Χιουμοριστική κινηματογραφική αναδρομή στη χρονιά της κρίσης

xioumoristiki-kinimatografiki-anadromi-sti-xronia-tis-krisis

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 30 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Aφήστε πίσω τις κακές αναμνήσεις του 2011 και αντιμετωπίστε την κρίση με χιούμορ, επιλέγοντας την κατάλληλη ταινία για εσάς.

Κωμωδίες, ρομαντικές κομεντί αλλά και θρίλερ για τον μικρόκοσμο της Γουολ Στριτ, φωτίζουν με διαφορετικό τρόπο τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Ακόμη και η βαριά βιομηχανία ονείρων του Χόλιγουντ αποφάσισε να θίξει το πρόβλημα της ανεργίας, της εργασιακής ανασφάλειας και των χρεωμένων στις τράπεζες οικογενειών.

Ωστόσο, επειδή σε δύσκολους καιρούς, μόνο το χιούμορ μπορεί να λειτουργήσει ως ασφαλής πυξίδα στην καθημερινότητα, την τιμητική τους είχαν οι κωμωδίες και ειδικά όσες αναφέρονταν στις εργασιακές σχέσεις.

«Αφεντικά για σκότωμα»

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κωμωδία του Σεθ Γκόρντον «Αφεντικά για σκότωμα» που μπορεί να παρηγορήσει όσους βρέθηκαν στο δρόμο ενός σαδιστή προϊσταμένου, εφόσον μάλιστα σε περιόδους κρίσης αποκτά επιπλέον εξουσία. Ο Κέβιν Σπέισι στο ρόλο ενός άτεγκτου μάνατζερ επιδίδεται σε κινέζικα ψυχολογικά βασανιστήρια οδηγώντας τον Τζέισον Μπέιτερμαν στα όρια της τρέλας. Ο Κόλιν Φάρελ, από την άλλη πλευρά, ύπουλος και διεφθαρμένος σχεδιάζει την καταστροφή του λογιστή του. Η Τζένιφερ Άνιστον παρενοχλεί σεξουαλικά τον Τσάρλι Ντέι, ακολουθώντας το δρόμο που χάραξε η Ντέμι Μουρ στις «Αποκαλύψεις» με «θύμα» τον Μάικλ Ντάγκλας. Στην ταινία, οι τρεις άτυχοι εργαζόμενοι απεργάζονται τη δολοφονία των βασανιστών τους, επιστρατεύοντας την ….τεχνογνωσία ενός πρώην κατάδικου.

«Πώς να κλέψετε έναν ουρανοξύστη»

Η εκδίκηση αποτελεί το βασικό κίνητρο για να μετατραπούν ορισμένοι «υπεράνω πάσης υποψίας» υπάλληλοι σε αποφασισμένους ληστές, στην κωμική περιπέτεια του Μπρετ Ράτνερ «Πώς να κλέψετε έναν ουρανοξύστη». «Στόχος» είναι ο δισεκατομμυριούχος εργοδότης τους, ο οποίος τους έκλεψε ουσιαστικά τα λεφτά των αποζημιώσεών τους. Το μένος τους όμως ενάντια στο αφεντικό τους, κινδυνεύει να τους οδηγήσει στη φυλακή, αφού είναι ερασιτέχνες στο έγκλημα. Ως από μηχανής θεός εμφανίζεται ο σεσημασμένος Έντι Μέρφι για να τους μυήσει στα μυστικά της παρανομίας. Με αφετηρία αυτό το κωμικό εύρημα, ο Ράτνερ ενορχηστρώνει μια ξεκαρδιστική περιπέτεια, ακολουθώντας τα χνάρια της «Συμμορίας των έντεκα». Στο λαμπερό καστ συμμετέχουν κι άλλα γνωστά ονόματα όπως οι Μπεν Στίλερ, Έντι Μέρφι, Μάθιου Μπρόντερικ, Κέισι Άφλεκ κ.α.

