Ο Διονύσης Φωτόπουλος μέσα από τις εικόνες των έργων του
Η πλούσια πορεία του σκηνογράφου Διονύση Φωτόπουλου τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και η «συνομιλία» του με σπουδαίους Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες, αποτυπώνεται στην καλαίσθητη έκδοση «Διονύσης Φωτόπουλος-σκηνικά-κοστούμια3» που μόλις κυκλοφόρησε από το Μουσείο Μπενάκη.
Το λεύκωμα αυτό έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα που έχουμε για τον διεθνούς φήμης καλλιτέχνη και από προηγούμενες συγκεντρωτικές εκδόσεις του έργου του («Διονύσης Φωτόπουλος. Σκηνικά –κοστούμια 1 και 2» εκδ. Καστανιώτη). Μαθητής του Γιάννη Τσαρούχη και στενός φίλος σημαντικών προσωπικοτήτων της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής, ο Διονύσης Φωτόπουλος έχει συνδέσει το όνομά του με την ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου.
Έχει αφήσει την προσωπική του σφραγίδα σε παραστάσεις-σταθμούς, ενώ εξίσου σημαντική είναι και η προσφορά του στον κινηματογράφο και την όπερα. Το 1967 σχεδίασε τα πρώτα του σκηνικά για την ταινία «Οιδίπους Τύραννος» του Oswald Depke. Έκτοτε έχει φιλοτεχνήσει σκηνικά και κοστούμια για περισσότερες από 400 παραστάσεις και περίπου 40 ταινίες.
Στις συνεργασίες του συγκαταλέγονται σημαντικά ονόματα όπως οι : Μωρίς Μπεζάρ, Πίτερ Φλάισμαν, Πέτερ Στάιν, Μιχάλης Κακογιάννης, Κάρολος Κουν, Νίκος Κούνδουρος, Αλέξης Σολωμός, Ζυλ Ντασέν, Αλέξης Μινωτής, Μίνως Βολανάκης, Τάκης Μιχαηλίδης, Σπύρος Ευαγγελάτος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Τάκης Μουζενίδης, Γιάννης Χουβαρδάς, Διαγόρας Χρονόπουλος κ.α.
Το φωτογραφικό υλικό της έκδοσης συνοδεύεται από σημειώματα των στενών συνεργατών του σκηνογράφου καθώς και μια ανθολογία κειμένων και κριτικών για το έργο του.
Ένα πολύτιμο σχόλιο του Οδυσσέα Ελύτη για το έργο του Φωτόπουλου συμπεριλαμβάνεται στις σελίδες του λευκώματος: «Ν’ αξιοποιείς το ελάχιστο για να του αποσπάς τα μέγιστα είναι το πιο δύσκολο και το πιο ελληνικό μυστικό. Το πυρ που ζητά να υποκλέψει από τους Αρχαίους ο Διονύσης Φωτόπουλος, για ν’ αντιμετωπίσει τις ετερόκλητες απαιτήσεις της εποχής του, είναι αυτό. Είναι η γραμμή η έσχατη που βγαίνει απ’ όλες τις περιόδους της ελληνικής τέχνης και τις συνέχει. Στο χώρο του θεάματος αξίζει να προσέξει κανείς με πόση φειδώ την κινητοποίησε αλλά και με πόση τόλμη, προς όλες τις κατευθύνσεις του απροσδόκητου».
Πληροφορίες: «Διονύσης Φωτόπουλος-σκηνικά-κοστούμια3»: έκδοση του Μουσείου Μπενάκη.







