Όσκαρ 2025: Από τον θρίαμβο του «Anora» στο cancel του «Emilia Pérez»

anora
ΤΕΤΑΡΤΗ, 05 ΜΑΡΤΙΟΥ 2025

Τι κρατάμε από τα φετινά βραβεία.

Τα ξημερώματα της Δευτέρας, και ενώ στην Ελλάδα ετοιμάζαμε τους χαρταετούς για τις εθιμοτυπίες της Καθαράς Δευτέρας, ολοκληρώθηκε πανηγυρικά η 97η τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ, με το «Anora» του Σον Μπέικερ να γνωρίζει τον απόλυτο θρίαμβο.

Η ταινία απέσπασε πέντε βραβεία Όσκαρ, μεταξύ των οποίων το βραβείο Καλύτερης Ταινίας, γεγονός που θεωρείται μια επιβράβευση του ανεξάρτητου σινεμά. Το «Anora», που μας αφηγείται την ιστορία μιας νεαρή σεξεργάτριας που παντρεύεται παρορμητικά τον γιο ενός Ρώσου ολιγάρχη, είχε προϋπολογισμό 6 εκατ. δολάρια.

Τα υπόλοιπα βραβεία που κατέληξαν στην ταινία είναι Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου, Μοντάζ και Α' Γυναικείου ρόλου για την Μάικι Μάντισον.

Ο Σον Μπέικρ έγραψε ιστορία με το «Anora»

Ο Σον Μπέικερ έγραψε ιστορία στα Όσκαρ καθώς έγινε ο πρώτος σκηνοθέτης που κερδίζει τέσσερα αγαλματίδια μέσα σε μια νύχτα για την ίδια ταινία.

Ο Γουόλτ Ντίσνεϊ είχε επίσης κερδίσει τέσσερα Όσκαρ το 1953, αλλά για τέσσερις διαφορετικές ταινίες.

 Επίσης ο Μπονγκ Τζουν Χο κέρδισε τέσσερα Όσκαρ το 2020 για την ταινία «Παράσιτα», αλλά στα τέσσερα αυτά βραβεία συμπεριλαμβάνεται το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας  το οποίο απονέμεται τεχνικά στη χώρα κι όχι στον σκηνοθέτη.

Τα φετινά Όσκαρ μπορεί να αποδείχθηκαν ρόδινα για τον Μπέικερ ως σκηνοθέτη, αλλά ίσως η βράβευσή του να λειτουργήσει ενισχυτικά για τις indie ταινίες. Αυτό είναι κάτι που θα ήθελε και ίδιος. «Θέλω να ευχαριστήσω την Ακαδημία για την αναγνώριση μιας πραγματικά ανεξάρτητης ταινίας. Αυτή η ταινία έγινε με αίμα, ιδρώτα και δάκρυα απίστευτων καλλιτεχνών της indie σκηνής. Ζήτω οι ανεξάρτητες ταινίες», είπε χαρακτηριστικά στην διάρκεια της απονομής των βραβείων.

Ο Μπέικερ ανάβηκε τέσσερις φορές στη σκηνή για να παραλάβει τα βραβεία του,  ευχαριστώντας την ομάδα του, το καστ του, τον διανομέα της ταινίας Neon, τους συναδέλφους του παραγωγούς (συμπεριλαμβανομένης της συζύγου του) και τους σεξεργάτες που του γνώρισαν τον κόσμο τους όλα αυτά τα χρόνια. Εκμεταλλεύτηκε επίσης την ευκαιρία κατά τη διάρκεια της απονομής του βραβείου για την Καλύτερη Σκηνοθεσία και απηύθυνε μια παθιασμένη έκκληση προς υποστήριξη της κινηματογραφικής εμπειρίας.

«Η παρακολούθηση μιας ταινίας σε μια αίθουσα με κοινό είναι μια εμπειρία. Μπορούμε να γελάμε μαζί, να κλαίμε μαζί και, σε μια εποχή που ο κόσμος μπορεί να αισθάνεται πολύ διχασμένος, αυτό είναι πιο σημαντικό από ποτέ», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η εμπειρία «απειλείται», ιδιαίτερα για τις ανεξάρτητες αίθουσες, που κλείνουν με πρωτοφανείς ρυθμούς. «Αν δεν αντιστρέψουμε αυτή την τάση, θα χάσουμε ένα ζωτικό μέρος του πολιτισμού μας», προειδοποίησε.

