30 βιβλία για το Καλοκαίρι

collageJuly03
ΠΕΜΠΤΗ, 22 ΙΟΥΛΙΟΥ 2021

Βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων για το καλοκαίρι που διανύουμε.

«Η κατάρρευση» / «The Crack-up», F. Scott Fitzgerald, εκδόσεις Άγρα

Και βέβαια η ζωή όλη είναι μια διαδικασία κατάρρευσης αλλά τα πλήγματα που την κάνουν δραματική, δεν δείχνουν τις συνέπειές τους αμέσως. Υπάρχει κι ένα άλλο είδος πλήγματος που έρχεται από μέσα, ότι από μια άποψη ποτέ δεν θα είσαι ξανά ο άνθρωπος που ήσουν. Η δική μου ευτυχία στο παρελθόν έφτασε συχνά σε τέτοια έκσταση που δεν μπορούσα να τη μοιραστώ ακόμη και με το πιο αγαπημένο μου πρόσωπο [...] και νομίζω ότι η ευτυχία μου, η το ταλέντο μου για αυταπάτη ή ό,τι άλλο θέλετε, ήταν μια εξαίρεση. Δεν ήταν το φυσικό πράμα αλλά το αφύσικο.

«Θανάσιμο λευκό» / «Lethal white»,  Ρόμπερτ Γκαλμπρέιθ, εκδόσεις Ψυχογιός

Όταν ο Μπίλι, ένας νεαρός που φαίνεται να αντιμετωπίζει προβλήματα, επισκέπτεται τον ιδιωτικό ερευνητή Κόρμοραν Στράικ, ζητώντας του να ερευνήσει ένα έγκλημα στο οποίο νομίζει ότι υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας, ο Στράικ τον ακούει με προσοχή. Ενώ ο Μπίλι φαίνεται ότι πάσχει ξεκάθαρα από κάποια νοητική διαταραχή και δε θυμάται συγκεκριμένες λεπτομέρειες, η ιστορία του φαντάζει αληθινή. Το «Θανάσιμο λευκό», το τέταρτο βιβλίο της επιτυχημένης αστυνομικής σειράς με πρωταγωνιστές τον Κόρμοραν Στράικ και τη Ρόμπιν Έλακοτ, είναι ένα μυστήριο που διαβάζεται απνευστί από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα.

«Το εξπρές της φιλοσοφίας» / « The Socrates express», Έρικ Γουάινερ, εκδόσεις Ψυχογιός

Ο πολύ επιτυχημένος συγγραφέας Έρικ Γουάινερ ξεκινά ένα ευφάνταστο πνευματικό ταξίδι, ακολουθώντας τα βήματα των μεγαλύτερων διανοητών της Ιστορίας, προκειμένου να μας δείξει πώς καθένας από αυτούς –από τον Επίκουρο έως τον Γκάντι, από τον Θορό ως την Μποβουάρ– μπορεί να μας βοηθήσει τόσο πρακτικά όσο και διανοητικά να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της εποχής μας.

«Στον ιστό της αράχνης» Από τη Ρώμη στην Κατάνια και στην Κεφαλονιά, Κώστας Στοφόρος, εκδόσεις Κέδρος

Άνοιξη στη Ρώμη. Όλα μοιάζουν μαγευτικά για την παρέα μικρών και μεγάλων, που απολαμβάνει τις διακοπές. Η διαμονή τους στην Ιταλία γίνεται ακόμη πιο συναρπαστική, καθώς από τη Ρώμη ταξιδεύουν στην Κατάνια και σε όλη τη Σικελία. Η Μαρίνα, η μητέρα της Κατερίνας και της Ζωής, συνδυάζει αυτές τις διακοπές με μια δημοσιογραφική επιτυχία: Μια συνέντευξη με τον Γερμανό μεγιστάνα Κλάους Τόρε, που ισχυρίζεται ότι στηρίζει την προστασία του περιβάλλοντος.
Η δαιμόνια παρέα των παιδιών, όμως, ανακαλύπτει ότι τα πράγματα δεν είναι καθόλου όπως φαίνονται, όταν στο παιχνίδι μπαίνει η καλαβρέζικη μαφία, η Ντρανγκέτα, και η μυστηριώδης οργάνωση της Αράχνης, οι θεωρίες συνωμοσίας που τις συνοδεύουν αποδεικνύονται πέρα για πέρα αληθινές.

«Στη φωλιά του ιππόκαμπου», Ευτυχία Γιαννάκη, εκδόσεις Ίκαρος

Η οξύτατη κοινωνική ματιά, ο υπαινικτικός σαρκασμός, η καλογραμμένη ιστορία σε συνδυασμό με την αστυνομική δράση ―βασικά συστατικά της γραφής της Γιαννάκη― δημιουργούν τις συνθήκες για ένα ώριμο έργο που καθρεφτίζει μοναδικά την εποχή μας.

