Ένα ταξίδι στην καρδιά της Μπελ Επόκ
Η έκθεση «Παρίσι 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισμός» που άνοιξε τις πύλες της στην Εθνική Πινακοθήκη στις 22 Νοεμβρίου, έχει ως κεντρικό θεματικό της άξονα, την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1900.
Η έκθεση «Παρίσι 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισμός» που άνοιξε τις πύλες της στην Εθνική Πινακοθήκη στις 22 Νοεμβρίου, έχει ως κεντρικό θεματικό της άξονα, την Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1900. Η συγκεκριμένη χρονολογία είναι γενικά, μια χρονολογία-σταθμός και η Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού, η πέμπτη και τελευταία του 19ου αιώνα συγκεκριμένα, προσέφερε μια συμβολική πανοραμική εικόνα της μετάβασης από τον 19ο στον 20ό αιώνα.
Ήταν μια έκθεση θριαμβευτικού απολογισμού των κατακτήσεων της λήγουσας εκατονταετίας στους τομείς της οικονομίας, της βιομηχανίας, της τεχνολογίας, της επιστήμης και του πολιτισμού, ενώ ταυτόχρονα προοιωνιζόταν μια νέα εποχή ειρήνης, ευημερίας, προόδου και συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς για τον ανατέλλοντα αιώνα.
Συμβολική αποκορύφωση της Μπελ Επόκ, η Παγκόσμια Έκθεση του 1900 συνόψιζε επίσης τα αντινομικά χαρακτηριστικά της. Ο Συμβολισμός, η αναζήτηση του πνευματικού στοιχείου στη φύση και στην τέχνη, ένα πανευρωπαϊκό ρεύμα που αναπτύσσεται, στο τέλος του 19ου αιώνα, σε αντίθεση προς το Θετικισμό και το Ρεαλισμό, και η ομόλογη τάση της Αρ Νουβώ, με την οργιαστική διακοσμητική υπερβολή της, συνυπάρχουν και συγκρούονται με τις αυστηρές μεταϊμπρεσιονιστικές αναζητήσεις καλλιτεχνών όπως ο Cézanne, που έμελλε σύντομα να αναδειχθεί σε πρόδρομο του Κυβισμού.
Τα τελευταία εκλεκτικά κτήρια με τα περίτεχνα και ανθηρά στολίδια, λαξευμένα στην πέτρα και στο μάρμαρο, και οι δαντελένιες σιδηροκατασκευές συναντούν τις πρώτες μοντέρνες οικοδομές από μπετόν αρμέ, που έμελλε να προσδιορίσουν την αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα. Το Grand και το Petit Palais, που χτίστηκαν ειδικά για την Παγκόσμια Έκθεση του 1900, ανήκουν στην πρώτη κατηγορία, ενώ ο επιβλητικός Πύργος του Άιφελ, ένας αιθέριος ύμνος γραμμένος στο χάλυβα, που δέσποζε στην Έκθεση του 1900 και επέτρεπε στους επισκέπτες της να αγκαλιάσουν τον ευρύτατο ορίζοντά της, ήταν κληροδότημα από την προηγούμενη Έκθεση του 1889.
Αποχαιρετισμός, λοιπόν και νέο ξεκίνημα υπήρξε η μεγάλη Παγκόσμια Έκθεση του 1900, που αποτελεί σημείο αναφοράς και στην έκθεση της Πινακοθήκης. Εκτός όμως, από το πανόραμα της Παγκόσμιας Έκθεσης του Παρισιού, το αθηναϊκό μουσείο θα υποδεχθεί και αξιόλογους πίνακες ζωγραφικής, κατανεμημένους σε επιμέρους ενότητες, αριστουργήµατα της γαλλικής τέχνης, μεγάλες φωτογραφίες του Παρισιού του 1900, έργα ζωγραφικής που θα αναδεικνύουν τον δηµόσιο χώρο και το παρισινό τοπίο µε έµφαση στον ιµπρεσιονισµό, τον μοντερνισμό αλλά και τον συμβολισμό, μια ενότητα αφιερωµένη στη Σάρα Μπερνάρ, πορτρέτα, φωτογραφίες της, ακόµη και απεικονίσεις της σε πιάτα θα επιχειρήσουν να µιλήσουν για την ηθοποιό που σφράγισε µε την παρουσία της τα θεατρικά δρώµενα και χαρακτηρίστηκε ως «θεϊκή Σάρα».
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει η Μαρία Κατσανάκη και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό η Λωρέττα Γαΐτη.
Πληροφορίες: Ρaris 1900, Αρ Νουβώ και Μοντερνισµός, θησαυροί από το Ρetit Ρalais, Εθνική Πινακοθήκη, Βασ. Κωνσταντίνου 50, από 22 Νοεμβρίου 2010 μέχρι 28 Φεβρουαρίου 2011.







