Για δώρα ή για προσωπική χρήση, τώρα είναι η ώρα για βιβλία

biblia1
ΠΕΜΠΤΗ, 23 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων από τους εκδοτικούς οίκους της χώρας που κυκλοφόρησαν πρόσφατα.

Έγκλημα στο Κολωνάκι
Γιάννης Μαρής
Άγρα


Όχι, ο αστυνόμος Μπέκας δεν είχε πει τίποτα. Η τουλάχιστον δεν είχε πει δυνατά αυτό που σκεφτόταν. Ναι, ήταν πολύ, πάρα πολύ απλά τα πράγματα. Αλλά αυτή ακριβώς η απλότητα τον ανησυχούσε. Υπήρχε κάτι μέσα του, δεν ήξερε ούτε ο ίδιος τι, που του έλεγε ότι όλη αυτή η απλή ιστορία δεν ήταν ίσως και τόσο απλή. Τι όμως ; Πως να το προσδιορίσει ; Ίσως η αντιπάθειά του για κείνη την κούκλα πολυτελείας, τη Ζανέτ, να του δημιουργούσε αυτή την ψυχολογία. Ίσως το τίμιο πρόσωπο του Φλωρά, καθώς τον είχε δει να στέκεται ωχρός και αξύριστος στην πόρτα του δωματίου. Ίσως η έκπληξη του χρηματιστή, όταν ο Μπέκας του μίλησε για τη δολοφονία του Καρνέζη.
Μπορούσε να είναι τόσο υποκριτής ο Φλωράς ;
Το 1953 αρχίζει η δημοσίευση σε συνέχειες στο περιοδικό Οικογένεια του μυθιστορήματος που έθεσε τις βάσεις του ελληνικού νουάρ : Το εμβληματικό Έγκλημα στο Κολωνάκι. Το περιοδικό κλείνει σύντομα, το μυθιστόρημα μένει ημιτελές και αφήνει το κοινό σε αγωνία. Εκεί υπογράφει το μυθιστόρημα ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιριμώκος. Λίγο μετά, το 1954, το μυθιστόρημα εκδίδεται στις ιστορικές εκδόσεις «Ατλαντίς» και ο συγγραφέας υπογράφει πλέον με το ψευδώνυμο Γιάννης Μαρής, που θα γίνει διάσημο και θα το κρατήσει σε όλη την πολύχρονη και πλούσια καριέρα του.
Η υπόθεση έχει ως εξής : Μια νύχτα βρίσκεται δολοφονημένος στο διαμέρισμά του στην οδό Σκουφά
στο Κολωνάκι ο επιτυχημένος και ευκατάστατος ζωγράφος Νάσος Καρνέζης. Βασικός και αυτονόητος
ύποπτος ο Φλωράς, ο σύζυγος της μοιραίας ερωμένης του ζωγράφου. Κι όμως, η επιμονή του γιου, με
τη συνδρομή του δημοσιογράφου Μακρή και του αστυνόμου Μπέκα, που κάνει την πρώτη του
εμφάνιση στη λογοτεχνία, θα πολλαπλασιάσουν τις εκδοχές του πιθανού ενόχου. Η υπόθεση αποκτά
πολλά πλοκάμια, καθώς οι φόνοι συνεχίζονται και ένας μυστηριώδης άγνωστος πλανάται
απειλητικά σε όλο το μυθιστόρημα.

Αν είσαι, είμαι
Νουβέλα αγάπης αιμορραγικής και ανεπανάληπτης
Θανάσης Τριαρίδης
Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός


Η ιστορία του Πρόδρομου Έτρ, ενός θρυλικού Γάλλου γιατρού και αλχημιστή που συγκλονίζει την Ευρώπη ζωοδοτώντας ξύλινους Εσταυρωμένους Χριστούς από τα 1572 μ.Χ. μέχρι τον αυτοαποκεφαλισμό του στα 1586 - ή και μετά από αυτόν. Η ιστορία ενός διαδικτυακού Avatar του 21ου αιώνα (που μπορεί να είναι άνθρωπος, μπορεί και Πρόγραμμα Εξελιγμένης Προσαρμοστικότητας μέσα στον κόσμο της Σύνδεσης) με το γυναικείο όνομα "Gloria In Terra": είναι το πρώτο Avatar το οποίο πρώτο δημιουργεί τα Artgrams, τα περίφημα Ψηφιακά Ζωντανά Λουλούδια που τρέφονται με ανθρώπινη σάρκα.

Πώς είναι δυνατόν ετούτοι οι δύο (ο Πρόδρομος Ετρ και η Gloria In Terra) να συναντηθούν και να ερωτευτούν ενώ τους χωρίζουν περισσότερα από πεντακόσια χρόνια; Πώς θα μπορέσουν να ενωθούν; Και εν τέλει τι έγινε στο Παλάτσο Φλέμπο της Βενετίας την νύχτα του Χειμερινού Ηλιοστασίου του 1596 και την αντίστοιχη νύχτα του 2017;

Μια ιστορία αγάπης "αιμορραγικής και ανεπανάληπτης", αντιγραμμένη από το μυστικό Βιβλίο των Χλωρών Διαμαντιών.

