Ηγέτης το Netflix στον πόλεμο του streaming- Πώς διαφοροποιούνται οι υπόλοιπες πλατφόρμες

Πού εστιάζουν οι πλατφόρμες streaming- Οι διαφορετικές στρατηγικές τους.
Πολλές πλατφόρμες streaming, άπειρες- αν και όχι πάντα αξιόλογες- επιλογές σε νέες κυκλοφορίες και παλιές κλασικές ή και όχι γνωστές σειρές και ταινίες, πληθώρα υπηρεσιών για να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες των χρηστών, διαφορετική τιμολογιακή πολιτική και επίπεδα αυστηρότητας ως προς την κοινή χρήση των κωδικών κοκ.
Κοινώς η νέα εποχή που έχει ξημερώσει στο streaming τα έχει όλα. Μπροστάρης παραμένει βέβαια το Netflix, ωστόσο, η μάχη για την διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου του κοινού συνεχίζεται. Με μία όμως διαφορά. Οι πλατφόρμες που φιλοδοξούν να κατακτήσουν μεγαλύτερο μέρος του συνδρομητικού κοινού έχουν σταματήσει να τρέχουν πίσω από το Netflix αντιγράφοντάς το. Αντίθετα ακολουθούν την δική τους πορεία στην κούρσα αυτή που έχει ως αποτέλεσμα να απολαμβάνουμε όλο και περισσότερες ποιοτικές δουλειές.
Τι εννοούμε; Το Netflix εστιάζει με το engagement, πόσοι δηλαδή παρακολουθούν και αλληλεπιδρούν με την πλατφόρμα. Επίσης, πλέον δεν ανακοινώνει τακτικά τον αριθμό των συνδρομητών του, όπως συνήθιζε κάποτε, ενώ δοκιμάζει μία νέα λειτουργία που λειτουργεί όπως το Reels, κάθετη δηλαδή ροή βίντεο για την εφαρμογή στα κινητά, με στόχο να κάνει την ανακάλυψη νέων σειρών και ταινιών πιο ελκυστική για τους χρήστες εν κινήσει.
Στον αντίποδα η Disney φαίνεται να εστιάζει στην αύξηση των συνδρομητών ενώ η Warner Bros. Discovery (πρώην HBO Max) δίνει προτεραιότητα στην κερδοφορία με το Max. Έτσι, η στρατηγική της σε σχέση με την ποιότητα και την ποσότητα εξαρτάται από την αποτροπή ακυρώσεων αντί να απευθύνεται σε όλους ή στη μεγιστοποίηση της αφοσίωσης.
Σημειώνεται ότι η streaming υπηρεσία Max είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα μέσω του Vodafone TV.
Η αφοσίωση και το Netflix
Για χρόνια, το Netflix εστίαζε στην αύξηση των συνδρομητών, κάτι με το οποίο έχει εμμονή η Wall Street. Αλλά καθώς πλησίαζε το ορόσημο των 300 εκατομμυρίων συνδρομητών, το Netflix έθεσε έναν άλλο στόχο (εκτός από την αύξηση των εσόδων και των κερδών): την αφοσίωση (engagement), η οποία θεωρείται η καλύτερη ένδειξη της ικανοποίησης των θεατών καθώς θεωρείται ότι οι ενεργοί συνδρομητές είναι λιγότερο πιθανό να ακυρώσουν την συνδρομή τους.
Επομένως στόχος γίνεται η αύξηση του χρόνου παρακολούθησης, ο οποίος έχει αυξηθεί για την πλατφόρμα, αν και παραμένει πίσω από άλλους ανταγωνιστές επί πληρωμή, όπως το YouTube. Γι’ αυτό και θεωρείται ότι υπάρχει «άφθονο περιθώριο ανάπτυξης» της δέσμευσης στην πλατφόρμα.
Οι διαφημίσεις
Εστιάζοντας στην αύξηση του του χρόνου παρακολούθησης, το Netflix καταφέρνει να επιτύχει και άλλο ένα σημαντικό του στόχο: να προωθήσει τα πακέτα με διαφημίσεις.
Η Amazon επικεντρώνεται επίσης στα πακέτα με διαφημίσεις, υιοθετώντας στις αρχές του 2024 μια αντισυμβατική στρατηγική. Η εταιρεία ενεργοποίησε τις διαφημίσεις για όλους τους χρήστες του Prime Video που δεν πληρώνουν 3 δολάρια το μήνα για την κατάργησή τους, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο άμεσα τα διαφημιστικά του πακέτα. Σχεδόν 34 εκατομμύρια από τους 166 εκατομμύρια χρήστες Prime Video της Amazon στις ΗΠΑ βλέπουν τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα, σύμφωνα με το EMARKETER.