Πριν από το «Anora», η πιο γνωστή ταινία του Μπέικερ ήταν το «The Florida Project» του 2017, που ακολουθεί την ζωή ενός 6χρονου κοριτσιού και της άνεργης ανύπαντρης μητέρας της που ζουν σε ένα μοτέλ λίγο έξω από το Walt Disney World.

Όπως και με το «Anora» στις περισσότερες από τις ταινίες του, ο Μπέικερ έχει πολλαπλούς ρόλους, αναλαμβάνοντας την σκηνοθεσία, το σενάριο, την παραγωγή και το μοντάζ.

Αν και σε μεγάλο βαθμό θεωρείται ως το καλύτερο έργο του Μπέικερ μέχρι σήμερα, εκτός από τα βραβεία από τις οργανώσεις κριτικών, ο Μπέικερ δεν κέρδισε αγαλματίδια για αυτή την ταινία. Μόνο ο Γουίλεμ Νταφόε, ο οποίος υποδύθηκε τον ιδιοκτήτη του μοτέρ, απέσπασε υποψηφιότητα για Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.

Το cancel στην ταινία «Emilia Pérez»

Τα φετινά βραβεία θεωρήθηκαν αρκετά ανατρεπτικά καθώς έκρυβαν πολλές εκπλήξεις. Μία από τις πλέον αξιοσημείωτες ήταν το «άκυρο» που έριξαν τα μέλη της Ακαδημίας στην ταινία του Ζακ Οντιάρ «Emilia Pérez» που ήταν το μεγάλο φαβορί της χρονιάς, έχοντας αποσπάσει 13 υποψηφιότητες.

Πίσω από την αποτυχία της ταινίας, ως προς τα Όσκαρ, θεωρείται ότι βρίσκεται ο χαμός που προκάλεσε η δημοσιοποίηση παλιότερων ρατσιστικών αναρτήσεων στα social media από την πρωταγωνίστρια την Κάρλα Σοφία Γκασκόν, η οποία ήταν η πρώτη τρανς ηθοποιός που προτάθηκε για το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου. Το οποίο ωστόσο δεν κέρδισε. (Στην συγκεκριμένη κατηγορία είχαμε άλλη μία έκπληξη καθώς δεν κέρδισε ούτε το φαβορί που ήταν η Ντέμι Μουρ αλλά η Μάικι Μάντισον του «Anora»).

Τα παλιά tweets επανεμφανίστηκαν στο X  στα τέλη Ιανουαρίου, αφού η Γκασκόν κατηγόρησε τους θαυμαστές της Φερνάντα Τόρες (επίσης υποψήφιας για Όσκαρ Α’ Γυναικείο Ρόλου) προσπαθούσαν να την παραγκωνίσουν στην κούρσα των βραβείων. Οι αναρτήσεις της περιείχαν προσβλητικά σχόλια για τα πάντα, από τους μουσουλμάνους και τον Τζορτζ Φλόιντ μέχρι τα Όσκαρ και τη Μάιλι Σάιρους.

Ο σάλος που προκλήθηκε έπληξε τρομερά την ταινία και γενικά θεωρείται πως αξίζει μελέτης ο τρόπος που κακόπαθε τελικά στα βραβεία. Η ταινία κέρδισε τελικά δύο Όσκαρ (Β' Γυναικείου ρόλου για την Ζόι Σαλντάνα και Τραγουδιού) αλλά μπήκε στο κλαμπ των ταινιών με τις περισσότερες υποψηφιότητες και τα λιγότερα βραβεία.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι σε μια ατυχή στιγμή του, ο παρουσιαστής των Όσκαρ Κόναν Ο' Μπράιεν αναφέρθηκε στην Κάρλα Σοφία Γκασκόν κάνοντας ένα αστείο.

