Δισκοκριτική: «Bad As Me» Tom Waits
Τον τίτλο «Bad as Me» φέρει το δέκατο έβδομο άλμπουμ του μεγάλου Αμερικανού μουσικού, τραγουδοποιού, συνθέτη και ηθοποιού, Thomas Alan Waits, το οποίο -με τις ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις του- ταιριάζει απόλυτα στην ατμόσφαιρα των χριστουγεννιάτικων ημερών που διανύουμε.
Μπορεί να πέρασαν επτά ολόκληρα χρόνια από το προηγούμενο στούντιο άλμπουμ, «Real Gone Tour» το 2004, αλλά οι ήχοι του Waits δεν εγκατέλειψαν ραδιόφωνα και στερεοφωνικά συγκροτήματα, καθώς η συλλογή «Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards» το 2006 και η ζωντανή ηχογράφηση «Glitter & Doom» που κυκλοφόρησε το 2008, δεν σταμάτησαν να μας τροφοδοτούν με μουσικό υλικό.
Ο 62άχρονος καλλιτέχνης -σε αρκετά κομμάτια της νέας του δουλειάς- μας θυμίζει τις παλιές καλές εποχές του 1983 όταν κυκλοφόρησε το σπουδαίο του άλμπουμ με τίτλο «Swordfishtrombones», στην δισκογραφική εταιρία Island.
Ο Tom Waits, με την ιδιόρρυθμη και ευέλικτη φωνή του, διαμορφώνει ένα αμιγώς προσωπικό ιδίωμα, αντλεί υλικό από ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών και δίνει στο κοινό του δεκατρία τραγούδια που μπορεί να μην έχουν κάτι καινούργιο να προτείνουν, αλλά αποτελούν μια απολαυστική, ατμοσφαιρική και έντιμη μουσική πρόταση. Μια από τις πιο εύστοχες -και ταυτόχρονα χιουμοριστικές- περιγραφές για την μοναδική φωνή του Waits έχει γίνει από τον κριτικό Daniel Durchholz, οποίος είπε ότι ακούγεται «σαν να είχε μουλιάσει μέσα σε ουίσκι, να την άφησες κρεμασμένη να στεγνώσει για μερικούς μήνες σε ένα σπίτι που ακόμα καπνίζει από φωτιά και μετά να την έβγαλες έξω και να την χτύπησε αυτοκίνητο».
Τα δυνατά, έξυπνα πνευστά του «Chicago» ανοίγουν το άλμπουμ, ενώ το γνήσιο μπλουζ του «Raised Right Men» μας αφήνει στη γλυκιά μελαγχολία του «Talking At The Same Time» που με τη σειρά του μας οδηγεί στην κεντρική αίθουσα χορού του άλμπουμ για να ροκάρουμε με το «Get Lost». Τα «Face To The Highway», «Pay Me» και «Back In The Crowd» είναι τοποθετημένα σε απόλυτα σωστή σειρά για να ηρεμήσουν αλλά και να δημιουργήσουν μια μορφή συγκίνησης στην ατμόσφαιρα της ακρόασης.
Το barfly µπλουζ, «Kiss Me», ακολουθούν τέσσερα λεπτά απόλυτου rhythm‘n’blues - gospel με το «Satisfied» να κάνει τον Waits να φαντάζει φρέσκος, ανατρεπτικός και θεότρελος όσο ποτέ, ενώ ταυτόχρονα πειράζει τον φίλο του Keith Richards – ο οποίος παίζει κιθάρα στο άλµπουµ – για την οµότιτλη επιτυχία των Rolling Stones λέγοντας «αν δεν µπορούν να βρουν αυτοί την ευτυχία, τότε ποιος µπορεί;».
Ακολουθεί η μπαλάντα «Last Leaf» που χρησιμοποιείται ως γέφυρα για να μας περάσει στο κινηματογραφικό «Hell Broke Luce», το οποίο αποτελεί μια τρανή απόδειξη ότι ο μεγάλος καλλιτέχνης δεν σταματά να πειραματίζεται και να προσπαθεί να διευρύνει τους ορίζοντές του όσα χρόνια και αν βαραίνουν τις πλάτες του, όσες επιτυχίες και αν έχει γευτεί.
Τέλος, το «New Year’s Eve» που κλείνει το άλμπουμ, έρχεται την κατάλληλη στιγμή για να μπει σε όλες τις γιορτινές μουσικές λίστες τραγουδιών, που πραγματικά έχουν μεγάλη ανάγκη από τέτοιου είδους ανανεωτικές προσθήκες.
Το «Bad as Me» εμπεριέχει μια μεγάλη γκάμα τραγουδιών με τα στοιχεία που δόµησαν την 40άχρονη καριέρα του Tom Waits, την οποία χρησιμοποιεί πολύ έξυπνα ο καλλιτέχνης και «ξανασυστήνεται» στο κοινό. Καλή περίπτωση, για να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι νεότεροι.
Καλλιτέχνης: Tom Waits
Album: «Bad As Me»
Label: Anti Records
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης







