Μουσικό αφιέρωμα στο συμφωνικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη

mousiko-afieroma-sto-sumfoniko-ergo-tou-miki-theodoraki

ΤΕΤΑΡΤΗ, 25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012

Η παρουσίαση των λόγιων μουσικών καταθέσεων του Μίκη Θεοδωράκη κατέχει ιδιαίτερη θέση στις εκδηλώσεις της φετινής καλλιτεχνικής περιόδου του Μεγάρου Μουσικής, το οποίο σε συμπαραγωγή με την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση φιλοξενεί την Πέμπτη 26 Απριλίου, ένα ακόμη αφιέρωμα στο συμφωνικό έργο του μεγάλου ποιητή της μουσικής.

Στη συναυλία του Μεγάρου, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ. θα ερμηνεύσει στο πρώτο μέρος τον «Οιδίποδα Τύραννο» και θα πλαισιώσει τον διακεκριμένο Γερμανό τσελίστα Σεμπάστιαν Χες στην παρουσίαση της Ραψωδίας για βιολοντσέλο, ενώ στο δεύτερο μέρος της βραδιάς η Συμφωνική της Ε.Ρ.Τ. θα παίξει την Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του Άγγλου μαέστρου Τζον Καρού.

Η σχέση του Μίκη Θεοδωράκη με τη συμφωνική μουσική υπήρξε κάτι περισσότερο από ζωτική για τον μεγάλο Έλληνα δημιουργό, όπως φαίνεται άλλωστε από την εκμυστήρευσή του στον Γιώργο Αρχιμανδρίτη, συγγραφέα του βιβλίου «Μίκης Θεοδωράκης: η ζωή μου» (Εκδόσεις Πατάκη, 2011): «Η συμφωνική μουσική αποτελεί το κορυφαίο πνευματικό επίτευγμα της δυτικής σκέψης, ιδιαίτερα των Γερμανών, ισάξιο με την αθάνατη αρχιτεκτονική και το αρχαίο δράμα», αναφέρει ο Θεοδωράκης σε απόσπασμα της βιογραφίας του.

Ο «Οιδίποδας Τύραννος»

Ο Οιδίποδας Τύραννος έχει απασχολήσει δύο φορές τον συνθέτη, ο οποίος υπογράφει δύο παρτιτούρες που αντλούν το θέμα και τον τίτλο τους από τη φερώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή. Το πρώτο έργο, που προορίζεται για ορχήστρα εγχόρδων, γράφτηκε το 1958 και το δεύτερο το 1996 (σκηνική μουσική). Στη συναυλία της 26ης Απριλίου θα ακουστεί η εκδοχή για ορχήστρα εγχόρδων (αρ. καταλόγου 50 [103]), την οποία ο Θεοδωράκης επεξεργάστηκε αρχικώς το 1948 αξιοποιώντας υλικό από το «Σεξτέτο» και από το τρίτο μέρος της «Συμφωνίας σε τρία μέρη».

Η Ραψωδία για βιολοντσέλο και συμφωνική ορχήστρα

Είναι έργο πολύ μεταγενέστερο του «Οιδίποδα». Γράφτηκε στην Αθήνα το 1996 και η πλειονότητα των μουσικών θεμάτων της βασίζεται σε μελωδίες του έργου «Τα λυρικότερα». Δύο χρόνια αργότερα, η εξαμερής Ραψωδία παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στο Μόναχο από τη Συμφωνική της Ουκρανίας υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη με σολίστ την τσελίστα Τατιάνα Βασίλιεβα. Τα σολιστικά μέρη θα αποδώσει στη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της Ε.Ρ.Τ. στο Μέγαρο ο Γερμανός τσελίστας, συνθέτης και παραγωγός Σεμπάστιαν Χες, ένας από τους πλέον επιτυχημένους ερμηνευτές της γενιάς του, ο οποίος είχε την τύχη να θητεύσει κοντά σε μεγάλους βιολοντσελίστες της εποχής μας όπως, μεταξύ άλλων, οι Γιάνος Στάρκερ, Μπόρις Περγκαμέντσικοφ και Μστισλάβ Ροστροπόβιτς.

Η Πρώτη Συμφωνία για Μεγάλη Ορχήστρα (1948-1954)

Το έργο αποτυπώνει τις δραματικές περιστάσεις υπό τις οποίες γράφτηκε και συνιστά αδιάψευστη ιστορική μαρτυρία για την Ελλάδα του Εμφυλίου. Τα πρωτόλεια σχεδιάσματά της ανάγονται στην περίοδο 1948-1950, όταν ο Θεοδωράκης ήταν εξόριστος στην Ικαρία και την Μακρόνησο. Η πρώτη παγκόσμια δόθηκε στην Αθήνα στις 13 Ιανουαρίου 1955 από την Κ.Ο.Α. υπό τον αείμνηστο μαέστρο Ανδρέα Παρίδη και ηχογραφήθηκε από το ίδιο σύνολο αρκετές δεκαετίες αργότερα με τον Ηλία Βουδούρη στο πόντιουμ. Είναι τριμερής –allegro, andante, allegro marcato– και ανήκει στη λεγόμενη πρώιμη περίοδο του Θεοδωράκη.

Πληροφορίες: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα, 210 7282333, στις 8.30 μ.μ., www.megaron.gr , εισιτήρια 11, 20, 28,00 και 40€.