Τελικά το «ψεύτικο» αριστούργημα του Botticelli είναι γνήσιο

botticelli-1
ΠΕΜΠΤΗ, 28 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019

Η ενδελεχής ανάλυση στη χρήση των χρωμάτων έδειξε πως πρόκειται για ένα γνήσιο αντίγραφο της «Παναγίας του ροδιού».

Ένας πίνακας που για πολλά χρόνια είχε θεωρηθεί απομίμηση ενός έργου του Sandro Botticelli τελικά φαίνεται πως είναι ένα σπάνιο γνήσιο έργο που δημιουργήθηκε στο εργαστήρι του Αναγεννησιακού καλλιτέχνη. Το έργο με την Παναγία του ροδιού, θεωρήθηκε ως ένα κακής ποιότητας αντίγραφο επειδή σε πολλά σημεία υπήρχε πολύ βερνίκι και λιγότερη λεπτομέρεια από το μεγαλύτερο, πρωτότυπο έργο που βρίσκεται στην Φλωρεντία.

Μετά από έρευνα που έγινε στο πίνακα και ανάλυση των χρωμάτων στα πλαίσια συντήρησής του, ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το έργο όντως φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήρι του Botticelli στην Φλωρεντία τον 15ο αιώνα.

PA

«Το να μπορέσουμε να εξετάσουμε από κοντά και να συντηρήσουμε αυτό το έργο για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 100 χρόνια μάς έδωσε την ευκαιρία να εξετάσουμε από κοντά τη χρήση χρωμάτων. Αμέσως πρόσεξα πως το έργο έμοιαζε εντυπωσιακά με το εργαστήριο του ίδιου του Botticelli. Στιλιστικά ήταν πολύ όμοιο για να είναι αντίγραφο, ήταν η κατάλληλη περίοδος, ήταν τεχνικά σωστό και ήταν ζωγραφισμένο σε λεύκα, ένα σύνηθες υλικό για την εποχή» σχολίασε η συντηρήτρια τέχνης, Rachel Turnbull.

Αφού αφαιρέθηκε το κιτρινισμένο βερνίκι, με τη χρήση υπέρυθρων και ακτίνων χ αποκάλυψαν τα προσχέδια και τις αλλαγές που έγιναν στην σύνθεση του τελικού έργου, κάτι το οποίο δεν συνηθίζεται σε αντίγραφα, οδηγώντας έτσι τους Βρετανούς ερευνητές και συντηρητές τέχνης στο συμπέρασμα πως το έργο είναι γνήσιο.

PA

Το έργο φιλοτεχνήθηκε το 1487 και απεικονίζει την Παναγία με τον Χριστό περιστοιχισμένους από τέσσερις αγγέλους. Ο έμπορος διαμαντιών, Julius Wernher, το αγόρασε το 1897 και αργότερα το δάνεισε στην Επιτροπή ιστορικών κτιρίων και μνημείων της Αγγλίας. Η μεγαλύτερη και πιο γνωστή εκδοχή του έργου βρίσκεται στην πινακοθήκη Uffizi της Φλωρεντίας.