Από τον Τσε στην Μέριλιν και στην κηδεία του Κένεντι

merilin
ΤΡΙΤΗ, 17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013

Μία έκθεση με 50 ασπρόμαυρες φωτογραφίες ενός από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους φωτογράφους, του Elliott Erwitt, φιλοξενεί η Leica Gallery της Πράγας …δυστυχώς.

Φαντάζομαι κανείς δε θα μπορούσε να αντισταθεί στη συγκεκριμένη έκθεση, αν ήταν τουλάχιστον …γεωργαφικά εφικτό. Για όσους όμως βρεθείτε στην τσέχικη πρωτεύουσα μία επίσκεψη στη Leica Gallery, μάλλον πρέπει να συμπεριληφθεί στα must see του ταξιδιού σας.

Ο εβραϊκής καταγωγής Elliott Erwitt αποτελεί θρύλο της φωτογραφίας και οι 50 επιλεγμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες του, που εκτίθενται στην εν λόγω έκθεση, το αποδεικνύουν περίτρανα.

Η σχετικά σύντομη, αλλά αδιαμφισβήτητα ενδιαφέρουσα αναδρομική περιοδεία του Erwitt ξεκίνησε πέρυσι, ως μέρος του Trade Fair Photokino στην Κολωνία της Γερμανίας. Η Πράγα ήταν ο επόμενος σταθμός μετά το Σάλτσμπουργκ και θα παραμείνει εκεί μέχρι τις 5 Ιανουαρίου.

Αλλά στο δια ταύτα: ο Erwitt είναι αυτός που σε κάθε κλικ της κάμερας μπορούσε να διακρίνει μία χιουμοριστική (σχεδόν ειρωνική) πλευρά του αντικειμένου ή του προσώπου που φωτογράφιζε κάθε φορά.

Με τον καιρό η ειρωνεία μετριάστηκε αλλά όχι και η αγάπη του για τα σκυλιά, τα οποία έχουν καλύψει τέσσερις διαφορετικές θεματικές του εκθέσεις. «Αγαπώ τα σκυλιά... Είναι βασικά τριχωτοί άνθρωποι» έλεγε χαρακτηριστικά.

Στη συγκεκριμένη έκθεση όμως, τις εντυπώσεις κλέβουν τα πορτρέτα των διασήμων. Ο Erwitt τράβηξε την πρώτη διάσημη φιγούρα του το 1939, φωτογραφίζοντας τοπικές περσόνες του Χόλυγουντ, αλλά σύντομα η φήμη του εξαπλώθηκε.

Πλέον,  το portfolio ου περιλαμβάνει την τζάκι Κένεντι να θρηνεί τον χαμό του JFK, τον Ρίτσαρντ Νίξον στη διάσημη χειραψία με τον Νικίτα Χρουστσόφ αλλά και πιο χαλαρές στιγμές με τον Τσε να απολαμβάνει ένα πούρο και τη Μέριλιν να ποζάρει με το χαρακτηριστικό της νάζι.

Ο ίδιος πάντως πριν λίγο καιρό δήλωνε ότι έχει βαρεθεί να του μιλούν πάντα για τη Μέριλιν και τον Χρουστσόφ. «Έχω τραβήξει και άλλες φωτογραφίες, οι οποίες όμως μάλλον δεν έγιναν τόσο διάσημες».