«Οι Αγανακτισμένοι» ανοίγουν το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

oi-aganaktismenoi-anoigoun-to-14o-festibal-ntokimanter-thessalonikis

Οι «Indignados» ανοίγουν το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

ΤΕΤΑΡΤΗ, 07 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012

Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, ανοίγει τις πύλες του την Παρασκευή 9 Μαρτίου, με εναρκτήρια ταινία το πολυσυζητημένο «Indignados» του Τόνι Γκάτλιφ.

Το κίνημα των αγανακτισμένων, με έμπνευση από το μπεστ σέλερ «Αγανακτήστε!» του Στεφάν Εσέλ αλλά και εμπλουτισμένο με συγκεντρώσεις και μυθοπλασία αποτελεί τη θεματική του ντοκιμαντέρ του Γκάτλιφ, που ανοίγει το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Με σκοπό να αναδείξει την κοινωνική παθογένεια, το οικονομικό αδιέξοδο και το αβέβαιο πεπρωμένο της Ευρώπης, το ντοκιμαντέρ ακολουθεί μία αφρικανή μετανάστρια που περιπλανιέται στην Ελλάδα, τη Γαλλία και την Ισπανία, και συναναστρέφεται με τους «αποκλεισμένους» της ευρωπαϊκής κοινότητας (μετανάστες, άστεγοι), αλλά και με τους αγανακτισμένους κάθε εθνικότητας, που διεκδικούν την ελπίδα για αλλαγή.

Με πληθώρα κοινωνικών και ιστορικών θεμάτων να ξεπροβάλλουν καθημερινά σε παγκόσμια κλίμακα, το ντοκιμαντέρ στις μέρες μας αν μη τι άλλο έχει πολλές θεματικές για να εμπνευστεί, να αναπτύξει και κυρίως να αναδείξει.

Μετανάστευση, κρίση, αστικό τοπίο, ανεργία, σχέση ανθρώπου – περιβάλλοντος, πολιτικές εξελίξεις και ιστορική μνήμη, κυριαρχούν στα ελληνικά ντοκιμαντέρ που συμμετέχουν στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Μαρτίου.

Οι Έλληνες δημιουργοί δεν ακολουθούν μόνο τις εξελίξεις, αλλά τις αφουγκράζονται στη γέννησή τους και τις καταγράφουν χωρίς αναστολές και προκαταλήψεις. Περισσότερες από 75 ελληνικές ταινίες, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα, όσο και στο ελληνικό πανόραμα, αποτυπώνουν με τόλμη μια πραγματικότητα που αναδιαμορφώνεται στη δίνη κοινωνικών ζυμώσεων.

Με επίκεντρο την Ελλάδα, οι ντοκιμαντερίστες δε διστάζουν να ακολουθήσουν τα θέματά τους απ’ την Ιταλία ως την Παλαιστίνη και απ’ τη Γκάνα ως την Αργεντινή.

Αναλυτικότερα λοιπόν, πλάι στο αφιέρωμα στον Έλληνα της διασποράς Άγγελο Αμπάζογλου, η 14η διοργάνωση, πραγματοποιεί δυο spotlights, με ντοκιμαντέρ που αναδεικνύουν αφανείς όψεις της πόλης και σκιαγραφούν συναρπαστικές προσωπικότητες. Το spotlight «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» σε σκηνοθεσία Μενέλαου Καραμαγγιώλη, και το «Docville», που καταγράφει χωρίς σχόλιο τη ζωή στις ελληνικές πόλεις σήμερα.

Ακολουθούν οι ταινίες «Krisis» των Νίκου Κατσαούνη και Μίνας Μαρίας Πασχαλίδου, το «155 SOLD» του Γιώργου Παντελεάκη, η «Ολιγαρχία» του Στέλιου Κούλογλου που παρουσιάζουν την καθημερινή ελληνική και παγκόσμια κρίση ενώ και στον περιβαλλοντικό τομέα η ίδια λέξη έρχεται να «ενωθεί» με τις εικόνες του Όμηρου Ευαγγελινού στο «Toxic Crisis» και την «Απαλλοτρίωση» του Μάνου Παπαδάκη.

Άλλες θεματικές που θα καλυφθούν μεταξύ άλλων στο φεστιβάλ είναι μουσικά οδοιπορικά, όπως αυτό που επιχειρεί ο Πάνος Καρκανεβάτος, με το ντοκιμαντέρ «Μεσόγειος: Σικελία», η μετανάστευση και οι Έλληνες της διασποράς, με το «Τάνγκο χασάπικο, ο χορός των λιμανιών» (Κωνσταντίνα Μπούσμπουρα, Χούλια Μ. Χέιμαν), που ταξιδεύει απ’ τη Μασαχουσέτη ως την Αργεντινή για να αφηγηθεί ιστορίες των Ελλήνων.

Η ιστορική μνήμη, η προσφυγιά, το αστικό τοπίο, τα πορτραίτα, οι σύγχρονοι ήρωες και οι ανθρώπινες ιστορίες αποτελούν ακόμη κυρίαρχη ύλη στο 14ο Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, ενώ το δικό τους στίγμα αφήνουν και τα αφιερώματα «Δανέζικο ντοκιμαντέρ», «Balkan Focus» και μία ειδική μνεία στον ισραηλινό ντοκιμαντερίστα, συγγραφέα και θεωρητικό Εγιάλ Σιβάν, που βρίσκεται, μαζί με τους Άμος Γκιτάι και Αβί Μογκράμπι, στην πρώτη γραμμή της κριτικής που αναφέρεται στο κράτος του Ισραήλ.