάδα της ταινίας και μένει να δούμε αν θα μπορέσει η ταινία να βγει αλώβητη στην απονομή.
Γιατί απενεργοποίησε τον λογαριασμό της στο Χ
Η Γκασκόν απενεργοποίησε τον λογαριασμό της στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter) αφού δέχθηκε «πυρά» για τις αμφιλεγόμενες αλλά παλιότερες αναρτήσεις της.
Σε δήλωσή της, η ηθοποιός ζήτησε συγγνώμη για τις «λανθασμένες» απόψεις του παρελθόντος. Στην δήλωση αναφέρεται επίσης ότι απενεργοποίησε τον λογαριασμό της καθώς δεν μπορούσε πλέον να επιτρέψει στην εκστρατεία μίσους και παραπληροφόρησης να επηρεάσει αυτήν ή την οικογένειά της.
«Απείλησαν τη ζωή μου, με προσέβαλαν, με κακοποίησαν και με παρενόχλησαν μέχρι εξάντλησης», λέει χαρακτηριστικά. «Έχω μια υπέροχη κόρη να προστατεύσω, την οποία αγαπώ τρελά και με στηρίζει σε όλα».
Σε άλλης της δήλωση, μέσω του Netflix, η ηθοποιός αναγνώρισε τη «συζήτηση» γύρω από τις προηγούμενες αναρτήσεις της, προσθέτοντας: «Ως κάποια που ανήκει σε μια περιθωριοποιημένη κοινότητα, γνωρίζω πολύ καλά αυτό το βάσανο και λυπάμαι βαθιά για όσους προκάλεσα πόνο».

Στις 30 Ιανουαρίου, η Καναδή δημοσιογράφος Sarah Hagi δημοσίευσε screenshots στο X από αναρτήσεις που φαινόταν ότι έχουν γίνει από την Γκασκόν.
Οι αναρτήσεις ήταν γραμμένες στα ισπανικά αλλά η Hagi δημοσίευσε τη μετάφρασή τους, μέσω της Google. Ακολούθως πολλοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναζήτησαν και δημοσίευσαν screenshots άλλων αναρτήσεών της.
Ανάμεσα στα σχόλια που φαίνεται να έχει κάνει η Γκασκόν την περίοδο μεταξύ 2020 και 2021 είναι τα εξής:
«Το Ισλάμ δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή δικαιώματα» και οι θρησκείες που δεν συμμορφώνονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα «πρέπει να απαγορευθούν».
Το εμβόλιο για τον Covid-19 είναι «κινεζικό» και «έχει τσιπ μέσα του».
Η τελετή των Όσκαρ του 2021 είναι «αφροκορεάτικο φεστιβάλ» και «άσχημο πραγματικά άσχημο γκαλά».
Ο Τζορτζ Φλόιντ ήταν «εθισμένος στα ναρκωτικά και τις απατεωνιές». «Ο θάνατός του έδειξε για άλλη μια φορά ότι υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να θεωρούν ότι οι μαύροι είναι πίθηκοι χωρίς δικαιώματα και οι αστυνομικοί δολοφόνοι».
«Συγγνώμη, είναι η εντύπωσή μου ή υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Ισπανία; Κάθε φορά που πάω να πάρω την κόρη μου από το σχολείο υπάρχουν περισσότερες γυναίκες με τα μαλλιά καλυμμένα και τις φούστες μέχρι τις φτέρνες τους. Του χρόνου αντί για αγγλικά θα πρέπει να διδάξουμε αραβικά».
