Δέκα μεταφρασμένα βιβλία για τα Χριστούγεννα

xristougenniatiko-dentro-biblia
ΤΡΙΤΗ, 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017

Προτάσεις των εκδοτικών οίκων με βιβλία ξένων συγγραφέων για τις διακοπές των γιορτών.

Ecstasy

Irvine Welsh
Οξύ

Με το "Trainspotting", το πρώτο του μυθιστόρημα, ο Irvine Welsh καθιερώθηκε στη Μεγάλη Βρετανία ως ο αξιότερος εκπρόσωπος της νέας γενιάς βρετανών λογοτεχνών, μιας γενιάς που χρωστάει εξίσου πολλά στη γραφή του William Burroughs και του beat όσο και στην οργή του Johnny Rotten και του punk. 

Κι ενώ στο "Trainspotting" οι χημικές ψηφίδες της ζωής μιας γενιάς που φλέρταρε με το κενό ήταν το κέντρο, το "όλο" της ύπαρξης, στο "Ecstasy" η ίδια αυτή γενιά του techno και του jungle προσπαθεί να αποδράσει από τον κλειστοφοβικό ιστό των drugs και να απλώσει το χέρι σε έναν κόσμο που την περιμένει για να ζήσει μέσα του. Τώρα, τα συστατικά του χημικού κοκτέιλ λειτουργούν ως καταλύτης για την εξερεύνηση του ανθρώπινου πόθου. Πυροδοτούν τις αντιδράσεις και περνούν αθόρυβα στο παρασκήνιο, σαν στοιχεία που προσθαφαιρούνται τυχαία σε μια χημική ένωση, αφήνοντας εμάς, τους θεατές, να παρακολουθήσουμε τα αποτελέσματα της ένωσης αυτής. Τώρα, το Ε αντιστοιχεί στον Έρωτα.

Το μεγαλείο της ζωής
Ο τελευταίος έρωτας του Φραντς Κάφκα

Michael Kumpfmüller
Άγρα

Ποιός ήταν ο Φράντς Κάφκα; Χάρη στον Μίχαελ Κούμπφμύλλερ, μπορούμε να φανταστούμε τον διάσημο συγγραφέα σαν ευτυχισμένο άνθρωπο που στο τέλος της ζωής του βρίσκει τον μεγάλο έρωτα. Ένα έξυπνο, συγκινητικό μυθιστόρημα για την αγάπη, την πλήρωση και την αξία κάθε μιας μέρας που ζει κανείς με προσοχή και φροντίδα.

Καλοκαίρι του 1923 σε μια λουτρόπολη της Βαλτικής, το Μύριτς. Ο φυματικός Φράντς Κάφκα, που έχει μόλις κλείσει τα σαράντα, γνωρίζει την εικοσιπεντάχρονη Ντόρα Ντιαμάντ και τολμά, λίγο πριν από το τέλος της ζωής του, να κάνει ένα βήμα που δεν είχε επιχειρήσει ως τότε: Μετακομίζει στο Βερολίνο και ζει για πρώτη φορά μαζί με μια γυναίκα - και μάλιστα κόντρα στην οικονομική κρίση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης που κορυφώνεται, κόντρα στους γονείς του, κόντρα στη θανάσιμη αρρώστια του... Θα είναι ο τελευταίος του έρωτας, ο μεγαλύτερος ίσως στη ζωή του, σίγουρα ο πιο σημαντικός.
Ο Μίχαελ Κούμπφμύλλερ μεταμορφώνει την αληθινή ιστορία του τελευταίου χρόνου που έζησε ο Φράντς Κάφκα σ’ ένα θαυμάσιο μυθιστόρημα αγάπης, ζωντανεύοντας για μας όχι μόνο τον διάσημο συγγραφέα αλλά και την Ντόρα Ντιαμάντ, τη γυναίκα που στάθηκε δίπλα του.
Ο συγγραφέας ερεύνησε συστηματικά τον Τύπο της εποχής, την αλληλογραφία και τα τετράδια με τις σημειώσεις του Κάφκα και εμβάθυνε στην ψυχή και στο ύφος του.
Το συγκλονιστικό του μυθιστόρημα μας αποκαλύπτει ένα πρόσωπο του Κάφκα που δεν γνωρίζαμε.