«Ο καιρός των ρόδων», Πάνος Ιωαννίδης, εκδόσεις Κέδρος

Η συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την επιβολή των capital controls στην περιοχή του παλιού Φραγκομαχαλά της Θεσσαλονίκης εξελίσσεται απρόοπτα. Άγνωστοι αφήνουν ελεύθερα μέσα στο πλήθος τρία μικρά ελάφια προκαλώντας αναστάτωση. Κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης η διοργανώτρια Ιφιγένεια Ρούσσου και ιδρυτικό μέλος της συλλογικότητας Ροδάνθη εξαφανίζεται. Λίγες ώρες αργότερα, μια συνοδός πολυτελείας, φίλη της Ρούσσου, ξεγελά τον παρτενέρ της, τον ναρκώνει και του κλέβει ένα πολύτιμο αντικείμενο.
Ο σύντροφος της Ιφιγένειας Ρούσσου αναθέτει στον ιδιωτικό ντετέκτιβ Πέτρο Ριβέρη να τη βρει ζωντανή. Η έρευνα του Ριβέρη ξεκινά από το σημείο της μυστηριώδους εξαφάνισης και φτάνει μέχρι τις πολλαπλές κοινωνικές δραστηριότητες της Ροδάνθης.Ωστόσο, η ανακάλυψη στοιχείων που αφορούν την ύπαρξη μιας μυστικής αδελφότητας που δρα στην πόλη και λειτουργεί σύμφωνα με θεσμούς της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αλλάζει ριζικά τον προσανατολισμό της έρευνάς του.

«Εκπνοή», Ted Chiang, εκδόσεις Ίκαρος

Ένα από τα 10 καλύτερα βιβλία του 2019 σύμφωνα με τους «New York Times».

Οι εννέα ιστορίες που μας προσφέρει στην Εκπνοή ο Ted Chiang, ίσως ο σπουδαιότερος εν ζωή συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας, δεν εκτυλίσσονται σε κανέναν μακρινό γαλαξία, εκατοντάδες χρόνια από εδώ. Για την ακρίβεια ο κόσμος του ελάχιστα απέχει από τον δικό μας. Με μια εκ πρώτης όψεως χαλαρή φιλοσοφική διάθεση και όχημα τεχνολογίες ένα δυο βήματα πιο εξελιγμένες από τη δική μας, ο πολυβραβευμένος Chiang εξερευνά σε εκπληκτικό βάθος οικεία ερωτήματα, που απασχολούν τον άνθρωπο εδώ και αιώνες: Μπορούμε άραγε να ταξιδέψουμε στον χρόνο; Έχει ο άνθρωπος πραγματικά ελεύθερη βούληση; Πώς επηρεάζει η μνήμη και η ανάμνηση αυτό που είμαστε; Ποια πλάσματα θεωρούνται έμβια; Ή ακόμη τι θα συνέβαινε αν ήμασταν σε θέση να παρακολουθήσουμε εναλλακτικές εκδοχές της ζωής μας;

«Αρχή», Δύο νουβέλες με διαφορετική θεματολογία και κοινό τίτλο, Ελένη Λαδιά, εκδόσεις Αρμός


Δύο νουβέλες με διαφορετικό περιεχόμενο αλλά με τον κοινό τίτλο ΑΡΧΗ. Η πρώτη αναφέρεται σε έναν ανεκπλήρωτο έρωτα με παραπληρωματικά στοιχεία την μοίρα μιας κατεστραμμένης πόλης και τον κόσμο των όντων, πού φρουρούσαν τις πύλες των νεκύων (νεκρών).
Στην δεύτερη νουβέλα αναδεικνύεται ένας δυνατός και αειθαλής έρως, μολονότι οι διαφορές του ανδρογύνου είναι αισθητές: η διαφορά της ηλικίας, της μόρφωσης και του κοινωνικού επιπέδου. Όμως τους ήρωες ενώνει η κοινή και μεγάλη επιθυμία τους για γνώση, που εμπλουτίζεται με θαυμάσια μελετήματα και ταξίδια.

«Άρης», Μιχάλης Μακρόπουλος, Ελένη Κοφτερού, εκδόσεις Κίχλη

Ένας ερευνητής στον Άρη επικοινωνεί με τη σύντροφό του στη Γη· τα μηνύματά τους είναι ύμνος στη ζωή και συνάμα βύθιση στη μοναξιά, καθώς εκείνος συντρίβεται από τη σιωπή και την ερημιά του πλανήτη, ενώ αυτή νιώθει να τον χάνει. Η δική του φωνή (του πεζογράφου Μιχάλη Μακρόπουλου) και η δική της (της ποιήτριας Ελένης Κοφτερού) συνομιλούν και αλληλοσυμπληρώνονται σ᾽ ένα ξεχωριστό αφήγημα, ποιητικό και στοχαστικό.

