Ευρώπη Vs Αμερική: η μάχη λίγο πριν τον Χρυσό Φοίνικα

europi-vs-ameriki-i-maxi-ligo-prin-ton-xruso-foinika-maxi-ligo-prin-ton-xruso-foinika

Οι συντελεστές του «On the Road» ποζάρουν υπό το βλέμμα της Μέριλιν

ΣΑΒΒΑΤΟ, 26 ΜΑΙΟΥ 2012

Πολλά λέγονται, πολλά ακούγονται και πολλά περισσότερα ψιθυρίζονται όσο πλησιάζει το τέλος του φετινού 65ου Φεστιβάλ των Καννών αλλά τα πάντα παραμένουν ρευστά μέχρι την μεγάλη βραδιά της 27ης Μαΐου.

Ωστόσο τα βασικά ερωτήματα όμως παραμένουν: μήπως οι αμερικανοί θέλουν πίσω το Όσκαρ που τους στέρησε το γαλλικό «The Artist»; Μήπως ο Χρυσός Φοίνικας φέτος θα είναι η απάντηση των αμερικανών στον Χαζαναβίσιους, με τον Χρυσό Φοίνικα να περνά στην άλλη άκρη του Ατλαντικού;

Η αλήθεια είναι ότι από αρχής του φεστιβάλ των Καννών, η επιτροπή ήταν πάντα ανώτερη και πιο… παγκοσμοιοποιημένη από αυτή των Όσκαρ. Εξάλλου μην ξεχνάτε ότι ο θείος Όσκαρ έχει θεσπίσει ειδικό βραβείο για τις μη αμερικανικές παραγωγές ενώ από την άλλη οι Κάννες ποτέ δεν είχαν τέτοιου είδους διαχωρισμούς.

Με φινέτσα γαλλική και βλέμμα «αφ’ υψηλού», το Φεστιβάλ των Καννών ανέκαθεν υποστήριζε το καλό σινεμά αν και σαφέστατα πιο «βαρύ» θεματικά και οπτικοποιημένα από το Χόλιγουντ.

Η αμερικανική βιομηχανία του κινηματογράφου όμως ως φαίνεται έχει βάλει πλώρη τα τελευταία χρόνια να κατακτήσει και την Croisette. Για το λόγο αυτό και το χλιδάτο φεστιβάλ πλέον κατακλύζεται από σταρ του Χόλιγουντ, οι οποίοι διεκδικούν τη δική τους θέση στον ποιοτικό ευρωπαϊκό κινηματογράφο.

Ευρωπαϊκό σινεμά …ευρωπαϊκό βραβείο;

Έτσι λοιπόν έχουμε από τη μία το «Amour» του παλιού γνώριμου των Καννών, Μίκαελ Χάνεκε, το οποίο έχει όλα τα φόντα για να προσφέρει απλόχερα άλλη μία φορά στον δημιουργό του το Χρυσό Φοίνικα. Σε απόσταση αναπνοής και η γαλλογερμανική παραγωγή του Λεός Καράξ, «Holy Motors» που έστω κι αν δεν κερδίσει περιλαμβάνεται στη λίστα των πιο πολυσυζητημένων ταινιών των φετινών Καννών.

Το «Rust and bone» του Ζακ Οντιάρ, βέβαια ήδη συζητιέται για ένα βραβείο, αυτό της γυναικείας ερμηνείας που λέγεται ότι θα κερδίσει η «εστεμμένη» με Όσκαρ Μαριόν Κοτιγιάρ, για την εκπληκτική της ερμηνεία.

Ο Μικαελ Χάνεκε, πιθανός διεκδικητής του Χρυσού Φοίνικα

Οι αργές εικόνες του Κάρλος Ρειγάδας εντυπωσίασαν και συζητήθηκαν αρκετά, και η ταινία του «Post Tenebras Lux» λέγεται ότι έχει μπει στην τελική κούρσα για τον Χρυσό Φοίνικα. Εξάλλου, οι Κάννες έχουν τη φήμη ότι αγαπούν το σινεμά αυτού του είδους.

Ο Ματέο Γκαρόνε με τη σειρά του είναι καθόλα έτοιμος να κάνει περήφανο τον συμπατριώτη του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, ο οποίος αν και δεν συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα, ενδέχεται να χειροκροτήσει τον Ιταλό σκηνοθέτη στην κατάκτηση του Χρυσού Φοίνικα για το «Reality». Και αν όχι τον ίδιο τον σκηνοθέτη τουλάχιστον τον πρωταγωνιστή του, Ανιέλο Αρένα, όταν θα παραλαμβάνει το βραβείο ανδρικής ερμηνείας.

