Ποιοι σκηνοθέτες διαφωνούν με τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ;

poioi-skinothetes-diafonoun-me-ta-megala-stountio-tou-xoligount

ΔΕΥΤΕΡΑ, 09 ΜΑΙΟΥ 2011

Δύσκολες στιγμές περνούν οι δημιουργοί ταινιών της Δυτικής Ακτής, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι αν τα κινηματογραφικά στούντιο διαθέτουν τις ταινίες σε συνδρομητικές υπηρεσίες (video-on-demand) ενώ αυτές ακόμη προβάλλονται στους κινηματογράφους, θα μπει λουκέτο σε εκατοντάδες κινηματογραφικές αίθουσες.

Η Κάθριν Μπίνγκελοου, ο Τζέιμς Κάμερον, ο Πήτερ Τζάκσον, ο Ρόλαντ Έμεριχ, ο Μάικλ Μαν και ο Ρόμπερτ Ζεμέκις ήταν ανάμεσα στους 20 σκηνοθέτες που διαμαρτυρήθηκαν γραπτώς σε τέσσερα κινηματογραφικά στούντιο για τα σχέδιά τους να επιτρέπουν το downloading ταινιών, ενώ αυτές ακόμη προβάλλονται στις αίθουσες, αντί αυτό να συμβαίνει μετά το τέλος των προβολών τους. Σύμφωνα με την επιστολή, μια τέτοια αλλαγή θα βλάψει ανεπανόρθωτα το οικονομικό μοντέλο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Οι ίδιοι οι σκηνοθέτες αναφέρουν πόσο τους σόκαρε το γεγονός ότι η Sony Pictures Entertainment, η 20th Century Fox, η Universal Studios και η Warner Bros αποφάσισαν να διαθέτουν ταινίες στην premium υπηρεσία video-on-demand (VOD) – η οποία επιτρέπει στο θεατή να «κατεβάσει» μια ταινία και να τη «φορτώσει» είτε στο pc του ή σε κάποια media player συσκευή- 60 ημέρες μετά την πρεμιέρα τους στο σινεμά. Μέχρι στιγμής η αποκλειστικότητα που είχαν οι κινηματογράφοι διαρκούσε για 120 ημέρες, ενώ τώρα, μειώνεται στο μισό.

Πώς επηρεάζει η πειρατεία τον κινηματογράφο;

Παρ’ όλο που η υπηρεσία VOD ήδη συμπίπτει με τις κινηματογραφικές προβολές κάποιων ταινιών, αυτό που αναστάτωσε τους σκηνοθέτες ήταν ότι 4 από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο σχεδιάζουν να «μπουν στο παιχνίδι». Γι’ αυτό και σκηνοθέτες και ιδιοκτήτες κινηματογράφων ενώθηκαν προκειμένου να προειδοποιήσουν τα στούντιο ότι αν τα σινεμά χάσουν την αποκλειστικότητα της προβολής ταινιών, θα μειωθεί το κοινό που πηγαίνει στο σινεμά για να παρακολουθήσει μια ταινία.

Ο Τζέιμς Κάμερον, ο οποίος σάρωσε τα Όσκαρ με τις ταινίες του «Τιτανικός» και «Avatar» είπε συγκεκριμένα ότι αν ανησυχούν οι ιδιοκτήτες των κινηματογράφων, ανησυχεί και ο ίδιος και εκφράζει την απορία του: «Γιατί να δίνει κάποιος κίνητρο στο κινηματογραφόφιλο κοινό να απέχει από την καλύτερη μορφή προβολής μιας ταινίας;».

Στο γράμμα τους οι σκηνοθέτες αναγνωρίζουν μεν την προσπάθεια των στούντιο να αναπληρώσουν τα χαμένα έσοδα από την πτώση των πωλήσεων των dvd, αλλά καταδικάζουν το νέο μοντέλο που προσπαθούν να προωθήσουν, το οποίο θα φέρει πολλούς κινηματογράφους σε δύσκολη θέση: κάποιοι θα κλείσουν και όσοι απομείνουν δεν θα μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα.

Ο Τζον Φίθιαν, επικεφαλής της Εθνικής Ένωσης Ιδιοκτητών Κινηματογράφων, η οποία εκπροσωπεί κινηματογράφους σε 50 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Μεγάλης Βρετανίας, προειδοποίησε για τους κινδύνους αυτής της απόφασης και ο Φιλ Κλαπ, στέλεχος της Cinema Exhibitors' Association της Μεγάλης Βρετανίας τόνισε ότι κάτι τέτοιο θα αποδειχτεί καταστροφικό για τα μικρά, ανεξάρτητα σινεμά, τα οποία δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμα μετά απ’ αυτό.

Η αντίθετη άποψη για την υπηρεσία VOD

Ο Βρετανός παραγωγός, Στήβεν Μαργκόλις, επικεφαλής της Future Films, φαίνεται να βρίσκει κάποια οφέλη από αυτή την απόφαση. Ο ίδιος διέθεσε την ταινία του «Flawless» με την Ντέμι Μουρ και τον Μάικλ Κέιν στην υπηρεσία VOD 3 εβδομάδες πριν προβληθεί στις αίθουσες, πιστεύοντας ότι κάτι τέτοιο θα «προθερμάνει» το κοινό και ο ένας θα το συστήσει στον άλλο. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η κινηματογραφική βιομηχανία έχει την ευκαιρία να αποφύγει τα λάθη της μουσικής βιομηχανίας. Πρέπει να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα και να κατανοήσει τις ανάγκες του καταναλωτή. Με την υπηρεσία αυτή, μπορείς να δεις μια ταινία όποτε θελήσεις, χωρίς να ψάχνεις να βρεις μπέιμπι-σίτερ για τα παιδιά και η βραδιά να σου κοστίσει 100 λίρες».

Ο Κρίστοφερ Ντοντ, επικεφαλής της Motion Pictures Association της Αμερικής, ο οποίος και εκπροσωπεί τα κινηματογραφικά στούντιο, αναφέρει αρχικά ότι «οι ταινίες είναι φτιαγμένες για να προβάλλονται σε μεγάλες οθόνες και σκοτεινές αίθουσες γεμάτες κόσμο» και προσθέτει: «όλα αυτά, όμως, είναι μέρος της προσπάθειας της βιομηχανίας να καινοτομήσει και να αναπτύξει νέα επιχειρηματικά μοντέλα που ανταποκρίνονται στην αυξανόμενη επιθυμία του κοινού, διευρύνοντας τις επιλογές του σε μια εποχή τεράστιας τεχνολογικής ανάπτυξης».

Ποιες είναι οι εξελίξεις;

Μέσα σε όλη αυτή τη δίνη διαφωνιών, τα κινηματογραφικά στούντιο φαίνεται να έχουν πάρει τις αποφάσεις τους, αφού πριν λίγες ημέρες η ταινία «Just go with it» της Sony, μια ρομαντική κομεντί με την Τζένιφερ Άνιστον και τον Άνταμ Σάντλερ, ήταν διαθέσιμη σε VOD 70 ημέρες μετά την πρεμιέρα της στα σινεμά.

Αυτό μοιάζει να είναι το επόμενο κεφάλαιο στην επανάσταση του διαδικτύου, ενώ οι μετρήσεις δείχνουν ότι τα νόμιμα downloadings διπλασιάστηκαν μέσα στο 2010, σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του British Video Association.