10 συμβουλές για υγιές εργασιακό κλίμα

10-sumboules-gia-ugies-ergasiako-klima

ΠΕΜΠΤΗ, 05 ΙΟΥΛΙΟΥ 2012

Ακολουθούν μερικές απλές συμβουλές για ξεπεράσετε τις εργασιακές μικροκρίσεις και να κάνετε τη ζωή σας στον εργασιακό χώρο, λιγότερο αγχωτική και τελικά πιο παραγωγική.

Οι παρεξηγήσεις και τα προβλήματα επικοινωνίας αποτελούν από τις πιο κοινές αιτίες «αψιμαχιών» στους χώρους εργασίας και οι δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις μεγεθύνονται όταν διαφορετικά στυλ δουλειάς συνυπάρχουν κάτω από κοινή εργασιακή στέγη. Διαφορές γενεών, το προσωπικό στυλ διεύθυνσης, το εκπαιδευτικό υπόβαθρο, καθώς και οι πολιτισμικές διαφορές, είναι όλα πιθανές πηγές παρεξηγήσεων.

Μολονότι οι προστριβές δεν γίνεται να αποφευχθούν πλήρως, δεν είναι ανάγκη να σας χαλάνε τη μέρα ή να γίνονται αιτία αναίτιου στρες. Ακολουθούν μερικές απλές συμβουλές για ξεπεράσετε τις εργασιακές μικροκρίσεις και να κάνετε τη ζωή σας στον εργασιακό χώρο, λιγότερο αγχωτική και τελικά πιο παραγωγική.

1. Να είστε ακριβείς όταν θέτετε στο τραπέζι τα παράπονά σας. Το «Δεν καλούμαι ποτέ στις συσκέψεις» δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο το «Νομίζω πως θα μπορούσα να είχα συμβάλει με αρκετές ιδέες στη σύσκεψη για το marketing την περασμένη Πέμπτη».

2. Αντισταθείτε στην παρόρμηση να εμπλακείτε σε διαμάχες που δεν αφορούν άμεσα εσάς και τις αρμοδιότητές σας. Ακόμη και αν κάποιος έχει ξεκάθαρα αδικηθεί ή φορτωθεί το κρίμα για άλλους, δώστε του το χώρο να επιλέξει εκείνος τον τρόπο που θα το αντιμετωπίσει ή θα το λύσει.

3. Προσπαθήστε να απόπροσωποποιείτε τις διαμάχες. Αντί για μια «εγώ ενάντια σε σένα» νοοτροπία, προχωρήστε σε μία λογική «και οι δύο εναντίον του προβλήματος». Δεν είναι μόνο ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά είναι πιο επαγγελματική, αλλά βελτιώνει και αυτή καθ’ αυτή την παραγωγικότητα και είναι προς το συμφέρον της ίδιας της δουλειάς.

4. Να είστε "ανοιχτοί" και να ακούτε. Το να παίρνετε υπ’ όψιν σας την άποψη του άλλου και να του αντανακλάτε ότι αυτό που σας είπε το προσμετρήσατε, άσχετα αν σας έπεισε ή όχι, είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Αυτό το προτέρημα της δυνατότητας ξεκαθαρίσματος μέσα από το διάλογο, οδηγεί και σε λιγότερες παρεξηγήσεις, καθώς ο απέναντι νιώθει ότι ακούγεται και γίνεται κατανοητός.

Πριν εξηγήσετε τη δική σας θέση, προσπαθήστε να συμπυκνώσετε τι έχετε ακούσει σε δύο προτάσεις. Ξεκινήστε με το «Δηλαδή, αυτό που θες να πεις είναι ότι…» και δείτε με βάση την αντίδραση του άλλου, αν έχετε πέσει μέσα και πόσο στην κατανόηση της θέσης του. Μπορεί με έκπληξη να ανακαλύψετε ότι βρίσκεστε στο ίδιο μήκος κύματος με τον άλλο, αλλά έχετε πρόβλημα στο να επικοινωνήσετε τις ιδέες σας.

5. Μην εμπλέκετε όλη την ώρα τους ανώτερους ιεραρχικά στις διαμάχες και στην επίλυσή τους. Θα δώσετε αμέσως την εντύπωση ότι δεν μπορείτε να επιλύσετε ούτε τα μικρότερα προβλήματα.

6. Αν πρέπει να κάνετε μια εκτεταμένη συζήτηση, συμφωνήστε πρώτα για τον χρόνο και τον τόπο. Είναι άδικο και αντιεπαγγελματικό να αρχίσετε να μιλάτε σε έναν συνάδελφο όταν αυτός είναι με έναν πελάτη ή προσπαθεί να προλάβει μια προθεσμία. Επιλέξτε μια ώρα που θα είστε και οι δύο ελεύθεροι να επικεντρωθείτε στο πρόβλημα και την επίλυσή του. Επίσης, μην απασχολείτε τους υπόλοιπους συναδέλφους σας αν δεν εμπλέκονται στο πρόβλημα και μην συμμετέχετε ή δίνετε αφορμές σε κουτσομπολιά.

7. Περιορίστε τα παράπονά σας σε εκείνους που εμπλέκονται άμεσα στο κάθε θέμα. Να θυμάστε ότι θα πρέπει να διατηρείτε σχέσεις συνεργασίας και όχι προσωπικές και η γνώμη σας για το χαρακτήρα ενός συναδέλφου είναι συνήθως άσχετη. Το να πείτε «έχασε την προθεσμία της περασμένης εβδομάδας», είναι Οk! Αλλά το να πείτε «Αυτός είναι τελείως χαζός», όχι!

8. Να ξεχωρίζετε πότε μια διαφωνία δεν είναι απλή διαφωνία. Εάν προκύπτει διαφωνία για προσωπικούς, φυλετικούς ή άλλους ρατσιστικούς λόγους, ή εάν κάποιος σας συμπεριφέρεται άπρεπα, αυτό δεν είναι διαφωνία, αλλά παρενόχληση. Λάβετε δράση και συζητήστε το πρόβλημα με τον προϊστάμενό σας ή το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού.

9. Καλέστε έναν διαμεσολαβητή αν το πρόβλημα ξεφεύγει από τον έλεγχο, ή εάν το ζήτημα είναι πολύ συναισθηματικό για να επιλυθεί με αμοιβαία συζήτηση. Σε αυτή τη φάση, θα πρέπει να συμμετέχει και ο προϊστάμενός σας.

10. Πάρτε βαθιά ανάσα. Δεν έχει να κάνει οπωσδήποτε με εσάς. Μπορεί να σκέφτεστε ότι πρόκειται για προσωπική επίθεση, αλλά ίσως ο συνάδελφός σας έχει απλά μια κακή ημέρα. Πάρτε μια βαθιά ανάσα και σκεφτείτε πριν μιλήσετε ή απαντήσετε σε ένα κακό σχόλιο ή παρατήρηση. Δε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί ακόμη και η σιωπή να είναι η καλύτερη απάντηση.