Τα λείψανα του Αγίου Λαυρεντίου

Βισέντε Αλφόνσο 
Ίκαρος

Έκπληκτος από τη σοβαρότητα των κατηγοριών εναντίον του ασθενή του Ρώμου Αγιάλα, ο ψυχολόγος Αλμπέρτο Αλμπόρες δέχεται να αποτελέσει μέρος μιας ομάδας που θα υπερασπιστεί την αθωότητα του νεαρού. Όσο περνά ο καιρός, η πραγματικότητα παρουσιάζει όλο και περισσότερα ανησυχητικά γεγονότα σχετικά με το παρελθόν του Ρώμου, και ο γιατρός Αλμπόρες καλείται ν’ αποφασίσει αν οι μονόλογοί του είναι απλές φαντασιώσεις ή ομολογίες αποτρόπαιων εγκλημάτων...

Πόσα ψέματα και αλήθειες υπάρχουν στις ιστορίες που αφηγείται ο Ρώμος στον ψυχολόγο του; Κάτω από ποιες συνθήκες πέθανε η μητέρα του Ρώμου και γιατί κάποιοι προσπαθούν να σβήσουν τα ίχνη της; Είναι δυνατόν να δολοφονηθεί ένας άνθρωπος σε κάποιο μπαρ χωρίς κανείς να είναι σε θέση να επιβεβαιώσει την ταυτότητα του δράστη; Ήταν ο Ρώμος ή μήπως ο δίδυμος αδερφός του, ο Ρωμύλος; Γιατί ο τάφος της μητέρας των διδύμων είναι άδειος;

Οι έρευνες για την επίλυση αυτών των μυστηρίων θα ανασυνθέσουν την ιστορία της οικογένειας Αγιάλα και θα δείξουν πως κάθε πραγματικότητα μπορεί να έχει απεριόριστες ερμηνείες.

Καρυδότσουφλο

Ίαν Μακ Γιούαν
Εκδόσεις Πατάκη

H Τρούντυ έχει προδώσει τον σύζυγό της, τον Τζον, έναν ευαίσθητο διανοούµενο, ποιητή και εκδότη, που εξακολουθεί να την αγαπά. Όµορφη, κακοµαθηµένη και έγκυος στο παιδί τους, η Τρούντυ εξακολουθεί να ζει στο οικογενειακό τους σπίτι -µια ανεκτίµητης αξίας λονδρέζικη έπαυλη που έχει αρχίσει να καταρρέει-, έχοντας συνδεθεί ερωτικά µε τον αδελφό του Τζον, τον πληκτικό και ανόητο Κλοντ. Οι δυο τους εξυφαίνουν ένα σατανικό σχέδιο για να απαλλαγούν από τον ενοχλητικό σύζυγο και να κληρονοµήσουν την περιουσία. Όµως υπάρχει ένας µάρτυρας των δολοπλοκιών τους: το φιλοπερίεργο έµβρυο, που παρακολουθεί και ακούει τα πάντα µέσα από τη µήτρα της Τρούντυ.

Μια κλασική ιστορία φόνου και εξαπάτησης, αφηγηµένη από τον πιο ασυνήθιστο αφηγητή, ένα αγέννητο παιδί. Ένα θαυµάσια δοµηµένο θρίλερ, γεµάτο αναφορές στον Σαίξπηρ αλλά και στη σύγχρονη αγγλική ποίηση, γραµµένο από έναν µάστορα του είδους.

