Ο Πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου Ανδρέας Φλώρος για την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης

andreasfloros
ΤΡΙΤΗ, 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, μιλήσαμε με τον Πρύτανη του Ιονίου Πανεπιστημίου, κύριο Ανδρέα Φλώρο για τη σημασία της ημέρας, τις αρμοδιότητές του, το όραμα και τα εμπόδια στην πορεία υλοποίησής του, την έννοια της εκπαίδευσης και το πώς εκφράζεται στην χώρα μας.

Στην Χριστίνα Χρυσανθοπούλου / [email protected]

Όπως δηλώνει και ο ίδιος η επέτειος της Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαίδευσης της 24ης Ιανουαρίου σηματοδοτεί την ιδιαίτερη σημασία και τον ειδικό ρόλο που διαδραματίζει η εκπαίδευση στην ευημερία και στην πρόοδο των κοινωνιών. Δίνει την δυνατότητα στο ευρύ κοινωνικό σύνολο να συνειδητοποιήσει την αξία αυτή, κατ΄αντιστοιχία με την αναγνώριση του ρόλου της εκπαίδευσης και της επιστήμης γενικότερα στην αντιμετώπιση κρίσεων, όπως αυτή της πρόσφατης πανδημίας.

Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης σήμερα. Πείτε μας τι πρεσβεύει για εσάς η επέτειος;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι κρίσεις της τελευταίας δεκαπενταετίας ήταν μάλλον αναπάντεχες για το ευρύ κοινό, διαταράσσοντας την καθημερινότητα, αλλά και θεμέλια των ανθρώπινων κοινωνιών που, όπως τελικά αποδείχτηκε, λανθασμένα θεωρούνταν ως δεδομένα. Κρίσεις έντονες, με διάρκεια που αφορούν στην οικονομία, στην υγεία, στο περιβάλλον, στην παγκόσμια ειρήνη. Η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό και αποτελεί την θεμελιώδη κινητήριο δύναμη για την επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων και των κρίσεων, για ένα καλύτερο αύριο, χωρίς ανισότητες, χωρίς αποκλεισμούς, με υγεία και ειρήνη. Οι κοινωνίες λοιπόν, με αφορμή αυτήν την παγκόσμια επέτειο έχουν μια ακόμα ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν την αδιαμφισβήτητη αξία της εκπαίδευσης και οι θεσμικοί φορείς να την προστατεύσουν με πρωτοβουλίες και δράσεις στο πλαίσιο της οφειλόμενης δημόσιας ευθύνης τους.

Εκπαίδευση. Μια έννοια με μεγάλο εύρος και ταυτόχρονα πολύ ταλαιπωρημένη στην χώρα μας. Τι σημαίνει για εσάς η λέξη και πώς αξιολογείται το εκπαιδευτικό, ελληνικό status;

Η εκπαίδευση είναι πάνω από όλα ανθρώπινο δικαίωμα. Το χαρακτηριστικό της αυτό της δίνει και το μεγάλο εύρος στο οποίο αναφέρεστε στο ερώτημά σας. Εύρος με αναφορά γεωγραφική, ηλικιακή, θεματική. Για να μπορέσουμε να το υποστηρίξουμε, πρέπει να προσδώσουμε στην εκπαίδευση και να διαφυλάξουμε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: την ανοικτότητα, την ισότιμη πρόσβαση και την ποιότητα. Όπως αναφέρετε και εσείς στο ερώτημά σας, η όποια ταλαιπωρία της εκπαίδευσης σε εθνικό επίπεδο οφείλεται κατά κύριο λόγο στις συνεχόμενες αλλαγές του κανονιστικού πλαισίου που αποπειράται να ρυθμίσει τις παραπάνω παραμέτρους. Κάποιες φορές με τρόπο υπερ-ρυθμιστικό, κάποιες άλλες χωρίς διαχρονική και σταθερή στοχοθεσία. Αυτό που χρειάζεται η εκπαίδευση είναι σταθερότητα στον προγραμματισμό και στους στόχους και ρυθμιστικές αλλαγές κατόπιν ουσιαστικής εκτίμησης και αξιολόγησης της όποιας απόκλισης από αυτούς.

