Οι... χρησιμοποιημένες φωτογραφίες του Κωστή Αντωνιάδη

oi-xrisimopoiimenes-fotografies-tou-kosti-antoniadi

Διάδρομος

ΤΡΙΤΗ, 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013

Θραύσματα εικόνων της πόλης, εικονικές προτομές ηρώων, τοπία που μοιάζουν με άλλα τοπία, διερευνούν τη σχέση της φωτογραφίας με τη μνήμη, στις «Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες 1985-2013» του Κωστή Αντωνιάδη, που φιλοξενούνται στο Μουσείο Μπενάκη από την Πέμπτη 18 Απριλίου.

Η έκθεση «Χρησιμοποιημένες Φωτογραφίες», που θα παρουσιαστεί μέχρι τις 26 Μαΐου στο Μουσείο Μπενάκη, αποτελεί ένα σύνολο φωτογραφικών έργων του Κωστή Αντωνιάδη, που καλύπτει 11 ενότητες από το 1985 έως το 2013. Η ιστορία των φωτογραφιών αυτών μοναδική.

Αφετηρία για τη συλλογή, η οποία αποτελεί την πρώτη ενότητα της έκθεσης, ήταν μια ασυνήθιστη συγκυρία: όταν το 1985 σχεδιάζονταν οι εκδηλώσεις για την Αθήνα «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», ο Αντωνιάδης υπέβαλε πρόταση στο Υπουργείο Πολιτισμού για μια έκθεση στην οποία έργα σύγχρονης ελληνικής φωτογραφίας θα αναρτώνταν ως γιγαντοαφίσες σε διαφημιστικά ταμπλό της πόλης.

Καθώς η πρόταση δεν έτυχε προσοχής, αποφάσισε να οργανώσει ένα ψεύτικο ντοκουμέντο της. Ο Αντωνιάδης φωτογράφισε σε μεσαίο και μεγάλο φορμά, με υψηλή ευκρίνεια και έλεγχο παραμορφώσεων, τόπους με λευκά κυρίως διαφημιστικά ταμπλό (δηλαδή σε κενό μίσθωσης) στα οποία μετά ενέθεσε σκηνές από τις αττικές παραλίες.

Τετράδια. Από τη σειρά Αλήθειες και ψέματα, 2012.

Η έκθεση περιλαμβάνει δέκα ακόμα ενότητες: την «Photoset» (1988), όπου κάθε Photoset παρουσιάζει σε έξι στίχους ένα πλέγμα ογδόντα περίπου συνολικά ανθρώπων, ενώ εκτελούν κοινωνικά στερεότυπα, τις «Χρησιμοποιημένες Φωτογραφίες ΙΙ «(1989), όπου ο Αντωνιάδης ενθέτει πάλι πόζες μοντέλων, κυρίως νέων, ως τοιχογραφίες αυτή τη φορά σε φωτογραφίες τραβηγμένες σε ερειπωμένες μονοκατοικίες της Αθήνας.

Ακολουθούν οι «Τέσσερις Εικόνες» (1991), που συνθέτουν τέσσερα ολόσωμα, φυσικού μεγέθους, πορτραίτα και ο «Διάδρομος» (1991), ο οποίος αντλεί τη μορφή του από τις ελληνικές ζωφόρους, πιο συγκεκριμένα μια νεοκλασική, αυτή των Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στη συνέχεια ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει τις «Αλήθειες και Ψέματα» (1991-2013), μία εγκατάσταση, που συνιστά έναν παιγνιώδη γρίφο, μια άσκηση ανάμεσα στην αναπαράσταση της αλήθειας και στην αλήθεια της αναπαράστασης, τα «Μυστικά» (2012-2013), μία ενότητα όπου ο Αντωνιάδης ενθέτει στην πίσω όψη αυθεντικών χειρόγραφων στούντιο πόζες νέων, πρόσωπα τα οποία επιβιώνουν με εμφανή σημάδια φθοράς από το συχνό ξεδίπλωμα και τη «Συλλογή» (2012), που αποτελείται από γυάλινες πλάκες ιδιωτικής συλλογής, στις οποίες αφού έχει αφαιρεθεί το θέμα, έχουν εντεθεί στούντιο πόζες και πορτραίτα και έχουν ψηφιακά ενισχυθεί οι ρωγμές του χρόνου.

Αφίσα στα Εξάρχεια Ι. Από τη σειρά Χρησιμοποιημένες φωτογραφίες Ι, 1985-1986.

Στη σειρά «Ήρωες και Ηρωίδες» (2012-2013) μετωπικά στούντιο πορτραίτα συσχετίζονται με πρωταγωνιστές από κλασικές τραγωδίες, όπερες, θεατρικά έργα, στους «Χάρτες» (1998), η συνειδητοποίηση, ότι η φωτογραφία λειτουργεί ενίοτε ως μοχλός άρνησης της εμπειρίας οδήγησε τον Αντωνιάδη σε μια σειρά έργων που θυμίζουν, σε μέγεθος και μορφή, καρτέλες αρχείου στις οποίες τεκμηριώνεται το άμεσο βίωμα ενός τόπου, ενώ τέλος στην τελευταία ενότητα της έκθεσης με τίτλο «Αμερικανική νύκτα» (2010-2011), ο δημιουργός υιοθετεί την τεχνική day for night, την κινηματογράφηση δηλαδή σε φως ημέρας με μπλε φίλτρο, που επινοήθηκε σε γουέστερν ως φθηνή λύση για νυχτερινά πλάνα.

Πληροφορίες: Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 210 3453111, www.benaki.gr , εγκαίνια: 16 Απριλίου 2013, ώρα 20:00, διάρκεια έκθεσης: 18 Απριλίου - 26 Μαΐου 2013, ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή: 10.00-18.00, Παρασκευή & Σάββατο: 10.00-22.00, Δευτέρα, Τρίτη & Τετάρτη: κλειστά, τιμή εισιτηρίου: 5 ευρώ (ολόκληρο), 2,5 ευρώ (μειωμένο).