Φόρος τιμής στο σινεμά του...αντι-Βαλεντίνου

foros-timis-sto-sinema-touanti-balentinou

ΤΡΙΤΗ, 14 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2012

Ο έρωτας, που νικάει τα πάντα κάτω από κινηματογραφικές γέφυρες και με μουσική υπόκρουση μία μπαλάντα είναι σήμα κατατεθέν της σημερινής μέρας. Επειδή όμως στον πόλεμο και στον έρωτα, κατά το γνωστό ρητό όλα επιτρέπονται...

Το Χόλιγουντ, πετάει τον μανδύα του ρομαντισμού και γυρνάει την πλατη στον Άγιο Βαλεντίνο, με μία πλειάδα αντι-ρομαντικών ταινιών.

Αφού λοιπόν «χόρτασε» από ρομαντικές, αισθηματικές και καταθλιπτικές κομεντί/δράματα γεμάτα αγάπη, αποφάσισε –αυθαίρετα πάντα- ότι εκτός από τους ερωτευμένους που γιορτάζουν την 14η Φεβρουαρίου, υπάρχουν και οι λιγότερο ρομαντικοί,- ή καθόλου ανεκτικοί- που μισούν αυτή τη μέρα.

Έτσι κάπως γεννήθηκαν οι ταινίες του Άντι-Βαλεντίνου, που έρχονται να ανταμείψουν τους μη ρομαντικούς για όλα τα χρόνια της …καρδούλας και του κόκκινου που χρειάστηκαν να ζήσουν.

Με πέντε Όσκαρ στην κατοχή της, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η ταινία «American Beauty» του 1999 είναι ένας ύμνος στους μη-εορτάζοντες. Αψηφώντας την εικαστική παρέμβαση του άπλετου κόκκινου ροδοπέταλου, ειρωνικά, η …αμερικανική ομορφιά της Ανέτ Μπένινγκ και του Κέβιν Σπέισι, είναι μία ρεαλιστική …ανταμοιβή στον Άγιο Βαλεντίνο.

Η μοιχεία στα…καλύτερά της και τέσσερις κορυφαίοι σταρ του Χόλιγουντ εξυμνούν την οικειότητα. Στο «Closer» του 2004, οι «λονδρέζοι» Julia Roberts, Jude Law, Clive Owen και Natalie Portman, συναντιούνται, επαναπροσδιορίζουν εαυτούς και αλλήλους και οδηγούνται στα όρια της καταστροφικής μανίας ενός- προφανώς και άλλων- έρωτα.

Λένε ότι ο χωρισμός είναι ένας μικρός θάνατος. Κλασική αξία- ίσως και πρωτοπόρος της αντι-βαλεντινικής εκστρατείας ο «πόλεμος των Ρόουζ». Στα τέλη των 80ς, 1989 πιο συγκεκριμένα, ο Μάικλ Ντάγκλας και η Κάθλιν Τέρνερ, εν μέσω εγκληματικών ακροβασιών, προσπαθούν να εφαρμόσουν το «may death do us apart». Από τον έρωτα, στον γάμο και από κει στο μίσος και το διαζύγιο, η προσπάθεια χωρισμού μόνο «συναινετική» δεν ήταν.

Όσο τραγικός μπορεί να είναι ένας χωρισμός, αναμφίβολα πολλά ευτράπελα – λόγω εγωισμού πάντα- μπορούν να οδηγήσουν στο τελείως αντίθετο αποτέλεσμα. Το «The Break-Up» του 2006 με την «δική μας» Jennifer Aniston και τον …τότε «δικό της» Vince Vaughn, έδωσε στην έννοια του Αγίου Βαλεντίνου άλλη διάσταση. Κωμικές στιγμές ενός ζευγαριού, που με οδηγό το πείσμα καταφέρνει να χωρίσει από ζευγάρι αλλά όχι και από το διαμέρισμα τους. Στην αναζήτηση της αγάπης, οι Aniston και Vaughn, έχασαν το δρόμο με τα ροδοπέταλα και ανακάλυψαν που καταλήγουν η ζήλια, η πικρία και τα φτηνά κόλπα εντυπωσιασμού.

Πρωταγωνιστής σε άλλη μία αντι-βαλεντινική ταινία ο Μάικλ Ντάγκλας. Λίγο πριν ξεκινήσει τον Πόλεμο των Ρόουζ, η Μοιραία έλξη του 1987, τον ήθελε να τον στοιχειώνουν οι τύψεις επειδή απάτησε την γυναίκα του αλλά κυρίως να βασανίζεται από το αντικείμενο του πόθου του. Η Γκλεν Κλόουζ ως μοιραία γυναίκα, σε έναν ρόλο μίας fame fatale, που δεν δέχεται την άρνηση, δεν θα διστάσει να κυνηγήσει τον Ντάγκλας και την οικογένειά του, ξεφεύγοντας από τα στενά- και πολύ ευρύτερα όρια της λέξης «έρωτας». Εμμονή, παράνοια και ανεξέλεγκτο πάθος σε μία ταινία που το κόκκινο, μόνο αγάπη δεν θυμίζει.

Και επειδή η ζωή γράφει τα καλύτερα σενάρια, το «Husbands And Wives» του Γούντι Άλεν είναι η …προφητεία της Μία Φάροου. Ένα ζευγάρι της ανώτερης τάξης του Μανχάταν, η Sally (Judy Davis) και ο Jack (Sydney Pollack) ανακοινώνουν στους κολλητούς τους φίλους Judy(Mia Farrow) και Gabe Roth (Woody Allen), ότι χωρίζουν. Ως φυσική εξέλιξη ο Jack αρχίζει ερωτική σχέση με την γυμνάστρια του αερόμπικ, και η Sally, με τον Michael (Liam Neeson).

Την ίδια στιγμή ο Γούντι Άλεν και η Μια Φάροου, ως κινηματογραφικό πάντα ζευγάρι αναλύουν το γάμο τους, συνειδητοποιώντας ότι το «για πάντα» είναι πιο μακριά απ’ ότι είχαν φανταστεί. Η σχέση του Άλεν με μία νεαρή φοιτήτρια και η κατάληξη του χωρισμού του με την Μία Φάροου στην ταινία, κλείνει την κινηματογραφική αναζήτηση του έρωτα, αλλά άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, προμηνύοντας και τον πραγματικό χωρισμό τους, που δεν άργησε να έρθει.

ΣΟΦΗ ΖΙΩΓΟΥ