Θεματικό πάρκο για τον νομπελίστα λογοτέχνη Mo Yan;

thematiko-parko-gia-ton-nompelista-logotexni-mo-yan

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 26 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012

Η ιδιαίτερη πατρίδα του Mo Yan, ο οποίος απέσπασε φέτος το Νόμπελ Λογοτεχνίας, έχει προσελκύει το ενδιαφέρον των τουριστών και υπάρχουν σχέδια για τη δημιουργία ενός θεματικού πάρκου στην περιοχή.

Ο αδελφός του νικητή του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας Mo Yan, ο Guan Moxin, στέκεται έξω από το πατρικό τους σπίτι στο παραθαλάσσιο χωριό Ping’an. Ποζάρει για φωτογραφίες με τους τουρίστες που έχουν κατακλύσει την περιοχή προσπαθώντας να «πάρουν ένα μικρό κομμάτι από το σύμπαν του Mo Yan».

«Όλοι θέλουν να μάθουν πώς ήταν η ζωή του Mo Yan όταν ήμασταν νέοι» δήλωσε ο Guan κατευθύνοντας ένα μικρό γκρουπ μέσα στο εγκαταλελειμμένο σπίτι όπου ο 57χρονος πλέον Mo Yan παντρεύτηκε. Ένα σπασμένο ραδιόφωνο-αντίκα – δώρο γάμου- βρίσκεται στο χτιστό κρεβάτι που έχει να χρησιμοποιηθεί δεκαετίες. Αυτή η ρετρό αγροτική ατμόσφαιρα του χωριού όμως ενδεχομένως να αλλάξει, αφού σύμφωνα με τα νέα του Πεκίνου, υπάρχουν σκέψεις για τη δημιουργία ενός θεματικού πάρκου με επίκεντρο το διάσημο μυθιστόρημα του συγγραφέα «Κόκκινοι αγροί» που το είχε μεταφέρει με επιτυχία στη μεγάλη οθόνη ο Zhang Yimou.

Ο υπεύθυνος του γραφείου τύπου του Gaomi, Wang Youzhi, παραδέχτηκε ότι το συγκεκριμένο θεματικό πάρκο υπάρχει περισσότερο ως όραμα παρά ως άμεσα υλοποιήσιμο πλάνο. «Αν κι η ιδέα είναι πολλά υποσχόμενη, λαμβάνοντας υπόψη μας την κατάσταση, αυτό μπορεί να είναι ένα μακροπρόθεσμο πλάνο για τα επόμενα πέντε ή δέκα χρόνια». Ωστόσο ο αδελφός του συγγραφέα και ο ενενηντάχρονος πατέρας του δεν έχουν ακούσει τίποτα για το θεματικό πάρκο και ιδιαίτερα ο Guan μοιάζει δύσπιστος ως προς το αν θα πραγματοποιηθεί τελικά αυτό το φιλόδοξο σχέδιο. Ο ίδιος ο Μο Υan, πάντως δεν έχει κάνει κάποια σχετική δήλωση.

Η ακαδημία των βραβείων Νόμπελ εγκωμίασε τον «ψυχεδελικό» τρόπο γραφής του Mo Yan, στα χνάρια του William Faulkner και του Gabriel Garcia Márquez. Ωστόσο στην Κίνα η συζήτηση για τη βράβευση του Mo Yan επικεντρώνεται περισσότερο στη σχέση του με τις κυβερνητικές αρχές παρά στη λογοτεχνική αξία του έργου του.

Αρνητικές κριτικές για τον Mo Yan

Ιδιαίτερα σχολιάστηκαν δύο κινήσεις του: η πρώτη ήταν η χειρόγραφη καταγραφή μιας παλαιάς ομιλίας του Μάο Τσε Τουνγκ με θέμα την τέχνη ως εργαλείο του κομμουνιστικού κράτους που εντασσόταν στο πλαίσιο μιας κυβερνητικής πρωτοβουλίας.

Η δεύτερη είχε μεγαλύτερη βαρύτητα: το 2009 αποχώρησε από τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης και έκανε μια επίσημη δήλωση διαμαρτυρίας με αφορμή μια εκδήλωση υποστήριξης σε αντιφρονούντες εξόριστους συγγραφείς, στους οποίους συγκαταλέγεται και ο κινεζικής καταγωγής αλλά γαλλικής υπηκοότητας Gao Xingjian που είχε τιμηθεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2000.

Μπορεί ο Mo Yan να βρίσκεται στο στόχαστρο πολλών αντικυβερνητικών συμπατριωτών του-είναι χαρακτηριστικό ότι ο καλλιτέχνης Ai Weiwei χαρακτήρισε την απόφαση της Σουηδικής Ακαδημίας «προσβολή στην ανθρωπότητα και τη λογοτεχνία»-όμως διαθέτει και αρκετούς υποστηρικτές.

Ο Eric Abrahamson, ο ιδρυτής της οργάνωσης λογοτεχνικής μετάφρασης, Paper Republic, που έχει τη έδρα της στο Πεκίνο έχει δηλώσει για τον Mo Yan ότι «σε αντίθεση με τη συμπεριφορά του που είναι πάντα μαζεμένη και προσεκτική, το γράψιμό του, είναι πολύ θαρραλέο».