Επιστροφή στην κουζίνα;
Η συνήθως χαρωπή σύζυγος, φορώντας μια πεντακάθαρη ποδιά σε μια αστραφτερή κουζίνα και χαμογελούσε ικανοποιημένη καθώς έφτιαχνε σπιτική μαρμελάδα. Σκηνή από ταινία; Όχι πια. Η νέα τάση που κατακλύζει περιοδικά και εφημερίδες θέλει τη νέα γενιά να επιστρέφει στην κουζίνα και στις χειροποίητες γεύσεις!
Το «πλαστικό» φαγητό, το χορτάσαμε. Τα deliveries, έγιναν πλούσια χάρη στις παραγγελίες μας. Το fast food πλέον μας προκαλεί αποστροφή. Τι μένει; Μα φυσικά, η κουζίνα μας. Αυτό το άγνωστο μέχρι πρότινος τοπίο, που για χρόνια εξορίστηκε από την καθημερινότητά μας ως μια ακόμη κατάκτηση του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Όμως, τα χρόνια περνούν. Και μαζί, αλλάζουν και οι καιροί, οι απόψεις, τα ήθη και τα έθιμα. Και έτσι, εκεί που θεωρούσαμε υποτιμητικό, το να ασχοληθούμε με την κουζίνα και την μαγειρική, σήμερα, αναθεωρούμε και ψάχνουμε για παραδοσιακές συνταγές στο διαδίκτυο…
Το «παραδοσιακό» πουλάει…
Του λόγου το αληθές, επιβεβαιώνει το πανίσχυρο Women’s Institute, ένα από τα μεγαλύτερα και πιο ενεργά σωματεία εθελοντισμού με χιλιάδες γυναικεία μέλη στη Βρετανία. Σύμφωνα λοιπόν, με στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα, το Women’s Institute, σημείωσε αύξηση συμμετοχής κατά 60% στα μαθήματα μαγειρικής, που διοργάνωσε πέρυσι.
Αλλά τα εντυπωσιακά στοιχεία δεν σταματούν εδώ. Από τις πιο διάσημες συνταγές που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, είναι οι σπιτικές μαρμελάδες, που οι περισσότεροι πλέον φτιάχνουν στην κουζίνα τους χρησιμοποιώντας φρούτα που καλλιεργούν στον κήπο ή στο… μπαλκόνι τους! Επίσης, σύμφωνα με μια έρευνα, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα YouGov, ποσοστό περίπου 74% των ανθρώπων που ασχολούνται με την κηπουρική και που ζουν στις πόλεις, αντικατέστησαν στις γλάστρες τους, τα λουλούδια με οπορωφόρα φυτά ή ζαρζαβατικά, που καλλιεργούν οι ίδιοι!
Εταιρείες που κατασκευάζουν γυάλινα βαζάκια για την φύλαξη της σπιτικής μαρμελάδας, σημειώνουν πωλήσεις-ρεκόρ ενώ και τα επιμέρους υλικά για σπιτική παρασκευή γλυκισμάτων και φαγητών φαίνεται, πως σημειώνουν αξιοθαύμαστες πωλήσεις.
Οικονομία ή νέα στάση ζωής;
Πολλοί από εμάς, ίσως υπέθεταν, πως η στροφή στην κουζίνα και τη μαγειρική γίνεται για λόγους οικονομίας. Ας πάρουμε όμως δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Στο πρώτο, ας υποθέσουμε, πως θέλετε να καλλιεργήσετε τα δικά σας ζαρζαβατικά και φρούτα. Σκεφθείτε, πόσα χρήματα θα ξοδέψετε για την αγορά γλάστρας και ζαρντινιέρας, σπόρων, χώματος, ελαφρόπετρας για τη γλάστρα, λιπάσματος και ειδικών εργαλείων για να περιποιείστε το φυτό, όταν μεγαλώσει. