Who is who: Τζέσικα Τσάστεϊν
Έγινε γνωστή ως η κυρία Ο’ Μπράιεν στο «Δέντρο της ζωής» του Τέρενς Μάλικ και το ταλέντο της αμέσως συζητήθηκε στους κινηματογραφικούς κύκλους. Γι’ αυτό και η Τζέσικα Τσάστεϊν βρίσκεται σε διάφορες ταινίες της μεγάλης οθόνης αυτή την περίοδο.
Τζέσικα Χάουαρντ είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στη Βόρεια Καλιφόρνια στις 29 Μαρτίου 1981 και είναι ένα από τα πέντε παιδιά της πολύτεκνης οικογένειάς της. Η μητέρα της είναι σεφ και ο πατέρας της πυροσβέστης και η ίδια μεγάλωσε σε μια οικογένεια μεσαίας τάξης.
Στα 9 της ανακάλυψε ότι ο χορός ανήκει στα ενδιαφέροντά της και στα 13 της ανήκε ήδη σε ομάδα χορού. Φοίτησε στο Juilliard School της Νέας Υόρκης σπουδάζοντας χορό, υποκριτική και ερμηνευτικές τέχνες, μετά από υποτροφία την οποία βοήθησε ο Ρόμπιν Γουίλιαμς να πάρει. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής της, λάμβανε μέρος σε διάφορες παραστάσεις και κινηματογραφικά project, ενώ το τελευταίο έτος έκλεισε συμφωνία με τον Τζον Γουέλς, παραγωγό και σεναριογράφο της μικρής οθόνης και ξεκίνησε τις εμφανίσεις στην τηλεόραση, καθώς παράλληλα συνέχιζε το θέατρο με συμμετοχές σε διάφορες παραστάσεις, όπως στον «Βυσσινόκηπο» του Άντον Τσέχωφ, στον «Οθέλο» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, στη «Σαλώμη» κ.ά., ταξιδεύοντας συνεχώς σε Νέα Υόρκη και Λος Άντζελες.
Το ντεμπούτο της στη μικρή οθόνη ήρθε το 2004 σε ένα επεισόδιο της διάσημης αμερικάνικης σειράς «Στην εντατική», ενώ μέχρι το 2007 περνάει από τα πλατό διαφόρων τηλεοπτικών σειρών (όπως τη «Veronica Mars», το «Law and order» όπου εμφανίστηκε σε 4 επεισόδια το διάστημα 2005-2006, το «Journeyman» κ.ά.), αλλά και τηλεταινιών (όπως η ταινία τρόμου «Dark shadows» το 2005 και η περιπέτεια «Blackbeard» του Κέβιν Κόνορ το 2006).
Παρ’ όλα αυτά, όπως και η ίδια έχει επισημάνει σε δηλώσεις της, τα πράγματα ήταν δύσκολα για εκείνη όταν μετακόμισε στο Λος Άντζελες, λόγω του ότι δεν ήταν ξανθιά με μαυρισμένο δέρμα, ψηλή και αδύνατη όπως πρόσταζαν τα δεδομένα και οι υπεύθυνοι κάστινγκ δεν ήξεραν πώς να την αξιοποιήσουν λόγω του περίεργου παρουσιαστικού της. Ακόμη και σήμερα, η ίδια δηλώνει σε συνεντεύξεις της ότι δεν ανήκει στο είδος γυναίκας που θα μπει σε ένα χώρο και θα στραφούν όλα τα βλέμματα πάνω της, μοιάζοντας σαν να ανήκει μάλλον σε άλλη εποχή, πολλοί θαυμαστές της βέβαια δεν συμφωνούν ούτε στο ελάχιστο με την παραπάνω δήλωση.