Το χιόνι των Αγράφων
Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης
Κίχλη

18 Φεβρουαρίου 1948. Η Ταξιαρχία Αόπλων Ρούμελης, υπό την αρχηγία του Γιώργου Γούσια, ξεκινά να μεταφέρει εφεδρείες για τον Δημοκρατικό Στρατό από τη Βράχα προς τη Μακεδονία. Χίλιοι τριακόσιοι επίστρατοι απ’ την ευρύτερη περιοχή των Αγράφων και της Θεσσαλίας, απειροπόλεμοι, ανεκπαίδευτοι, δίχως ρουχισμό, τροφή και όπλα, διασχίζουν τον κάμπο των Φαρσάλων, πέφτουν στη λίμνη Κάρλα, περνούν τον Πηνειό, φτάνουν στις πλαγιές του Ολύμπου, ανεβαίνουν στις κορυφές των Πιερίων και διαφεύγουν στη Μακεδονία, ενώ οι δυνάμεις του Κυβερνητικού Στρατού τούς καταδιώκουν ανελέητα. Οι απώλειες είναι συντριπτικές. Στο σπονδυλωτό μυθιστόρημα Το χιόνι των Αγράφων παρακολουθούμε τις τριάντα επτά μέρες της βασανιστικής πορείας τους.

Τόσο πολύ νερό τόσο κοντά στο σπίτι
Raymond Carver
Μετάφραση: Γιάννης Τζώρτζης
Μεταίχμιο


Συγκεντρωτικός τόμος στον οποίο περιλαμβάνονται τρεις συλλογές του μεγάλου αμερικανού διηγηματογράφου: 1. Αρχάριοι, 2. Λοιπόν, θα πάψεις, σε παρακαλώ;, 3. Καθεδρικός ναός.

Ζήτημα θανάτου και ζωής
Αγάπη, απώλεια και αυτό που έχει τελικά σημασία

Irvin D. Yalom
Marilyn Yalom
Μετάφραση: Ευαγγελία Ανδριτσάνου
Άγρα


Ο ΔΙΕΘΝΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟΣ ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ και συγγραφέας Ίρβιν Γιάλομ αφιέρωσε την καριέρα του στη συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία ανθρώπων που υπέφεραν από άγχος και πένθος. Δεν είχε όμως ποτέ βρεθεί στην ανάγκη να συμβουλέψει ο ίδιος τον εαυτό του, ώς την ημέρα που η γυναίκα του Μαίριλυν Γιάλομ, διακεκριμένη συγγραφέας βιβλίων πολιτισμικής ιστορίας επικεντρωμένων σε γυναικεία κυρίως ζητήματα, διαγνώστηκε με καρκίνο.
Στο βιβλίο Ζήτημα θανάτου και ζωής, η Μαίριλυν και ο Ίρβιν Γιάλομ μοιράζονται με τους αναγνώστες το πώς χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν έναν αγώνα πρωτόγνωρο και οδυνηρό : η Μαίριλυν να πεθάνει μ’ έναν αξιοπρεπή θάνατο, ο Ίρβιν να συνεχίσει να ζει χωρίς εκείνη.
Στις διαδοχικές περιγραφές από τον καθένα τους των τελευταίων μηνών της κοινής τους ζωής και στη συνέχεια των πρώτων μηνών που ο Ίρβιν έμεινε μόνος, μας προσφέρουν μια σπάνια ματιά στη διαχείριση του θανάτου και της απώλειας του αγαπημένου προσώπου. Οι Γιάλομ υπήρξαν πολύ τυχεροί σε πολλούς τομείς –είχαν μια αγαπημένη οικογένεια, ένα όμορφο σπίτι, ευρύ κύκλο φίλων, ένθερμους αναγνώστες σε όλο τον κόσμο κι έναν μακρόχρονο και πολύ ικανοποιητικό γάμο– ήρθαν όμως αντιμέτωποι με το θάνατο, όπως όλοι μας. Με την ειλικρίνεια και τη σοφία των ανθρώπων που έχουν στοχαστεί βαθιά και ξέρουν πώς να αγαπούν, διερευνούν εδώ οικουμενικά ζητήματα εγγύτητας, αγάπης και πένθους.
Γραμμένο με τη γνώση και την εμπειρία δύο ολοκληρωμένων ζωών, το Ζήτημα θανάτου και ζωής προσφέρει συνταρακτική κατανόηση και παρηγοριά σε όλους εκείνους που πασχίζουν να παλέψουν ενάντια στην απόγνωση μπροστά στο θάνατο, για να μπορέσουν να ζήσουν μια ουσιαστική ζωή.

