Trio Grasp: το πρόγραμμα, το έργο και 3 λόγοι για να μη χάσεις αυτή τη συναυλία

trio-grasp © Τάσος Θώμογλου

Το Trio Grasp εν ώρα πειραματισμού. Από αριστερά: Γκρέτα Παπά (βιολί) στο τσέλο, Κωνσταντίνος Ράπτης (μπαγιάν) στο βιολί, Βασίλης Σαΐτης (τσέλο) στο μπαγιάν.

 

ΤΕΤΑΡΤΗ, 31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2018

Ένα ασυνήθιστο τρίο, στις 31/1, στην 3η «Γέφυρα μουσικής πάνω από τη Συγγρού».

Η γέφυρα μουσικής πάνω από τη Συγγρού ενώνει για τρίτη φορά τη Στέγη και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, με συναυλίες που τολμούν να στηρίζουν ιδιότυπα μουσικά σχήματα και τη σύγχρονη ελληνική δημιουργία. Τα δύο ιδρύματα μηδενίζουν τη μεταξύ τους απόσταση στο όνομα του πολιτισμού και, πιο συγκεκριμένα, της σύγχρονης μουσικής. Φοιτητές της κατεύθυνσης «Πολιτισμός και Πολιτιστική Διαχείριση» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, μουσικοί, συνθέτες, καθώς και εκπρόσωποι του εξειδικευμένου προσωπικού της Στέγης, μοιράζονται πρωτοπόρες ιδέες, εμπειρίες και γνώση, έτσι ώστε να δημιουργήσουν, να οργανώσουν και να προωθήσουν τον κύκλο των συναυλιών, αλλά και κάθε συναυλία ξεχωριστά. Μετά από δύο επιτυχημένες χρονιές, ο θεσμός επιστρέφει για τρίτη φορά, υπό την επίβλεψη της υπεύθυνης του πρότζεκτ, μουσικού, Λορέντας Ράμου και της  καθηγήτριας του Παντείου Ανδρομάχης Γκαζή .

Το κείμενο που ακολουθεί είναι από τις φοιτήτριες της κατεύθυνσης «Πολιτισμός και Πολιτιστική Διαχείριση» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου: Μαριέττα Λιέα και Εμμανουήλ  Κοντός

Οι φοιτήτριες μίλησαν με τους συντελεστές και μας μεταφέρουν 3 πληροφορίες για το Trio Grasp, 3 πληροφορίες για το μουσικό πρόγραμμα της ημέρας, 3 πληροφορίες για το έργο, 3 ατάκες του Trio Grasp, 3 λόγους να παρακολουθήσετε τη συναυλία.

Τρεις πληροφοίρες για το Τρίο

  1. Το όνομα Trio Grasp προέκυψε από ένα συνδυασμό των αρχικών γραμμάτων των ονομάτων των μουσικών, της Γκρέτας Παπά (βιολί), του Βασίλη Σαΐτη (τσέλο) και του Κώστα Ράπτη (μπαγιάν).
  2. Η αφορμή για τη δημιουργία του τρίο ήταν η συμμετοχή τους στο φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τα 81α γενέθλια της Sofia Gubaidulina, όπου έπαιξαν το έργο της Silenzio, το οποίο θα ακούσουμε και στη συναυλία.
  3. Οι τρείς μουσικοί γνωρίζονται πολλά χρόνια, ζουν στη Θεσσαλονίκη και δραστηριοποιούνται καλλιτεχνικά εντός και εκτός συνόρων.

© Τάσος Θώμογλου
Τρεις +1 πληροφορίες για το πρόγραμμα 

  1. Ο δραματουργικός άξονας του έργου Silenzio της Sofia Gubaidulina είναι η σιωπή, ως εύφορος χώρος για να γεννηθεί η μουσική. Ο Κώστας Ράπτης παρατηρεί, παίζοντας το Silenzio: Η Gubaidulina γράφει μουσική για ένα όργανο που «αναπνέει»,  μαζί του αναπνέει και ο μουσικός και τελικά αναπνέει και το κοινό. Είναι μια ζωντανή απόδειξη πως η σύγχρονη μουσική μπορεί να κάνει τον κόσμο να νιώθει διαφορετικά φεύγοντας από τη συναυλία.
  2. Το έργο Stichera του Kirill Volkov, επηρεασμένο από τη μεσαιωνική αλλά και τη βυζαντινή μουσική, βασίζεται στη φράση που αποδίδεται στον Ιβάν τον Τρομερό: «Ακόμη και αν κατακτήσεις τον κόσμο, ο θάνατος έτσι κι αλλιώς θα σε προλάβει. αυτός είναι ο λόγος που θυσίασες το σώμα σου για την ψυχή σου;»
  3. Ο Κώστας Ράπτης μετέγραψε το έργο Plainscapes του Peteris Vasks για το τρίο GRASP, αποδίδοντας την αργή κίνηση των φωνών μιας χορωδίας σε διαφορετικά ηχοχρώματα του μπαγιάν, που μας ταξιδεύουν στις απέραντες λετονικές πεδιάδες της γενέτειρας χώρας του συνθέτη.
  4. Ο Βohuslav Martinů δημιούργησε το τελευταίο έργο της ζωής του, το Duo No2, αντλώντας την έμπνευσή του από την παραδοσιακή μουσική της Τσεχίας, χρησιμοποιώντας όμως τεχνικές της σύγχρονης μουσικής της εποχής του. 