«From Prada to nada»

«From Prada to nada» («Από τα ψηλά στα χαμηλά») είναι ο ευρηματικός τίτλος της ρομαντικής κωμωδίας του Έιντζελ Γκράθια, ο οποίος έδωσε τη δική του εκδοχή στο κλασικό μυθιστόρημα της Τζέιν Ώστιν «Λογική και ευαισθησία». Δύο κακομαθημένες αδελφές, μετά το θάνατο του πατέρα τους υποχρεώνονται να μετακομίσουν άφραγκες σε μια υποβαθμισμένη συνοικία του Λος Άντζελες, στο σπίτι της θείας τους Αουρέλια. Οι δύο κοπέλες καλούνται να ανακαλύψουν εκ νέου τις ξεχασμένες μεξικάνικες ρίζες τους και να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, αφήνοντας πίσω τις ένδοξες ημέρες του ανέμελου shopping therapy. Πρωταγωνιστούν οι : Καμίλα Μπελ, Αλέξα Βέγκα, Αντριάνα Μπαράζα κ.α.

«Μαμούθ»

Ο γαλλικός κινηματογράφος εκπροσωπείται με την βραβευμένη κωμωδία των Μπενουά Ντελεπίν και Γκυστάβ Κερβέρ «Μαμούθ» (τρία βραβεία Σεζάρ και μια υποψηφιότητα για Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου). Πρωταγωνιστής είναι ο πληθωρικός Ζεράρ Ντεπαρντιέ στο ρόλο του εκκεντρικού Σερζ που παλεύει να βγει στη σύνταξη. Ο ήρωας, παρότι εργάζεται ανελλιπώς από 16 ετών δεν διαθέτει όλα τα ένσημα για τη συνταξιοδότησή του, αφού ορισμένοι από τους εργοδότες του «παρέλειψαν» να κάνουν τις απαραίτητες διαδικασίες για την καταβολή τους. Απτόητος ο Σερζ καβαλάει την παλιά μοτοσικλέτα του, το «Μαμούθ» για να επισκεφθεί τα μέρη όπου εργάστηκε στο παρελθόν. Στην ταινία εμφανίζονται ακόμη οι: Ιζαμπέλ Ατζανί, Άννα Μουγκλαλίς, Γιολαντ Μορό κ.α.

«Η περίπτωση Λάρι Κράουν»

Είναι δύσκολο για όποιον χάνει τη δουλειά του να δει τη θετική πλευρά μιας απόλυσης. Όμως στο μαγικό κόσμο του Χόλιγουντ, όλα μπορούν να συμβούν: στην ρομαντική κωμωδία «Η περίπτωση Λάρι Κράουν» που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Τομ Χανκς, η απόλυση μπορεί να ανοίξει νέους ορίζοντες. Ο πρωταγωνιστής, ο Λάρι Κράουν (Τομ Χανκς) ανακαλύπτει τη χαρά της «δια βίου μάθησης» και εγγράφεται στο πανεπιστήμιο για να συμπληρώσει τα κενά της μόρφωσής του. Εκεί τον περιμένει μια ελκυστική καθηγήτρια (η Τζούλια Ρόμπερτς) και νέοι φίλοι, μια ομάδα φοιτητών που οδηγούν βέσπες. Μπορεί να θεωρείτε (δικαιολογημένα) ότι αυτά συμβαίνουν μόνο στις ταινίες. Ακόμη όμως και μια μελό ιστορία μπορεί να σας ωθήσει να σκεφτείτε ότι μια ξαφνική ανατροπή στον εργασιακό βίο μπορεί να μην αποδειχτεί τελικά και τόσο αρνητική, όσο πιστεύατε. Το σενάριο συνυπογράφουν ο Τομ Χανκς και η ελληνικής καταγωγής Νία Βαρντάλος.

«The company men»