Ζωντανοί και νεκροί

Κονσταντίν Σιμόνοφ
Εκδόσεις Γκοβόστη

Ο παραδοσιακός ρωσικός βερμπαλισμός -κληροδότημα της τολστόιας επιρροής- σε συνδυασμό με το πολυχρησιμοποιημένο ανά την υφήλιο θέμα του πολέμου, θα μπορούσαν να έχουν σταθεί εμπόδιο στην προσπάθεια του Ρώσου συγγραφέα και δημοσιογράφου να δημιουργήσει ένα καθηλωτικό χρονικό των αρχών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και, πιο συγκεκριμένα, των γεγονότων του Δυτικού Ρωσικού Μετώπου, τότε που οι Γερμανοί προήλασαν εναντίον της Μόσχας. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη! Ο συγγραφέας παρουσιάζει με συναρπαστικό και συνάμα ακριβή τρόπο μάχες, οπισθοχωρήσεις και κυκλωτικές κινήσεις, αλλά δεν αρκείται μόνο σε αυτό. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που το σκεπάζει η καταχνιά του πολέμου -κάθε πολέμου, οποιουδήποτε έθνους-, με τον τρόμο του αλλά και με τις ανταμοιβές και τις εξάρσεις του, και, πάνω από όλα, με την άκρατη περιφρόνησή του για ό,τι χωρίζει τους Ζωντανούς από τους Νεκρούς. Ο ήρωας του βιβλίου, ο Βάνια Σιντσόφ, ένας νεαρός πολεμικός ανταποκριτής, μπαίνει στην πρώτη γραμμή του πολέμου, τραυματίζεται, αιχμαλωτίζεται και τελικά δραπετεύει, έχοντας απολέσει την αστυνομική και κομματική του ταυτότητα - δηλαδή τα εχέγγυα της επιβίωσής του. Πασχίζοντας να διασώσει την υπόληψή του ως στρατιώτη οδηγείται από μονάδα σε μονάδα, από σύντροφο σε σύντροφο και, παρόλο που η πίστη του στη νίκη της χώρας του παραμένει αταλάντευτη, εκείνο που συχνά κλονίζεται είναι η πίστη του στην ανθρώπινη φύση. Όμως, ο Σιντσόφ, με όλη την αφοσίωση και τις απογοητεύσεις του, δεν είναι παρά ένας άνθρωπος. Ο πραγματικός ήρωας, που προσλαμβάνει επικές διαστάσεις, δεν είναι άλλος από τον Ρωσικό Στρατό. Με σύμμαχο τη μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου, ο Σιμόνοφ συνυφαίνει αρμονικά σε ένα γιγάντιο πλέγμα χαρακτήρες και γεγονότα και κατορθώνει να αποδώσει αυτή την "αδιόρατη σκόνη" που αναπόφευκτα καλύπτει έναν λαό σε περίοδο πολέμου. Ένα εκτενές έργο που ωστόσο αποζημιώνει τελικά τον αναγνώστη χάρη στην ιστορική του ακρίβεια και την περίτεχνη μυθοπλασία του.

Ο πρώτος άνθρωπος

Αλμπέρ Καμύ
Εκδόσεις Καστανιώτη

Ο πρωταγωνιστής του βιβλίου, ο Ζακ Κορμερί, ταξιδεύει στη γενέθλια πόλη του, το Αλγέρι. Μια πλημμυρίδα αναμνήσεων τον υποχρεώνει ν’ αναμετρηθεί με το παρελθόν του.

Θυμάται τη φτώχεια, την ορφάνια, τους παθιασμένους με το ποδόσφαιρο συνομηλίκους του, αλλά και τον εμπνευσμένο δάσκαλο που του εμφύσησε την αγάπη για το διάβασμα και τα βιβλία. Ώριμος άντρας πια, ζει στη Γαλλία και αναρωτιέται σε ποια πλευρά της Μεσογείου ανήκει. "Τελικά, θα μιλήσω για κείνους που αγαπούσα" γράφει ο συγγραφέας σε μια σημείωση για τον Πρώτο άνθρωπο.

Το κατεξοχήν αυτοβιογραφικό μυθιστόρημά του ανασύρθηκε ημιτελές από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου όπου ο ίδιος έχασε πρόωρα τη ζωή του. Μέσα από τούτες τις σελίδες αναδύονται η προσωπικότητα και η ευαισθησία του, οι ρίζες της σκέψης και οι απαρχές της ιδεολογικής στράτευσής του. Γιατί, σε όλη του τη ζωή, ήθελε να μιλάει εξ ονόματος εκείνων στους οποίους απαγόρευαν τον λόγο.