Είναι γνωστό ότι το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί την εκπαίδευση στην χώρα μας σε όλες τις βαθμίδες είναι υψηλού επιπέδου. Αυτό που δεν είναι προφανές είναι ότι το ίδιο προσωπικό έχει καταφέρει διαχρονικά το αδιανόητο: να διατηρεί σε υψηλά ποιοτικά επίπεδα την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα περιβάλλον με εξαιρετικά περιορισμένους πόρους. Και βέβαια, μεγάλη πληγή αποτελεί η αναχώρηση εκπαιδευμένων επιστημόνων στο εξωτερικό, προς αναζήτηση ενός επαγγελματικού αύριο χαραγμένου σε προσωπικές προσδοκίες που αμφισβητούνται στην Ελληνική πραγματικότητα, αλλά με προσόντα και επιστημονική σκέψη που είναι περιζήτητα. Αυτό το κενό που δημιουργείται διαταράσσει την εκπαιδευτική αλυσίδα μεταξύ των διαδοχικών γενεών, και ταυτόχρονα αποτελεί την μέγιστη σπατάλη πόρων και ανθρώπινου κεφαλαίου για την χώρα μας.

 Εργαστήριο Βιοπληροφορικής

Η θέση σας περιλαμβάνει πολυποίκιλες αρμοδιότητες και ευθύνες, πέραν της αμιγούς εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τι σας έκανε να επιδιώξετε τον συγκεκριμένο ρόλο και ποια η συνολική σας εμπειρία δυόμιση χρόνια μετά;

Είναι γεγονός ότι αρχικά ήμουν διστακτικός απέναντι στην προοπτική ανάληψης μιας τόσο μεγάλης ευθύνης. Μετά από λίγο περισσότερο από δύο χρόνια, υπάρχουν ακόμα καταστάσεις που με εκπλήσσουν, θα έλεγα με ξεπερνούν. Ακόμα και αυτές όμως, τελικά μετατρέπονται σε προκλήσεις. Η γνώση των ακαδημαϊκών πραγμάτων, η θετική προσέγγιση και ο συνεχής διάλογος με την ακαδημαϊκή κοινότητα βοηθούν στην επίλυση καθημερινών και στρατηγικών θεμάτων.

Η οργάνωση της λειτουργίας ενός Πανεπιστημίου αποτελεί σύνθετη διαδικασία. Ο διπλός, εκπαιδευτικός και ερευνητικός ρόλος των Πανεπιστημίων σήμερα παρουσιάζει την εξής ιδιαιτερότητα: οι εξελίξεις στον τομέα της έρευνας και των απαιτήσεων στην εκπαίδευση αλλάζουν πολύ γρήγορα και τα Πανεπιστήμια οφείλουν να δείξουν τα απαραίτητα αντανακλαστικά άμεσης προσαρμογής τους σε μια μεταβαλλόμενη πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα η οποία επίσης επηρεάζεται από παράγοντες και δεδομένα, όπως η αειφορία, η ψηφιακή μετάβαση και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Και όλα αυτά υπό την ισχύ ενός θεσμικού πλαισίου, επίσης συχνά μεταβαλλόμενου στην ελληνική πραγματικότητα. Στην περίπτωση του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενός Περιφερειακού, πολυνησιωτικού Α.Ε.Ι., η ανάγκη της προσαρμογής στην νέα αυτή πραγματικότητα αποτελούσε χαμηλή προτεραιότητα, κυρίως λόγω της εσωστρεφούς λειτουργίας και της διάθεσης πόρων για την επίλυση εσωτερικών ζητημάτων που η ίδια η εσωστρέφεια ανατροφοδοτούσε. Το σπάσιμο αυτού του ατέρμονα βρόγχου αποτέλεσε το σημαντικότερο κίνητρο για προσφορά στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Με την αρμονική συνεργασία της συντριπτικής πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματός μας νομίζω ότι πλέον μπορούμε να μιλάμε για μια νέα σελίδα στην ιστορική πορεία του Ιονίου Πανεπιστημίου που χαρακτηρίζεται από ακαδημαϊκή ποιότητα, εξωστρέφεια, προσφορά στην κοινωνία και συμμετοχή διεθνούς εμβέλειας στις θεσμικές εξελίξεις στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ποια είναι τα πλέον ζωτικά ζητήματα που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε και ποια παραμένουν σε εκκρεμότητα;

