Οι καλύτερες στιγμές της Μπερλινάλε
Ο Ρέιφ Φάινς με τον «Κοριολανό» κερδίζει τις εντυπώσεις, ενώ ο Μισέλ Οσελό συνδυάζει τις παραδοσιακές τεχνικές του θεάτρου σκιών με την 3D τεχνολογία στο 61ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου.
Το ιστορικό δράμα «Κοριολανός» του Ρέιφ Φάινς, με τον ίδιο στον πρωταγωνιστικό ρόλο αλλά και η ταινία του σεναριογράφου-σκηνοθέτη Αλεξάντερ Μιντάντζε «Αθώο Σάββατο» για το πυρηνικό ατύχημα στο Τσέρνομπιλ ξεχώρισαν μέχρι τώρα στις προβολές της 61ης Μπερλινάλε.
Οι περιπέτειες του Κοριολανού μας είναι γνωστές από την Ιστορία: Ο Γάιος Μάρκιος Κοριολανός καταφέρνει να νικήσει, σχεδόν μόνος, τους Βόλσκους, τους εχθρούς της Ρώμης, στην Κοριόλη (απ' όπου και το όνομά του) και με βάση τη φήμη του διεκδικεί και τελικά κερδίζει τον τίτλο του Ύπατου της Ρώμης.
Μόνο που αμέσως μετά, οι εχθροί του καταφέρνουν να στρέψουν το λαό εναντίον του και να τον εξορίσουν. Πικραμένος, ο Κοριολανός συμμαχεί με τους εχθρούς της Ρώμης και της επιτίθεται. Όταν όμως, επηρεασμένος από τις επικλήσεις της μητέρας και της συζύγου του, αποφασίζει να συνάψει ειρήνη, ο αρχηγός των Βόλσκων, Αουφίδιος, διατάζει τους στρατιώτες του να τον σκοτώσουν.
Ο Φάινς μετέφερε τις περιπέτιες του Κοριολανού στη σύγχρονη εποχή για να κάνει ένα σχόλιο σε αντίστοιχα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα ενώ στο πρωταγωνιστικό καστ συμμετέχουν η Βανέσα Ρεντκρέιβ και ο Τζέραλντ Μπάτλερ.
Η ρωσική ταινία «Αθώο Σάββατο» του σεναριογράφου-σκηνοθέτη Αλεξάντερ Μιντάντζε εκτυλίσσεται στη διάρκεια του πρώτου 24ωρου μετά το μεγάλο πυρηνικό δυστύχημα του Τσέρνομπιλ, τον Απρίλιο του 1986. Πρωταγωνιστής, ένας κομματικός γραμματέας που, έχοντας ανακαλύψει τους τεράστιους, άμεσους κινδύνους του ατυχήματος, αρχίζει να ψάχνει το κορίτσι του για να διαφύγει μαζί της.
Ο Μινβτάντζε δίνει την ατμόσφαιρα που κυριαρχούσε στη γύρω περιοχή στη διάρκεια της επόμενης μέρας, που ήταν και Πρωτομαγιά, με μια κάμερα διαρκώς σε κίνηση και με ένα νευρώδες μοντάζ.
Το θέατρο σκιών συναντά την 3D τεχνολογία
Στο φετινό φεστιβάλ του Βερολίνου ο Μισέλ Οσελό πραγματοποιεί εντυπωσιακό άνοιγμα στην τρισδιάστατη τεχνολογία με την ταινία του «Les Contes de la Nuit». Ο γάλλος δημιουργός πολλών ταινιών κινουμένων σχεδίων, επιχειρεί να συνδυάσει τη χρήση των παλιών τεχνικών του θεάτρου σκιών με τη σύγχρονη 3D τεχνολογία. Η ιστορία της ταινίας ξεκινάει σε ένα εγκαταλελειμμένο σινεμά, το οποίο χρησιμοποιούν τα βράδια ένα αγόρι, ένα κορίτσι και ένας άνδρας, ώστε να ξαναζωντανέψουν επί σκηνής παλιά παραμύθια.
Τα παραμύθια αποδίδονται με τις παραδοσιακές τεχνικές των σκιών, έτσι μαύρες φιγούρες εμφανίζονται πάνω από έντονα, πολύχρωμα και λεπτομερή σκηνικά. Η αντίθεση γίνεται πιο μεγάλη με την χρήση της στερεοσκοπικής 3D τεχνολογίας, δίνοντας την εντύπωση των στρωμάτων και βάθους όπως στα κανονικά θέατρα. Τα σκηνικά είναι επηρεασμένα από τον Ρώσο ζωγράφο Nicholas Roerich και μεσαιωνικά έργα τέχνης.
«Για μένα αυτή η νέα στερεοσκοπική 3D τεχνολογία είναι μονάχα ένα εργαλείο», δήλωσε ο Οσελό στους δημοσιογράφους μετά από μια προβολή της ταινίας του και πρόσθεσε ότι το στυλ του είναι επηρεασμένο από το γερμανό σκηνοθέτη Lotte Reiniger, πρωτοπόρο της τέχνης των σκιών στο σινεμά, ο οποίος άρχισε να δουλεύει πάνω σε ταινίες σχεδόν πριν από 100 χρόνια. Αφού είδε μια ταινία του Reiniger, ο γάλλος σκηνοθέτης ζήτησε από μια ομάδα παιδιών που δίδασκε να προσπαθήσουν να κάνουν την δική τους ταινία με σκιές, με μεγάλη απήχηση. «Είπα τότε, αυτό είναι, έχω βρει τη μέθοδο μου, θα χρησιμοποιώ τις σκιές. Πάνε 20 χρόνια από τότε και έχω κάνει αυτά τα πράγματα από τότε. Οπότε, ευχαριστώ Lotte!», κατέληξε ο σκηνοθέτης.