«Το "Anora" χρησιμοποιεί τη λέξη με "F" 479 φορές... Τρεις φορές περισσότερες από το ρεκόρ που έσπασε ο εκπρόσωπος Τύπου της Κάρλα Σοφία Γκασκόν», είπε με το κοινό να αντιδράει μουδιασμένα προτού ο παρουσιαστής υποδείξει ότι η ηθοποιός ήταν παρούσα στην αίθουσα.

«Και Κάρλα, αν θέλεις να κάνεις tweet για τα Όσκαρ, να θυμάσαι ότι με λένε Τζίμι Κίμελ», αστειεύτηκε ξανά ο Ο' Μπράιεν, αναφερόμενος στον τέσσερις φορές παρουσιαστή των Όσκαρ.

Ο πολυλογάς Άντριεν Μπρόντι με τα δύο Όσκαρ

Ο Άντριεν Μπρόντι, ο οποίος το 2003 έγινε ο νεότερος ηθοποιός που κέρδισε Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου, έσπασε άλλο ένα ρεκόρ κερδίζοντας το δεύτερο αγαλματίδιό του.

Ο ηθοποιός, ο οποίος κέρδισε για τον ρόλο του στην ταινία «The Brutalist» του Μπρέιντι Κόρμπετ, μίλησε στη σκηνή για πέντε λεπτά και 36 δευτερόλεπτα, δίνοντας τη μεγαλύτερη σε διάρκεια ευχαριστήρια ομιλία στην ιστορία της Ακαδημίας.

 Συνήθως δίνεται στους νικητές των Όσκαρ περίπου 45 δευτερόλεπτα για να μιλήσουν πριν αρχίσει να παίζει μια χαρακτηριστική μουσική, που τους δίνει σήμα ότι πρέπει να τελειώνουν και να αποχωρήσουν από τη σκηνή. Όταν όμως άρχισε να παίζει η μουσική, ο Μπρόντι, φάνηκε ότι δεν είχε σκοπό να σταματήσει.

«Τελειώνω. Θα ολοκληρώσω, κλείστε τη μουσική. Το έχω ξανακάνει», είπε όταν άρχισε η μουσική. Και όντως δεν ήταν η πρώτη του φορά.

Όταν είχε κερδίσει το Όσκαρ για την ερμηνεία του στην ταινία «Ο Πιανίστας» το 2003, ο ηθοποιός και πάλι είχε σχολιάσει την μουσική λέγοντας: «Ένα δευτερόλεπτο, παρακαλώ. Ένα δευτερόλεπτο. Κόψτε τη. Δεν είπα περισσότερα από πέντε ονόματα, δεν νομίζω».

Μάλιστα ο Κίραν Κάλκιν, ο οποίος κέρδισε το Όσκαρ Β΄Ανδρικού Ρόλου για την ταινία «A Real Pain» αστειεύτηκε με την τάση του Μπρόντι να μιλάει περισσότερο από το προκαθορισμένο. «Σας ευχαριστώ για αυτό το απίστευτα βαρύ βραβείο», είπε αναφορικά με το βάρος του αγαλματίδιου. «Δεν νομίζω ότι υπάρχει τρόπος να το κρατήσει κανείς για 45 δευτερόλεπτα… που είναι ο προβλεπόμενος χρόνος, Άντριεν Μπρόντι . 45 δευτερόλεπτα», πρόσθεσε.

Αναλυτικά τα βραβεία

Καλύτερη ταινία

Anora

The Brutalist

A Complete Unknown

Κονκλάβιο

Dune: Μέρος Δεύτερο

Emilia Pérez

Είμαι Ακόμη Εδώ

Nickel Boys

The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης

Wicked

Σκηνοθεσία

Σον Μπέικερ ("Anora")

Μπρέιντι Κορμπέ ("The Brutalist")

Τζέιμς Μάνγκολντ ("A Complete Unknown")

Ζακ Οντιάρ ("Emilia Pérez")

Κοραλί Φαρζά ("The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης")

Α' γυναικείος ρόλος

Σίνθια Ερίβο ("Wicked")

Κάρλα Σοφία Γκασκόν ("Emilia Pérez")

Μάικι Μάντισον ("Anora")

Ντέμι Μουρ ("The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης")