Για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το στοίχημα της μετάβασης σε αυτή την νέα ακαδημαϊκή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί σε διεθνές επίπεδο περιλάμβανε την πλήρη προσαρμογή των ακαδημαϊκών και διοικητικών διαδικασιών του στην ισχύουσα νομοθεσία, την ενίσχυση της εξωστρέφειας μέσω της προβολής των ιδιαιτεροτήτων των σπουδών και των αποτελεσμάτων της έρευνας που παράγονται και την ουσιαστική διασύνδεσή του πρωτίστως με την τοπική κοινωνία στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με βάση τις πραγματικές της ανάγκες. Νομίζω ότι οι παραπάνω διαχρονικές εκκρεμότητες έχουν κλείσει με απόλυτα θετικό πρόσημο για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και με βήματα τα οποία το τοποθετούν στην πρωτοπορία των ελληνικών Πανεπιστημίων. Ως τυπικό παράδειγμα σημειώνω την πρόσφατη ίδρυση γραφείου του Ιονίου Πανεπιστημίου στην πόλη της Νέας Υόρκης, στηρίζοντας έμπρακτα τις υφιστάμενες συνεργασίες με Πανεπιστήμια των Η.Π.Α., αλλά και δημιουργώντας μια θετική προοπτική για την καλλιέργεια νέων. Η αναβαθμισμένη επίσης σχέση του Πανεπιστημίου μας με την τοπική κοινωνία σε θεσμικό αλλά και καθημερινό επίπεδο θεωρούμε ότι πλέον μπορεί να αντιμετωπίσει από μια διαφορετική αφετηρία χρόνια και δύσκολα προς επίλυση προβλήματα, όπως για παράδειγμα των περιορισμένων κτηριακών υποδομών του Πανεπιστημίου και της περιορισμένης προσφοράς στέγης στο προσωπικό και τους φοιτητές του Ιδρύματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ελκυστικότητα του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Το ζήτημα της στέγασης των φοιτητών είναι ένα μείζον θέμα που εικάζω ότι καλείστε να αντιμετωπίσετε. Ποια βήματα έχουν γίνει και τι πρέπει να συμβεί για μια οριστική τακτοποίηση;

Το θέμα της φοιτητικής στέγης συνιστά ένα χρόνιο ζήτημα που απασχολεί κυρίαρχα τα περιφερειακά ανώτατα ιδρύματα. Στην νησιωτική περιφέρεια, λόγω της τουριστικής ανάπτυξης, το πρόβλημα αυτό είναι ακόμα πιο έντονο, θέτοντας υπό αξιολογική αμφισβήτηση την βιωσιμότητα ακαδημαϊκών μονάδων, λόγω της αδυναμίας παρακολούθησης και έγκαιρης περάτωσης των σπουδών φοιτητών και φοιτητριών που αδυνατούν να βρουν σπίτι ή να ανταποκριθούν στα οικονομικά μεγέθη της προσφερόμενης στέγης. Στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο αναγνωρίζουμε αυτήν την κατάσταση και καταβάλουμε κάθε προσπάθεια προς την κατεύθυνση ουσιαστικής επίλυσής της. Έτσι, σύντομα θα είμαστε σε θέση να εντάξουμε στο ευρύ κτιριολογικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου μας την ανέγερση φοιτητικών εστιών μέσω συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε όλα τα νησιά – έδρες του Ιονίου Πανεπιστημίου. Κάτι που πλέον είναι εφικτό λόγω της ολοκλήρωσης των διαδικασιών απόκτησης γης κατάλληλης για τον σκοπό αυτό.