Τρεις πληροφορίες για το έργο ΕΚΕIΝΟΣ του Θανάση Δεληγιάννη

  1. Το ΕΚΕΙΝΟΣ είναι παραγγελία της Στέγης για τη συγκεκριμένη συναυλία και γράφτηκε σε συνεργασία με τους μουσικούς του τρίο.
  2. O Θανάσης Δεληγιάννης μας λέει: «Το καλοκαίρι του 2017 αναζητούσα παραδοσιακά τραγούδια. Ένα κομμάτι το οποίο μου τράβηξε την προσοχή, ήταν ο Λιούλιος. Μελέτησα διαφορετικές εκτελέσεις του τραγουδιού και αποφάσισα να βασίσω το έργο για το Trio Grasp σε αυτή την έρευνα. Παράλληλα, με απασχόλησε η ιδέα της τεκμηρίωσης και της καταγραφής. Αποφάσισα να τοποθετήσω αυτούσιες καταγραφές του τραγουδιού Λιούλιος στο έργο, ως ένα είδος ανευρεθέντος μουσικού αντικειμένου».
  3. Η δραματουργική ιδέα του έργου είναι η απουσία του τραγουδιστή. Εκείνος που ποτέ δεν έρχεται, προκαλεί το κοινό να συνθέσει το δικό του προσωπικό έργο.

© Τάσος Θώμογλου

Το Trio Grasp εν ώρα πρόβας. Από αριστερά: Γκρέτα Παπά (βιολί), Βασίλης Σαΐτης (τσέλο), Κωνσταντίνος Ράπτης (μπαγιάν).

Τρεις ατάκες του Τρίο

  1. Η υφή της σύνθεσης, ο τρόπος γραφής και το άκουσμα που παράγεται στη συναυλία μας, με συγκινεί πολύ. Και ακριβώς αυτή τη συγκίνηση θέλω να μοιραστώ με τους συναδέλφους - φίλους του Trio και με το κοινό. Γκρέτα Παπά
  2. Δεν μας ενδιέφερε να αναζητήσουμε την πρωτοπορία, αλλά τη δημιουργία, και αυτό μας οδήγησε στην επιλογή αυτών των έργων. Κώστας Ράπτης 
  3. Ανυπομονούμε να μοιραστούμε αυτό το πρόγραμμα και θέλουμε να παρουσιάσουμε κι άλλες τέτοιες συναυλίες, με σχέσεις συνάφειας από διαφορετικές περιόδους, από το μπαρόκ έως οποτεδήποτε! Βασίλης Σαΐτης  

Τρεις λόγοι για να έρθετε στη συναυλία

  1. Για να απολαύσετε ένα ηχητικό καλειδοσκόπιο της σλαβικής μουσικής του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα και ένα ασυνήθιστο σχήμα μουσικής δωματίου.
  2. Για να ακούσετε έναν ανερχόμενο και πολλά υποσχόμενο νέο συνθέτη, τον Θανάση Δεληγιάννη.
  3. Για να βρεθείτε στην αίθουσα Τελετών  του Παντείου, ακόμα κι αν δεν είστε φοιτητές. Ή αν είστε φοιτητές, αλλά δεν έχετε αποφοιτήσει. Ή αν αποφοιτήσατε και θέλετε να θυμηθείτε τα παλιά!

Υπεύθυνη πρότζεκτ: Λορέντα Ράμου
Υπεύθυνη καθηγήτρια Παντείου: Ανδρομάχη Γκαζή
Περισσότερα: http://www.sgt.gr/gre/SPG2000/, Facebook: μια γέφυρα μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol.3

© Εμμανουήλ Κοντός

Ο Θανάσης Δεληγιάννης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

Info
Ημερομηνία: 31 Ιανουαρίου
Ώρα: 20:30
Τοποθεσία: Αίθουσα Τελετών, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Λεωφ. Συγγρού 136
Είσοδος ελεύθερη με δελτία που διανέμονται μία ώρα πριν από τη συναυλία