Τα βιβλία του Νοεμβρίου

biblia-fthinoporo-broxi
ΠΕΜΠΤΗ, 10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016

Οι προτάσεις των εκδοτών από Έλληνες συγγραφείς που θα συνοδεύσουν τις βροχερές, όπως φαίνεται, ημέρες του Νοεμβρίου.

Οι άνεμοι του χρόνου της Ελένης K. Τσαμαδού
Ψυχογιός

1453, 1999. Δύο χρονολογίες-ορόσημα. Η πρώτη σηματοδοτεί το τέλος μιας χιλιόχρονης αυτοκρατορίας, η δεύτερη το τέλος μιας χιλιετίας. Στην Αθήνα τού σήμερα ένας δικηγόρος ακολουθεί μια μυστηριώδη καλόγρια στην πορεία της πίσω στον χρόνο και στον χώρο? στην Πελοπόννησο των Φράγκων και των Βυζαντινών Δεσποτών, στα σκαλαβοπάζαρα της Μπαρμπαριάς και στην Κωνσταντινούπολη του τέλους. 
Παράλληλες ζωές και ιστορίες. Άρχοντες και τυχοδιώκτες, πειρατές και σκλάβοι, γυναίκες τρυφερές και πολεμιστές, σοφοί και ιερωμένοι, πατριώτες και προδότες. Έρωτες χωρίς αύριο. Χαμένα όνειρα και πατρίδες. Το ξύπνημα της ελληνικής συνείδησης, η πρώιμη αναγέννηση στον Μυστρά και η μεταλαμπάδευση της αρχαίας σοφίας στη Δύση. Όλα μπλεγμένα και δεμένα με αόρατες κλωστές στον αργαλειό του χρόνου. 
Τι είναι αυτό που συνδέει την Κλαίρη της νιότης, την Ανέζα των Φράγκων, Αγνή των Ελλήνων, με την αλλόκοτη καλόγρια που θέλει να γυρίσει τον χρόνο πίσω για να αλλάξει τον ρου της Ιστορίας; Και ο δικηγόρος; Τι θα κάνει; Θα θελήσει να γυρίσει και αυτός τον χρόνο και ν’ αλλάξει κάποιες παλαιότερες αποφάσεις του ή θα επιλέξει να αφήσει τους ανέμους του χρόνου να σκορπίσουν το παρελθόν σαν φύλλα φθινοπώρου; 
Ένα ιστορικό μυθιστόρημα γραμμένο με σεβασμό στην Ιστορία, που θα αγαπηθεί και θα συγκινήσει με τις αναφορές σε γνωστές και άγνωστες πτυχές της.

Κανείς δε μιλάει για τα πεύκα της Καλλιρρόης Παρούση
Κέδρος

Oι κέρινες κούκλες χορεύουν προσπαθώντας να απελευθερωθούν από τη βούληση του κατόχου τους. Η Τερέζα παλεύει με όσα δεν έγιναν: τη μη έγκαιρη παρέμβαση των περαστικών και την απουσία κάποιου φυσικού δισταγμού όταν τραβήχτηκε η σκανδάλη. Ο Πάνος καπνίζει μια σβησμένη γόπα παρατηρώντας ανάμεσα από τα κάγκελα το σπίτι που χτίζεται απέναντι. Οι δύο Μαρίες προσεγγίζουν διστακτικά η μία την άλλη, ενώ σε λίγη ώρα ο εθελοντής θα προβεί στην επέμβαση της αγγειεκτομής του σπερματικού πόρου, κι ο Γιώργος θα πάρει την απόφαση να σώσει ένα πανέμορφο κομμάτι του τροπικού δάσους του Αμαζονίου. Καθώς οι αποχρώσεις των συναισθημάτων σβήνουν μέσα στη δίνη της πραγματικότητας, πέφτει το ποτήρι με το κρασί από τα χέρια της Άννας. Όσο για εκείνα τα κλεμμένα βιβλία με στίχους του Μόρισον, του Ρεμπώ και της Πάτι Σμιθ θα βρίσκονται στον πορτοκαλή φάκελο στην αίθουσα μετόχων και επενδύσεων, μέχρι η Μελίνα με τον αδερφό της να οργανώσουν ένα κοινωνικό μοντέλο διακυβέρνησης, βασισμένο στην ενσωμάτωση της νέας τεχνολογίας. Με το πάτημα ενός κουμπιού, delete ή backspace, φράσεις θα διαβάζονται και θα αντιγράφονται σ’ ένα χαμένο σημειωματάριο, φράσεις όπως Κανείς δε μιλάει για τα πεύκα.