Στροφή στον κινηματογράφο
Παρά το τηλεοπτικό της ξεκίνημα και τις δυσκολίες, η Τζέσικα Τσάστεϊν δεν θέλησε να παραμείνει ηθοποιός της μικρής οθόνης και το 2008 καταφέρνει να «τρυπώσει» στο σύστημα και κάνει το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο σε πρωταγωνιστικό κι όλας ρόλο, στη δραματική ταινία «Jolene» σκηνοθεσίας Νταν Άιρλαντ, ερμηνεύοντας την ίδια τη Τζολίν, μια έφηβη κοπέλα που επί δέκα χρόνια ταξιδεύει αποκτώντας εμπειρίες και βιώνοντας τη… ζωή, τον έρωτα, αλλά και δύσκολες καταστάσεις. Η ταινία βασίστηκε στη σύντομη ιστορία «Jolene: Α life» του Έντγκαρ Λόρενς Ντοκτόροου, η οποία εμπνεύστηκε από το τραγούδι της Ντόλι Πάρτον «Jolene» και η Τζέσικα Τσάστεϊν κερδίζει το πρώτο της βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σιάτλ, αυτό της καλύτερης ηθοποιού.
Το 2009 βρίσκεται στο δράμα μυστηρίου «Διπλή δολοφονία» σκηνοθεσίας Άντερς Άντερσον με τους Τζος Λούκας και Τζον Χαμ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ενώ στη συνέχεια, περνώντας από τη μικρού μήκους ταινία «The Westerner» σε ρόλο μητέρας και από ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς «Agatha Christie’s Poirot», το 2010 βρίσκεται στο θρίλερ «Το χρέος» του Τζον Μάντεν με την Έλεν Μίρεν και τον Σαμ Γουόρθινγκτον, το οποίο έφτασε τα 45 εκατομμύρια στο box office –με budget 20 εκατομμυρίων- και δέχτηκε καλές κριτικές. Η ταινία, παρ’ όλο που γυρίστηκε το 2010, έφτασε στις κινηματογραφικές αίθουσες το φθινόπωρο του 2011 και η Τσάστεϊν υποδύθηκε τον χαρακτήρα της Μίρεν σε νεαρή ηλικία.
Το 2011, πάντως, φαίνεται πως είναι η τυχερή της χρονιά, αφού τη βρίσκει σε 6 συνολικά ταινίες. Επιλέγεται από τον ίδιο τον Αλ Πατσίνο για να παίξει απέναντί του το ρόλο της Σαλώμης στο «Wilde Salome», το οποίο είναι βασισμένο στο θεατρικό του Όσκαρ Ουάιλντ και σκηνοθετεί ο ίδιος, ενώ τη βρίσκουμε επίσης και στη δραματική «Το δέντρο της ζωής» του Τέρενς Μάλικ, ως σύζυγο του Μπραντ Πιτ και χαροκαμένη μητέρα. Μάλιστα στον Μάλικ τη σύστησε ο Αλ Πατσίνο και απ’ ό,τι φαίνεται έκανε καλά, καθώς η ερμηνεία της εντυπωσίασε –παρά τις κριτικές για την ταινία που ήταν είτε πολύ καλές ή πολύ αρνητικές- και η ανερχόμενη ηθοποιός βραβεύτηκε από τους κριτικούς του Σικάγο, του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης, του Σαν Ντιέγκο, κερδίζοντας και βραβείο Satellite, μεταξύ άλλων. Η ίδια αναφέρεται στον Μάλικ με τα καλύτερα λόγια λέγοντας ότι πρόκειται για ένα μεγάλο δάσκαλο, αναφέροντας επίσης πως είχε το σενάριο στα χέρια της, αλλά είχε επίσης το ελεύθερο να χρησιμοποιήσει τα λόγια όπως η ίδια ήθελε μέσα στην ταινία.
Μέσα στην ίδια χρονιά η Τζέσικα Τσάστεϊν βρέθηκε και στην πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του ηθοποιού Ρέιφ Φάινς, στο δράμα «Coriolanus» πάνω στο έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, κερδίζοντας τους κριτικούς του Σαν Ντιέγκο και του Λος Άντζελες, ενώ τιμήθηκε και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Χόλιγουντ – η ταινία θα βγει στη μεγάλη οθόνη ανά τον κόσμο από τον Ιανουάριο του 2012.
Η δραματική ταινία «Οι υπηρέτριες» σκηνοθεσίας Τέιτ Τέιλορ είναι επίσης άλλη μια ταινία στην οποία συναντούμε τη νεαρή ηθοποιό, η οποία μάλιστα σημείωσε και μεγάλη εμπορική επιτυχία με εισπράξεις που ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια δολάρια. Η Τσάστεϊν βρίσκεται σε ρόλο αφελούς εργοδότριας σε μια ταινία με θέμα τη ζωή των μαύρων υπηρετριών στα σπίτια των λευκών στον Αμερικάνικο Νότο του ’60, η οποία βασίστηκε στο μυθιστόρημα «The help» της Κάθριν Στόκετ. Η κοκκινομάλλα ηθοποιός εξέπληξε και πάλι τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, του Ντιτρόιτ, του Λος Άντζελες κ.ά., κερδίζοντας βραβεύσεις, πλάι σε «σκληρές» αντιπάλους, όπως την επίσης ανερχόμενη Έμα Στόουν και την ταλαντούχα Βαϊόλα Ντέιβις.
Άλλη μια ταινία του 2011 είναι η δραματική, ιστορική ταινία «Texas killing fields» της Έιμι Καναάν Μαν, ενώ τελευταία βρίσκεται στο πλευρό του Μάικλ Σάνον στο ψυχολογικό θρίλερ «Το καταφύγιο» του Τζεφ Νίκολς, σε ρόλο και πάλι συζύγου ενός άντρα με εμμονές (Σάνον), που προσπαθεί να φτιάξει ένα καταφύγιο για να προστατέψει την οικογένειά του από την καταιγίδα. Όπως συνέβη στις προηγούμενες ταινίες της έτσι και εν προκειμένω, η Τσάστεϊν εντυπωσίασε και πάλι τους κριτικούς – οι οποίοι γενικότερα σχολίασαν πολύ θετικά την ταινία - κερδίζοντας βραβεύσεις και εγκωμιαστικές κριτικές, τόσο η ίδια, όσο και ο Σάνον.
Τα σχέδια για το μέλλον
Η Τζέσικα Τσάστεϊν είναι μέλος διάφορων παραγωγών που πρόκειται να δούμε μελλοντικά. Ο Τέρενς Μάλικ την συμπεριέλαβε ξανά στο καστ της επόμενής του ταινίας, της οποίας το όνομα δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, πλάι στην Ρέιτσελ Μακ Άνταμς, τον Μπεν Άφλεκ και τη Ρέιτσελ Βάις, ενώ άλλες παραγωγές στις οποίες θα τη θαυμάσουμε είναι η δραματική «Tar» με τον Τζέιμς Φράνκο, τη Μισέλ Γουίλιαμς και τη Μίλα Κούνις, η ταινία τρόμου «Mama» ισπανο-καναδέζικης παραγωγής, το δράμα «Wettest county» με τον Τομ Χάρντι, τον Σία ΛαΜπουφ και τον Γκάρι Όλντμαν και η περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «Horizons» πλάι στον Τομ Κρουζ, η οποία αναμένεται να βγει στη μεγάλη οθόνη το 2013.
Η ίδια μοιάζει να απολαμβάνει την επιτυχή πορεία της –μέχρι στιγμής- στον κινηματογράφο και δεν είναι λίγοι αυτοί που θα ήθελαν να τη δουν με ένα χρυσό αγαλματίδιο στο χέρι. Τα είδωλά της στο χώρο της υποκριτικής είναι η Τίλντα Σουίντον, η Τζούλιαν Μουρ και η Γαλλίδα Ιζαμπέλ Ιπέρ, τις οποίες συνεχίζει να λατρεύει.
Ενδεικτική φιλμογραφία: «Dark shadows» (2005), «Jolene» (2008), «Stolen lives» (2009), «The debt» (2010), «Take shelter» (2011), «Coriolanus» (2011), «The tree of life» (2011), «The help» (2011), «Wilde Salome» (2011), «Texas killing fields» (2011).