Η σύμπραξη Γερμανίας- Γαλλίας υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Αλέν Ρενέ στο «You ain’t seen nothing yet» μάλλον προσανατολίζεται προς την κατάκτηση επετειακού του βραβείου επιτροπής για τον 90χρονο δημιουργό ενώ στα ειδικά βραβεία ενδέχεται να δούμε και τον Ζαν Οντιάρ.

Η σκωτσέζικη έκδοση της κωμωδίας στο «The Angel’s Share» του Κεν Λόουτς μπορεί να «ελάφρυνε» λίγο το βαρύ κλίμα της σοβαρότητας των άλλων ταινιών, αλλά πιθανότητα απέχει μακράν από την κατάκτηση του Χρυσού Φοίνικα.

Απ’ την άλλη πάλι, το «On the Road» του Ουόλτερ Σάλες αποτελεί βασικό και κυρίαρχο αντίπαλο στην κούρσα για τον Χρυσό Φοίνικα. Μάλιστα η επιστροφή του σκηνοθέτη στις …εν κινήσει ταινίες χαροποίησε ιδιαίτερα κοινό και κριτικούς.

Η σκανδιναβική εκπροσώπηση έρχεται από τη Δανία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει βαλθεί να κατακτήσει, ή τουλάχιστον να συμμετέχει, σε όλα τα κινηματογραφικά φεστιβάλ παγκοσμίως. Ωστόσο η φετινή συμμετοχή του μοναδικού Τόμας Βίντερμπεργκ, αξίζει τον…Φοίνικά του. Με το να καταπιάνεται με ένα αρκετά ωμό και σκληρό κοινωνικό θέμα, φαίνεται η διαύγεια ενός ανοιχτού και ακομπλεξάριστου δημιουργού, ο οποίος είχε την «επιφοίτηση» να τοποθετήσει στη θέση του πρωταγωνιστή τον εκπληκτικό Mads Mikkelsen.

Αυτός βέβαια με τη σειρά του αποδεικνύει με κάθε του εμφάνιση το μεγαλείο της υποκριτικής του τέχνης. Και αυτός είναι ένας λόγος για να του απονείμουμε, τουλάχιστον εμείς σαν click@Life, το βραβείο ανδρικής ερμηνείας.

Υποψήφιος για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία ο Δανός Mads Mikkelsen, με την ταινία του συμπατριώτη του Τόμας Βίντερμπεργκ,«The hunt»

Η αμερικανική απόβαση

Έφτασε λοιπόν και η ώρα των Αμερικανών και… σια, δηλαδή αυστραλών, καναδών και νεοζηλανδών. Ο Γουες Άντερσον έφερε όλο το τζετ σετ του Αμερικανικού Χόλιγουντ προκειμένου να κατακτήσει τον πολυπόθητο Χρυσό Φοίνικα και αν γίνει η ανατροπή μπορεί και να τον δούμε την Κυριακή το βράδυ να ποζάρει με το αγαλματίδιο.

Αν βέβαια τη θέση του πάρει ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ με το «Cosmopolis» πολύ φοβάμαι ότι θα μιλάμε απλά για την έκπληξη των Καννών. Προσωπική εκτίμηση: η ταινία αφορά περισσότερο στην αποποίηση του «βαμπίρ» από τον Ρόμπερτ Πάτινσον παρά στην κατάκτηση βραβείου και μάλιστα του βεληνεκούς των Καννών.

Στην ίδια μοίρα και το «Mud» του Τζεφ Νίκολς, του οποίου η επιλογή του απόλυτα μαυρισμένου γόη, Μάθιου ΜακΚόναχι, προκαταβάλει με αποτέλεσμα να υποτιμά τον ίδιο τον σκηνοθέτη αλλά και την όποια υποκριτική δεινότητα του ηθοποιού, τουλάχιστον σ ‘αυτόν την ταινία.

Η Νικόλ Κίντμαν αντίθετα φαίνεται ότι βαδίζει ολοταχώς, προκειμένου να πάρει από τα χέρια της Μαριόν Κοτιγιάρ το βραβείο γυναικείας ερμηνείας. To «The paperboy» του Λι Ντάνιελς μάλλον έχει βάλει στο μάτι το συγκεκριμένο βραβείο, το οποίο όπως λέγεται αν το πάρει η Κίντμαν σίγουρα δεν θα είναι άδικο.

O Brad Pitt και ο σκηνοθέτης του «Killing them softly», Andrew Dominik.

