Οι Maneskin είναι το πρώτο ροκ συγκρότημα της Ιταλίας που κυριαρχεί στα charts

maneskin FABIO FRUSTACI
ΠΕΜΠΤΗ, 02 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Η Eurovision είναι μόνο η αρχή.

Αφού κέρδισε τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, το ιταλικό ροκ συγκρότημα Måneskin υποτίθεται ότι θα εξαφανιζόταν από την παγκόσμια μουσική σκηνή.

Αυτός είναι ο άγραφος νόμος της Eurovision, η οποία αν και παραμένει η πιο δημοφιλής μουσική διοργάνωση στην Ευρώπη, έχει να βγάλει σημαντικό μουσικό από τότε που κέρδισε η Celine Dion, το 1988.

Αλλά το συγκρότημα Måneskin, του οποίου το όνομα στη γλώσσα της Δανίας σημαίνει «το φως του φεγγαριού», έχει επιτύχει σημαντικούς βαθμούς δημοφιλίας παγκοσμίως. Δημοφιλία την οποία πρώτη φορά γνωρίζει η ιταλικό ροκ μουσική.

Μάλιστα οι Måneskin έχουν εκτοξευτεί πιο γρήγορα στην παγκόσμια μουσική σκηνή από οποιονδήποτε άλλο νικητή της Eurovision, γεγονός που αποτελεί άλλη μία ένδειξη για το πόσο γρήγορα μπορεί να ανοίξει δρόμους η ψηφιακή εποχή.

Τους τελευταίους μήνες, το συγκρότημα ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά σχήματα στο Spotify και το YouTube, τις δύο πιο δημοφιλείς διαδικτυακές μουσικές υπηρεσίες στον κόσμο.

 Τα τραγούδια τους «Beggin» και «I Wanna be Your Slave» κατατάσσονται και τα δύο στα 20 πιο δημοφιλή τραγούδια στον κόσμο, επικρατώντας στα charts σε περισσότερες από 30 χώρες το καθένα.

EPA / ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Επιπλέον τα τρία πιο διάσημα τραγούδια τους μεταδόθηκαν πάνω από 433 εκατομμύρια φορές στο Spotify μόνο τον Ιούλιο.

Στο μεταξύ έχουν γίνει επίσης viral στο TikTok και οι αντίστοιχοι ακόλουθοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ξεφύγει σε αριθμούς πάνω από 20 εκατομμύρια στις μεγάλες πλατφόρμες.

Όλα αυτά καταλήγουν σε ένα ακόμη ρεκόρ. Στα τέλη Ιουλίου, οι Måneskin κατέλαβαν το νούμερο 9 στην κατάταξη Pop Star Power. Πρόκειται για την πρώτη ιταλική παρουσία στην κατάταξη που έσπασε το top 10.

Bloomberg  

«Βρισκόμαστε σε μία χρονική στιγμή κατά την οποία δεν υπάρχουν σύνορα», δήλωσε ο Andrea Rosi, διευθύνων σύμβουλος της Sony Music Entertainment στην Ιταλία. «Απολαμβάνουμε ένα ιταλικό ροκ συγκρότημα με δύο τραγούδια στο top- 10 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό είναι ένα όνειρο για εμάς», πρόσθεσε.

Πώς ξεκίνησαν όλα

Η Sony ανακάλυψε τους Måneskin πριν από τέσσερα χρόνια, όταν ήταν έφηβοι που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Ρώμης. Τρία από τα τέσσερα μέλη, ο τραγουδιστής Damiano David, η μπασίστρια Victoria De Angelis και ο κιθαρίστας Thomas Raggi, συναντήθηκαν στο σχολείο. Βρήκαν τον ντράμερ τους, Ethan Torchio, χρησιμοποιώντας μια ομάδα στο Facebook με την ονομασία Musicians Wanted (Ρώμη).

Η Sony συνεργάζεται με την Syco Entertainment του Simon Cowell για την ιταλική εκδοχή της τηλεοπτικής εκπομπής διαγωνισμού τραγουδιού «The X Factor». Έτσι ζήτησε από τους Måneskin να κάνει ένα demo για το σόου. Το συγκρότημα τερμάτισε δεύτερο στο «The X Factor», χάνοντας την πρωτιά από τον Lorenzo Licitra από τη Σικελία. Ωστόσο, οι Måneskin πρόλαβαν να εντυπωσιάσουν αρκετά στελέχη της Sony κερδίζοντας τελικά μια συμφωνία.

EPA / Tommy Holl

Το πρώτο επίσημο single των Måneskin, με τίτλο «Chosen», έφτασε στη δεύτερη θέση στα ιταλικά charts. Το πρώτο τους άλμπουμ, «Il ballo della vita», κατέκτησε την κορυφή των charts στην Ιταλία και έφτασε στο top 10 σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Το δεύτερο single τους, «Torna a casa» ήταν το πρώτο τους που κατέκτησε την ιταλική ποπ κατάταξη.

Έτσι ξεκίνησε να χτίζεται η μοίρα των Måneskin ως ένα από τα κορυφαία ροκ συγκροτήματα της Ιταλίας.

Οι μουσικές εξαγωγές της Ιταλίας

Να σημειωθεί ότι η Ιταλία έχει γεννήσει μερικούς από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου, ωστόσο, οι κύριες εξαγωγές της αφορούν την κλασική μουσική και την όπερα. Η μεγαλύτερη άλλωστε σύγχρονη προσωπικότητα της Ιταλίας αυτή τη στιγμή είναι ο Andrea Bocelli.

