Το γαλλικό κύμα σαρώνει την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

to-galliko-kuma-saronei-tin-tainiothiki-tis-ellados

ΔΕΥΤΕΡΑ, 01 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2010

Το «γαλλικό νέο κύμα» έχει την τιμητική του και πάλι, με αφορμή το κινηματογραφικό αφιέρωμα για τον Ερίκ Ρομέρ, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (18-24 Νοεμβρίου). Σχεδόν ένα χρόνο μετά το θάνατο του διάσημου σκηνοθέτη, μια σειρά ταινιών που είναι ενδεικτικές της πορείας και της αισθητικής του, παρουσιάζονται στο ελληνικό κοινό.

Το «γαλλικό νέο κύμα» έχει την τιμητική του και πάλι, με αφορμή το κινηματογραφικό αφιέρωμα για τον Ερίκ Ρομέρ, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (18-24 Νοεμβρίου). Σχεδόν ένα χρόνο μετά το θάνατο του διάσημου σκηνοθέτη, μια σειρά ταινιών που είναι ενδεικτικές της πορείας και της αισθητικής του, παρουσιάζονται στο ελληνικό κοινό.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και τη συζήτηση που διοργανώνεται στις 22 Νοεμβρίου για το έργο του γάλλου δημιουργού, με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, της Κατερίνας Διδασκάλου, η οποία πρωταγωνίστησε στην προτελευταία του ταινία, «Τριπλός πράκτορας». Συνολικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει 21 ταινίες, από τις οποίες οι 16 είναι μεγάλου μήκους και καλύπτουν χρονικά την περίοδο από το 1951 -2004.

Οι επιλογές είναι πολλές, αλλά μπορούμε να αναφέρουμε ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα του: το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο έγινε με «Το ζώδιο του Λέοντα» (1959). Ο σκηνοθέτης διερευνά τις έννοιες της ηθικής, της τύχης και της αναγκαιότητας με φόντο το μποέμικο Παρίσι.

Στον τρίτο από τους «Έξι Μύθους Περί Ηθικής», τη «Συλλέκτρια» (1966), ο Ρομέρ εστιάζει τον φακό του στις ερωτικές σχέσεις, σε μια ταινία που θα κερδίσει την Αργυρή Aρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1967. Η προκλητική σεξουαλική συμπεριφορά της Εϊντέ, η οποία αλλάζει εραστές κάθε νύχτα, αναστατώνει δύο φίλους, καθώς τυγχάνει ερωμένη του ενός.

Το φιλμ «Μια νύχτα με τη Μοντ» (1969), ανήκει στις κορυφαίες δημιουργίες του. Πρόκειται για μια «περιπέτεια της σκέψης», όπου οι τρεις πρωταγωνιστές μιλούν ατελείωτα για την πίστη, το Θεό, τον έρωτα, την ηθική και τη φιλοσοφία, με αφορμή την διανυκτέρευση του αφηγητή, ευσεβή καθολικού στο σπίτι της Μοντ, μετά από παρότρυνση του φίλου του, λίγο πριν παντρευτεί μία νεαρή ξανθιά που γνώρισε στην εκκλησία. Εξαιρετικές ερμηνείες από το Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και τη Φρανσουάζ Φαμπιάν. Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας και Καλύτερου Σεναρίου.

Στο «Γόνατο της Κλαίρης» (1970), που ανήκει κι αυτό στη σειρά «Έξι Μύθοι Περί Ηθικής», ρόλο-κλειδι διαδραματίζει το φως, καθώς ο Ρομέρ μιλά για το φάντασμα της τελειότητας και στρέφεται στους ήρωές του με ελαφρά ειρωνεία. Η συνάντηση του πρωταγωνιστή με μια παλιά του φίλη αλλά και την ετεροθαλή αδερφή της, Κλαίρη, του δημιουργούν μεγάλη αναστάτωση, και ιδιαίτερα το γόνατό της. Η ταινία κέρδισε βραβεία από Ενώσεις Κριτικών Κινηματογράφου σε Γαλλία και Αμερική και ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα.

Στον «Τέλειο γάμο» (1982), η πρωταγωνίστρια (Beatrice Romand) που έλαβε και το Βραβείο Πρώτου Γυναικείου Ρόλου στο φεστιβάλ της Βενετίας, αναζητώντας γαμπρό γνωρίζεται με τον «συστημένο» Εντμόν, δίχως το ενδιαφέρον, όμως, να είναι αμοιβαίο. Μια ταινία γύρω από την επιθυμία για αλλαγή, που οδηγεί στην πλάνη, και τη σύγκρουση της λογικής με την πραγματικότητα.

Πληροφορίες: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134. Τηλ. 2103609695.