Η απώλεια εργασίας αποτελεί το βασικό πυρήνα του ρεαλιστικού δράματος «The company men» του Τζον Γουελς. Τρεις άνδρες, χάνουν τις αξιοζήλευτες θέσεις τους στην εταιρική ιεραρχία και καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τους ρόλους τους στην οικογενειακή τους ζωή. Η κατάρρευση του «αμερικανικού ονείρου» συνοδεύεται από την εμφάνιση μιας νέας κοσμοθεωρίας που δίνει περισσότερο έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις και λιγότερο στα καταναλωτικά αγαθά. Όπως τονίζει, ένας εκ των πρωταγωνιστών, ο Μπεν Άφλεκ: «σύμφωνα με μια έρευνα που έκανα, για τους άνδρες είναι ιδιαίτερα υποτιμητικό να απολύονται. Συχνά λένε ψέματα για αυτό ή προσπαθούν να βρουν μια άλλη δουλειά πριν προλάβει να το μάθει ο κόσμος. Στην Αμερική υπάρχει η αντίληψη ότι αν κάποιος εργαστεί σκληρά και παίξει με τους κανόνες του παιχνιδιού, θα πιάσει την καλή και θα ανέβει κοινωνικά και οικονομικά. Και η ιδέα ότι μια μέρα ίσως και να πρέπει να κάνει βήματα πίσω και να κατέβει στην κοινωνική ιεραρχία, είναι βασανιστικά ενοχλητική». Πρωταγωνιστούν οι :Μπεν Άφλεκ, Κρις Κούπερ, Τόμι Λι Τζόουνς, Κέβιν Κόστνερ, Μπαρία Μπέλο, Ρόζμαρι ντε Βιτ κ.α.

«Γουόλ Στριτ: το χρήμα ποτέ δεν πεθαίνει»

Τα «χρυσά αγόρια» των αγορών επιστρέφουν δυναμικά στη μεγάλη οθόνη. Η οικονομική κρίση χτύπησε την καρδιά της Γουόλ Στριτ και πρόσφερε την πρώτη ύλη σε σεναριογράφους και σκηνοθέτες να γυρίσουν νέα θρίλερ. Δεν είναι τυχαία η επανεμφάνιση του θρυλικού τυχοδιώκτη Γκόρντον Γκέκο, τον οποίο είχε ενσαρκώσει με επιτυχία ο Μάικλ Ντάγκλας στην ταινία «Γουολ Στριτ». Ο συγκεκριμένος χαρακτήρας είχε λειτουργήσει ως… πρότυπο για πολλούς νέους χρηματιστές, όπως είχε παραδεχτεί σοκαρισμένος ο σκηνοθέτης Όλιβερ Στόουν. Ο Γκόρντον Γκέκο στο νέο σίκουελ «Γουόλ Στριτ: το χρήμα ποτέ δεν πεθαίνει» επανέρχεται στο προσκήνιο ως προφήτης της επερχόμενης οικονομικής καταστροφής. Ο Μάικλ Ντάγκλας, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Όλιβερ Στόουν υποδύεται και πάλι τον πρόσφατα αποφυλακισμένο Γκόρντον Γκέκο που αναζητά επίμονα μια θέση στο «νέο μεγάλο παιχνίδι».

Στο μεταξύ προσπαθεί να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με την κόρη του (Κάρεϊ Μάλιγκαν), η οποία τον θεωρεί υπεύθυνο για την αυτοκτονία του αδελφού της και το διασυρμό της οικογένειας τους. Ο Γκόρντον, επιχειρώντας να προσεγγίσει την κόρη του, στρέφεται στον αρραβωνιαστικό της, έναν ακόμη φιλόδοξο νεαρό της Γουολ Στριτ που αισθάνεται ότι το έδαφος χάνεται κάτω από τα πόδια του, όταν διαφαίνονται τα πρώτα σημάδια της οικονομικής θύελλας.

«Ο δρόμος του χρήματος»

Στις πρόσφατες κινηματογραφικές πρεμιέρες συμπεριλαμβάνεται και o «Δρόμος του χρήματος» («Μargin call») του Τζ. Σ. Τσάντορ. Αντλώντας έμπνευση από την πολύκροτη κατάρρευση της Lehman Brothers, ο σκηνοθέτης σκιαγραφεί το ψυχολογικό πορτρέτο των ανθρώπων που αποτελούν την ελίτ του οικονομικού συστήματος. Ο Τζέρεμι Άιρονς στο ρόλο ενός κυνικού διευθυντικού στελέχους προσπαθεί να πουλήσει τους «τοξικούς» τίτλους της εταιρείας, έχοντας ως συνεργάτες τον Κέβιν Σπέισι και τη Ντέμι Μουρ. Το θρίλερ εκτυλίσσεται μέσα σε 24 ώρες, ενώ το πρωταγωνιστικό καστ συμπληρώνεται από τους Στάνλεϊ Τούτσι και Πωλ Μπέτανι.

ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