«Στον Άρη ο χρόνος απλώνεται στο χώρο και πλέκεται στην υφή του κι ο χώρος κλείνει απολιθωμένο το χρόνο μέσα του. Ο έρημος πλανήτης είναι όλος μια στιγμή που απολιθώθηκε. Δε θα ξαφνιαζόμουν αν, βγαίνοντας από το θόλο για να συλλέξω δείγματα, αντίκριζα τον εαυτό μου μικρό στο βάθος, με τα γυμνά βουνά πίσω του. Ούτε ξαφνιάστηκα όταν, κάποια στιγμή που βγήκα, είδα πατημασιές να ξεκινούν έξω ακριβώς από το θόλο. Τις ακολούθησα σαν ν’ ακολουθούσα τα βήματά μου. Σταματούσαν λίγο παρακάτω».

«Το νησί», Ράγκναρ Γιόνασον, εκδόσεις Καστανιώτη

Τέσσερις φίλοι αποφασίζουν να γιορτάσουν την επανασύνδεσή τους με μια εκδρομή στο Ετλιδαέι, ένα απομακρυσμένο νησί στ’ ανοιχτά των νότιων ακτών της Ισλανδίας. Όμως, δεν θα επιστρέψουν όλοι τους ζωντανοί. Το τελευταίο βράδυ ένα κορίτσι της παρέας βρίσκεται νεκρό, και είναι πολλά τα στοιχεία που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι έχει δολοφονηθεί.

«Η κοίτη του χρόνου», Τόποι, πόλεις, άνθρωποι, Αναστάσης Βιστωνίτης, εκδόσεις Καστανιώτη

Το παρελθόν και το παρόν, η φαντασία και η Ιστορία, οι πόλεις και οι άνθρωποι συνυπάρχουν στην Κοίτη του χρόνου. Ξεκινώντας από τα παιδικά του χρόνια, ο Αναστάσης Βιστωνίτης προχωρεί στον περίπλου της Μαύρης Θάλασσας και στο πέρασμα από τις εμβληματικές της πόλεις: την Οδησσό, την Κωνστάντσα και τη Βάρνα. Συνεχίζει με το ταξίδι του στην Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη, την Έφεσο και την Πέργαμο, περνά κατόπιν στη Σλοβενία του «προϊστορικού φλάουτου» κι από εκεί, βορειοδυτικά, στη Λαπωνία του ήλιου του μεσονυχτίου, για να βρεθεί στη συνέχεια στην Αίγυπτο του Νείλου, των νεκροταφείων του Καΐρου και της ερήμου.

«Ο αγώνας μου: Το τέλος» / «Min kamp. Sjette bok», Καρλ Ούβε Κνάουσγκορντ, εκδόσεις Καστανιώτη

Στην εκτεταμένη μυθιστορηματική του αυτοβιογραφία «Ο αγώνας μου», ο Καρλ Ούβε Κνάουσγκορντ διερευνά την ανθρώπινη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της, από τις πλέον ασήμαντες καθημερινές λεπτομέρειες μέχρι τις πιο τραγικές της στιγμές. Ο Νορβηγός συγγραφέας, με τρόπο αμείλικτο, με μια ειλικρίνεια πρωτοφανή και αδιαπραγμάτευτη, αποτυπώνει τις αδυναμίες και τις φιλοδοξίες του, τις αμφιβολίες και τις αβεβαιότητές του, καθώς επίσης την εμπλοκή του με τους άλλους, τη μητέρα και τον πατέρα του, τους φίλους και τις συντρόφους του, τα παιδιά του.

«Οι κόρες», Alex Michaelides, εκδόσεις Διόπτρα

Ο Έντουαρντ Φόσκα είναι δολοφόνος.

Η Μαριάννα είναι βέβαιη γι’ αυτό. Όμως, δεν μπορεί να τον αγγίξει κανείς. Όμορφος και χαρισματικός, ο Φόσκα διδάσκει αρχαία τραγωδία στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ και λατρεύεται τόσο από το προσωπικό όσο και από τους φοιτητές του – ειδικά από τα μέλη μιας κλειστής ομάδας ευνοούμενων φοιτητριών, που είναι γνωστές ως Κόρες.

Η Μαριάννα είναι μια λαμπρή αλλά και θλιμμένη ψυχολόγος η οποία αποκτά εμμονή με τις Κόρες, όταν ένα από τα μέλη τους –φίλη της ανιψιάς της, της Ζόι– βρίσκεται δολοφονημένο στο Κέμπριτζ.
Έχοντας υπάρξει και η ίδια φοιτήτρια του πανεπιστημίου αυτού στο παρελθόν, δεν θα αργήσει να υποπτευθεί πως πίσω από την ειδυλλιακή ομορφιά των μεσαιωνικών κτιρίων και τις αρχαίες παραδόσεις κρύβεται κάτι απειλητικό. Και είναι πεπεισμένη πως, παρά το άλλοθί του, ο Έντουαρντ Φόσκα είναι ένοχος για τον φόνο.