Διηγήσεις πόλεων του Σταύρου Σταμπόγλη
Κέδρος

Μια έννοια δοκιμάζεται, "αναπαλαίωση". Καλλιέργεια αντιθέσεων. Διαχείριση και κολακεία μύθων. Τελικά κανείς δεν ξέφυγε απ’ τον λαβύρινθο. Η προσμονή του Αιγέα είναι το μόνο χρέος του ορίζοντα ενώπιον.
Τα δρομολόγια καταρρίπτονται στο Ικάριο πέλαγος αενάως.

Κι ύστερα ο Ιλισός, ο Ηριδανός, ο Κηφισός, καταβυθίστηκαν ερπετά.

Η πόλη επαργυρώνει το ουδέτερο· αποχρωματίζει την αιμορραγία της. Μινώταυρος πατάει την επανάληψη.
Ο ρυθμός των αιφνιδιασμών δεν είναι παρά υποδιαίρεση του χρόνου.

Αντιλαμβάνεσαι με την αφή την αστάθεια.

Οι αμφιβολίες παράγουν ελπίδα, όπως η ομίχλη ταξιδεύει τα δέντρα. Μια συμπτωματική κίνηση ανέμου.
Αλλά και ο λόγος μου έχει ξεπέσει. Τοξικές λέξεις θολώνουν φως, νερά, αλώνια. Όλο και πιο βαθιά ξεφυλλίζοντας βίβλο ασφάλτου

Αντίο στις αυλές των θαυμάτων της Μαριάννας Τζιαντζή
Εκδόσεις Καστανιώτη

Στις 15 Σεπτεμβρίου του 2001 τρεις παλιοί φίλοι ξεκινούν από την Αθήνα για να πάνε στην Ελευσίνα, στην κηδεία του Στέλιου Καζαντζίδη, χωρίς κανείς τους να είναι τυπικός θαυμαστής του τραγουδιστή. Πηγαίνουν για διαφορετικούς λόγους ο καθένας: μια γυναίκα γιατί ελπίζει να ζωντανέψει μια χαμένη αγάπη· ένας άντρας γιατί μπερδεύει την πραγματικότητα με τους εφιάλτες του και ο τρίτος για να πει αντίο σε όλα.

Πολλές ιστορίες ξετυλίγονται στη διαδρομή και στις στάσεις προς την Ελευσίνα, καθώς η αρχική παρέα διευρύνεται. Ιστορίες του κοντινού χθες, ειπωμένες με χιούμορ και τρυφερότητα, που ρίχνουν το φως και τη σκιά τους στο σήμερα. Ιστορίες παρόντων και απόντων, ορατών και αοράτων.Οι αυλές των θαυμάτων χάνονται, οι σχέσεις διαλύονται, οι μουσικές παλιώνουν, οι μύθοι ξεθωριάζουν, οι άνθρωποι αλλάζουν, φεύγουν και πάνε μακριά, όμως τα παραμύθια και οι αλήθειες τους συνεχίζουν το ταξίδι. 

Όλα μοιάζουν να τελειώνουν με ένα παράξενο πάρτι τη νύχτα της 15ης Σεπτεμβρίου, για να αρχίσουν ξανά με νέα ονόματα, σε νέες, ανεξερεύνητες αυλές.

