Το «Only Connect!» μεταμορφώνει σε «ζωντανή» τέχνη το ΚΠΙΣΝ

summer-nostos
ΠΕΜΠΤΗ, 08 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

Περφόρμανς στον δημόσιο χώρο από διεθνείς και Έλληνες εκπροσώπους του είδους και νέες εκτελέσεις, ειδικά προσαρμοσμένες για την Ελλάδα, υπογραμμίζουν τη σημασία του δημόσιου χώρου και της «σύνδεσης» με τους άλλους στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival.

To Summer Nostos Festival 2017 έρχεται αυτόν τον Ιούνιο με μια εβδομάδα δωρεάν εκδηλώσεων για όλους και μας προτείνει μια ομαδική «επιστροφή» σε όλα όσα σημαίνει για τον καθένα μας η άφιξη του καλοκαιριού. Το SNFestival διοργανώνεται και χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Από τις 18 έως τις 25 Ιουνίου, οι χώροι του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) φιλοξενούν ανοιχτές συζητήσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκθέσεις τέχνης και αρχιτεκτονικής, παραστάσεις χορού, προγράμματα για όλη την οικογένεια και πολλές ακόμα εκδηλώσεις.

Στον χώρο των εικαστικών τεχνών, επιστρέφει ως καλλιτεχνικός διευθυντής o καταξιωμένος επιμελητής, κριτικός τέχνης και ακαδημαϊκός, Robert Storr, με τις επιμελήτριες Barbara London, Καλλιόπη Μηνιουδάκη και Francesca Pietropaolo, που τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια επιμελήθηκαν τα προγράμματα προβολών video art Fireflies in the Night και Fireflies in the Night Take Wing.

Γιώργης Γερόλυμπος

Στην «Αγορά», με φόντο την νέα Εθνική Βιβλιοθήκη.

Φέτος, παρουσιάζουν το Only Connect!, ένα θεματικό πρόγραμμα επιλεγμένων περφόρμανς στον δημόσιο χώρο, με έντονο κοινωνικοπολιτικό προβληματισμό από σημαντικούς καλλιτέχνες διαφορετικών εκφάνσεων της περφόρμανς από την Ελλάδα και το εξωτερικό: την Κουβανή Tania Bruguera, τον Αμερικανό Kim Jones, τους Φινλανδούς Mieskuoro Huutajat (Χορωδία των Ανδρών που Ουρλιάζουν) και τον Έλληνα Πάρι Λεγάκη.

Εστιάζοντας σε μια καλλιτεχνική πρακτική που διακρίνεται για την άμεση και τη διαλογική σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού, και με τίτλο την ποιητική επιταγή του E.M. Forster «Απλώς Συνδεθείτε», το πρόγραμμα Only Connect! υπογραμμίζει την επιτακτική ανάγκη για αληθινή επαφή, συσχέτιση και επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων –τη σημασία της ουσιαστικής «σύνδεσης» με τους άλλους– σε μια εποχή όπου οι σχέσεις των ανθρώπων, ως ατόμων, ομάδων, κοινοτήτων ή εθνών, δοκιμάζονται δραματικά και ποικιλότροπα, ενώ η επικοινωνία αποτελεί ψευδαίσθηση λόγω της πληθώρας τρόπων και μέσων επικοινωνίας.

