Ιστορίες λογοκρισίας από το χώρο της τέχνης

chapel-sistine
ΠΕΜΠΤΗ, 28 ΜΑΙΟΥ 2015

Με αφορμή τη διακοπή του έργου με τίτλο Stills του Kris Verdonck στο πλαίσιο του Fast Forward Festival 2 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, θυμόμαστε δύο ακόμη περιπτώσεις βαθιάς οπισθοδρόμησης, όπως αποδείχτηκε στην πορεία, όπου έργα που σημάδεψαν την ιστορία της τέχνης, έπεσαν θύμα λογοκρισίας.


Η Δευτέρα παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου
Το κορυφαίο έργο της Καπέλα Σιξτίνα που αναπαριστά γυμνές ανθρώπινες φιγούρες αρχικά θεωρήθηκε ακατάλληλο για τον σκοπό που έπρεπε να εξυπηρετήσει κατόπιν ανάθεσης από τον Πάπα Κλήμη Ζ’. Λίγα κατάφεραν να διακρίνουν τη θρησκευτικότητα του θέματος και οι μορφές χωρίς ενδυμασία θεωρήθηκαν «Πράξη μεγίστης ατιμίας σε ένα τόσο σεβάσμιο μέρος. Αυτό δεν είναι έργο για παρεκκλήσι, αλλά για το λουτρό κακόφημου σπιτιού».


Ολυμπία Του Εδουάρδου Μανέ
Παρότι ο Μικελάντζελο είχε πια ανοίξει το δρόμο του γυμνού στην τέχνη, ο Μανέ δέχτηκε και αυτός τον καταπέλτη του συντηρητισμού για το έργο του Ολυμπία. Ο λόγος αυτή τη φορά ήταν το γεγονός ότι ο διάσημος ζωγράφος δεν ωραιοποίησε το θέμα του, έτσι θεωρήθηκε χυδαίο λόγω των ρεαλιστικών του αναπαραστάσεων.