Το χρυσό λιοντάρι βρυχάται, οι σκηνοθέτες αγωνιούν

to-xruso-liontari-bruxatai-oi-skinothetes-agonioun

Φωτογραφία από την ταινία «Carnage» του Ρομάν Πολάνσκι

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 09 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Ποιοι σκηνοθέτες θα κρατήσουν στα χέρια τους το Χρυσό Λιοντάρι; Λίγο πριν τη λήξη του 68ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ στη Βενετία στοιχηματίζουμε και σχολιάζουμε τις ταινίες που συζητήθηκαν στη φετινή διοργάνωση.

Το 68ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Βενετία φτάνει στο τέλος του και η λίστα με τα φαβορί για το Χρυσό Λιοντάρι, έχει διευρυνθεί. Από τις ταινίες που κονταροχτυπήθηκαν στην κινηματογραφική αρένα, κάποιες αποδείχτηκαν κατώτερες των προσδοκιών, ενώ άλλες συγκέντρωσαν τους επαίνους των κριτικών.

Θα δούμε αν και ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ο Ντάρεν Αρονόφσκι που άφησε τη σφραγίδα του στη φετινή διοργάνωση, μας κρύβει εκπλήξεις ή θα στραφεί στις πιο αναμενόμενες επιλογές.

Ο Τόμας Άλφρεντσον είναι πολύ πιθανό να αποχωρήσει με το πολυπόθητο βραβείο, αφού το κατασκοπικό θρίλερ του «Tinker, tailor, soldier, spy» βασίζεται σε ένα από τα δημοφιλέστερα μυθιστορήματα του Τζον Λε Καρρέ, έχοντας στο πρωταγωνιστικό καστ δύο δυνατά ονόματα: τον Γκάρι Όλντμαν και τον προσφάτως βραβευμένο με Όσκαρ, Κόλιν Φερθ. Ο Τζορτζ Σμάιλι, ο ήρωας του Τζον Λε Καρρέ έχει περάσει ήδη στη μυθολογία των κατασκοπικών ιστοριών και η κινηματογραφική του ενσάρκωση αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη.

Το «Carnage» του Ρομάν Πολάνσκι, αποτελεί επίσης μια δυνατή υποψηφιότητα. Το σενάριο που βασίζεται στο βραβευμένο θεατρικό έργο της Γιασμίν Ρεζά «Ο θεός της σφαγής», είναι μια θαυμάσια μαύρη κωμωδία που ξετυλίγει την υποκρισία και τις αντιφάσεις δύο –υποτίθεται πολιτισμένων ζευγαριών. Με αφορμή έναν άγριο καυγά των δύο γιών τους, οι ήρωες του έργου αποκαλύπτουν τις πιο σκοτεινές πλευρές τους. Το αιχμηρό χιούμορ της Ρεζά, συναντά τις σκηνοθετικές ικανότητες του Πολάνσκι που έχει επιλέξει ένα λαμπερό πρωταγωνιστικό καστ για την ταινία του : Κέιτ Γουίνσλετ, Τζόντι Φόστερ, Τζον Ράιλι και Κριστόφ Βαλτς.

Ο ηθοποιός Μάικλ Φασμπίντερ πρωταγωνιστεί σε δύο ταινίες του διαγωνιστικού, στο «Α dangerous method» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και στο «Shame» του Στιβ Μακ Κουίν. Πολλοί στοιχηματίζουν ότι θα τιμηθεί με το βραβείο καλύτερου ανδρικού ρόλου. Στην ταινία του Κρόνενμπεργκ ερμηνεύει τον Καρλ Γιουγκ, ενώ αντίστοιχα στο «Shame» τον Μπράντον, έναν νεϋορκέζο εξαρτημένο από τις περιστασιακές ερωτικές σχέσεις που βλέπει τη ζωή του να ανατρέπεται όταν η ετεροθαλής αδελφή του προσπαθεί να τον προσεγγίσει.

Η ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ είχε μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των γραφείων στοιχημάτων πριν προβληθεί ακόμη στη Μόστρα, όμως αργότερα οι κριτικές που έλαβε ήταν μοιρασμένες. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται οι σχέσεις του Καρλ Γιουνγκ με την ασθενή του Σαμπίνα (στο ρόλο η Κίρα Νάιτλι) και η φιλία του με τον Φρόιντ (Βίγκο Μόρτενσεν). Ορισμένοι θεωρούν ότι οι μετοχές του Κρόνενμπεργκ έχουν πέσει, όμως μέχρι την τελευταία στιγμή, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το αποτέλεσμα.

Αξιοπρόσεκτη αντίθετα θεωρήθηκε η σκοτεινή ταινία του Στιβ Μακ Κουίν «Shame», με τον Μάικλ Φασμπίντερ και την Κάρεϊ Μάλιγκαν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Προβληματικοί οικογενειακοί δεσμοί, ψυχοπαθολογία και στυλιζαρισμένα πλάνα φέρνουν τη νέα αυτή δουλειά του Στιβ Μακ Κουίν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Δεν αποκλείεται ο σκηνοθέτης του «Μαύρου κύκνου» και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Ντάρεν Αρονόφσκι να εκδηλώσει την προτίμησή του προς τη θεματολογία του Μακ Κουίν.

Τα «Ανεμοδαρμένα ύψη» της Άντρεα Άρνολντ, μια νέα κινηματογραφική μεταφορά του κλασικού μυθιστορήματος της Έμιλυ Μπροντέ επαινέθηκαν επίσης για την μοντέρνα, ρεαλιστική προσέγγιση της ιστορίας. Ο ήρωας της ιστορίας, ο Χίθκλιφ είναι μαύρος και ο έρωτάς του με την Κάθυ τοποθετείεται σε διαφορετικό πλαίσιο (πρωταγωνιστούν οι Κάγια Σκοντελάριο και Νίκολα Μπέλεϊ).

Υπάρχουν κι άλλες ταινίες που προκάλεσαν αίσθηση όπως το «Un ete brulant» του Φιλίπ Γκαρέλ, χάρη στις τολμηρές σκηνές με τη Μόνικα Μπελούτσι. Δύσκολα όμως μπορεί να τις φανταστεί ότι θα βραβευτούν με το Χρυσό Λιοντάρι. Ακόμη και ο Τζορτζ Κλούνεϊ, ο οποίος έφερε χολιγουντιανή λάμψη στη Βενετία, με το πολιτικό θρίλερ του «The ides of Μarch», μπορεί να μονοπώλησε τις κάμερες αλλά απέσπασε και δηλητηριώδη σχόλια καθώς η ταινία του θεωρήθηκε επιφανειακή και εμπορική.