«Killing them Softly» και «Lawless» εκτιμώ ότι είναι από τις καλύτερες κινηματογραφικές εκπροσωπήσεις των …σχεδόν αμερικανών. Ο νεοζηλανδός Άντριου Ντομινίκ και ο αυστραλός Τζον Χίλκοουτ με τις ταινίες τους είναι αναμφίβολα άξιοι διεκδικητές του Χρυσού Φοίνικα στο φετινό φεστιβάλ με τον δεύτερο να πλησιάζει περισσότερο στην …απονομή των Καννών.

Και τα εκτός

Ο νοτιοκορεάτης Χονγκ Σανγκσού με το «In Another country» ίσως να περιοριστεί στο βραβείο σεναρίου, αν δεν το πάρει ο Βίντερμπεργκ, και όχι άδικα, ενώ ο συμπατριώτης του Σανγκσου Ιμ, με το «Taste of money» θα πρέπει μάλλον να αρκεστεί στη συμμετοχή.

Ο Αμπάς Κιαροστάμι βέβαια, αν και έχει ήδη κερδίσει έναν Χρυσό Φοίνικα, και όλοι θα περίμεναν να είναι ένα «σίγουρο χαρτί», δυστυχώς απογοήτευσε με το «Like someone in Love», οπότε και αυτός θα αρκεστεί στη συμμετοχή στο φεστιβάλ.

Τέλος η πολιτική ταινία του Γιουσρί Νασραλάχ «After the battle» πέφτει σε ιδανικό χρονικό σημείο για να τονίσει τη σημασία της, καθώς πραγματεύεται την Αραβική άνοιξη και τα γεγονότα στην πλατεία Ταχίρ της Αιγύπτου την ώρα που διενεργούνται οι πρώτες εκλογές στη χώρα μετά από 31 χρόνια.

«Μέσα στην ομίχλη», καλύτερη ταινία για τους κριτικούς στις Κάννες

Στην ταινία «Μέσα στην ομίχλη», του Ρώσου σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα, απένειμε το βραβείο καλύτερης ταινίας του Διαγωνιστικού τμήματος η Επιτροπή των κριτικών της FIPRESCI (Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου) στο 65ο Φεστιβάλ Καννών.

Η ταινία περιγράφει το δράμα ενός Ρώσου παρτιζάνου στην περίοδο του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου.

Το βραβείο καλύτερης ταινίας της Ομοσπονδίας Κριτικών για την καλύτερη ταινία στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» του 65ου Φεστιβάλ των Καννών απονεμήθηκε στην ταινία «Ζώα του Άγριου Νότου» του Μπεν Ζεϊτλιν ενώ το βραβείο καλύτερης ταινίας στα παράλληλα τμήματα του φεστιβάλ (Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών και Εβδομάδα της Κριτικής) κέρδισε η ταινία «Κρατήσου» του Ρασίντ Τζαϊντανί.

Η ταινία «Το κυνήγι» του Σουηδού Τόμας Βίντερμπεργκ κέρδισε το Οικουμενικό βραβείο καλύτερης ταινίας που απομένουν Προτεστάντες και Καθολικοί κριτικοί. Ειδική μνεία από την ίδια επιτροπή Κριτικών δόθηκε στην ταινία «Ζώα του Αγριου Νότου».

Τέλος, η κριτική επιτροπή του τμήματος «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών», με πρόεδρο τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη Κάρλος Ντιέγκες, απένειμε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο «No» του Χιλιανού σκηνοθέτη Πάμπλο Λαρίαν. Η ταινία ασχολείται με το δημοψήφισμα το οποίο οδήγησε στην πτώση του δικτάτορα Πινοσέτ, με τον Γκάελ Γκαρσία Μπερνάλ στο ρόλο ενός ανθρώπου που αγωνίζεται να πείσει τους ψηφοφόρους να καταψηφίσουν τον Πινοσέτ.

Το βράδυ της Κυριακής αναμένονται τα επίσημα βραβεία του 65ου Φεστιβάλ. Ανάμεσα στα φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα περιλαμβάνονται οι ταινίες «Αγάπη» (Amour) του Αυστριακού Μίκαελ Χάνεκε, «Πέρα από τους λόφους» του Ρουμάνου Κρίστιαν Μουντζίου, «Μέσα στην ομίχλη» του Ρώσου Σεργκέι Λοζνίτσα και «Δεν είδες ακόμη τίποτα» του Γάλλου Αλέν Ρενέ.

ΣΟΦΗ ΖΙΩΓΟΥ