Μόλις 12% των ετήσιων εσόδων της βιομηχανίας μουσικής καταλήγει στους καλλιτέχνες

sunaulia-koino
ΤΕΤΑΡΤΗ, 08 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2018

Αιτίες του χαμηλού ποσοστού είναι οι πολλές υπηρεσίες streaming, οι μεσάζοντες και η εμμονή σε ξεπερασμένα μοντέλα διανομής.

Μια νέα έρευνα έρχεται να καταρρίψει τον μύθο που θέλει τους μουσικούς να γίνονται γρήγορα πλούσιοι, καθώς μόλις το 12% των εσόδων της μουσικής βιομηχανίας καταλήγει στις τσέπες τους. Πιο συγκεκριμένα, οι μουσικόφιλοι των ΗΠΑ ξοδεύουν περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο για μουσική και τα συνολικά ετήσια έσοδα ξεπερνούν τα 43 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά μόλις 5 δισεκατομμύρια δολάρια φτάνουν στους μουσικούς.

Σύμφωνα με την έρευνα «Putting the Band Back Together» της Citigroup, οι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό είναι δύο: από την μια οι καλλιτέχνες αναγκάζονται να δίνουν περισσότερες συναυλίες στην ψηφιακή εποχή για να βγάλουν πέρα και από την άλλη οι καταναλωτές προτιμούν να «νοικιάζουν» τη μουσική τους με συνδρομές σε υπηρεσίες streaming, παρά να την αγοράζουν.

Ένας εκ των ερευνητών, ο Jason Bazinet, σχολίασε στο περιοδικό Rolling Stone πως το ποσοστό των εσόδων που καταλήγει στους καλλιτέχνες είναι «εξαιρετικά χαμηλό», ενώ παράλληλα τόνισε πως η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη για τους νεότερους καλλιτέχνες, αφού δεν καταλαβαίνουν «τις φρικιαστικές λεπτομέρειες» της βιομηχανίας μουσικής. Ένα από τα κύρια προβλήματα, σύμφωνα με την έρευνα, είναι πως η βιομηχανία επιμένει να χρησιμοποιεί ξεπερασμένα συστήματα και μοντέλα διανομής και δεν προσαρμόζεται στην εποχή του streaming, αντί να προσπαθεί να διανέμει τη μουσική πιο άμεσα στον καταναλωτή.

Υπάρχουν όμως και θετικά νέα στην έρευνα, αφού το ποσοστό των ετήσιων εσόδων που καταλήγει στους καλλιτέχνες μπορεί να είναι χαμηλό, αλλά παρουσιάζει αύξηση σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Αυτό οφείλεται κυρίως στη συνειδητή απόφαση των καλλιτεχνών να αυξήσουν τις περιοδείες και συναυλίες, καθώς και να κυκλοφορήσουν τη μουσική τους ανεξάρτητα.

Shutterstock

Η απάντηση των καλλιτεχνών είναι περισσότερες συναυλίες και ανεξάρτητες κυκλοφορίες.

Αυτές οι κινήσεις δείχνουν τον δρόμο για την ψηφιακή εποχή, με τους ερευνητές να σημειώνουν πως η κατάσταση θα βελτιωθεί εάν οι υπηρεσίες streaming εξελιχθούν σε δισκογραφικές εταιρείες (όπως αντίστοιχα το Netflix έχει γίνει studio παραγωγής). Παράλληλα οι ερευνητές εκτιμούν πως οι διοργανωτές συναυλιών πρέπει να αποκτήσουν πιο στενή σχέση με τις υπάρχουσες υπηρεσίες streaming, με απώτερο στόχο τη μείωση των «μεσαζόντων» στην βιομηχανία.

Τα έσοδα των καλλιτεχνών μπορεί φαινομενικά να αυξάνονται, αλλά σε απόλυτη αξία τα κέρδη παραμένουν σχετικά χαμηλά. Αυτό οφείλεται, γιατί σε αντίθεση με άλλες βιομηχανίες στον χώρο του θεάματος, όπου οι καλλιτέχνες εισπράττουν τη μερίδα του λέοντος, στη μουσική υπάρχουν πάρα πολλοί μεσάζοντες, ενώ παράλληλα η κατανάλωση μουσικής είναι κατακερματισμένη σε διάφορες πλατφόρμες.

Διαβάστε την έρευνα