Εκουατόρια του Μιχάλη Μοδινού
Εκδόσεις Καστανιώτη

Στον ύστερο 19ο αιώνα, και ενώ η αποικιοποίηση της Αφρικής βρίσκεται καθ’ οδόν, μια ουτοπία στήνεται στην καρδιά της ηπείρου, στα εδάφη όπου επί αιώνες αναζητούνται οι πηγές του Νείλου. Ένα άγημα Ευρωπαίων, Αιγυπτίων και Σουδανών, υπό την εμπνευσμένη καθοδήγηση του φυσιοδίφη, γιατρού και εξερευνητή Έντουαρντ Σνίτσερ (ή Εμίν πασά), αποκόπτεται από τον πολιτισμό, καθώς μια τζιχαντιστική επανάσταση μαίνεται στο Σουδάν. Σταδιακά μια νέα κοινωνία κτίζεται εκ του μηδενός, στην μυθική περιοχή των Μεγάλων Λιμνών, την επονομαζόμενη Εκουατόρια. Μέχρι που η Ευρώπη αποφασίζει να σώσει τα παιδιά της. 

Ο αφηγητής, ένας Αλεξανδρινός βαμβακέμπορος που έχει μετοικήσει στην Ζανζιβάρη, θα ζήσει τη γέννηση της ουτοπίας· θα ταξιδέψει στην Εκουατόρια και θα συνδιοικήσει τα μυθικά, ανεξερεύνητα εδάφη της, έναν ολόκληρο αιώνα μετά την επιστημολογική διαμάχη για τις πηγές του Γαλάζιου Νείλου. 

Το βιβλίο αυτό είναι η ιστορία του, και ταυτόχρονα η ιστορία της σωτηρίας ανθρώπων που δεν ήθελαν να σωθούν. Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, που πραγματεύεται μεταξύ άλλων τη σύγκρουση επιστήμης και πρωτογονισμού, τις διαμάχες περί τις πολιτισμικές αξίες και τον έρωτα της περιπέτειας.

Τα πάθη στη λογοτεχνία-100 φανατικοί συγγραφείς
Συλλογικό έργο σε επιμέλεια Ηρώς Νικοπούλου
Εκδόσεις Καστανιώτη

Μετά την επιτυχημένη έκδοση "Τόποι της λογοτεχνίας", η Εταιρεία Συγγραφέων συνεχίζει με έναν δεύτερο τόμο που τιτλοφορείται "Τα πάθη στη λογοτεχνία". Εκατό συγγραφείς καταγράφουν και αναστοχάζονται, με ανέκδοτα κείμενά τους ή δημοσιευμένα σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά, πάθη όλων των εκφάνσεων. Πάθη κρυφά και φανερά, ανομολόγητες εμμονές και συνήθειες, από τα οποία ο άνθρωπος τυραννιέται, τρέφεται, παρηγορείται, εμπνέεται, κακοφορμίζει, εγκλωβίζεται· πάθη που άλλοτε προσφέρουν ψευδαισθητική διεύρυνση των αισθήσεων και περιστασιακή ευρυχωρία αισθημάτων, άλλοτε πάλι απλώς τον βυθίζουν σ’ ένα πλασματικό ιδιωτικό σύμπαν, ανακουφίζοντας προσωρινά τις ανεπάρκειές του και την αγωνία της ύπαρξης. Ανασφάλειες, ισοπεδωτική καθημερινότητα, άγχος θανάτου, μοναξιά, όλα μοιάζει να τα θεραπεύει προσωρινά ένα πάθος.