Επιπλέον, έχοντας πλήρη συναίσθηση των ετών που απαιτούνται για την ανέγερση των φοιτητικών εστιών, προσπαθούμε μεταβατικά να βρούμε εναλλακτικές λύσεις με άμεση εφαρμογή. Έτσι, δαπανούμε το ένα τέταρτο της ετήσιας τακτικής κρατικής επιχορήγησης για την διαμονή μερίδας των φοιτητών και φοιτητριών μας σε ξενοδοχειακές μονάδες. Ενδεικτικά, κατά την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά, ικανοποιήθηκε το 95% των αιτημάτων δωρεάν στέγασης που υποβλήθηκαν από ενδιαφερόμενους φοιτητές. Στόχος μας είναι η άμεση επίλυση του ζητήματος της στέγασης των φοιτητών σε όλα τα νησιά και γι’ αυτό συζητάμε και τη δυνατότητα επένδυσης από αξιόπιστους ιδιωτικούς φορείς που επιθυμούν να στηρίξουν την φοιτητική στέγη, ξεφεύγοντας από την επαναλαμβανόμενη επένδυση στην τουριστική αγορά και προσφέροντας παράλληλα ένα σημαντικό κοινωνικό όφελος ανεκτίμητης αξίας.

Η είσοδος της Πρυτανείας

Ποια η θέση του Ιόνιου Πανεπιστημίου στην κατάταξη των ελληνικών ιδρυμάτων; Πού πιστεύετε ότι υπερτερεί και ποιες ενέργειες θα πρέπει να γίνουν για την περαιτέρω εξέλιξή του;

Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε κάνει συστηματικές προσπάθειες ούτως ώστε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο να εμφανιστεί για πρώτη φορά στις διεθνείς κατατάξεις. Το εγχείρημα αυτό δεν μπορεί να ολοκληρωθεί παρά μόνο σε ικανό βάθος χρόνου, καθώς από τους κανόνες των κατατάξεων απαιτείται η ικανοποίηση προϋποθέσεων επί ακαδημαϊκών δεδομένων σε επίπεδο πενταετίας για την ένταξη στις σχετικές λίστες. Έχουμε όμως σημειώσει ήδη σημαντική πρόοδο και σύντομα το Ιόνιο Πανεπιστήμιο θα εμφανιστεί στις κυριότερες κατατάξεις. Αυτό που προσπαθούμε όμως να αναδείξουμε μέσα από την αποτύπωση ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών είναι το εξαιρετικό επίπεδο της ποιότητας των σπουδών. Δεν είναι τυχαίο ότι, τόσο η πιστοποίηση του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας, όσο και οι επιμέρους πιστοποιήσεις των προγραμμάτων σπουδών που έχουν ολοκληρωθεί από την αρμόδια για τον σκοπό αυτό Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης έχουν οδηγήσει στη μέγιστη δυνατή κατάταξη της πλήρους συμμόρφωσης με τις Αρχές Διασφάλισης Ποιότητας του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Επιπλέον, σημαντικό πλεονέκτημα του Ιδρύματός μας είναι η μοναδικότητα και η ιδιαιτερότητα των αντικειμένων των σπουδών που προσφέρονται από τα ακαδημαϊκά του Τμήματα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο. Πρόκειται μάλιστα για γνωστικά αντικείμενα τα οποία συνδυαζόμενα μεταξύ τους, κάτι που ευνοείται από το μικρό ακαδημαϊκό μέγεθος του Ιονίου Πανεπιστημίου και την ευελιξία που δημιουργείται από τα μικρά αριθμητικά μεγέθη του, δημιουργούν ένα ισχυρό διαθεματικό και διεπιστημονικό πλαίσιο σπουδών που ανταποκρίνεται πλήρως στις ιδιαίτερες ανάγκες των σύγχρονων επαγγελματιών – επιστημόνων. Λόγω ακριβώς της πολυθεματικότητας του Ιονίου Πανεπιστημίου, η οποία διαμοιράζεται ισόρροπα στους άξονες των ανθρωπιστικών επιστημών, της τεχνολογίας και της τέχνης, η καθολική αποτύπωση δεικτών ποιότητας που μοριοδοτούν τα ελληνικά Α.Ε.Ι. σε εθνικές κατατάξεις δεν περιλαμβάνει το σύνολο των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων του Ιονίου Πανεπιστημίου, με αποτέλεσμα το Ίδρυμά μας να εμφανίζεται χαμηλά στις σχετικές – επαναλαμβάνω εθνικές – λίστες. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει και το Ίδρυμά μας έχει ήδη καταθέσει σχετικές προτάσεις προς τις αρμόδιες αρχές.