Φερνάντα Τόρες ("Είμαι Ακόμη Εδώ")

Α' αντρικός ρόλος

Έιντριεν Μπρόντι ("The Brutalist")

Τίμοθι Σαλαμέ ("A Complete Unknown"

Κόλμαν Ντομίνγκο ("Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ")

Ρέιφ Φάινς ("Κονκλάβιο")

Σεμπάστιαν Σταν ("The Apprentice")

Β' γυναικείος ρόλος

Μόνικα Μπαρμπάρο ("A Complete Unknown")

Αριάνα Γκράντε ("Wicked")

Φελίσιτι Τζόουνς ("The Brutalist")

Ιζαμπέλα Ροσελίνι ("Κονκλάβιο")

Ζόι Σαλντάνια ("Emilia Pérez")

Β' αντρικός ρόλος

Γιούρα Μπορίσοφ ("Anora")

Κίραν Κάλκιν ("Αληθινός Πόνος")

Έντουαρντ Νόρτον ("A Complete Unknown")

Γκάι Πιρς ("The Brutalist")

Τζέρεμι Στρονγκ ("The Apprentice")

Πρωτότυπο σενάριο

Σον Μπέικερ ("Anora")

Μπρέιντι Κορμπέ & Μόνα Φάστβολντ ("The Brutalist")

Τζέσι Άιζενμπεργκ ("Αληθινός Πόνος")

Μόριτζ Μπίντερ & Τιμ Φέλμπαουμ ("Πέντε Σεπτεμβρίου")

Κοραλί Φαρζά ("The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης")

Διασκευασμένο σενάριο

Τζέιμς Μάνγκολντ & Τζέι Κοκς ("A Complete Unknown")

Πίτερ Στρόγκαν ("Κονκλάβιο")

Ζακ Οντιάρ ("Emilia Pérez")

ΡαΜέλ Ρος & Τζόσλιν Μπαρνς ("Nickel Boys")

Κλιντ Μπέντλι & Γκρεγκ Κβένταρ ("Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ")

Διεθνής ταινία

Είμαι Ακόμη Εδώ

Το Κορίτσι με τη Βελόνα

Emilia Pérez

Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς

Flow: Η Γάτα που δε Φοβόταν το Νερό

Ντοκιμαντέρ

Black Box Diaries

Καμία Άλλη Γη

Porcelain War

Soundtrack to a Coup d'Etat

Sugarcane

Animation μεγάλου μήκους

Flow - Η Γάτα που δε Φοβόταν το Νερό

Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2

Memoir of a Snail

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl

Το Ατίθασο Ρομπότ

Διεύθυνση φωτογραφίας

Λολ Κρόουλι ("The Brutalist")

Γκρεγκ Φρέιζερ ("Dune: Μέρος Δεύτερο")

Πολ Γκιγιόμ ("Emilia Pérez")

Εντ Λάκμαν ("Maria")

Γιάριν Μπλάσκε ("Νοσφεράτου")

Κουστούμια

Αριάν Φίλιπς (" Complete Unknown")

Λίζι Κριστλ ("Κονκλάβιο")

Γιάντι Γιέιτς & Ντέιβ Κρόσμαν ("Μονομάχος II")

Λίντα Μιούιρ ("Νοσφεράτου")

Πολ Τέιζγουελ ("Wicked")

Μοντάζ

Σον Μπέικερ ("Anora")

Ντέιβιντ Γιάνκσο ("The Brutalist")

Νικ Έμερσον ("Κονκλάβιο")

Τζουλιέτ Γουέλφλινγκ ("Emilia Pérez")

Μάιρον Κέρστιν ("Wicked")

Μεϊκάπ

Μάικ Μαρίνο, Ντέιβιντ Πρέστο & Κρίσταλ Χουράδο ("A Different Man")

Τζούλια Φλοκ Καρμπονέλ, Εμανουέλ Χανβιέ & Ζαν-Κριστόφ Σπαντατσίνι ("Emilia Pérez")

Ντέιβιντ Γουάιτ, Τρέισι Λόουντερ & Σουζάν Στόουκς-Μαντόν ("Νοσφεράτου")

