Η αντιστρόφως ανάλογη πορεία των σειρών και των ταινιών του Netflix
Το Netflix σκορπάει χρήματα κάνοντας μέτριες ταινίες- Γιατί δεν είναι (τόσο μεγάλο) πρόβλημα για την πλατφόρμα.
Οι πρωτότυπες ταινίες του Netflix δεν έχουν την ίδια απήχηση με τις επιτυχημένες τηλεοπτικές εκπομπές του καθώς δεν έχουν καταφέρει να ξεφύγουν από τα όρια της μετριότητας.
Μάλιστα η τηλεθέαση των πρωτότυπων ταινιών της πλατφόρμας streaming μειώθηκε τα τελευταία δύο χρόνια, και αυτό παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα αυξήθηκε ο αριθμός των ταινιών, σύμφωνα με έρευνα της MoffettNathanson η οποία βασίζεται σε δεδομένα από σχετική έκθεση του Netflix.
Συγκεκριμένα, οι ταινίες που δημιουργήθηκαν για το Netflix συνοδεύτηκαν από 9,2 δισ. ώρες προβολής το πρώτο εξάμηνο του 2025. Αν και σαν νούμερο ακούγεται μεγάλο, οι ώρες προβολής είναι κατά 7% χαμηλότερες από το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και πολύ χαμηλότερες από τις 10,3 δισ. ώρες προβολής που καταγράφηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2023. Αυτές οι μειώσεις σημειώθηκαν παρά την αύξηση του αριθμού των πρωτότυπων ταινιών που είναι διαθέσιμες στην πλατφόρμα.
Αυτό υποδηλώνει ότι οι πρωτότυπες ταινίες του Netflix έχουν «γίνει λιγότερο δημοφιλείς», σχολιάζει στο Business Insider ο Joe Bonner, ο οποίος ασχολείται με το Netflix στην Argus Research.
Η χαμηλή τηλεθέαση έρχεται παρά τη μικρή αύξηση που κατέγραψε η συνολική τηλεθέαση του Netflix, η οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, αυξήθηκε κατά 1% σε ετήσια βάση τους πρώτους έξι μήνες του 2025.
Πάντως από το 2022 είναι μειωμένη και η παραγωγή πρωτότυπων ταινιών του Netflix, σύμφωνα με έρευνα της Kasey Moore, η οποία διαχειρίζεται την ιστοσελίδα What's on Netflix που παρακολουθεί τις κυκλοφορίες της πλατφόρμας.
Βέβαια σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι η παραγωγή πρωτότυπων ταινιών του Netflix είναι συνήθως χαμηλότερη κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Σύμφωνα με τον Moore, όαντί να γυρίζει τις δικές του ταινίες, το Netflix στρέφεται ολοένα και περισσότερο στην εξασφάλιση των δικαιωμάτων νέων και παλιότερων ταινιών από άλλα στούντιο. «Χρησιμοποιούν τις ταινίες άλλων ανθρώπων για να αυξήσουν την τηλεθέασή τους σε όλο τον κόσμο», είπε χαρακτηριστικά.

Παρόλο που το Netflix έχει κυκλοφορήσει πολλές επιτυχημένες σειρές, όπως το «Squid Game» και το «Adolescence», οι πρωτότυπες ταινίες του συχνά δεν έχουν την ίδια τύχη. Έτσι δεν καταφέρνουν ούτε να προσελκύσουν το κοινό ούτε να λάβουν καλά reviews από τους κριτικούς.
Οι κριτικές του κοινού για τις πρωτότυπες ταινίες με τις περισσότερες προβολές στο Netflix έχουν μειωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με τις αξιολογήσεις του Rotten Tomatoes, τις οποίες επικαλείται ο Robert Fishman της MoffettNathanson, ο οποίος συνέταξε την έκθεση.
«Ενώ η υποδοχή των κριτικών για τις πρωτότυπες σειρές του Netflix έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια, η υποδοχή των πρωτότυπων ταινιών του Netflix παραμένει υποτονική», ανέφερε.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ταινία «The Electric State», μια ταινία που προβλήθηκε απευθείας στο Netflix και κόστισε περίπου 300 εκατ. δολάρια.
Οι κριτικοί καταρράκωσαν την ταινία, η οποία συγκέντρωσε βαθμολογία 14% στο Rotten Tomatoes. Οι κριτικές του κοινού ήταν ελαφρώς πιο επιεικείς αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο.
Σύμφωνα με το Netflix, η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Κρις Πρατ και Μίλι Μπόμπι Μπράουν, συγκέντρωσε 74 εκατ. προβολές από το ντεμπούτο της στα μέσα Μαρτίου. Ο αριθμός αυτός είναι ο έβδομος μεγαλύτερος μεταξύ των ταινιών της πλατφόρμας στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Ωστόσο με αυτόν τον τεράστιο προϋπολογισμό, δεν είναι σαφές εάν αυτό το στοίχημα απέδωσε για το Netflix. Γι’ αυτό και η ταινία θεωρείται η πιο ακριβή αποτυχία της πλατφόρμας.
Εφόσον οι πρωτότυπες ταινίες του Netflix δεν έχουν ανταπόκριση, για τον Bonner ίσως η πλατφόρμα χρειαστεί να κάνει ένα είδος ενδοσκόπησης για το κατά πόσο «αξίζουν τη φθίνουσα απόδοση της επένδυσης» οι πρωτότυπες ταινίες.
Πάντως όπως παρατήρησε ο Bonner, ακόμη και με μέτριες ταινίες στην ταινιοθήκη του, τα αποτελέσματα του Netflix δεν επηρεάστηκαν ούτε όσον αφορά την απόκτηση συνδρομητών, ούτε όσον αφορά τα έσοδα ή τα κέρδη στο τελευταίο τρίμηνο.
Αντίθετα, οι επενδυτές ενθουσιάστηκαν με την επιτυχημένη καταπολέμηση της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης και την ανάπτυξη του διαφημιστικού τμήματος από την πλατφόρμα.
Αν και είναι γεγονός ότι το Netflix δεν έχει ακόμη τελειοποιήσει ακόμα την κινηματογραφική του στρατηγική, ο αναλυτής ταινιών της Comscore, Paul Dergarabedian, εκτιμάει ότι η πλατφόρμα θα συνεχίζει την πορεία του χάρη στο «τεράστιο αποτύπωμά του και τους απίστευτους οικονομικούς πόρους του». Γι' αυτό και είναι βέβαιος ότι τελικά, οι ταινίες της πλατφόρμας μπορούν να γίνουν τόσο «μεγάλες» όσο οι σειρές του.