Άλλωστε όλες οι αφηγήσεις των ανθρώπων καταγίνονται με τα πάθη: τα περιγράφουν, τα εκφράζουν, προσπαθούν να τα κατανοήσουν ή να τα τιθασεύσουν. Από τις αρχαίες μυθολογίες και τις ιερές Γραφές των θρησκειών, έως τη σύγχρονη λογοτεχνία, που βρίσκει τώρα τρόπους πολύ προσωπικούς να αγγίξει το ολέθριο καταγωγικό αποτύπωμα, που μπορεί και σηκώνει στο φως του απλού ηλεκτρικού λαμπτήρα -κάποτε αναζητώντας ένα Άλλο Φως- το ματωμένο χέρι, τον παραμορφωμένο εαυτό, και κάνει την αναγνώριση τολμώντας την καταγραφή.

Έρωτας φονιάς της Αγγελικής Νικολούλη
Εκδόσεις Καστανιώτη

Ο κοσμοπολίτης, γοητευτικός άντρας που ακροβατεί ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως. Τα πρόσωπα και οι ρόλοι που αλλάζει με μοναδική μαεστρία. Η γλυκιά κι ευαίσθητη αεροσυνοδός στο μοιραίο ταξίδι στη Σαντορίνη. Η ξεχασμένη αποθήκη και η βαλίτσα με τα θαμμένα μυστικά. Η μονοκατοικία του τρόμου.

Η ταλαντούχα μουσικός και ο παραμυθένιος γάμος στη στολισμένη με εντελβάις εκκλησία του Γολγοθά. Η ανυποψίαστη νεαρή, τα φρικτά βασανιστήρια και το μωρό που δεν γεννήθηκε ποτέ. Η συνοδός πολυτελείας στη σουίτα γνωστού ξενοδοχείου, όπου τα κρίνα βάφτηκαν με αίμα. Το μικρό αγόρι που έγινε μάρτυρας εγκλήματος.

Μια περιπλάνηση στον κόσμο του μυστηρίου από την Αθήνα, την Ιθάκη και τη Σαντορίνη ως τη Βιέννη και τη λίμνη του ονειρικού Χάλστατ.

Ένα μυθιστόρημα που ξετυλίγει το νήμα μιας σκοτεινής ιστορίας και ακολουθεί την αιματοβαμμένη διαδρομή της. Θύματα γυναίκες, σε μια σειρά άγριων εγκλημάτων, που έρχονται στο φως με διαδοχικές αποκαλύψεις και αλλεπάλληλες ανατροπές. 

Ένα βιβλίο όπου η δημοσιογράφος-ερευνήτρια μπαίνει στο στόχαστρο του δολοφόνου, μετατρέπεται σε τιμωρό και δικαιώνει τα θύματα.

Μαύρο πάτωμα του Γιώργου Κοζανιτά
Ωκεανίδα

Ο Σίμος αναλαμβάνει να παραδώσει ένα παράνομο δέμα στο Ναύπλιο.

Η επιλογή του να πει «ναι» στην πρόταση του αφεντικού του θα τον φέρει αντιμέτωπο με όσα πίστευε πως άφησε πίσω του εδώ και καιρό: τις καταχρήσεις, το μοναδικό φίλο που είχε ποτέ, τον αξέχαστο πρώτο του έρωτα.

Σαν να μην έφτανε αυτό, ο θάνατος του φίλου του και μια σκοτεινή απειλή απ’ το παρελθόν θα θέσουν σε δοκιμασία τη σχέση του με την τωρινή του σύντροφο και θα φέρουν στην επιφάνεια τον παλιό του εαυτό που χρόνια τώρα προσπαθεί να θάψει.

Σ’ ένα μυθιστόρημα με πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις, με φόντο ένα συνεργείο αυτοκίνητων στα δυτικά προάστια, ο ήρωας βουτά στο μαύρο πάτωμα και γίνεται ένα με τη βρομιά και το ξεραμένο γράσο.

Δεν αναζητά τη λύτρωση, αλλά την εύκολη λύση.