Πιέρ-Ολιβιέ Περσάν, Στεφανί Γκιγιόν & Μαριλίν Σκαρσέλι ("The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης")

Φράνσις Χάνον, Λόρα Μπλουντ & Σάρα Νουτ ("Wicked")

Πρωτότυπη μουσική

Ντάνιελ Μπλούμπεργκ ("The Brutalist")

Βόλκερ Μπέρτελμαν ("Κονκλάβιο")

Κλεμάν Ντικόλ & Καμίλ ("Emilia Pérez")

Τζον Πάουελ & Στίβεν Σβαρτζ ("Wicked")

Κρις Μπάουερς ("Το Ατίθασο Ρομπότ")

Πρωτότυπο τραγούδι

"El Mal", Κλεμάν Ντικόλ & Καμίλ ("Emilia Pérez")

"The Journey", Ντιάν Γουόρεν ("The Six Triple Eight")

"Like A Bird", Άμπραχαμ Αλεξάντερ & Αντριάν Κεσάντα ("Η Παράσταση του Σινγκ Σινγκ")

"Mi Camino", Καμίλ & Κλεμάν Ντικόλ ("Emilia Pérez")

"Never Too Late", Έλτον Τζον, Μπρέιντι Καρλάιλ, Άντριου Βατ & Μπέρνι Τοπέν ("Elton John: Never Too Late")

Σκηνογραφία

Τζούντι Μπέκερ & Πατρίσια Κούτσια ("The Brutalist")

Σούζι Ντέιβις & Σίνθια Σλέιτερ ("Κονκλάβιο")

Πατρίς Βερμέτ & Σέιν Βιό ("Dune: Μέρος Δεύτερο")

Κρεγκ Λάθροπ & Μπεατρίς Μπρεντνερόβα ("Νοσφεράτου")

Νέιθαν Κρόουλι & Λι Σάνταλς ("Wicked")

Ήχος

Τοντ Α. Μέιτλαντ, Ντόλαντ Σιλβέστερ, Τεντ Κάπλαν, Πολ Μέισι & Ντέιβιντ Ντζιανμάρκο ("A Complete Unknown")

Γκάρεθ Τζον, Ρίτσαρντ Κινγκ, Ρον Μπάρτλετ & Νταγκ Χέμπφιλ ("Dune: Μέρος Δεύτερο")

Έργουαν Κερζάνετ, Αϊμερίκ Ντεβολντέρ, Μαξάνς Ντισέρ, Σιρίλ Όλτζ & Νιλς Μπαρλέτα ("Emilia Pérez")

Σάιμον Χέις, Νάνσι Νιούτζεντ Τάιτλ, Τζακ Ντόλμαν, Άντι Νέλσον & Τζον Μαρκίς ("Wicked")

Ράντι Τομ, Μπράιν Τσάμνι, Γκάρι Α. Ρίτζο & Λεφ Λέφερτς ("Το Ατίθασο Ρομπότ")

Ειδικά εφέ

Έρικ Μπάρμπα, Νέλσον Σεπούλβεδα-Φάουζερ, Ντάνιελ Μακαρέν & Σέιν Μέιαν ("Alien: Romulus")

Λουκ Μίλαρ, Ντέιβιντ Κλέιτον, Κιθ Χερφτ & Πίτερ Σταμπς ("Better Man")

Πολ Λάμπερτ, Στίβεν Τζέιμς, Ρις Σάλκομπ & Γκερντ Νέφζερ ("Dune: Μέρος Δεύτερο")

Έρικ Βίνκιστ, Στίβεν Άντερφρανζ, Πολ Στόρι & Ρόντι Μπερκ ("Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων")

Πάμπλο Χέμλαν, Τζόναθαν Φόκνερ, Ντέιβιντ Σιρκ & Πολ Κόρμπουλντ ("Wicked")

Μυθοπλασία μικρού μήκους
A Lien
Anuja

I'm Not a Robot
The Last Ranger
The Man Who Could Not Remain Silent

Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart
The Only Girl in the Orchestra

Animation μικρού μήκους
Beautiful Men
In the Shadow of the Cypress
Magic Candies
Wander to Wonder
Yuck!