Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Εξομολογήσεις στο φακό

festibal-ntokimanter-thessalonikis-eksomologiseis-sto-fako

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 18 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011

Εξομολογήσεις και κραυγές ανθρωπιάς μέσα από τις ταινίες του 13ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Με ντοκιμαντέρ ποικίλης θεματολογίας συνεχίζεται στη Θεσσαλονίκη η διοργάνωση.Η ιδέα για την ταινία της Καλλιόπης Λεγάκη «Μόνο οι λέξεις συνεχίζουν», προήλθε από τον συνεργάτη της Άλκη Γούναρη, ο οποίος το χειμώνα του 2010 ξεκίνησε το πρότζεκτ «The Confession Session», καταγράφοντας τις εξομολογήσεις που άκουγε πίσω από την μπάρα στο μπαρ Dasein, στα Εξάρχεια.

«Η ιδέα του Άλκη μου γέννησε προβληματισμούς γύρω από την έννοια της εξομολόγησης. Είναι εκπληκτικό να παρακολουθεί κανείς τον ανθρώπινο λόγο. Το ύφος που χρησιμοποιεί ο καθένας υποδηλώνει χαρακτήρα, νοοτροπία, συναισθήματα», τόνισε η δημιουργός. Για την Άννα Τσιάρτα, έναυσμα για το ντοκιμαντέρ «Σε τούτο το καρτέρι» ήταν οι επιστροφές λειψάνων ελληνοκυπρίων και τουρκοκυπρίων το 2007, που μέχρι τότε θεωρούταν αγνοούμενοι.

«Πήγα στην κηδεία του πατέρα ενός φίλου μου και ήταν συγκλονιστική αλλά και περίεργη εμπειρία. Ο κόσμος ήταν αμήχανος, δεν ήξερε πώς να αντιδράσει, να κλάψει ή να ανακουφιστεί που μετά από 33 χρόνια δόθηκε ένα τέλος; Όλο το καλοκαίρι του 2007 η κυπριακή κοινωνία ήταν εντελώς 'αλλού', υπήρχε μια τάση από την κυβέρνηση να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι, το θέμα απασχόλησε πολύ λίγο τους δημοσιογράφους. Ένιωσα ότι κάτι πρέπει να κάνω», διηγήθηκε.

Θησαυρός

Με το ντοκιμαντέρ του «Κλείσε τα μάτια για να δεις» ο σκηνοθέτης Σταύρος Στρατηγάκος φέρνει στο φως σπάνιο αρχειακό υλικό σχετικά με την ιστορία του ραδιοφώνου στην Ελλάδα. Η έρευνά του στα αρχεία της ΕΡΤ ξεκίνησε με αφορμή ένα βιβλίο των εκδόσεων του Ελληνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας, του 1961. Όπως ανέφερε ο κ. Στρατηγάκος αν και το ραδιόφωνο στην Ελλάδα υπήρχε από τη δεκαετία του '30, μόλις το 1952 άρχισε η καταγραφή των εκπομπών, καθώς τότε προμηθεύτηκε η ΕΡΤ μαγνητόφωνα. «Υπάρχουν μαύρες τρύπες στο αρχείο της ΕΡΤ, με αποτέλεσμα πολλές φορές να σκοντάψει η έρευνα εκεί.

Τώρα γίνεται μια προσπάθεια ψηφιοποίησης του αρχείου της ΕΡΤ και της ΥΕΝΝΕΔ. Αυτός ο θησαυρός ανήκει σε όλο το λαό»» ανέφερε. Στο ντοκιμαντέρ της «Ο Θεός θα 'λεγε όχι», η σκηνοθέτης Μπριγκίτε Ούταρ Κορνέτσκι καταγράφει τη γενναιότητα των ανθρώπων που έζησαν τη φρίκη του πολέμου στη Σιέρα Λεόνε. Όπως εξήγησε η δημιουργός, ο θεός βρίσκεται στο φόντο και όχι στο επίκεντρο αυτής της ταινίας για τον ανθρωπισμό που ανθίζει μετά τις βαρβαρότητες ενός ενδεκαετούς εμφυλίου. «Η ταινία είναι μια κραυγή ανθρωπιάς και επικεντρώνεται σε ανθρώπους που ακρωτηριάστηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου».

Για σήμερα ξεχωρίζουν οι ταινίες «Μια μικρή πράξη» της Τζένιφερ Άρνολντ (Ολύμπιον, 22:30) με την ιστορία να ξεκινά όταν η Χίλντα Μπακ, αποφάσισε να γίνει χορηγός ενός νεαρού επαρχιώτη μαθητή από την Κένυα, θεωρώντας ότι δεν έκανε κάτι σπουδαίο. Ο Κρις Μμπούρου, απόφοιτος του Χάρβαρντ και δικηγόρος του ΟΗΕ στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ξεκινά να βρει την άγνωστη που του άλλαξε τη ζωή. Η γενναιοδωρία της τον ενέπνευσε να δημιουργήσει ένα δικό του πρόγραμμα υποτροφιών, στο οποίο έδωσε το όνομα της ευεργέτιδάς του. Αλλά και το «Τυχερό αστέρι» της Χέλενα Τρεστίκοβα, η οποία διηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που επέζησε από την κόλαση των στρατοπέδων συγκέντρωσης.

Πληροφορίες: 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-Εικόνες του 21ου Αιώνα, 11-20/3.

ΝΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