Το Only Connect! επικεντρώνεται σε περφόρμανς στον δημόσιο χώρο, αναδεικνύοντας τη σημασία του κοινού χώρου, τόσο για την επαφή με τους άλλους όσο και για τον διάλογο, την ελευθερία και τη δημοκρατία. Οι περφόρμανς και οι δράσεις του Only Connect! –ατομικές, συλλογικές ή συμμετοχικές– θα λάβουν χώρα σε σημεία ευρείας κυκλοφορίας και τόπους μαζικής συνάθροισης του ΚΠΙΣΝ και του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, ιδίως στον εξωτερικό χώρο που συνδέει τη βιβλιοθήκη με την όπερα –τον οποίο ο Renzo Piano συμβολικά ονόμασε Αγορά– αλλά και στους δρόμους της Αθήνας. Το πρόγραμμα συνδυάζει δύο εμφανίσεις από τους Mieskuoro Huutajat, με αναβιώσεις πρόσφατων και ιστορικής σημασίας περφόρμανς που παρουσιάζονται, ως επί το πλείστον, για πρώτη φορά στην Ελλάδα και νοηματοδοτούνται εκ νέου από τον χώρο εκτέλεσής τους ή επανεφευρίσκονται, ανταποκρινόμενες στην πολιτιστική κληρονομιά της πόλης καθώς και στις συνθήκες της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας.

Η Λυρική Σκηνή (αριστερά) και η Εθνική Βιβλιοθήκη (δεξιά), δύο εντυπωσιακά δημιουργηήματα του διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα Renzo Piano.

-Το πρόγραμμα δεν θα ξεκινήσει από το ΚΠΙΣΝ, αλλά από την περιοχή της Ακρόπολης, το πρωί της 19ης Ιουνίου, με την τριήμερη περφόρμανς του θρυλικού Mudman, Kim Jones. Ο ιδιοσυγκρασιακός αυτός παλαίμαχος της performance art, θα περπατήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την χαρακτηριστική γλυπτική πανοπλία του από ραβδιά και ξύλα, όπως πρωτοέκανε το 1974 στην Καλιφόρνια, συνδέοντας αστικά κέντρα και σώματα, συνδέοντας συμβολικά την Ακρόπολη με το ΚΠΙΣΝ, ως αρχαία, αλλά και σύγχρονα, τοπόσημα διαλόγου και πολιτισμού. Το κοινό θα τον δει να φτάνει στο ΚΠΙΣΝ την Τετάρτη 21 Ιουνίου, και οι πιο περιπετειώδεις θα μπορούν επίσης να τον αναζητήσουν στην Ακρόπολη, από όπου θα ξεκινήσει την πεζοπορία του, το πρωί της 19ης Ιουνίου. Όσοι είναι τυχεροί, θα τον συναντήσουν στους δρόμους της Αθήνας να περιπλανιέται για τρεις μέρες, από το κέντρο προς το ΚΠΙΣΝ, ως αρχετυπικός «ξένος» –σαμάνος ή τρελός– και ως νέος Διογένης.

-Το κοινό θα έχει επίσης την ευκαιρία να ακούσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την περίφημη «Χορωδία των Ανδρών που Ουρλιάζουν» από την Φινλανδία, το ανατρεπτικό «ανσάμπλ θορύβου» Mieskuoro Huutajat που δεν τραγουδά ούτε μια νότα, αλλά ουρλιάζει, κραυγάζει και φωνάζει αποσπάσματα από διάφορα κείμενα. Σε δύο διαφορετικές περφόρμανς στο ΚΠΙΣΝ το βράδυ της 22ης και το πρωί της 23ης Ιουνίου (η δεύτερη είναι μέρος του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Κοινωφελή Δράση του ΙΣΝ), θα «ουρλιάξουν» αποσπάσματα από ελληνικά και άλλα ευρωπαϊκά κείμενα, αποσυναρμολογημένα και επαναδομημένα σε νέα μορφή, με τρόπους που αποτυπώνουν το ιδιότυπο χιούμορ και τον προκλητικό στοχασμό των καλλιτεχνών πάνω σε θέματα που αφορούν τη δημοκρατία και τη συμμετοχή.

Γιώργος Δημητρακόπουλος

Το εσωτερικό της νέας Λυρικής Σκηνής, στο ΚΠΙΣΝ.