Ο ίδιος είχε πει κάποτε ότι οι συγγραφείς "τρέφουν την ελπίδα πως θα ξαναβρούν τα μυστικά μιας οικουμενικής τέχνης η οποία, με ταπεινότητα και μαεστρία, θα ξανάδινε επιτέλους ζωή σε ήρωες με σάρκα και διάρκεια". "Ο πρώτος άνθρωπος" είναι ο τελευταίος Καμύ, πάντα συγκινητικός, πάντα συναρπαστικός.

Ψηφιακό οχυρό

Dan Brown
Ψυχογιός

Όταν ο ανίκητος υπολογιστής της NSA (Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας) των ΗΠΑ, που μπορεί να αποκρυπτογραφήσει τα πάντα, αδυνατεί να σπάσει έναν μυστηριώδη κωδικό, η Σούζαν Φλέτσερ, η ιδιοφυής και όμορφη αποκρυπτογράφος της υπηρεσίας, καλείται να αναλάβει την υπόθεση.

Αυτό που ανακαλύπτει τρομάζει τους έχοντες την εξουσία. Η NSA είναι σε ομηρία... όχι από όπλα ή βόμβες αλλά από έναν κωδικό τόσο περίπλοκο που θα μπορούσε να την καταστρέψει. Εγκλωβισμένη σε μια καταιγίδα από μυστικά και ψέματα, η Φλέτσερ αγωνίζεται να σώσει την υπηρεσία.

Προδομένη από τους πάντες, παλεύει όχι μόνο για την πατρίδα της αλλά και για την ίδια της τη ζωή.

Πρόκειται για μια μάχη επιβίωσης, ένα στοίχημα να καταστρέψει το δημιούργημα ενός μεγαλοφυούς νου που απειλεί να εξαλείψει την ισορροπία των δυνάμεων του κόσμου... Για πάντα.

Ψεύτικο εννιάρι
Αστυνομικό μυθιστόρημα με τον Σκοτ Μάνσον

Φίλιπ Κερ
Κέδρος

Τι κι αν το ποδόσφαιρο είναι παιχνίδι, δεν σημαίνει ότι παίζεται τίμια.

Ο Σκοτ Μάνσον πρέπει να φύγει από την Αγγλία. Η σταδιοδρομία του ως προπονητή στην ποδοσφαιρική ομάδα της Λόντον Σίτι έχει τελειώσει, και τον πληγώνει βαθιά να βλέπει τους πρώην παίκτες του να κατεβαίνουν στους αγώνες χωρίς αυτόν.

Το να βρει όμως δουλειά στον γεμάτο αστέρια κόσμο του διεθνούς ποδοσφαίρου είναι πιο δύσκολο απ' όσο φαίνεται. Μια νέα θέση στη Σανγκάη αποδεικνύεται πως είναι μέρος μιας μεγάλης κομπίνας. Και στη Βαρκελώνη, δεν τον προσλαμβάνουν ως προπονητή αλλά ως ντετέκτιβ. Το αστέρι της Μπάρτσα έχει εξαφανιστεί και πρέπει να τον βρουν γρήγορα.

Ο Σκοτ Μάνσον έχει έναν μήνα να τον εντοπίσει. Καθώς ακολουθεί τα ίχνη του παίκτη από το Παρίσι στην Αντίγκουα, συναντά διεφθαρμένους άντρες, γοητευτικές γυναίκες και την άρρωστη καρδιά του υπέροχου παιχνιδιού...