Το καμίνι του Τάκη Γεράρδη
Κέδρος

Το καλοκαίρι του 2008 η Ελληνοκαναδέζα Ολυμπία Περνέλη επισκέπτεται τη Σύρο. Θέλει να ερευνήσει τα μοναστηριακά αρχεία των καθολικών για να ολοκληρώσει την πανεπιστημιακή της εργασία σχετικά με την ενέργεια των αγαλμάτων και την αλχημεία. Άθελά της μπλέκει με μια διεθνή σπείρα αρχαιοκαπήλων και γίνεται μάρτυρας τριπλού φονικού. Η Ολυμπία τρομοκρατημένη φεύγει για τη Σικελία, όπου θα συνεχίσει τις έρευνές της. Στον Ακράγαντα θα συναντήσει τον συνεργάτη της Λούτσιο Ντολφίνι και ο έρωτας που υπέβοσκε ανάμεσά τους θα φουντώσει. 
Μια σειρά από δολοφονίες στο Παλέρμο, στη Νεβάδα και στην Αθήνα θα αποκαλύψουν τη δράση διεθνών κυκλωμάτων που ανταγωνίζονται για την απόκτηση πολύτιμων αλχημιστικών χειρογράφων. 
Πίσω από τη δαιδαλώδη πλοκή του, "Το καμίνι" είναι ένα μυθιστόρημα εξερεύνησης της απόκρυφης γνώσης. Η ερμητική φιλοσοφία και η αλχημεία, η θρησκεία και η επιστήμη, ο ελληνικός και ο ιουδαϊκός πολιτισμός, το Βατικανό και ο τεκτονισμός, η μουσική, η ζωγραφική και ο χορός, ο Τίμαιος του Πλάτωνα με την αναφορά του στην Ατλαντίδα, ο Μιχαήλ Ψελλός, ο Εμπεδοκλής, ο Πυθαγόρας και ο Αριστοτέλης, καθώς και κάποιες φιγούρες που παραπέμπουν στον Κόμητα του Σεν Ζερμέν είναι μερικοί από τους σταθμούς αυτής της συναρπαστικής αναζήτησης.

Nyos-Η τελετή αθωότητας του Βασίλειου Φ. Δρόλια
Κέδρος

Η ζωή του Ρότζερ βρίσκεται σε κρίση: ο γάμος του καταρρέει, η εξωσυζυγική του σχέση με τη δημιουργό μοντέρνας τέχνης Τζέσικα βαδίζει σε αδιέξοδο, ενώ ο ίδιος αναλώνεται σε μια βαρετή ερευνητική εργασία. Η ευκαιρία για να αλλάξει τη ζωή του παρουσιάζεται όταν μεταβαίνει στο Καμερούν, όπου ξεκινάει μια σειρά μελετών για την επιστημονική αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου στη λίμνη Nyos. 

Ο Ρότζερ αντιμετωπίζει το Καμερούν σαν τουρίστας, αλλά σιγά σιγά η χώρα, αλλά και όλη η Αφρική, πλέκει τη μαγεία της γύρω του και η καθημερινή πάλη για την επιβίωση τον αναγκάζει να αναθεωρήσει την προηγούμενη ζωή του.

Πυκνό στην πλοκή και με δόσεις συνωμοσιολογίας, το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του στις όχθες της μυστηριώδους λίμνης Νyos του Καμερούν αλλά και στο Λονδίνο. Στον πυρήνα της αφήγησης τίθενται ερωτήματα για τις αιτίες του φαινομένου του θερμοκηπίου, για το ρόλο της επιστήμης, για τη φιλοσοφία της τέχνης και τη φύση του έρωτα.

