5 ελληνικές ταινίες-σταθμός για την γερμανική κατοχή

natassa
ΔΕΥΤΕΡΑ, 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014

Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, πολιορκία, φτώχεια, αντίσταση. Η ελληνική επικράτεια σε σημεία εξαθλίωσης. Αυτό σίγουρα δεν άφησε ανεπηρέαστο κανέναν. Και σίγουρα όχι το ελληνικό σινεμά.

Η γερμανική κατοχή υπήρξε πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς του ελληνικού σινεμά, που μέσα από τις ταινίες τους προσπάθησαν να υμνήσουν το αίσθημα της αντίστασης των Ελλήνων κατά του ζυγού.

Και μπορεί τα μιούζικαλ του Δαλιανίδη και οι κωμωδίες να κατέχουν την εισπρακτική πίτα του ελληνικού σινεμά αλλά υπάρχουν και «σοβαρές» ταινίες που συγκίνησαν το κοινό. Και τα εισιτήρια το αποδεικνύουν.

Στην κορυφή της λίστας των πιο κερδοφόρων ταινιών (σε σύνολο μάλιστα) είναι η «Υπολοχαγός Νατάσσα». Αμφιβάλω αν υπάρχει Έλληνας που να μην έχει δει την ταινία. Κυριαρχεί τη σεζόν του 1970 με 751.117 εισιτήρια, ποσό τρομακτικό για την εποχή. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη σε κόντρα ρόλο από αυτά που είχε συνηθίσει το κοινό, πλέον εμφανίζεται ως Νατάσα Αρσένη.

Ο σύζυγός της Ορέστης (φυσικά ο Παπαμιχαήλ) είναι αξιωματικός του ελληνικού στρατού που φεύγει για τη Μέση Ανατολή. Αυτή τον ακολουθεί. Τα βασανιστήρια, όταν συλλαμβάνεται είναι όπως απαιτεί η ταινία, άκρως βασανιστικά. Έχει φροντίσει γι' αυτό ο Νίκος Φώσκολος που υπογράφει τη σκηνοθεσία και το σενάριο.

Η παραγωγή της Φίνος Φιλμς, η οποία επιστρατεύει όλα τα ονόματα του ελληνικού σινεμά: Κώστας Καρράς, Σπύρος Καλογήρου, Ελένη Ζαφειρίου, Κάκια Παναγιώτου, Μαλαίνα Ανουσάκη και πολλοί άλλοι ζουν το μαρτύριο της πιο διάσημης ελληνίδας υπολοχαγού.

Ωστόσο, δεν ήταν πρώτη φορά που η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε «μπλεχτεί» με τον πόλεμο. Την προηγούμενη χρονιά, το 1969 είχε εμφανιστεί ως «Δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά» (αρχικά ήταν "χρυσά" αλλά μία δικαστική διαμάχη οδήγησε στην αλλαγή) και οι …απολαβές στα ταμεία των σινεμά της έφτασαν στα 739.001 εισιτήρια εκείνη τη χρονιά.

Σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου και σενάριο Ανθής Δημοπούλου και Λάκη Μιχαηλίδη (παραγωγή Φίνος Φιλμς εννοείται) η Αλίκη, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ (πάλι εννοείται), ο Παντελής Ζερβός, ο Σπύρος Καλογήρου, ο Άγγελος Αντωνόπουλος και άλλοι προσπαθούν να ζήσουν μέσα στη δίνη του πολέμου. Να σημειώσουμε ότι τη μέρα που παντρεύεται η χρυσομαλλούσα Μυρτώ με τον γιο του προέδρου (Παπαμιχαήλ) κηρύσσεται πόλεμος.

Αυτός φεύγει για το μέτωπο, εκείνη συμφωνεί να παντρευτεί το συνάδελφό της Άγγελο, όταν μαθαίνει ότι ο έρωτας της ζωής της έχει πεθάνει μαχόμενος. Η επιστροφή του Παπαμιχαήλ-αντάρτη από το μέτωπο χαρίσει το αναγκαίο happy end, που ζητά απεγνωσμένα το κοινό.

Αλλά και μια κωμωδία με γερμανική αύρα κατάφερε να μπει ανάμεσα στις πιο κερδοφόρες ταινίες. «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;», η ταινία που σκηνοθέτησε ο Ντίνος Κατσουρίδης σε σενάριο του ίδιου και του Ασημάκη Γιαλαμά αγαπήθηκε πάρα πολύ από τον κόσμο.

Τα εισιτήρια τη χρονιά που προβλήθηκε έφτασαν τα 640.471. Η εκπληκτική ερμηνεία του μοναδικού Θανάση Βέγγου τιμήθηκε με 3 βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1971, όπου απέσπασε το βραβείο καλλιτεχνικής ταινίας, σεναρίου και Α΄ ανδρικού ρόλου. Και κάπως έτσι η Κατοχή απέκτησε και μία πιο φαιδρή και ανάλαφρη ματιά.

Με 602.264 εισιτήρια η ταινία «ΟΧΙ» του 1969 αποτελεί σταθμό στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Ντίμης Δαδήρας, το σενάριο ο Αντώνης Δαυίδ ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο επιτέλους βλέπουμε τον master των πολεμικών ταινιών του είδους, τον Κώστα Πρέκα.

Δίπλα του η Βέρα Κρούσκα, ο Χρήστος Πολίτης, ο Στέφανος Στρατηγός, η Μαλαίνα Ανουσάκη και άλλοι ηθοποιοί που χάρηκαν ιδιαίτερα όταν η ταινία απέσπασε επίσης 3 βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όταν προβλήθηκε η ταινία.

«Μια γυναίκα στην αντίσταση» η ταινία του Ντίνου Δημόπουλου σε σενάριο του ίδιου και του Λάζαρου Μοντανάρη, κέρδισε το εγχώριο σινεφίλ κοινό της εποχής. Πρωταγωνιστές η πάντα υπέροχη Τζένη Καρέζη.

Στο πλάι της ο Κώστας Καζάκος, ο Λυκούργος Καλλέργης, η Κάκια Παναγιώτου, ο Άγγελος Αντωνόπουλος, ο Άλκης Γιαννακάς, ο Λαυρέντης Διανέλλος, ο Δήμος Σταρένιος, ο Μίμης Χρυσομάλλης, ο Τίμος Περλέγκας και η λίστα με τα πρωτοκλασάτα ονόματα της ελληνικής υποκριτικής τέχνης συνεχίζεται. Η ταινία έφτασε τα 455.385 εισιτήρια και η τολμηρή γυναικεία παρουσία και δράση στην αντίσταση έγινε πάλι σημείο αναφοράς.

Σόφη Ζιώγου
[email protected]