Γιατί όμως να βάλει στόχο μια φοιτήτριά του;
Και πώς δικαιολογείται η εμμονή του με τα Ελευσίνια Μυστήρια και το ταξίδι της Περσεφόνης –της Κόρης– στον Άδη;

Όταν ανακαλύπτεται άλλο ένα πτώμα, η εμμονή της Μαριάννας να αποδείξει την ενοχή του Φόσκα βγαίνει εκτός ελέγχου, απειλώντας να καταστρέψει τόσο την αξιοπιστία της όσο και τις πιο στενές της σχέσεις. Όμως, είναι αποφασισμένη να σταματήσει αυτόν τον δολοφόνο, έστω κι αν της κοστίσει τα πάντα. Ακόμα και τη ζωή της…

«Η Κατάσκοπος της Βασίλισσας», Philippa Gregory, εκδόσεις Διόπτρα

Κυνηγημένη από την Ιερά Εξέταση, μια δεκατετράχρονη εβραιοπούλα, η Χάνα Γκριν, αναγκάζεται να διαφύγει από την Ισπανία μαζί με τον πατέρα της. Όμως, η Χάνα δεν είναι μια συνηθισμένη φυγάς…

Το χάρισμα της διόρασης, η ικανότητά της να προβλέπει το μέλλον, είναι ανεκτίμητο στις ταραχώδεις εποχές που ζει η Αυλή των Τυδώρ.
Τη Χάνα παίρνει υπό την προστασία του ο λαμπερός Ρόμπερτ Ντάντλεϊ, ο χαρισματικός γιος του κηδεμόνα του βασιλιά Εδουάρδου, που τη φέρνει στη βασιλική αυλή ως γελωτοποιό της βασίλισσας Μαρίας και τελικά ως συνοδό της βασίλισσας Ελισάβετ. Μπορεί να έχει τον τίτλο της γελωτοποιού, αλλά δουλεύει ως κατάσκοπος· είναι λογοδοσμένη, αλλά ερωτευμένη με τον κύριό της. Διατρέχοντας θανάσιμο κίνδυνο βάσει των νόμων ενάντια στην αίρεση, στην προδοσία και τη μαγεία, η Χάνα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην ασφαλή ζωή μιας κοινής θνητής και στις θανάσιμες ίντριγκες της βασιλικής οικογένειας που συνδέονται άρρηκτα με τις δικές της μύχιες επιθυμίες και όνειρα.

Μια νεαρή γυναίκα πρέπει να βρει το αληθινό της πεπρωμένο μέσα στην προδοσία, στις φαρμακερές αντιζηλίες, στην απώλεια της πίστης και στον έρωτα χωρίς ανταπόκριση.

«Νοσταλγία» / «Nostalgia», Μίρτσεα Καρταρέσκου, εκδόσεις Καστανιώτη

Η Νοσταλγία είναι ένα σπονδυλωτό μυθιστόρημα που διαρθρώνεται σε πέντε νουβέλες, οι οποίες διασταυρώνονται σε μια ενιαία επικράτεια όπου η μνήμη συναντά το όνειρο. Ανοίγει με τον «Ρουλετίστα», την απίθανη ιστορία ενός φουκαρά που δεν είδε ποτέ την τύχη να του χαμογελά, ο οποίος όμως πλουτίζει, άθελά του, συμμετέχοντας σε μακάβριους γύρους του ρωσικού παιχνιδιού, και κλείνει με τον «Αρχιτέκτονα», την περιπέτεια ενός καθημερινού ανθρώπου που αποκτά εμμονή με τον ήχο της κόρνας του αυτοκινήτου του, χωρίς ωστόσο να υποψιάζεται τα αποτελέσματα, την επερχόμενη αποκάλυψη. Μεσολαβούν φαντασμαγορικοί αφηγηματικοί μαίανδροι, εφιαλτικοί και εκστατικοί. 

«Η τέχνη του τρόμου: και άλλα διηγήματα», Πέτρος Μάρκαρης, εκδόσεις Κείμενα

«Εγώ έχω τόση σχέση με υπολογιστές και τηλεδιασκέψεις, όση οι κάτοικοι της Σαχάρας με το κολύμπι» σκέφτεται ο αστυνόμος Χαρίτος όταν καλείται να εξιχνιάσει μια υπόθεση από το σπίτι. Πόσο διαφορετικές είναι οι εικόνες της πανδημίας στον καθένα μας και πόσο διαφορετικά μας επηρεάζουν; Ο Πέτρος Μάρκαρης δίνει στη νέα συλλογή διηγημάτων του τέσσερα παραδείγματα της «πανδημικής» διαφορετικότητας και των συνεπειών της. Δε σταματάει όμως στο παρόν. Δημιουργεί μια σχέση με το παρελθόν, για να μας θυμίσει ότι και «προ κορωνοϊού» ζούσαμε στιγμές τρόμου, περιόδους μοναξιάς αλλά και ανάπαυλες γέλιου, όπως και σήμερα, μέσα στην πανδημία.