Πώς εκφράζεται η επιδίωξή σας για εξέλιξη του Ιδρύματος του οποίου έχετε την ευθύνη; Ποιες ενέργειες, ενδεχομένως με την αρωγή του κρατικού μηχανισμού, έχουν γίνει και πώς φαντάζεστε το μέλλον του Πανεπιστημίου;

Στο επίκεντρο βρίσκεται πάντα η ποιότητα και οι φοιτητές μας. Αυτή είναι και η βασική μας επιδίωξη. Η ποιότητα όμως απαιτεί και ακαδημαϊκούς πόρους. Στην χώρα μας τα Α.Ε.Ι. εξαρτώνται από τις αποφάσεις της πολιτείας που αφορούν στη διάθεση των πάσης φύσεων πόρων που απαιτούνται για την λειτουργία τους. Διαχρονικά, οι πόροι αυτοί οριακά καλύπτουν τις εκπαιδευτικές και διοικητικές τους ανάγκες. Τα Πανεπιστήμια καλούνται επίσης να υποδεχτούν μεγάλο αριθμό εισακτέων, πολύ μεγαλύτερο από τον αριθμό που τα Ιδρύματα τεκμηριώνουν αριθμητικά και ποιοτικά ότι μπορούν να διαχειριστούν. Ο συνδυασμός αυτός στερεί από τα Ελληνικά Πανεπιστήμια πολύτιμα βήματα στην θεσμικά και κοινωνικά ζητούμενη αναπτυξιακή τους προοπτική, πάντα στο πλαίσιο του στρατηγικού τους ακαδημαϊκού σχεδιασμού. Αν και πρόσφατα η κατανομή των πόρων έχει ξεκινήσει να πραγματοποιείται από την πολιτεία για πρώτη φορά με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια, η έλλειψη μιας σταθερής αναπτυξιακής προοπτικής στερεί από τα Πανεπιστήμια της χώρας όψεις των διεθνώς αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής και τεκμήρια της αξιοποίησης - με όρους διεθνούς ακαδημαϊκού ανταγωνισμού και αξιολόγησης – της πραγματικής τους δυναμικής και ποιότητας. Ελπίζουμε ότι στο μέλλον, αυτή η εικόνα θα αλλάξει, αναγνωρίζοντας και θέτοντας στο επίκεντρο τις πραγματικές ακαδημαϊκές ανάγκες του Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Μιλήστε μας για την στρατηγική έρευνας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τι περιλαμβάνει, σε ποιους τομείς αφορά, πώς διαμορφώνεται η όλη διαδικασία και με ποιο αποτέλεσμα;

Η στρατηγική έρευνας του Ιονίου Πανεπιστημίου οφείλει να είναι μία: η δημιουργία νησίδων αριστείας με ερευνητικά αποτελέσματα αναγνωρισμένα σε παγκόσμιο επίπεδο. Μια τέτοια στρατηγική ανατροφοδοτεί τα προγράμματα σπουδών με νέα γνώση, μεθοδολογίες και πρακτικές, ανανεώνει το διδακτικό δυναμικό και το προφίλ των αποφοίτων των Τμημάτων και αποφέρει πολύτιμη προστιθέμενη αξία στο φυσικό περιβάλλον του Ιονίου Πανεπιστημίου που είναι η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Ως δομή ανάπτυξης της ερευνητικής αυτής αριστείας αξιοποιείται το Πανεπιστημιακό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου το οποίο μόλις πρόσφατα ιδρύθηκε με βάση το νέο νόμο πλαίσιο για τα Α.Ε.Ι.

Εξηγήστε μας τι είναι το connect.ionio.gr, πώς διαμορφώθηκε και τι εξυπηρετεί;

Πρόκειται για τον Ιδρυματικό ιστότοπο παρουσίασης του περιεχομένου των σπουδών που παρέχονται από τα ακαδημαϊκά Τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου. Δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει την ανάγκη των υποψηφίων φοιτητών και φοιτητριών να πληροφορηθούν επακριβώς για το αντικείμενο των σπουδών, τη διάρθρωσή τους, τα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά και την οργάνωση της καθημερινότητας της φοιτητικής ζωής μέσα από τις υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας, αλλά και της οργάνωσης ποικίλων δραστηριοτήτων, παράλληλων με τη διδασκαλία και τις σπουδές. Όλα τα παραπάνω ενισχύονται με την ύπαρξη δυναμικού, πολυμεσικού περιεχομένου που επιτρέπει την πολυδιάστατη πληροφόρηση των ενδιαφερομένων για σπουδές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Αυτή η «ανακάλυψη του αύριο» των υποψηφίων φοιτητών και φοιτητριών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο συμπληρώνεται από έναν κύκλο ενημερώσεων που πραγματοποιείται σε ετήσια βάση κάθε άνοιξη από στελέχη των ακαδημαϊκών Τμημάτων, καθώς επίσης και ατομικών συνεντεύξεων με μέλη του διδακτικού προσωπικού. Ήδη η εφαρμογή των παραπάνω δράσεων προβολής και πληροφόρησης κατά τα τελευταία δύο χρόνια έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι εν τέλει αποφασίζουν τι και που να σπουδάσουν όχι μόνο βάσει δημογραφικών κριτηρίων, αλλά και επενδύοντας στα πλεονεκτήματα που παρουσιάζουν οι σπουδές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Μιλάμε για το χάσμα των γενεών που τα τελευταία χρόνια, με την τεχνολογική έκρηξη και σε συνδυασμό με τα παρεπόμενα της πανδημίας, φαίνεται να έχει διογκωθεί. Πώς κρίνετε εσείς τις νέες γενιές από την προσωπική τριβή μαζί τους;

Από γενιά σε γενιά πάντα συζητάμε για ένα χάσμα. Σήμερα, στη δημιουργία αυτού του χάσματος συμβάλλει και η τεχνολογία με την ραγδαία της ομολογουμένως εξέλιξη. Αυτό το γεγονός από μόνο του συμβάλλει σε αυτό που ορίσατε και εσείς ως διόγκωση του χάσματος. Η πανδημία από την άλλη μεριά επέβαλε την τεχνολογία ως αντίδοτο στην κοινωνική απομόνωση που επιβλήθηκε από την ανάγκη της διαφύλαξης της δημόσιας υγείας, με εφαρμογή και στις ευαίσθητες ηλικίες των μαθητών και των φοιτητών και φοιτητριών. Τα Πανεπιστήμια αποτέλεσαν τους πρωτοπόρους σε αυτή τη διαδικασία προσαρμογής σε μια νέα πραγματικότητα, η οποία με την πανδημία σε ύφεση πλέον, εξακολουθεί να υπάρχει και μάλιστα να εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς εντός της ακαδημαϊκής κοινότητας. Η νέα γενιά είναι σίγουρο ότι θα κληθεί να διαχειριστεί προβλήματα διαφορετικά, όπως για παράδειγμα η διαχείριση του όγκου και της ακρίβειας της πληροφορίας. Επιπλέον, στις εποχές όπου οι ορίζοντες της επιστημονικής εξέλιξης ορίζουν την διαθεματικότητα ως προϋπόθεση, η απαιτούμενη συνέργεια μεταφέρεται σε εικονικούς χώρους αλληλεπίδρασης μεταξύ των επιστημόνων, μηδενίζοντας την ανάγκη για φυσική συνύπαρξη και συνεργασία. Όλα αυτά είναι παραδείγματα της νέας πραγματικότητας που διαμορφώνεται με τους νέους και τις νέες να μην κάνουν τίποτα παραπάνω από το να αποκτήσουν εφόδια ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτήν. Το μέλλον είναι στα χέρια τους και θα το διαμορφώσουν με την σειρά τους και με τον δικό τους τρόπο.

