Το αποτύπωμα της πανδημίας στην τέχνη

texni-koronoios-28
ΤΡΙΤΗ, 15 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020

Γκράφιτι και τοιχογραφίες στο πνεύμα της υγειονομικής κρίσης.

Σχεδόν ένα χρόνος συμπληρώνεται από την πρώτη εμφάνιση του νέου κορωνοϊού στη Βουχάν το Δεκέμβριο του 2019. Από το αρχικό επίκεντρο του ιού στην κινεζική περιοχή, ο νέος κορωνοϊός προσπέρασε πολλά σύνορα χωρών και μέχρι σήμερα, έντεκα μήνες μετά, έχει πλήξει πάνω από 210 χώρες και περιοχές.

Μέχρι σήμερα πάνω από 71 εκατομμύρια άνθρωποι σε κάθε γωνιά του πλανήτη έχουν μολυνθεί από τον ιό. Παράλληλα 1.607.732 έχουν χάσει την ζωή τους από αυτόν, σύμφωνα με νεότερη καταμέτρηση του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς. 

Ο ιός συνεχίζει την επέλασή του όχι μόνο στερώντας ζωές αλλά συστήνοντάς μας ένα νέο τρόπο ζωής.

Η υγειονομική κρίση έχει μεταλλάξει πολλούς τομείς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, αν όχι όλους. Ένας από αυτούς είναι η τέχνη η οποία έχει οδηγηθεί σε μία ιδιότυπη «φίμωση» καθώς αν και ο κόσμος του πολιτισμού αντιστέκεται επανεφευρίσκοντας τόπους και τρόπους μετάδοσης της τέχνης, το αποτέλεσμα είναι ένα. Κλειστά θέατρα, νεκρωμένα σινεμά, συνθήκες που αμφισβητούν την βιωσιμότητα του χώρου και κυρίως τις αντοχές των εργαζόμενων σε αυτές. 

Από τα «ευνοημένα» παρακλάδια της τέχνης που είχαν βήμα από την αρχή της πανδημίας, και εξ' ορισμού, είναι η τέχνη του δρόμου.

Με γρήγορα αντανακλαστικά και σαφώς λιγότερο περιορισμένη από τους εκάστοτε περιορισμούς η τέχνη του δρόμου γράφει τα μηνύματά της στους δρόμους των πόλεων όλου του κόσμου εκφράζοντας τους φόβους, τις ανησυχίες και την αβεβαιότητα που καλλιεργεί μια πρωτόγνωρη για όλους κατάσταση, φιλτράροντάς τα με χιούμορ και καλαισθησία. 

REUTERS/Lim Huey Teng

Σαχ Αλάμ, Μαλαισία

REUTERS/Piroschka van de Wouw  

International Street Art Museum, Άμστερνταμ, Ολλανδία

REUTERS/Shannon Stapleton

Μανχάταν, Νέα Υόρκη

REUTERS/Phil Noble

Μάντσεστερ, Βρετανία

REUTERS/Hemanshi Kamani

Μουμπάι, Ινδία

REUTERS/Hannah McKay  

Το «Δείπνο στους Εμμαούς» του Καραβάτζο στην εποχή της πανδημίας δια χειρός Λάιονελ Στανχόουπ και με τους εικονιζόμενους Άγιους να φοράνε... γάντια.

REUTERS/Eloisa Lopez

Πασίγκ, Φιλιππίνες

REUTERS/Juarawee Kittisilpa

Μπανγκόκ, Ταϊλάνδη

REUTERS/Sergio Moraes

Ρίο ντε Τζανέιρο, Βραζιλία

REUTERS/Francis Mascarenhas

Μουμπάι, Ινδία

REUTERS/Amanda Perobelli

Σάο Πάολο, Βραζιλία

REUTERS/Adnan Abidi

Νέο Δελχί, Ινδία

REUTERS/Phil Noble

Μάντσεστερ, Βρετανία

REUTERS/Lim Huey Teng

Κουάλα Λαμπούρ, Μαλαισία

REUTERS/Ajeng Dinar Ulfiana

Τζακάρτα, Ινδονησία

REUTERS/Shannon Stapleton

Μανχάταν, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ

REUTERS/John Sibley

Λονδίνο, Βρετανία

REUTERS/Lucy Nicholson

Σάντα Μόνικα, Καλιφόρνια, ΗΠΑ

REUTERS/Gonzalo Fuentes

Παρίσι, Γαλλία

REUTERS/Mario Anzuoni    

Λος Άντζελες, Καλιφόρνια, ΗΠΑ

REUTERS/Henry Nicholls

Λονδίνο, Βρετανία

REUTERS/Juan Medina

Με μάσκα και Τζον Τραβόλτα και Σάμιουεκ Τζάνκσον από την ταινία «Pulp Fiction». Μαδρίτη, Ισπανία

REUTERS/Lucy Nicholson

Σάντα Μόνικα, Καλιφόρνια, ΗΠΑ

REUTERS/Phil Noble

Μάντσεστερ, Βρετανία

REUTERS/Andrew Hay

Σιπροκ, Νέο Μεξικό, ΗΠΑ

REUTERS/Henry Nicholls

Λονδίνο, Βρετανία

REUTERS/Simon Dawson

Λονδίνο, Βρετανία

REUTERS/Jason Cairnduff

Δουβλίνο, Δημοκρατία της Ιρλανδίας

Antara Foto/Adeng Bustomi via REUTERS  

Τζαουά Μπαράτ, Ινδονησία

REUTERS/Peter Cziborra

Γουίσταμπλ, Βρετανία

REUTERS/Phil Noble

Μάντσεστερ, Βρετανία

REUTERS/Baz Ratner TPX

Ναϊρόμπι, Κένυα

Δείτε εδώ σχετικό φωτογραφικό αφιέρωμα του πρώτου κύματος της πανδημίας