«Θερινοί έρωτες», Συλλογικό έργο, εκδόσεις Καστανιώτη

Πώς αντιλαμβάνονται οι συγγραφείς τον έρωτα και το καλοκαίρι; Είναι μόνο αυτό που καταγράφεται, ή κάτι πέρα απ’ τις λέξεις, κάτι που οδηγεί στην ψυχή;

Στον συλλογικό αυτό τόμο σαράντα εννιά συγγραφείς αντιμετωπίζουν το διπλό θέμα ως εφαλτήριο για κείμενα ιστορικά, βιωματικά, σουρεαλιστικά, ψυχαναλυτικά, θεατρικά αλλά και πολιτικά, ο καθένας με τον δικό του μοναδικό τρόπο.
Τα έσοδα από τα δικαιώματα του βιβλίου θα δοθούν στους «Γιατρούς του Κόσμου – Ελληνική Αντιπροσωπεία».

«Του νου το αγκάθι», Ρούλα Γαλάνη, εκδόσεις Γκοβόστη
Dance me to the end of love. Με ρώτησες για την νεότητα τις μέρες του περιορισμού σου… «Πώς έδεσε πισθάγκωνα την κόρη Ελευθερία και πώς παρέδωσε τα υπάρχοντά της στη φατρία των θηρευτών;» Σου απάντησα… «Οι άμυνες είναι υπόθεση προσωπική, γιατί τις διαχειρίζεσαι μονάχα με τον νου σου». Μα εμείς δεν ξεκλειδώσαμε τα λουφαγμένα περιθώρια σκέψης για τις τίγρεις. Στης ανασφάλειας τη λατύπη γίναν ρινίσματα οι ψυχές.

«Ένας άντρας που τον λένε Ούβε», Fredrik Backmanm, εκδόσεις Κέδρος

Ο Ούβε είναι πενήντα εννέα χρονών και ζει μόνος. Έχει αυστηρές αρχές και μια ρουτίνα που δεν αλλάζει ποτέ. Κάθε μέρα επιθεωρεί τη γειτονιά και ελέγχει αν τηρούνται οι κανόνες που έχει ορίσει ο σύλλογος ιδιοκτητών ακινήτων. Οι γείτονες τον θεωρούν απρόσιτο, ψυχρό και ιδιότροπο. Ο κόσμος τον απογοητεύει διαρκώς, κι εκείνος δεν διστάζει να δείχνει τη δυσαρέσκειά του σε κάθε ευκαιρία.
Μια μέρα οι νέοι θορυβώδεις γείτονες της απέναντι μονοκατοικίας καταστρέφουν το γραμματοκιβώτιό του στην προσπάθειά τους να παρκάρουν ένα τρέιλερ. Κι έτσι αρχίζουν οι καβγάδες, αλλά και μια αναπάντεχη φιλία, που αλλάζει όχι μόνο τη ζωή του Ούβε αλλά και ολόκληρης της γειτονιάς.

«Κοπέλες μόνες», Τσέζαρε Παβέζε, εκδόσεις Κέδρος

Η «ντόλτσε βίτα», όπως τη βλέπει και την κρίνει ένα αυτοδημιούργητο κορίτσι.

Η Κλέλια βρίσκεται ξανά στο Τουρίνο. Σε μια άθλια γειτονιά του γεννήθηκε πριν από τριάντα τόσα χρόνια και το εγκατέλειψε νεότατη, ακολουθώντας τον πρώτο της εραστή. Νιώθει πια πετυχημένη. Πίσω της αφήνει αγωνίες, τρέλες, έρωτες κι όλα τα χρόνια του τελευταίου πολέμου, μα τώρα είναι στη διεύθυνση ενός μεγάλου μοδιστράδικου της Ρώμης. Ανεξάρτητη, με δυνατή θέληση, ξέρει τι αξίζουν οι άντρες – «ακόμα κι οι καλύτεροι» –, διαλέγει και δε δεσμεύεται.
Επιστρέφοντας στο Τουρίνο, μπαίνει γρήγορα στον κύκλο της πλούσιας κοινωνίας, που πασχίζει να διασκεδάσει την πλήξη της. Τέσσερις κοπέλες κυριαρχούν σ’ αυτό το περιβάλλον. Οι ερωτικές εμπειρίες τους είναι επιδερμικές, με έντονη τη γεύση της παρακμής. Η ανικανοποίητη δίψα της πιο νέας από τις τέσσερις για έναν κόσμο ιδανικό, με αγνές και τίμιες σχέσεις, θα οδηγήσει σε τραγωδία.

