Τα βαμπίρ που μας εξέπληξαν στη μεγάλη οθόνη

bampir-foto-1 Sandro Kopp

Σκηνή από την ταινία «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί».

ΚΥΡΙΑΚΗ, 05 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2014

Τα βαμπίρ παραμένουν σταθερή αξία στο box office. Τρομαχτικά και ευάλωτα, γοητευτικά και εκλεπτυσμένα, συνεχίζουν την «αιώνια» περιπλάνησή τους, εμπνέοντας πολύ διαφορετικούς σκηνοθέτες μεταξύ τους. Ας θυμηθούμε ποιες εκπλήξεις μας επιφύλαξαν στις πιο πρόσφατες κινηματογραφικές εμφανίσεις τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η νέα, αλληγορική ταινία του Τζιμ Τζάρμους «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί», καθώς τα ερωτευμένα βαμπίρ του (η Τίλντα Σουίντον και ο Τομ Χίντλεστον) νιώθουν να απειλούνται από την απληστία και την αυτοκαταστροφική μανία του ανθρώπινου είδους. Οι καθιερωμένοι ρόλοι ανατρέπονται σε μια ροκ προσέγγιση…


Οι σινεφίλ έχουν ήδη εκτιμήσει και την οπτική του στυλίστα  Παρκ Τσαν Γουκ «Δίψα» (2009), με τις σχεδόν χορογραφημένες κινήσεις των πρωταγωνιστών και το αντισυμβατικό σενάριο: ένας ιερέας γίνεται πειραματόζωο για χάρη της επιστήμης και μεταμορφώνεται σε βαμπίρ.  Παλεύοντας με τη νέα του φύση καταλήγει  να πρωταγωνιστήσει σε μια περίεργη ερωτική ιστορία, γεμάτη ενοχές και διλήμματα –που έχει αναφορές στο γνωστό έργο του Εμίλ Ζολά «Τερέζ Ρακέν».


Οι Κρίστεν Στιούαρτ και Ρόμπερτ Πάτινσον είναι οι πρωταγωνιστές της σειράς ταινιών «Λυκόφως».

Η σειρά ταινιών «Λυκόφως» ανανέωσε το ενδιαφέρον-του νεανικού κυρίως κοινού-πατώντας στην επιτυχία των μελό μπεστ σέλερ της Στέφανι Μέγιερ. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον, η Κρίστεν Στιούαρτ και ο Tέιλορ Λότνερ αποτέλεσαν ένα ερωτικό τρίγωνο που έντυσε με γκόθικ ρομαντισμό την εχθρότητα μεταξύ βαμπίρ και λυκανθρώπων. Τα βαμπίρ κυκλοφορούν πλέον στο φως της ημέρας,  έχουν αυστηρό κώδικα αξιών και δίνουν άλλη διάσταση στον εφηβικό έρωτα-που ναι, «κρατά για  πάντα».


Στις αγαπημένες ταινίες συμπεριλαμβάνεται  και η «Συνέντευξη με έναν βρικόλακα» του Νιλ Τζόρνταν, που είχε παρουσιάσει την αθανασία των βαμπίρ σαν ένα ψυχολογικό μαρτύριο και είναι βασισμένο στο μπεστ σέλερ της Αν Ράις. Ο Τομ Κρουζ, ο Μπραντ Πιτ και ο Αντόνιο Μπαντέρας, τρία διαφορετικά μεταξύ τους βαμπίρ βρίσκονται επί της ουσίας αντιμέτωπα με το ίδιο το βάρος της Ιστορίας. Πόσο εύκολο είναι να προσαρμοστεί κανείς στα ήθη μιας νέας εποχής; Κεντρικός ο ρόλος του παιδιού-βαμπίρ   που αναζητεί απεγνωσμένα την ερωτική του ταυτότητα, δυναμιτίζοντας τη στενή σχέση του Λεστάτ (Τομ Κρουζ) με τον Λουί (Μπραντ Πιτ).


Μπραντ Πιτ και Κίρστεν Ντανστ στην ταινία «Συνέντευξη με έναν βρικόλακα».

Αριστοτεχνικά δομημένο και το σουηδικό θρίλερ «Άσε το κακό να μπει» του Τόμας Άλφρεντσον ξεδιπλώνει τις πιο σκοτεινές πλευρές της παιδικής ηλικίας. Ένα μικρό αγόρι, ο Όσκαρ γοητεύεται από τη συνομήλικη Έλι, μια μικρή βρικόλακα που τον καθοδηγεί να αφουγκραστεί τα πιο βίαια ένστικτά του. Είναι διαθέσιμο και το αμερικανικό  ριμέικ της ταινίας από τον Ματ Ριβς.


Η «Σκιά του βρικόλακα» του Ε.Ελίας Μέριγκε εκκινεί από την ιστορία της δημιουργίας της κλασικής βωβής ταινίας «Nosferatu». Ο τελειομανής σκηνοθέτης Μουρνάου (στο ρόλο ο Τζον Μάλκοβιτς) ανακαλύπτει τον τέλειο ηθοποιό για να πρωταγωνιστήσει στην ταινία του: ένα πραγματικό βαμπίρ, τον Μαξ Σρεκ (Γουίλεμ Νταφόε). Όμως ο εκκεντρικός ηθοποιός- όπως τουλάχιστον τον θεωρούν τα υπόλοιπα μέλη του κινηματογραφικού συνεργείου- αποδεικνύεται απρόβλεπτος και διψασμένος για αίμα…


Από τη λίστα δεν μπορεί φυσικά να απουσιάζει το ατμοσφαιρικό «Dracula» του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Θεωρείται από τις πιο πιστές κινηματογραφικές μεταφορές του ομώνυμου αριστουργήματος του Μπραμ Στόουκερ. Φυσικά δεν θα βρείτε στο βιβλίο τον ρομαντισμό της ταινίας, με τη σχεδόν εξιδανικευμένη σχέση της Μίνα με τον Δράκουλα. Όμως ο Κόπολα κατόρθωσε να συνδυάσει εκπληκτικά τη φρίκη με τον ερωτισμό, εξανθρωπίζοντας το αιμοδιψές τέρας στις τελευταίες σκηνές της ταινίας. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Γκάρι Όλντμαν, η Γουινόνα Ράιντερ, ο Κιάνου Ριβς, ο Άντονι Χόπκινς. Σε πέρασμα-φωτιά η εκρηκτική Μόνικα Μπελούτσι.

Μάνια Στάικου