Σε άλλη ανάρτηση που συνοδεύεται από μια φωτογραφία μιας μουσουλμανικής οικογένειας σε ένα εστιατόριο, συμπεριλαμβανομένης μιας γυναίκας με μπούρκα, αναφέρει: «Το Ισλάμ είναι θαυμάσιο, χωρίς καθόλου σεξισμό. Οι γυναίκες είναι σεβαστές, και όταν τις σέβονται τόσο, μένουν με μια μικρή τετράγωνη τρύπα στο πρόσωπό τους για να φαίνονται τα μάτια και το στόμα τους, αλλά μόνο αν συμμορφώνεται. Αν και ντύνονται έτσι για δική τους απόλαυση. Πόση ΑΗΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ».
Στις 31 Ιανουαρίου, η Ζόε Σαλντάνα, η οποία πρωταγωνιστεί μαζί με την Γκασκόν στην ταινία «Emilia Pérez», σχολίασε σχετικά με τον χαμό που έχει δημιουργηθεί: «Εξακολουθώ να επεξεργάζομαι όλα όσα συνέβησαν τις τελευταίες δύο ημέρες και είμαι λυπημένη. Με κάνουν πολύ λυπημένη επειδή δεν τα υποστηρίζω και δεν έχω καμία ανοχή στην αρνητική ρητορική που στρέφεται ενάντια σε ανθρώπους κάθε ομάδας».
Έκτοτε η Γκασκόν δημοσίευσε άλλες δύο δηλώσεις της στο Instagram, υπερασπιζόμενη τον εαυτό της. Την 1η Φεβρουαρίου, εμφανίστηκε επίσης σε μια ωριαία συνέντευξη στο CNN en Español, όπου ξέσπασε σε κλάματα ενώ υπερασπιζόταν τον εαυτό της όσον αφορά τις κατηγορίες για ισλαμοφοβία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το Hollywood Reporter, η ηθοποιός «κανόνισε τη συνέντευξη μόνη της χωρίς τη συμμετοχή κανενός που εργάζεται στην ταινία».
Οι σπόντες για την Φερνάντα Τόρες
Προσφάτως η βραζιλιάνικη εφημερίδα Folha de S.Paulo δημοσίευσε συνέντευξή της στην οποία υπαινίχθηκε πως άνθρωποι από τον περίγυρο της Φερνάντα Τόρες, που διεκδικεί επίσης το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, προχωρούν σε επιθέσεις εις βάρος της μέσω των social media για να αποδυναμώσουν την καμπάνια της.
Ως απάντηση, κάποιοι προσπάθησαν να αποκλείσουν την Γκασκόν από τα Όσκαρ, κατηγορώντας την ότι παραβίασε τους κανονισμούς της Ακαδημίας που απαγορεύουν σε όσους εμπλέκονται σε μια ταινία να αναφέρονται δημόσια σε ανταγωνιστική ταινία με «αρνητικό ή υποτιμητικό τρόπο». Πάντως το Variety ανέφερε την Τετάρτη ότι η Γκασκόν δεν παραβίασε τον κανόνα επειδή δεν σχολίασε την ερμηνεία της Τόρες στην ταινία «I'm Still Here».
Η ταινία
Η ισπανόφωνη γαλλική ταινία του Ζακ Οντιάρ έχει σαρώσει τις υποψηφιότητες στα Όσκαρ καθώς είναι υποψήφια σε 13 κατηγορίες. Κέρδισε επίσης τέσσερις Χρυσές Σφαίρες.
Η ταινία μας μεταφέρει την ιστορία ενός εμπόρου ναρκωτικών που επιθυμεί να αλλάξει φύλο, διεκδικώντας με αυτό τον τρόπο ένα νέο εαυτό που ακυρώνει τον παλιό.
Η διαμάχη γύρω από την Γκασκόν έρχεται μετά τη διαμάχη για την ίδια την ταινία, καθώς υπήρξαν πολλές αντιδράσεις στα social media για τον «προβληματικό» τρόπο με τον οποίο η ταινία απεικονίζει το Μεξικό και τα τρανσφοβικά στερεότυπα.
Η Γκασκόν υπερασπίστηκε με πάθος την ταινία.
Ιωάννα Βαρδαλαχάκη- [email protected]