«Ο παλαιοπώλης της Μεσογείου», Αλέκος Κιτζίρης, εκδόσεις Κέδρος

Ο Πάνος είναι ιδιοκτήτης ενός παλαιοπωλείου στο Μπιτ Παζάρ της Θεσσαλονίκης. Οι μέρες του κυλούν μονότονα, χωρίς απρόοπτα, μέχρι τη στιγμή που παρουσιάζεται στο μαγαζί του ένας μυστηριώδης άντρας, ο οποίος του αναθέτει να βρει για εκείνον ένα οποιοδήποτε παλιό αντικείμενο που να είναι μοναδικό.
Από τότε μπαίνει σε μια περιπέτεια που ανατρέπει τη ζωή τη δική του και των γύρω του. Αποκτά ένα σπάνιο, πολύτιμο δαχτυλίδι που τον καλεί σε ένα παράξενο ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο και τον οδηγεί στη Σμύρνη, στη Βηρυτό, στη Δαμασκό και στην Αλεξάνδρεια, όπου έρχεται σε επαφή με ανθρώπους που φαίνεται να γνωρίζουν γι’ αυτό περισσότερα από όσα δείχνουν.
Μήπως πίσω από την αναζήτηση μιας σπάνιας αντίκας κρύβεται το κυνήγι της ευτυχίας; Αν ναι, μέχρι πού μπορεί να οδηγήσει κάποιον το πάθος για την απόκτησή της;

«Μεσοτοιχίες», Κωνσταντίνος Μούσσας, εκδόσεις Κέδρος

Μεσοτοιχίες. Από την Ελλάδα στη Ρουμανία, από την Ιταλία στην Αίγυπτο, από την Ισπανία στη γαλλική ύπαιθρο, εννέα ιστορίες, εννέα τόποι, εννέα ζωές συνθέτουν ένα πολύπλευρο μωσαϊκό με φιλοσοφικές και υπαρξιακές προεκτάσεις, έχοντας ως επίκεντρο την πανδημία, που περιόρισε την ελευθερία μετακινήσεων και τη δυνατότητα επαφής στις περισσότερες χώρες του πλανήτη. Μέσα από σελίδες γεμάτες στοχασμό, αλλά και πάθος για τη ζωή, μέσα από την κοινή εμπειρία του εγκλεισμού, μας αποκαλύπτεται η ενιαία ουσία όλων των ανθρώπων, πέρα από τις όποιες πολιτικές, θρησκευτικές και προσωπικές πεποιθήσεις τους. Ταυτόχρονα μας αποκαλύπτεται ο αγώνας του ανθρώπου να μην υποκύψει στον φόβο, στην αποξένωση και στη μοναξιά. Ο αγώνας του ανθρώπου να παραμείνει άνθρωπος. Γιατί εξίσου επικίνδυνοι με την εξάπλωση της ασθένειας είναι οι δαίμονες και το σκότος που όλοι έχουμε μέσα μας και όλοι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αν δεν θέλουμε να χάσουμε την αληθινή υπόστασή μας.

«Σπειροειδείς γαλαξίες», Μάνος Μελισσουργάκης, εκδόσεις Κέδρος

Το άστρο σου
Αν δεις το άστρο σου στην άκρη της αυγής
να πολεμά εχθρούς της νύχτας,
στο βλέμμα κρέμασε οδηγό
μια λάμψη της καρδιάς,
λόγια γλυκά, σοφά, μιας άλλης Πνύκας....

«Και δικαιοσύνη για όλους», Σπύρος Φλώρος, εκδόσεις Κέδρος

Ποια είναι τα όρια του ανθρώπου; Ποιες δυνάμεις κρύβει μέσα του; Ποιες αδυναμίες; Γελά ο Θεός; Θα ήταν μια λύση ένας γελαστός Θεός; Μπορεί να φέρει την Ανάσταση ένα κορίτσι που λέει «άφησέ με να σε αγαπήσω, άνθρωπε»; Στο παλκοσένικο της ζωής ποιο ρόλο παίζει η αγάπη, η δικαιοσύνη Θεού κι ανθρώπου, ο έρωτας, ο θάνατος; Γίνονται θαύματα;

Μέσα σε αυτό το βιβλίο, όπως εξάλλου και στη ζωή, ο ακάματος ανά τους αιώνες βαρκάρης θα έρθει κάποτε να δρέψει τη σοδειά του. Όμως αυτό δεν τον ορίζει νικητή. Ο άνθρωπος, όσο μπορεί, όπως μπορεί – καθένας με τον τρόπο του, με το παράστημά του και το υλικό που είναι φτιαγμένος – θα δώσει τον αγώνα του. Και ίσως κι αυτός ακόμη ο βαρκάρης να μείνει σιωπηλός για λίγο και να δείξει, επιτέλους, σεβασμό στον άνθρωπο και στη ζωή· και σε ένα βλέμμα.

