Συνεχίζεται η νομική διαμάχη για τα χειρόγραφα του Κάφκα
Το 2008 είχε κυκλοφορήσει η είδηση ότι μέρος των ανέκδοτων αρχείων Κάφκα βρίσκονταν στην τράπεζα Union Bank of Switzerland στη Ζυρίχη
Χειρόγραφα του Κάφκα, είδαν το φως της δημοσιότητας σε ισραηλινό δικαστήριο.
Χειρόγραφα του Φραντς Κάφκα και του φίλου του Μαξ Μπροντ, τα οποία ήταν φυλαγμένα εδώ και δεκαετίες, είδαν το φως της δημοσιότητας σε ένα ισραηλινό δικαστήριο και θα μπορούσαν να αποκαλύψουν περισσότερα για τη ζωή ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του 20ού αιώνα.
Η πολυαναμενόμενη απογραφή, σύμφωνα με το Reuters, αποκαλύπτει με λεπτομέρειες, το περιεχόμενο χρηματοκιβωτίων στο Τελ Αβίβ και τη Ζυρίχη. Υποβλήθηκε την Πέμπτη σε οικογενειακό δικαστήριο στο Τελ Αβίβ, όπου διεξάγεται μια νομική μάχη για την κυριότητα της ιδιοκτησίας του Μαξ Μπροντ.
Τα βιβλία του Κάφκα, «Η δίκη», «Το κάστρο» και «Αμερική», δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατό του, όταν ο Μπροντ, στενός του φίλος και βιογράφος του, αγνόησε την επιθυμία του συγγραφέα, να καούν όλα τα ανέκδοτα έργα του.
Το 1939 ο Μπροντ ξέφυγε από τους Ναζί, παίρνοντας το τελευταίο τραίνο από την Πράγα με μια βαλίτσα γεμάτη χειρόγραφα του Κάφκα. Μετά το θάνατό του, η περιουσία του πέρασε στη γραμματέα του Esther Hoffe, η οποία φύλαξε μέρος του αρχείου, σε χρηματοκιβώτια στο Τελ Αβίβ και τη Ζυρίχη.
Η λογοτεχνική συλλογή περιλαμβάνει χειρόγραφα του «Wedding Preparations in the Country» και άλλων διηγημάτων, μερικά ημερολόγια και αλληλογραφία του Κάφκα, καθώς και αδημοσίευτα ημερολόγια του Μπροντ.
Ο Ritchie Robertson, καθηγητής γερμανικών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, αναφέρει στο Reuters ότι θα ήθελε να δει τα χειρόγραφα του Κάφκα, αλλά υποστηρίζει ότι τα χειρόγραφα του Μπροντ είναι ακόμη πιο ενδιαφέροντα. «Πιθανώς το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι τα ημερολόγια του Μαξ Μπροντ που χρησιμοποιήθηκαν για τη βιογραφία του Κάφκα, στην οποία υπάρχουν πολλά χωρία με αναφορές στον Κάφκα από τα ημερολόγια του (Μπροντ). Αλλά μπορεί να υπάρχουν ακόμη περισσότερα», δήλωσε με mail του στο Reuters ο Robertson.
Η δίκη
Ο δικαστικός αγώνας για την ιδιοκτησία του Μπροντ, είναι μια βασανιστική νομική μάχη που αναπόφευκτα περιγράφεται ως «καφκική». Από τη μία πλευρά βρίσκεται η Εθνική Βιβλιοθήκη του Ισραήλ και από την άλλη, η κόρη της Esther Hoffe, που σύμφωνα με φήμες διατηρούσε ρομαντική σχέση με τον Μπροντ.
Ο Μπροντ έδωσε τα περισσότερα χειρόγραφα στην ανιψιά του Κάφκα, αποστέλλοντάς τα σε μια ελβετική τράπεζα τη δεκαετία του 1950. Στη συνέχεια, κατέληξαν στην Οξφόρδη μετά από μια τυχαία συνάντηση μεταξύ ενός άγγλου ακαδημαϊκού και το γιο της ανιψιάς του.
Το 1968 ο Μπροντ πέθανε στο Ισραήλ και είχε αναθέσει στη Hoffe να διασφαλίσει ότι η περιουσία του θα διατηρηθεί στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ιερουσαλήμ, ή στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Τελ Αβίβ, ή σε οποιοδήποτε άλλο δημόσιο αρχείο στο Ισραήλ ή στο εξωτερικό - αφήνοντας περιθώρια για διάφορες ερμηνείες.
Οι μελετητές λένε ότι η Hoffe αψήφησε τις επιθυμίες του Μπροντ να θέσει το αρχείο του στη διάθεση των ερευνητών, κάνοντας τα έγγραφα μη προσιτά. Το 1988 κέρδισε πολλά εκατομμύρια από τη δημοπράτηση του χειρόγραφου της «Δίκης», το οποίο κατέληξε στο Γερμανικό Λογοτεχνικό Αρχείο.
Η Hoffe πέθανε το 2007 σε ηλικία 101 ετών, αφήνοντας τα υπόλοιπα έγγραφα στις κόρες της, οι οποίες ελπίζουν να πουλήσουν κάποια από αυτά. Αλλά η Εθνική Βιβλιοθήκη του Ισραήλ, αμφισβητεί τη διαθήκη, διεκδικώντας το σύνολο της ιδιοκτησίας του Μπροντ και του Κάφκα, ως πολιτιστικό αγαθό του εβραϊκού λαού.







