Κλασικό έπος του σοβιετικού κινηματογράφου

klasiko-epos-tou-sobietikou-kinimatografou

ΠΕΜΠΤΗ, 19 ΜΑΙΟΥ 2011

Στις σινεφίλ επιλογές της εβδομάδας συγκαταλέγεται η επανέκδοση της «Νέας Βαβυλώνας» (1929), από τα σημαντικότερα δείγματα του σοβιετικού, βωβού κινηματογράφου.

«Η νέα Βαβυλώνα» (1929)

Από τις σημαντικότερες ταινίες του βωβού κινηματογράφου, το ιστορικό έπος των Γκριγκόρι Κόζιντσεφ και Λεονίντ Τράουμπεργκ αποτελεί έναν ύμνο στα γεγονότα της Παρισινής Κομμούνας.

Οι δύο σκηνοθέτες ακολουθούν την κλασική θεματολογία της σοβιετικής κινηματογραφίας, αλλά με την πρωτοποριακή για την εποχή τους φόρμα αντικατοπτρίζουν το πνεύμα της ρωσικής αβαντ-γκαρντ. Οι δύο δημιουργοί του έργου, σε συνεργασία με τον Σεργκέι Γιούτκεβιτς ήταν μέλη της διάσημης πειραματικής κινηματογραφικής ομάδας «Η φάμπρικα του εκκεντρικού ηθοποιού» που συνδύαζε την παντομίμα, το τσίρκο και την Κομέντια ντελ Άρτε σε μια νέα καλλιτεχνική πρόταση.

Πρόκειται περισσότερο για μια ταινία-δοκίμιο που αντλεί τις βασικές εικόνες της από το κείμενο του Καρλ Μαρξ «Η κομμούνα του Παρισιού». Όπως σε ανάλογες σοβιετικές ταινίες , δεν υπάρχει συγκεκριμένος ήρωας, οι μοναδικοί ήρωες αντικαθιστώνται από σύνολα ατόμων.

Στοιχειωδώς, όμως στην προκειμένη περίπτωση, η εργατική τάξη εκπροσωπείται από μια νεαρή πωλήτρια, υπογραμμίζοντας με αυτό τον τρόπο τη συμβολή της γυναίκας στις επαναστατικές εξελίξεις.

Η ταινία μας παραπέμπει στα γεγονότα που οδήγησαν στην Παρισινή Κομμούνα το 1871, με φόντο τον γαλλοπρωσικό πόλεμο. Οι γάλλοι αστοί επιχειρούν να συνθηκολογήσουν με την Πρωσία, την ίδια στιγμή που εργάτες και μικροαστοί επιμένουν στην μη παράδοση των όπλων.

Η Γαλλία βρίσκεται σε μια κρίσιμη ιστορική στιγμή και γνωρίζει μια μεγάλη κοινωνική ανατροπή που διαρκεί μόλις για 72 ημέρες. Στους κεντρικούς ήρωες του έργου, ανήκει η Λουίζ, μια πωλήτρια η οποία γνωρίζει έναν ηρωικό, νεαρό στρατιώτη, προσχωρώντας στις επαναστατικές δυνάμεις. Παίζουν οι : Ντέιβιντ Γκούτμαν, Χελένα, Κουζμίνα, Αντρέι Κοστρίτσκιν. Η ταινία προβάλλεται από τη New Star.