Και στο τέλος να δικαιωθεί το αίτημα: και δικαιοσύνη για όλους.

«Επιδημίες και κοινωνία Από τον Μαύρο Θάνατο μέχρι σήμερα», Frank Μ. Snowden, εκδόσεις Πατάκη

Το Επιδημίες και κοινωνία, είναι το νούμερο 1 στον κατάλογο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ με τα βιβλία που πρέπει να διαβάσουμε για να τοποθετήσουμε την πανδημία του κορονοϊού στο σωστό της πλαίσιο, εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο τα μαζικά ξεσπάσματα λοιμωδών νόσων διαμόρφωσαν την κοινωνία, από τον Μαύρο Θάνατο μέχρι σήμερα.

Διεξοδική διερεύνηση του αντίκτυπου των επιδημικών νόσων, το βιβλίο αυτό, που πρωτοκυκλοφόρησε στην Αμερική τον Δεκέμβριο του 2019, αποκαλύπτει με ποιους τρόπους αυτές οι νόσοι όχι μόνο επηρέασαν την ιατρική επιστήμη και τη δημόσια υγεία, αλλά μεταμόρφωσαν επίσης τις τέχνες, τη θρησκεία, την ιστορία των ιδεών και τον πόλεμο. Ο Snowden θίγει θέματα όπως η εξέλιξη των ιατρικών θεραπειών, η λογοτεχνία της πανώλης, η φτώχεια, το περιβάλλον και η μαζική υστερία.

«Ημερολόγια ταξιδιού», Αλμπέρ Καμύ, εκδόσεις Πατάκη

Ο Αλµπέρ Καµύ, ένας από τους σηµαντικότερους διανοούµενους και συγγραφείς του 20ού αιώνα, ταξίδεψε στις ΗΠΑ από τον Μάρτιο µέχρι τον Μάιο του 1946 και ύστερα στη Νότια Αµερική από τον Ιούνιο µέχρι τον Αύγουστο του 1949. Τα Σημειωματάριά του περιείχαν τη διήγηση αυτών των ταξιδιών, που οι επιμελητές του έργου του απέσπασαν και συγκέντρωσαν σε έναν τόμο. Ο ίδιος ο Καμύ είχε ξεχωρίσει, σε ένα ντοσιέ, το «Ταξίδι στη Νότια Αμερική». Το ύφος στα δυο ηµερολόγια διαφέρει αισθητά. Στη Βόρεια Αµερική πηγαίνει ως δηµοσιογράφος που ανακαλύπτει, µε βλέµµα άλλοτε γεµάτο θαυµασµό και άλλοτε επικριτικό, την υπερβολή του Νέου Κόσµου. Ωστόσο, δεν ξεχνά τις τότε προτεραιότητές του και, κυρίως, την Πανούκλα. Στη Νότια Αµερική ταξιδεύει σαν επίσηµος καλεσµένος, σαν µια διασηµότητα, ενώ προοδευτικά υποψιάζεται έναν νέο παροξυσµό φυµατίωσης.

«Η φάρμα των ζώων», Τζορτζ Όργουελ, εκδόσεις Πατάκη

Τα ζώα μιας φάρμας αντιδρούν στην κακομεταχείριση και προχωρούν σε κατάληψη του αγροκτήματος, σχεδιάζουν να δημιουργήσουν έναν παράδεισο δικαιοσύνης, προόδου και ισότητας. Έτσι ξεκινά η διασημότερη πολιτική αλληγορία του 20ού αιώνα η οποία περιγράφει την ιστορία μιας επανάστασης ενάντια στην τυραννία, που πήγε στραβά και οδήγησε σε ένα άθλιο και τρομακτικό ολοκληρωτικό καθεστώς. Η Φάρμα των ζώων διαβάστηκε ως σχόλιο για τη σταλινική Σοβιετική Ένωση και παραμένει επίκαιρη: μια διεισδυτική σάτιρα για την εξουσία που διαφθείρει και για τις απολυταρχικές πρακτικές. «Στη Φάρμα η καταπίεση και ο αυταρχισμός, ο ηγεμονισμός και το ολοκληρωτικό στοιχείο γίνονται μυθοπλαστικά είδωλα του εαυτού τους… Η ιστορία που αφηγείται ο Όργουελ δεν αντανακλά μόνον την πολιτική οξυδέρκεια του συγγραφέα, είναι και μια από τις θεμελιώδεις αλληγορίες του καιρού μας», Μάλκολμ Μπράντμπερυ.