Παρόλα αυτά τη δεκαετία του 1970 η Ιταλία διέθετε «ζωντανή» και προοδευτική ροκ σληνή και στα τέλη της δεκαετίας του 1980 μια εναλλακτική ροκ σκηνή.

Ο Rosi της  Sony και ο συνάδελφός του Luca Fantacone ενηλικιώθηκαν με τον indie rock κόσμο της δεκαετίας του 1990. Αλλά ενώ το ροκ πλησίαζε όλο και πιο κοντά στο mainstream, η Ιταλία δεν ανέθρεψε ποτέ ένα σημαντικό ροκ συγκρότημα. «Τίποτα δεν πέρασε πραγματικά τα σύνορα όλα αυτά τα χρόνια», είπε χαρακτηριστικά ο Rosi. «Η πιο σημαντική μουσική που εξηγάγαμε ήταν η κλασική μουσική», τόνισε.

Το φεστιβάλ του Σανρέμο 

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι Måneskin θεωρήθηκε ότι είχαν λίγες ελπίδες όταν επιλέχθηκαν για να διαγωνιστούν στο φεστιβάλ του Σανρέμο νωρίτερα φέτος. Το Σανρέμο είναι ένας τηλεοπτικός διαγωνισμός τραγουδιού ο νικητής του οποίου εκπροσωπεί την Ιταλία στη Eurovision.

EPA / FABIO FRUSTACI

Οι περισσότεροι από τους πρόσφατους νικητές ανήκαν στην ποπ σκηνή. «Παρακολουθήσαμε και σκεφτήκαμε ότι αυτό είναι ένα εξαιρετικό νούμερο ροκ, αλλά δεν πρόκειται ποτέ να κερδίσει », δήλωσε ο Ewan Spence, ο παρουσιαστής ενός podcast για τη Eurovision και συνιδρυτής του ESC Insight, ενός ιστότοπου για τον διαγωνισμό. Αλλά οι Måneskin νικούσαν τον έναν υποψήφιο μετά τον άλλο.

Το διαδίκτυο λειτούργησε ως καταλύτης

Οι δύο πιο διάσημοι νικητές της Eurovision είναι οι Abba και η Dion, η Καναδή ποπ ντίβα που εκπροσώπησε την Ελβετία στον διαγωνισμό. Ωστόσο, ακόμη και η Dion χρειάστηκε μερικά χρόνια για να ορθοπατήσει ως μουσικός μετά τη νίκη της στο διαγωνισμό. Αποφάσισε να μάθει αγγλικά προτού υπογράψει με μια δισκογραφική και κυκλοφόρησε το ντεμπούτο της αγγλόφωνο άλμπουμ δύο χρόνια μετά τη νίκη της στη Eurovision.

Το διαδίκτυο σήμερα έχει επιταχύνει αυτό το χρονοδιάγραμμα. Μέσα σε λίγες μέρες από τη νίκη τους, οι Måneskin είχαν κατά μέσο όρο περισσότερες από 7 εκατομμύρια προβολές την ημέρα στο YouTube, πιάνοντας ταβάνι στις 15 Ιουλίου με περισσότερες από 17 εκατομμύρια προβολές.

Το πρωτοφανές με τους Måneskin είναι ότι η επιτυχία τους συνέβη αμέσως, εξηγεί ο Spence. «Οι άνθρωποι που παρακολουθούν τη Eurovision βλέπουν ένα συγκρότημα ή έναν ερμηνευτή που τους αρέσει και το πρώτο πράγμα που κάνουν είναι να ψάξουν, να τους βρουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να τους ακολουθήσουν στο Spotify».

Έτσι παρόλο που η Ιταλία παραμένει η βασική τους αγορά, η μουσική τους έχει βρει το κοινό της παντού. Στο YouTube, το Κίεβο είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη τους (μετά τη Ρώμη και το Μιλάνο) ενώ κόσμος στη Βραζιλία, τις ΗΠΑ, την Πολωνία, το Μεξικό και την Τουρκία έχει παρακολουθήσει τα βίντεό τους πάνω από 30 εκατομμύρια φορές.

EPA / Sander Koning / POOL

Ο απλούστερος τρόπος για να εξηγήσει κανείς τη δημοτικότητα των Måneskin είναι επίσης ο πιο προφανής. Η μουσική είναι καλή. Έχουν έντονη οπτική αισθητική. Και έχουν ενέργεια στις παραστάσεις τους. Και όπως με κάθε μπάντα, υπάρχει επίσης το στοιχείο της τύχης.

Παρόλο που στην Eurovision οφείλονται πολλά από τη φήμη των Måneskin, δεν είναι η μόνη αιτία για την δημοφιλία τους. Το νικητήριο τραγούδι τους στη Eurovision, «Zitti e buoni» δεν είναι το μεγαλύτερο χιτ τους αλλά το «Beggin», η διασκευή ενός τραγουδιού που έγραψαν ο Bob Gaudio και η Peggy Farina και έγινε γνωστό για πρώτη φορά από τους Four Seasons.

Το «Beggin» έγινε viral στο TikTok και έχει χρησιμοποιηθεί σε περισσότερα από 9 εκατομμύρια βίντεο. Το όνομά τους έχει επίσης χρησιμοποιηθεί σε hashtag που έχουν παρακολουθηθεί σχεδόν 4 δισεκατομμύρια φορές.

«Η Eurovision είναι μόνο η αφετηρία μιας παγκόσμιας καμπάνιας από στόμα σε στόμα σχετικά με το συγκρότημα», σχολίασε ο Rosi.

Με πληροφορίες από Bloomberg