Ο αδερφός μου Γιώργος Σεφέρης
Ιωάννα Τσάτσου
Βιβλιοπωλείον της Εστίας


Τὶ φυλακὲς ποὺ εἶναι γιὰ μένα ὅλες οἱ νύχτες μου καὶ ὅλες οἱ μέρες μου, καὶ πόσο σκοτεινὲς ἀκόμα, καὶ πόσο τὶς φοβᾶμαι,εἶναι τόσο παιδὶ ἀκόμα ἡ ψυχή μου, καὶ εἶναι ἡ ζωή τόσο πρόστυχια καὶ τόσο κακιὰ… Γιατὶ νὰ δειχτῶ ἀφοῦ δὲν ἀκοῦνε καὶ δὲν βλέπουν. Κ᾽ ἔπειτα πῆρα τόσο σοβαρὰ τὴν φιλολογία. Ἄλλη συνείδηση κ᾽ αὐτὴ – σχεδὸν δὲν σκέπτομαι τίποτ᾽ ἄλλο ὅλη τὴ μέρα, γυρεύω, γυρεύω τὸ δρόμο τὸν ἀπάτητο, καὶ θὰ τὸν βρῶ γιατὶ πρέπει, καὶ ἅμα θὰ γράψω θὰ εἶμαι ὁ καλύτερος, μὰ καὶ πάλι πόσα ματώματα… […] Πόσο γυρεύω τὴν ξεκούραση… τὴ θάλασσα τὴν ἥσυχη, τοὺς ὁρίζοντες τοὺς ἀπέραντους. Νὰ ἡσυχάσω, νὰ ναρκωθῶ λιγάκι μέσα στὴν ἀγάπη, κ᾽ ἔπειτα ξαναρχίζω, μὰ πρὶν περάσω ὅλους τοὺς μεσημεριάτικους ἥλιους, λίγο νερό, λίγο νερὸ γιὰ τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ.

Αὐτὰ γράφει ἀπὸ τὸ Παρίσι, τὸν Μάϊο τοῦ 1921, ὁ Γιῶργος Σεφέρης πρὸς τὴν ἀδερφή του Ἰωάννα Τσάτσου, σὲ μιὰ ἀπὸ τὶς πολλὲς ἐπιστολές του ποὺ δημοσιεύονται στὸ βιβλίο της μετὰ τὸ θάνατό του. Ὁ ἀδερφός μου Γιῶργος Σεφέρης (1974) εἶναι μιὰ θερμὴ ἀγαπητικὴ βιογραφία ἤ, καλύτερα, ψυχογραφία τοῦ ποιητῆ ἀπὸ τὸ 1912, ὅταν ὁ Σεφέρης ἦταν δωδεκάχρονο παιδὶ στὴ Σμύρνη, μέχρι τὸ 1941, ὅταν φεύγει ἀπὸ τὴν Ἀθήνα μαζὶ μὲ τὴν ἑλληνικὴ κυβέρνηση μὲ προορισμὸ τὴ Μέση Ἀνατολή. Τὸ βιβλίο τῆς Ἰωάννας Τσάτσου εἶναι πολύτιμη μαρτυρία καὶ γιὰ ἕναν πρόσθετο λόγο: μαζὶ μὲ τὸν Σεφέρη παρουσιάζεται καὶ ὅλη ἡ πατρικὴ οἰκογένειά του, ὁ τρόπος τῆς ζωῆς της καὶ οἱ σχέσεις μεταξὺ τῶν μελῶν της.

Όσα επιστρέφουν από τη θάλασσα
Πάνος Τσερόλας
Κέδρος

Από το καλοκαίρι της ευφορίας του 2004 στον σκληρό χειμώνα του 2008, και από εκεί στη σύγκρουση του 2012 και στο δραματικό καλοκαίρι του 2015. Η ιστορία δύο ανθρώπων εντός της πυκνής εγχώριας Ιστορίας.
Ο Μάρκος, παθιασμένος με το σινεμά, επιχειρεί να ανασυνθέσει τη ζωή του εξαφανισμένου πατέρα του μέσα από ένα μεγαλόπνοο ντοκιμαντέρ, στοιχειωμένος από την απουσία. Η Άννα, χαρισματική όσο και ανασφαλής, αφοσιώνεται στα κοινά και στρατεύεται στην πολιτική, αναζητώντας τις μεγάλες αφηγήσεις.

Προσωπικές μικροϊστορίες και συλλογικές ιστορίες για την αγάπη, την τέχνη και την κληρονομιά, επινοήσεις για τον εαυτό και τον έρωτα. Η έκβαση κάθε διαδρομής μεταβάλλεται διαρκώς από κοινωνικά γεγονότα, επιλογές και γυρίσματα της τύχης.

Μια ιστορία για όσα έγιναν αλλά και όσα θα μπορούσαν να έχουν γίνει.