Ο θείος Αβραάμ μένει πάντα εδώ της Έλενας Χουζούρη
Εκδόσεις Πατάκη

Τρεις φωτογραφίες κι ένα χειρόγραφο µε τις χρονολογίες 1931, 1939, 1941-1944 που κληρονοµεί από τη Θεσσαλονικιά γιαγιά της Λούνα, ωθούν την εγγονή Αλίζα να επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέµβριο του 2012. Επίσηµη αιτιολογία για το ταξίδι της εικοσιεπτάχρονης µεταπτυχιακής φοιτήτριας ιστορίας στο Πανεπιστήµιο του Τελ Αβίβ, η έρευνα για το µεταπτυχιακό της µε θέµα "Ο βίος και το έργο του Αβραάµ Μπεναρόγια". Η αλήθεια όµως είναι η επιθυµία της να ανακαλύψει τι κρύβουν τόσο οι τρεις φωτογραφίες όσο και οι χρονολογίες που έχει καταγράψει η Λούνα. Και πραγµατικά κρύβονται πολλά και επώδυνα, τα οποία η Αλίζα ανακαλύπτει σταδιακά και µε δυσκολία. Στο επίκεντρο των ανακαλύψεών της ο µοιραίος έρωτας της Λούνα µε τον αντάρτη Παύλο, ο αιρετικός τρόπος διάσωσής της από το Ολοκαύτωµα, η περιπέτειά της µέχρι να φτάσει στην Παλαιστίνη το 1946. Καθώς η Αλίζα ψάχνει, οι αινιγµατικές χρονολογίες της γιαγιάς της πλαισιώνονται από εικόνες µιας πάλαι ποτέ ευτυχισµένης ζωής στη Salonico, έως την ηµέρα που οι Γερµανοί µπαίνουν στην πόλη. Σ’ αυτές τις εικόνες θέση κατέχει και ο Αβραάµ Μπεναρόγια, καθώς και οι σοσιαλιστικοί εργατικοί αγώνες της Φεντερασιόν στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα στη Θεσσαλονίκη.

Ένα πολυφωνικό, πολυεπίπεδο, διαχρονικό µυθιστόρηµα για τα πολλαπλά πρόσωπα των συλλογικών ταυτοτήτων, της Μνήµης και προπαντός για τη συµφιλίωση και την παραδοχή των όσων κληρονοµούµε από το παρελθόν και καθορίζουν το παρόν µας. Ένα µυθιστόρηµα για το Ολοκαύτωµα της Θεσσαλονίκης και τα φαντάσµατα των χαµένων σεφαραδιτών Εβραίων που κυκλοφορούν έως σήµερα, αδικαίωτα, στους δρόµους της.

Lady Cortisol του Μισέλ Φάις
Εκδόσεις Πατάκη

Η Lady Cortisol (κορτιζόλη ονοµάζεται η ορµόνη του φόβου, του πανικού και της κατάθλιψης) είναι ένα εκτενές, παραληρηµατικό κείµενο, όπου µια γυναίκα απαντά στις εξαντλητικές και καταιγιστικές ερωτήσεις ενός απροσδιόριστου άντρα. 

Εντέλει, ποια είναι αυτή η φωνή που, κατά περίπτωση, συστήνεται ως Μάσα µε τον µπαλτά, Θρασόµυγα, Συνδεδεµένη 7591, Απαντησοµηχανή, Πανσεληνοειδής, Θλιµµένο πτώµα, Αυτή που πίνει καφέ, µπορεί όμως και τσάι, Ριγµένη στο πουθενά, Τεράστιο έκζεµα, Κουτσή µπαλαρίνα, Αστεία πληγή, κυρίως, όµως, Corti; 

Αλλά και ποιος ο ερωτών, µε το αδιάκριτο, αµφίθυµο, απειλητικό, υπνωτιστικό, χαοτικό ερωτηµατολόγιο; Μήπως αµφότεροι είναι φάσµατα µιας νοσηρής εµµονής; Ψυχιατρική συνεδρία, ανακριτική συνθήκη, πειραµατικό εργαστήρι, παραισθητική ή µεταφυσική εµπειρία, ονειρικό παζλ. Κάπου ανάµεσα. 