Σε έναν κόσμο παγκοσμιοποίησης, η εξωστρέφεια των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μόνο όφελος μπορεί να έχει για το ίδιο και την λειτουργία του, όσο και για τους φοιτητές του. Πόσο εξωστρεφή είναι τα εκπαιδευτικά μας Ιδρύματος και το Ιόνιο συγκεκριμένα και ποιες περαιτέρω δράσεις πιστεύετε πως πρέπει να εισαχθούν ή και να διευκολυνθούν προς αυτή την κατεύθυνση;

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, η εξωστρέφεια ήταν ένα από τα στοιχήματα που έπρεπε να κερδηθούν για να αλλάξει το Ιόνιο Πανεπιστήμιο σελίδα στην ακαδημαϊκή του πορεία. Η προβολή των δράσεων του Ιδρύματος, η ανάληψη πρωτοβουλιών για δράσεις ακαδημαϊκής συνέργειας με άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα δημιουργούν ένα αίσθημα εμπιστοσύνης για την ποιοτική διάσταση των σπουδών στους φοιτητές και τις φοιτήτριες, δημιουργώντας παράλληλα δυνατότητες συνειδητοποίησης και αποδοχής του διαφορετικού τρόπου, μέσου και σκοπού. Παράλληλα, ενισχύουν την δυναμική του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού, ειδικά εάν συνοδευτούν από μηχανισμούς επιβράβευσης. Η μικρή ακαδημαϊκή κλίμακα του Ιδρύματός μας παρέχει μεγάλη ευελιξία και πρόσφορο έδαφος για τέτοιου είδους δράσεις σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι συνεργασίες ερευνητικών ομάδων του Ιονίου Πανεπιστημίου με αντίστοιχες κορυφαίων Πανεπιστημίων του εξωτερικού, όπως το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins χαρακτηρίζονται ως βέλτιστες πρακτικές και έχουν ήδη δώσει απτά και χρήσιμα αποτελέσματα. Η επέκταση της δυναμικής αυτής των συνεργασιών και στο πεδίο της εκπαίδευσης αποτελεί υψηλή προτεραιότητα, αρκεί να υποστηριχθεί ουσιαστικά και από την πολιτεία.

Επιπλέον όμως η κοινωνική διάσταση αυτής της εξωστρέφειας πρέπει να είναι διαρκής και πολυδιάστατη. Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, με δράσεις και πρωτοβουλίες, όπως ενδεικτικά η ίδρυση του δικτύου μουσείων Ιονίων Νήσων, η σύσταση έδρας UNESCO για τις απειλές κατά της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και των σχετικών με αυτήν δραστηριοτήτων, η πρόσφατη ίδρυση του Παγκόσμιου Δικτύου Επτανήσιων Επιστημόνων (Ionian Hall of Science) αλλά και η ιδρυτική συμμετοχή του στο ελληνικό τμήμα του παγκοσμίου δικτύου ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης scholars at risk, παρουσιάζει μια σημαντική προσφορά σε ένα διευρυμένο και ουσιαστικό πλαίσιο, αφουγκραζόμενο τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.