«Έξω απ' τα δόντια: Δοκίμια 1937-1975», Άρης Αλεξάνδρου, εκδόσεις Πατάκη

Δεκατρία κείµενα µε σκέψεις και απόψεις. Για την ορθογραφία, για την έκφραση και το θέµα στη λογοτεχνία, για τις µεταφράσεις, για τους ποιητές και τα βραβεία, για τον Μαγιακόβσκι και τον Έρενµπουργκ, για τη σοβιετική σκέψη, για την πολιτική. Κείµενα δηµοσιευµένα σε διάστηµα σαράντα χρόνων (1937-1975), στα περιοδικά «Νεοελληνικά Γράµµατα», «Καλλιτεχνικά Νέα», «Καινούρια Εποχή», «Επιθεώρηση Τέχνης», «Εποχές» κ.ά., στα οποία ο συγγραφέας του Κιβωτίου συµπεριέλαβε ένα θεατρικό έργο και ένα σενάριο, όλα παραδείγµατα της αδογµάτιστης σκέψης του.

«Ο μεγάλος απατεώνας», Χέρμαν Μέλβιλ, εκδόσεις Πατάκη

«Η ζωή είναι μια γιορτή μεταμφιεσμένων· και πρέπει ο καθένας μας να συμμετέχει, να διαλέγει έναν ρόλο, να είναι έτοιμος να υποδυθεί ακόμα και τον τρελό με λογικό κάπως τρόπο».

Για πρώτη φορά στα ελληνικά, ένα μυθιστόρημα για τις περσόνες που υιοθετούν οι άνθρωποι, κατασκευάζοντας, κατά περίσταση, την ταυτότητα που επιλέγουν. Μια πολυεπίπεδη κατεδαφιστική σάτιρα της αμερικάνικης κοινωνίας από την αριστοτεχνική πένα του συγγραφέα του Μόμπυ Ντικ τη δεκαετία πριν από το ξέσπασμα του Αμερικανικού Εμφυλίου. Μια πολυεπίπεδη κοινωνική σάτιρα, μια διασκεδαστική εγκυκλοπαίδεια της (μικρο)απάτης, μια αλληγορική πραγματεία για την «τέχνη της εξαπάτησης». Ένα μυθιστόρημα για όποιον θέλει πραγματικά να καταλάβει την καρδιά του σκότους της αμερικανικής κοινωνίας, που συγκαταλέγεται στην τριάδα των καλύτερων έργων του Μέλβιλ μαζί με τον Μόμπυ Ντικ και το Μπάρτλεμπυ ο γραφιάς.

«Νυχτερινό πυρ», Michael Connelly, εκδόσεις Διόπτρα

Ο Χάρι Μπος και η ντετέκτιβ Ρενέ Μπάλαρντ ενώνουν για άλλη μια φορά τις δυνάμεις τους στην υπόθεση φόνου που στοίχειωσε τον μέντορα εκπαιδευτή του Μπος.

Πίσω στην εποχή που ο Μπος ήταν απλώς ένας νεόκοπος ντετέκτιβ του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, είχε έναν μέντορα που τον ενέπνευσε και τον έμαθε να παίρνει τη δουλειά προσωπικά και να μην παρατάει ποτέ καμία υπόθεση.
Τώρα όμως ο Τζακ Τόμσον, ο μέντοράς του, είναι νεκρός.
Η χήρα του δίνει στον Μπος τον φάκελο μιας υπόθεσης ανθρωποκτονίας που είχε πάρει ο άντρας της από την Αστυνομία του Λος Άντζελες είκοσι χρόνια πριν. Πρόκειται για τον άλυτο φόνο ενός διαταραγμένου νεαρού.
Ο Μπος δείχνει την υπόθεση στην Μπάλαρντ και ζητάει τη βοήθειά της ώστε να ανακαλύψει τι ήταν αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον του Τόμσον τόσα χρόνια πριν. Καθώς εκείνη ξεκινά την έρευνά της, ενώ ταυτόχρονα ασχολείται με τις δικές της υποθέσεις στη μεταμεσονύκτια βάρδια, αρχίζει να ανακαλύπτει στοιχεία της αρχικής έρευνας που δεν «κολλάνε» μεταξύ τους.

Σύντομα οι δυο τους θα φτάσουν σε ένα ανησυχητικό ερώτημα:
Γιατί έκλεψε τον φάκελο της υπόθεσης ο Τόμσον; Επειδή ήθελε να δουλέψει πάνω στην υπόθεση μετά τη συνταξιοδότησή του ή επειδή ήθελε να βεβαιωθεί ότι δεν θα λυνόταν ποτέ;

Γραμμένο με τον γνωστό καταιγιστικό ρυθμό και το αριστοτεχνικό σασπένς για τα οποία ο Connelly έχει διακριθεί ως ο απόλυτος κυρίαρχος της αστυνομικής λογοτεχνίας, το Νυχτερινό Πυρ συνεχίζει την «ανεπίσημη» συνεργασία των δυο ασταμάτητων ντετέκτιβ. Αν σας αρέσουν οι ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Χάρι Μπος και τη Ρενέ Μπαλάρντ, μη χάσετε την Ιερή Σκοτεινή Νύχτα .