Ο συγγραφέας, διασχίζοντας µισοφώτιστες ζώνες της µνήµης, της επιθυµίας και της γλώσσας, διασταυρώνει κλίµα και τεχνικές θεατρικού µονολόγου µε υπαρξιακό θρίλερ. Εξοµολογητικός πυρετός, δυστοπικό άγχος, φάρσα της απόγνωσης. Ένα βιβλίο για τη δίψα του άδηλου εαυτού, σε µια εποχή ακραία και µεταβατική.  Μετά το "Aegypiusmonachus" (2001) ο Μισέλ Φάις επιστρέφει και πάλι στη φόρµα της νουβέλας.

Ιδεολογικά ύποπτη της Ελένης Γκίκα
Καλέντης

Μια Ρόζα που είναι κάκτος και ονειρεύεται ιβίσκους, νεραγκούλες και καμέλια ιαπωνική, αυτοκρατορική, μια Ζέλντα που εξακολουθεί να αγαπά ακόμα κι όταν ο εαυτός της χαθεί, μια Λόλα, "έξω ψυγείο, μάρμαρο, πάγος" και μέσα "σκαντζόχοιρος που αιμορραγεί", μια γυναίκα που έγινε αυτί, μια Μύρνα που αδίκως την ψάχνουν, μια Χανελόρε που γίνεται άλλη, αναλόγως του πώς τη βλέπει κανείς, η νεραϊδούλα των flower fairies η αυτοκαταστροφική, μία εργασιομανής και μία εμμονική, μία σύζυγος-Πηνελόπη πιστή, μια έγκλειστη ευτυχής, μία άλλη που επιστρέφει, μια που φοβάται και μια που τραυλίζει και μένει εκεί, ο έρωτας και ο θάνατος, ο χρόνος ίσως, αλλά οπωσδήποτε η ζωή, η καθημερινότητα σαν θαύμα, θητεία και σαν ποινή, μέσα από παράλληλους μονολόγους και υστερόγραφα, ιστορίες άλλοτε θρίλερ και άλλοτε κομεντί, στο σύνολό τους ένας κύκλος με αμφισβητούμενο τέλος και αμφισβητούμενη αρχή.

Είκοσι τρεις ιστορίες για τη γέννηση, τη μοναξιά, τον έρωτα και τον θάνατο, για το πρόσωπο και το προσωπείο, με όλους τους αφηγηματικούς τρόπους, σαν παραμύθι, θεατρικός μονόλογος, εγκιβωτισμένη ιστορία, κινηματογραφική σκηνή: το κατακερματισμένο μυθιστόρημα μιας ιδεολογικά ύποπτης ζωής.
Επειδή το αίνιγμα του άλλου σχεδόν πάντοτε είμαστε εμείς.

Να ονειρευτώ ξανά της Ιφιγένειας Τέκου
Διόπτρα

Ξέρεις τι θα ’θελα, Ρουμπίνα; Να κάνω όνειρα ξανά.
Όχι τίποτα μεγάλα κι εντυπωσιακά.
Από κείνα τ’ άλλα έστω, τα όνειρα "δεύτερης ευκαιρίας".
Αυτά που δεν σε απογειώνουν, όμως σε συντηρούν.
Να τι θα ήθελα, αν γινόταν. Να ονειρευτώ ξανά!

Κέρκυρα, Σεπτέμβριος 1943. Ανήμερα της εορτής του Σταυρού το νησί σημαδεύεται με φωτιά, καταστροφές και απώλειες. Δύο νέοι, άγνωστοι μεταξύ τους μέχρι χθες, τρέχουν να σωθούν από τα γερμανικά βομβαρδιστικά. H μοίρα, όμως, θα τους ενώσει μονάχα για λίγο και μπροστά στη γερμανική κατοχή, τα όνειρά τους θα πάρουν μια απρόβλεπτη τροπή. Δίπλα τους άνθρωποι που τους αγάπησαν και τους μίσησαν πολύ σε ένα περίεργο γαϊτανάκι ανατροπών.
Άραγε είναι εφικτή μια δεύτερη ευκαιρία ακόμα κι όταν όλα μοιάζουν χαμένα, ακόμα κι όταν το κακό παραμονεύει ενώ ο έρωτας μοιράζει τις υποσχέσεις του;

Μια ιστορία γεμάτη όνειρα, προσδοκίες και την ελπίδα πως τελικά όλα είναι πιθανά στη ζωή. Γιατί τα όνειρα δεν είναι για να τα φυλακίζεις ούτε για να τα δαμάζεις, μα για να τ’ αφήνεις λεύτερα να πετάνε από καρδιά σε καρδιά.