Θάνατος στη Βενετία

Thomas Mann
Μεταίχμιο

Ο πενηντάχρονος Γκούσταφ Άσενµπαχ, ένας επιτυχηµένος συγγραφέας, ταξιδεύει στη Βενετία για διακοπές. Στη διάρκεια ενός γεύµατος στο ξενοδοχείο, την προσοχή του τραβάει ένα εξαιρετικά όµορφο αγόρι. Σύντοµα οι µέρες του αρχίζουν να περιστρέφονται γύρω από το πότε θα το ξαναδεί και αγνοεί τις δυσοίωνες φήµες που κυκλοφορούν ότι ένας λοιµός εξαπλώνεται στην πόλη. Ο "Θάνατος στη Βενετία" είναι µια αριστουργηµατική ιστορία για την εµµονή, για την αγωνία του δηµιουργού και την άβυσσο του τέλους. Μεταφέρθηκε στον κινηµατογράφο από τον Λουκίνο Βισκόντι µε τον Ντερκ Μπόγκαρτ στον ρόλο του Γκούσταφ Άσενµπαχ. Αναµφισβήτητα ένας από τους κλασικούς τίτλους της σύγχρονης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας.
Independent

Πολλά, πάµπολλα τα ερωτήµατα που θέτει ο Μαν στην πυκνή ύφανση αυτής της νουβέλας κι ο αναγνώστης θα απαντήσει κατά το δοκούν. Ωστόσο δίνεται και µια απάντηση απευθείας από τον συγγραφέα. "Οι άνθρωποι δεν ξέρουν γιατί επαινούν ένα έργο τέχνης. Μη όντας ειδήµονες, πιστεύουν ότι ανακαλύπτουν σ’ αυτό εκατοντάδες προτερήµατα για να δικαιολογήσουν την προτίµησή τους· όµως ο πραγµατικός λόγος της επιδοκιµασίας τους είναι κάτι απρόσµενο, [...] ότι συµπάσχουν". Στον Θάνατο στη Βενετία, στη σύντοµη αυτή ιστορία όπου όλα εκτυλίσσονται στο πνεύµα µιας µουσικής σύνθεσης, µε τον ρυθµό να επιταχύνεται από τη µία φράση στην άλλη, µας δίνεται τουλάχιστον η δυνατότητα να συµπάσχουµε µε τον ήρωά του κι εντέλει να τον συµπαθήσουµε παρά την εσωτερική σύγχυση και τα ανοµολόγητα πάθη του. 
(από τον πρόλογο του Δηµήτρη Στεφανάκη)
"Γιατί ο άνθρωπος αγαπά και εκτιµά τον άλλο όσο δεν τον γνωρίζει ώστε να µπορεί να τον κρίνει, και ο πόθος είναι απόρροια της ελλιπούς γνώσης για τον άλλο".

Η ανθρώπινη κωμωδία

Ονορέ ντε Μπαλζάκ
ανθολόγηση: Κωστής Παπαγιώργης
μετάφραση: Κωστής Παπαγιώργης
Εκδόσεις Καστανιώτη

"Κάθε επίπονη ανάγνωση δεν διαθέτει άραγε το ιδιωτικό της σημειωματάριο, μια αποσπασματική μνήμη που διασώζει από το έργο όχι κατ’ ανάγκη ό,τι αξίζει, αλλά απλά και μόνο ό,τι της πάει;

"Εφόσον η Ανθρώπινη κωμωδία αποσκοπεί, όπως η ίδια δηλώνει, να αναπαραστήσει τα ήθη μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να διαβάσει, κατά εκατοντάδες, διεξοδικές παρατηρήσεις για τα κατεξοχήν μπαλζακικά θέματα: το Παρίσι, την οικογένεια, την πολιτική, το χρήμα, τη φιλοδοξία, την αποτυχία και την καρτερικότητα· τη θρησκεία, την πίστη, την παρθενία και την αφοσίωση, την κραιπάλη και την ψυχική διάλυση· τη δημιουργία, την ανικανότητα, την υποκρισία, την ιδιοφυΐα και όλες τις μορφές της βλακείας και της στειρότητας. Δεν θα ήταν άτοπη η σκέψη ότι, παίρνοντας αυτή την υποθετική "συνέντευξη" από τον Ονορέ ντε Μπαλζάκ, ουσιαστικά σκιαγραφούμε το προφίλ του 19ου αιώνα".

Κωστής Παπαγιώργης