-Στις 24 Ιουνίου ο Πάρις Λεγάκης διοργανώνει έναν ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ μιας ομάδας δικηγόρων και μιας ομάδας μεταναστών που θα παίξουν φορώντας την ίδια «φανέλα», συνοδεία ζωντανής μουσικής, αναβιώνοντας μια δράση που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Θεσσαλονίκη το 2013, στο πλαίσιο του Artivists for Change. Σαν φιλικό παιχνίδι, η περφόρμανς «Δύο Ομάδες Παίζουν με την Ίδια Εμφάνιση» γιορτάζει τη δυνατότητα για αληθινή «σύνδεση», ισότητα, κοινωνική δικαιοσύνη και ειρηνική συνύπαρξη, σβήνοντας –συμβολικά– τις διαφορές που την εμποδίζουν. Σαν αγώνας, όμως, καθώς και μέσα από τη συζήτηση που θα ακολουθήσει μεταξύ των ομάδων και του κοινού, το έργο θα προβάλει τα μέχρι τώρα ανυπέρβλητα κοινωνικά όρια και τον ανταγωνισμό που ευθύνονται για τη σημερινή δυστοπική πραγματικότητα στην Ελλάδα και τον κόσμο.

Τania Bruguera, καλλιτέχνις του χώρου της περφόρμανς και των εγκαταστάσεων, διάσημη για το πολύπλευρο πολιτικό, ακτιβιστικό και εκπαιδευτικό της έργο, θα επανεκτελέσει –ειδικά «για την Ελλάδα»– την πολυσυζητημένη και λογοκριμένη συμμετοχική περφόρμανς Tatlin’s Whisper #6 (Havana version) εξαιτίας της οποίας οδηγήθηκε σε σύλληψη και κράτηση το 2015. Δίνοντας για ένα λεπτό το μικρόφωνο σε μέλη του ελληνικού κοινού για να μιλήσουν ελεύθερα για οποιοδήποτε θέμα υπό τη συνοδεία οργάνων ασφαλείας, όπως πρωτοέκανε στην Αβάνα του Κάστρο το 2009, Ο Ψίθυρος του Τάτλιν #6 (Εκδοχή για την Ελλάδα) θα κλείσει το πρόγραμμα στην Αγορά του ΚΠΙΣΝ, υποδεικνύοντας την ελεύθερη έκφραση και την ενεργή συμμετοχή ως τη μόνη ελπίδα για την κοινωνική αλλαγή, αποτίοντας φόρο τιμής στους αγώνες του ελληνικού λαού και στη δημοκρατία, αλλά και ενθαρρύνοντας τον στοχασμό επί των πρόσφατων δοκιμασιών της, όπως και την κριτική της εξουσίας.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του Only Connect! εδώ.

To κανάλι που «τρέχει» κατά μήκος του ΚΠΙΣΝ.

Ενεργοποιώντας τον δημόσιο χώρο με ευφάνταστους ή ανατρεπτικούς τρόπους και πράξεις αντοχής που χαρακτηρίζουν τη μοναχική, σχεσιακή ή συλλογική πρακτική των καλλιτεχνών ή καλλιτεχνικών ομάδων του προγράμματος, εκπλήσσοντας το κοινό ή απαιτώντας τη συμμετοχή του, οι περφόρμανς του προγράμματος Only Connect! θα δημιουργήσουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το κοινό θα μπορέσει να προβληματιστεί πάνω στα θέματα που θέτουν –την ανθρώπινη επικοινωνία και τη σύνδεση, τις σχέσεις με τους άλλους, τον δημόσιο χώρο και τον διάλογο, και την ίδια τη δημοκρατία– μεταμορφώνοντας με «ζωντανή» τέχνη το ΚΠΙΣΝ, σε έναν ζωντανό δημόσιο χώρο κριτικής σκέψης, γνώσης, ανταλλαγής ιδεών, ελεύθερης έκφρασης, διάδρασης, αλληλεπίδρασης, συμμετοχής, δημιουργικότητας και ψυχαγωγίας!

Ιnfo
Είσοδος ελεύθερη
www.SNFestival.org