Μέρες σινεμά του Ουζμπεκιστάν στον «Τριανόν»
Ανθρώπινες σχέσεις, καταδικασμένοι έρωτες και παραδόσεις είναι τα θέματα τα οποία κυριαρχούν στο Φεστιβάλ Σύγχρονου Ουζμπεκικού Κινηματογράφου, που ξεκινά την Τετάρτη 16 και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 18 Μαΐου, στο σινεθέατρο «Τριανόν».
Το Φεστιβάλ διεξάγεται με αφορμή τα 20 χρόνια από τη σύναψη διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Ουζμπεκιστάν και τελεί υπό την αιγίδα του γενικού Πρόξενου του Ουζμπεκιστάν στην Αθήνα και με την στήριξη του «Art Club Ψυχικού» .
Η ιστορία του συγκεκριμένου σινεμά, αν και όχι τόσο διαδεδομένη, έχει τη δική της ιστορία, η οποία χρονολογικά χωρίζεται στην περίοδο του σινεμά του Σοβιετικού Ουζμπεκιστάν, από το 1924 έως και το 1991, και στο σύγχρονο ανεξάρτητο Ουζμπεκιστάν των τελευταίων 20 χρόνων. Οι ταινίες της πρώτης περιόδου μάλιστα γυρίζονταν είτε στην Ρωσία είτε στο Ουζμπεκιστάν, στα κινηματογραφικά στούντιο Uzbekfilm, τα οποία διαθέτει από το 1925.
Σε ότι αφορά τις ταινίες του φεστιβάλ, πρόκειται να προβληθούν 7 αντιπροσωπευτικές παραγωγές από το Ουζμπεκιστάν ξεκινώντας με το «Μολύβι» του Ζουλφικάρ Μουσάκοφ. Πρόκειται για μία ταινία που ενισχύει τη σπουδαιότητα του παρελθόντος και της ιστορίας του κάθε ανθρώπου, ως κυρίαρχα στοιχεία για το μέλλον του. Πρωταγωνιστής ένας 53χρονος άνδρας, που ξετυλίγει μια ολόκληρη εποχή, από το 1922 και έως και το 1956. Η ταινία είναι αφιερωμένη με αγάπη στους πατεράδες και τους παππούδες, οι οποίοι παρά τις αντίξοες συνθήκες αγαπούσαν, έχτιζαν και κυρίως - παρέμεναν άνθρωποι, χωρίς να προδίδουν τις αρχές και τις αρετές τους.
Η «Γιούρτα» του Αγιουσαμπιντίνοφ, η δεύτερη δηλαδή ταινία του φεστιβάλ, διαδραματίζεται επίσης με οδηγό τη σχέση πατέρα γιου. Ο Σαϊντ Ουμπαϊντουλλά μια ζωή έζησε με το στίγμα του εχθρού του λαού, δεν πιστεύει κανένα και για να σώσει τον γιο του φεύγει στα βουνά. Η γιούρτα και τα βουνά είναι η μοναδική τους συντροφιά, αλλά μεταξύ πατέρα και γιου υπάρχει ένα αγεφύρωτο χάσμα: ο πατέρας είναι κλεισμένος στον εαυτό του και ο γιος να ονειρεύεται να δραπετεύσει από τον τεχνητό κόσμο, που έφτιαξε γι’ αυτόν ο πατέρας του.
Στην «Ημέρα της αλήθειας» του Τζασούρ Ισχάκοφ, το σκηνικό αλλάζει και ηρωίδα είναι μια νεαρή επιχειρηματίας, που η σοβαρή ασθένειά της θα την αναγκάσει να δει τη ζωή της να περνά μπροστά από τα μάτια της, με άλλες προτεραιότητες πλέον.
Η ταινία του Τζαχαγκίρ Κασίμωφ «Ακολουθώντας το ρεύμα», γυρίζει γύρω από έναν θρύλο που θέλει μέσα στον παγκόσμιο ωκεανό να αναβλύζει μια πηγή με νερό του παραδείσου. Από το νερό του ωκεανού το χωρίζει μια διαφανής μεμβράνη, που δεν αφήνει τα νερά να ανακατευτούν. Κι αν αυτό συμβεί, τους ανθρώπους περιμένει μεγάλο κακό.
Πιο ρεαλιστική η επόμενη ταινία που θα προβληθεί στο φεστιβάλ. Πρόκειται για τον «Δρόμο κάτω από τους ουρανούς» του Καμάρ Καμάλοφ, που πραγματεύεται το αιώνιο ζήτημα του έρωτα ανάμεσα σε δύο νέους, στο κατώφλι των δύσκολων δοκιμασιών της ζωής. Εκείνος δεν αντέξει και θα εγκαταλείψει την αγαπημένη του όταν θα μάθει ότι είναι έγκυος. Εκείνη αναγκάζεται να παντρευτεί κάποιον άλλον.
Η προτελευταία ταινία του φεστιβάλ ονομάζεται «Πηγή» και είναι του Γιάαλκιν Τουιτσίεφ, ο οποίος καταπιάνεται με μία λαϊκή παράδοση. Ο λαός λέει ότι για να είναι ευτυχισμένη, η νύφη πρέπει να νιφτεί πριν το γάμο της στην πηγή. Μια μέρα μια κοπέλα από το χωριό, θα κάνει ακριβώς αυτό τις παραμονές του γάμου της.
Τελευταίος εκπρόσωπος του σύγχρονου ουζμπεκικού κινηματογράφου είναι ο Αμπντουβαχίντ Γκανίγεφ και η ταινία του «Μπαμπάς», που μιλάει για τη ζωή του επαγγελματία πυγμάχου Ζαφάρ, η οποία αλλάζει ριζικά, όταν αποφασίζει να γίνει πατέρας ενός μωρού. Μια ταινία για τις ανθρώπινες αξίες και για το καθήκον των γονιών απέναντι στα παιδιά τους.
Το φεστιβάλ το οποίο θα διαρκέσει μέχρι την Παρασκευή 18 Μαΐου, περιλαμβάνει εκτός των ταινιών που θα προβληθούν, και έκθεση του γνωστού ζωγράφου και γλύπτη Γιάννη Καδρά.
Πληροφορίες: Από Τετάρτη 16 έως Παρασκευή 18 Μαΐου στις 7.30 μ.μ., Κοδριγκτώνος 21 και Πατησίων 101, Πλατεία Βικτωρίας, τηλέφωνο 210 8215469.