Στο μεταξύ, το γεγονός ότι η Amazon διαθέτει πληθώρα δεδομένων σχετικά με τις αγορές, εκτιμάται ότι μπορεί να την βοηθήσει στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των διαφημίσεών της.
Η κλασική εστίαση: αύξηση των συνδρομητών
Πάντως δεν έχουν μετατοπίσει όλες οι πλατφόρμες την εστίασή τους στην αφοσίωση των συνδρομητών. Η Disney εξακολουθεί να βλέπει πολλά περιθώρια για ανάπτυξη συνδρομητών, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί από την ενσωμάτωση στην πλατφόρμα των Hulu και ESPN.
Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι αδιαφορεί για το engagement. Οι ώρες παρακολούθησης καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το κατά πόσο οι σειρές ή οι ταινίες θεωρούνται επιτυχίες. Βέβαια το περιεχόμενο μπορεί επίσης να θεωρηθεί επιτυχημένο όταν οδηγεί σε νέες συνδρομές
Πάντως, η Disney φαίνεται ότι δεν στρέφεται στην ανάπτυξη με οποιοδήποτε κόστος. «Η διοίκηση κατέστησε απολύτως ξεκάθαρο ότι ναι, θέλουν ανάπτυξη – αλλά πρέπει να είναι κερδοφόρα ανάπτυξη», σχολίασε ο αναλυτής Joe Bonner της Argus Research. Η ανάπτυξη σπάνια είναι φθηνή για τον χώρο του streaming.
Η Paramount+ (τα προγράμματα της οποίας είναι διαθέσιμα στην Ελλάδα μέσω του Cosmote TV) είναι ηγέτιδα στις νέες εγγραφές ροής. Σύμφωνα με την εταιρεία, η παγκόσμια βάση συνδρομητών της αυξήθηκε κατά 11% τον περασμένο χρόνο, φτάνοντας τα 79 εκατομμύρια.
Την ίδια ώρα όμως δεν είναι κερδοφόρα, αν και πλησιάζει. Μάλιστα ο Bonner προβλέπει ότι ενώσει τις δυνάμεις της με το Peacock, με το σκεπτικό ότι «είναι δύσκολο να τους δεις να επιβιώνουν μόνοι τους».
Ορισμένοι στη Wall Street φαίνεται επίσης να έχουν προβληματιστεί με τη στρατηγική της Apple. Το Apple TV+ διαθέσει ξεχωριστές σειρές, υψηλής ποιότητας, αλλά έχει περιορισμένο αριθμητικά περιεχόμενο.
Το κέρδος
Ενώ όλες οι πλατφόρμες streaming προσπαθούν να κερδίσουν χρήματα, ορισμένες φαίνεται να επικεντρώνονται περισσότερο στην κερδοφορία.
Για παράδειγμα, η Warner Bros. Discovery ήλπιζε κάποτε ότι η υπηρεσία Max θα απειλήσει το Netflix. Το 2023, απέσυρε το HBO από την επωνυμία του, ώστε η υπηρεσία να μπορεί να έχει «πραγματικά κάτι για όλους», όπως είχε δηλώσει τότε ο CEO της εταιρείας, David Zaslav.
Αλλά τα πράγματα δεν πήγαιναν αρχικά προς αυτή την κατεύθυνση, με την εταιρεία να περιορίζει τις δαπάνες για νέο περιεχόμενο εστιάζοντας στα δυνατά σημεία της πλατφόρμας. «Δεν πρόκειται να πλημμυρίσουμε με περιοχέμενο τη ζώνη», είχε δηλώσει ο Zaslav. «Θέλουμε να λέμε τις καλύτερες ιστορίες και θέλουμε επίσης να εκμεταλλευόμαστε όλο το περιεχόμενο εξαιρετικής ποιότητας».
Έτσι η υπηρεσία Max δεν φιλοδοξεί πλέον να «σκοτώσει» το Netflix.
Και η νέα του πολιτική φαίνεται να αποδίδει. Μετά τη συνεργασία με Disney+ και Hulu, η υπηρεσία Max μπορεί να είναι μικρότερη από τους τιτάνες του streaming, αλλά αναπτύσσεται σταθερά, αν και αυτό αποδίδεται κυρίως στην επέκτασή της σε νέες αγορές.
Πλέον μπορεί να έχει χαμηλά τον πήχη, αλλά είναι κερδοφόρα, κάτι που είναι σημαντικό για την Warner Bros. Discovery αν λάβουμε υπόψη το μεγάλο χρέος της. Η υπηρεσία Max μπορεί να μην κερδίσει τον πόλεμο του streaming, αλλά μπορεί ακόμα και να θεωρηθεί νικητής.
Με πληροφορίες από Business Insider