Η αραβική Τέχνη σε όλες της τις εκφάνσεις στο Ίδρυμα Ωνάση
Έργο της Rima Maroun
Από τις 7 μέχρι και τις 11 Μαρτίου η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση φιλοξενεί το «Meeting Points 6», ένα φεστιβάλ σύγχρονης Τέχνης από τον αραβικό κόσμο που πραγματοποιείται σε πρωτεύουσες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο, με πρωτοβουλία του Tarek Abou El Fetouh και του Young Arab Theatre Fund (YATF).
Θέατρο, μουσική, χορός, εικαστικά, συζητήσεις, προβολές και διαλέξεις καλλιτεχνών από το Κάιρο, τη Δαμασκό, το Αμάν, τη Βηρυτό, την Τύνιδα, το Λονδίνο και το Παρίσι θα μετατρέψουν για μία εβδομάδα τη Στέγη σε διεθνή πλατφόρμα καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτικού στοχασμού.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του επιμελητή, κορυφαίου θεωρητικού και κριτικού Τέχνης Okwui Enwezor, το «Meeting Points 6» επιχειρεί μια ανατομία της «πολιτειακής φαντασίας» προσεγγίζοντας -μεταξύ άλλων- ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας, συλλογικής μνήμης και ιστορίας, κοινωνικού αποκλεισμού και πολιτικής ευθύνης σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη για τον αραβικό κόσμο ιστορική συγκυρία.
Το φεστιβάλ ταξίδεψε τον περασμένο Απρίλιο στη Βηρυτό και το Αμάν. Τον Οκτώβριο μεταφέρθηκε στις Βρυξέλλες, στο Argos Centre for Art and Media και στο KVS Royal Flemish Theatre. Τελευταίος σταθμός πριν από την Αθήνα, ήταν το Βερολίνο, όπου τον Ιανουάριο του 2012 φιλοξενήθηκε στο Haus der Kulturen der Welt.
Τον συντονισμός του καλλιτεχνικού προγράμματος της ελληνικής διοργάνωσης έχει αναλάβει η Κάτια Αρφαρά.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα παρουσιαστεί το έργο «Amnesia» (7-8 Μαρτίου) από τον σκηνοθέτη Φάδελ Ζάιμπι και την ηθοποιό Ζαλίλα Μπακκάρ, οι οποίοι διαπραγματεύονται ένα θέατρο δέσμευσης, με σάρκα και ψυχή, με κίνηση και συναίσθημα, μεταφέροντας στα έργα τους μια ενέργεια άμεση και ασυγκράτητη. Πρόκειται για ένα έργο που μοιάζει με αστυνομικό μυθιστόρημα, λόγω των απρόσμενων ανατροπών στην πλοκή και μας μεταφέρει σε έναν αυταρχικό κόσμο με ασθενική μνήμη.
Επίσης, η Μόνα Χατούμ, διεθνούς φήμης εικαστικός παλαιστινιακής καταγωγής, θα παρουσιάσει την έκθεσή της που αποτελείται από την επανάδραση (reenactment) της ιστορικής περφόρμανς «The Negotiating Table» [Το τραπέζι των διαπραγματεύσεων] (7-11 Μαρτίου), η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 1983 ως αντίδραση στην ισραηλινή εισβολή στο Λίβανο, και από μια σειρά ντοκουμέντων από τα έργα Roadworks (1985), Variation on Discord and Divisions (1984) και Don't smile, you're on camera! (1980).
Έργο της Mona Hatoum
Στις 9 Μαρτίου θα είναι ημέρα Συζητήσεων-Διαλέξεων που αποσκοπεί να υπογραμμίσει τη ζωτικότητα των διαδικασιών που συνδέουν την Πολιτειακή Φαντασία με τη Δράση. Καθώς η κατάρρευση πολλών καθεστώτων του αραβικού κόσμου έφερε στην επιφάνεια επείγοντα πολιτικά και πολιτειακά αιτήματα, τα τρέχοντα γεγονότα της αλλαγής, της μεταμόρφωσης και της ανανέωσης κινούνται πολύ πέρα από το όριο της τεχνοκρατικής «μεταρρύθμισης». Διανοούμενοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες, μέσα από μια σειρά συζητήσεων, θα επιχειρήσουν μια φιλοσοφική θεώρηση, η οποία θα προσφέρει ένα σημαντικό διακειμενικό προσανατολισμό για τη διοργάνωση του Meeting Points 6.
Τέλος, στις 10 και 11 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί ένας Μαραθώνιος περφόρμανς, μονολόγων, αναγνώσεων και χορού στο πλαίσιο του φεστιβάλ, όπου οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την καλλιτεχνική έκφραση σημαντικών ονομάτων της σύγχρονης αραβικής σκηνής, που θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά δουλειά τους στην Ελλάδα.
Πληροφορίες: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών , Ίδρυμα Ωνάση, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα, 210 9005800, www.sgt.gr .







