Γνωρίστε την Αθήνα του Σωκράτη

arxaia-athina
ΠΕΜΠΤΗ, 15 ΜΑΙΟΥ 2014

Μια βουτιά στο παρελθόν με το βλέμμα το Σωκράτη. Η Αρχαία Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ. στο Μουσείο Ηρακλειδών μέσα από σαββατιάτικες διαλέξεις.

Μια περιήγηση στην Αθήνα του 5ου π.Χ. αιώνα, στο «ελληνικό θαύμα», μέσα από το βλέμμα ενός ανθρώπου που το έζησε, βρήκε τον τρόπο να πάρει τις αποστάσεις του για να το κρίνει, και κατέθεσε στην ιστορία την σκέψη της απορίας και της συνεχούς διερώτησης. Ο Σωκράτης μας δείχνει τον δρόμο, και τον τρόπο, ώστε να πάρουμε τις αποστάσεις από τον σημερινό μονοσήμαντο πολιτισμό μας για να μπορέσουμε να τον κρίνουμε. Είναι κατάθεση πνευματικής ελευθερίας.

Όσοι παρακολουθήσουν τα σεμινάρια, θα έρθουν σε επαφή με τα ίδια τα κείμενα, τις πηγές.

"Στόχος μου είναι να δείξω, εκτός των άλλων, πως δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός μελετητής για να γίνει αναγνώστης του Πλάτωνα. Αρκεί να ξέρει πώς θα τον προσεγγίσει αποφεύγοντας τα στερεότυπα που τρομάζουν και τον κρατούν αποκλεισμένο," δηλώνει ο Τάκης Θεοδωρόπουλος.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα:

Σάββατο, 17 Μαΐου 2014
Αριστοφάνης
Οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνη ήταν μια κρίσιμη καμπή στην ζωή και την δημόσια παρουσία του Σωκράτη. Ο κωμωδιογράφος στην πραγματικότητα προσπαθεί να αντιμετωπίσει την «ατοπία» του τοποθετώντας τον σε έναν τόπο, την σκηνή της κωμωδίας. Έκτοτε ο Σωκράτης θα προσπαθήσει να αποδείξει πως δεν είναι κωμικός αλλά τραγικός ήρωας, έτσι όπως τον παρουσιάζει ο Πλάτων.

Σάββατο,  24 Μαΐου 2014
Η δίκη του Σωκράτη
Ένα από τα πιο αινιγματικά γεγονότα στην Ιστορία του Δυτικού Πνεύματος. Πόσο πολιτική ήταν η δίκη και η καταδίκη του Σωκράτη;
Η δίκη υπήρξε, κατά κάποιον τρόπο, η ιδρυτική πράξη του «γένους» των διανοουμένων και των σχέσεών τους με την πολιτική εξουσία.
Η αλληγορία του σπηλαίου από το έβδομο βιβλίο της Πολιτείας, οι τρεις πλατωνικοί διάλογοι «Ευθύφρων», «Απολογία», «Κρίτων», αλλά και ορισμένα δοκίμια του Μονταίνιου που αναφέρονται σ’ αυτήν.

Σάββατο, 31 Μαΐου 2014
Η αθανασία της ψυχής
Ο Πλάτων, δια στόματος Σωκράτη, προσπαθεί να υπερασπιστεί την θεωρία του περί αθανασίας της ψυχής με εντελώς λογικά επιχειρήματα και με την συνδρομή των μύθων. Πάντως δεν είναι μια αλήθεια εξ αποκαλύψεως που του υπαγορεύεται από κάποια ανώτερη δύναμη.
Στην πραγματικότητα είναι μια προέκταση της πολιτικής ύπαρξης, ο τρόπος του να ξεφύγει από την πόλη την οποία ο ίδιος δεν εγκατέλειψε ποτέ όσο ήταν εν ζωή. Δύο περιγραφές του επέκεινα στον Φαίδωνα και την Πολιτεία. Η ίδρυση της Ακαδημείας ως μεταφορά της μετα-πολιτικής ύπαρξης, της αθανασίας της ψυχής.

Πληροφορίες: Ηρακλειδών 16, Θησείο.