Υπό αμφισβήτηση η αυθεντικότητα δεκάδων έργων του Francisco de Goya

francisco-de-goya Juan Aunion
ΤΡΙΤΗ, 31 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019

Ιστορικός τέχνης θεωρεί ότι πολλοί «προβληματικοί» πίνακες του Ισπανού ζωγράφου δημιουργήθηκαν από βοηθούς στο εργαστήριο του.

Πολλά έργα που αποδίδονται στον Francisco de Goya ενδέχεται τελικά να μην φιλοτεχνήθηκαν από τον Ισπανό ζωγράφο, αλλά από συνεργάτες και βοηθούς του, ισχυρίζεται η Βρετανίδα ιστορικός τέχνης Juliet Wilson-Bareau.

Σύμφωνα με δηλώσεις της στον Observer, πολλά μουσεία τέχνης θα χρειαστεί να εξετάσουν τα έργα του Goya στην κατοχή τους, αφού θεωρεί πως πολλά από αυτά είναι «προβληματικά».

Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο μεγάλο λόγω των πολλών οίκων δημοπρασιών και εμπόρων τέχνης που πωλούν πίνακες ως γνήσια έργα του Goya. «Είναι ναρκοπέδιο. Έργα που αμφισβητούνται παρουσιάζονται ακόμα σαν να είναι του Goya, είτε εν γνώσει είτε εν αγνοία. Όλοι θέλουν έναν πίνακα του Goya» σχολίασε η ιστορικός τέχνης.

Όπως εξήγησε στην συνέχεια, η ταυτότητα «δεκάδων» έργων θα πρέπει να εξεταστεί ώστε να ξεκαθαριστεί εάν όντως φιλοτεχνήθηκαν από τον Ισπανό ζωγράφο ή έναν από τους βοηθούς του. Η Wilson-Bareau τόνισε πως το ζήτημα είναι γνωστό και θα απασχολήσει πάρα πολλά μουσεία.

«Γνωρίζουμε το πρόβλημα εδώ και πολλά χρόνια, αλλά τώρα όλοι πρέπει να κάνουν την έρευνα τους. Σχεδόν κάθε μουσείο που έχει έναν Goya έχει και έναν προβληματικό Goya. Είναι πολύ διαδεδομένο. Ορισμένα έργα είναι ξεκάθαρα ύστερα αντίγραφα, αλλά πολλά ήταν από τους βοηθούς στο εργαστήρι του» υπογράμμισε η Wilson-Bareau.

Το πρόβλημα σχετικά με την αυθεντικότητα των έργων του Goya οφείλεται σε μια απογραφή του εργαστηρίου του Ισπανού καλλιτέχνη και της περιουσίας του που έγινε το 1812. Αρχικά είχε θεωρηθεί πως όλα τα καταγεγραμμένα έργα ήταν του Goya, όμως με το πέρασμα του χρόνου έγινε αντιληπτό πως πολλά από αυτά μπορεί να μην ήταν του ίδιου.

«Όπως κάθε μεγάλος καλλιτέχνης, είχε ένα ενεργό εργαστήριο με βοηθούς και πολλά από τα έργα θα μπορούσαν να είναι από άλλους ανθρώπους, όμως έφευγαν από το εργαστήριο σαν να ήταν του Goya» εξήγησε η ιστορικός τέχνης.

Κλείνοντας, η Wilson-Bareau δήλωσε πως πλέον υπάρχουν πολλές ενδείξεις πως ο Goya ουσιαστικά λειτουργούσε ως «σχολή», αφού στο παρελθόν ο κόσμος αγόραζε έργα τόσο του ιδίου όσο και των βοηθών του εργαστηρίου χωρίς διακρίσεις.