Παρεξηγήσεις-Δύο νουβέλες του Βασίλη Σεϊτανίδη
Γαβριηλίδης

Δύο "ιατρικές" ιστορίες σε νοσοκομειακό περιβάλλον. Δύο ιστορίες παρεξηγήσεων που λαμβάνουν χώρα στα νοσοκομεία στα οποία έζησε ο συγγραφέας πενήντα τρία χρόνια.

Στην πρώτη ο κεντρικός ήρωας, διευθυντής κλινικής, εμπλέκεται από παρεξήγηση σε ένα θορυβώδες και ανθρωποφαγικό σκάνδαλο που σχετίζεται με χρηματισμό. Το ανθρώπινο στοιχείο υποχωρεί μπροστά στην επιθετική κακοπιστία. Όταν τα μίντια παρεμβαίνουν, τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο. Η σύγχυση επιτείνεται και δημιουργείται ένα εφιαλτικό σκηνικό για τον πρωταγωνιστή και την οικογένειά του. Η "κάθαρση" έρχεται από εκεί όπου δεν το περιμένει κανείς, δίνοντας έτσι αφορμή για περισυλλογή και αυτογνωσία.

Στη δεύτερη ιστορία η παρεξήγηση αφορά τις σχέσεις δύο συζύγων, οι οποίοι είναι γιατροί και εργάζονται στο ίδιο νοσοκομείο. Η παρεξήγηση κοντεύει να τινάξει στον αέρα τον γάμο του ζευγαριού. Όταν καταλαγιάζει η οργή και η δυσπιστία, η λογική και η βαθιά συζυγική αγάπη βρίσκουν τη θέση τους, αλλά η κάθαρση έρχεται με τραγικό τρόπο, καθώς στη ζωή δεν υπάρχει πάντοτε ο χρόνος να επανορθώσει κανείς.

Η καταστροφή, το τελειωτικό χτύπημα, μπορεί να βρίσκεται μισό βήμα πιο κάτω.

Το μεγάλο όνειρο-Και άλλα, μικρά και μόνα του Κωνσταντίνου Αλσινού
Γαβριηλίδης

Φυσά τόσο γλυκά... 

και φεύγει το μυαλό 

ταξιδεύει, χάνεται 

αλλού αυτό κι αλλού το σώμα. 
 

Μέρη ζεστά, 

στη φωλιά των αναμνήσεων 

πρόσωπα χαμένα 

-είτε έτσι είτε αλλιώς- 

μέρες και νύχτες ανήμερες. 

Αυτά τα μάτια, αυτή η αγκαλιά... 

Να μου τα έφερνε πίσω ο καιρός 

ή να με πήγαινεν εμένα 

στις ημέρες που δε με άγχωναν οι νύχτες...

Πανωραία του Νάσου Βαγενά
Κέδρος

Ένα χρόνο μετά την έκδοση του συγκεντρωτικού τόμου των ποιημάτων του ("Βιογραφία: Ποιήματα 1974-2014", Κέδρος) το νέο ποιητικό βιβλίο του Νάσου Βαγενά είναι το πλέον αυτοβιογραφικό του:

ένα είδος ποιητικού μυθιστορήματος (αποτελούμενου από 60 ολιγόστιχα χωρία), που αφηγείται αναδρομικά, μέσα από τα μάτια ενός μικρού παιδιού, την τραγική ιστορία μιας γυναίκας που έκανε ποίηση χωρίς να το ξέρει,

στη μαρτυρική πόλη της Δράμας του περασμένου αιώνα.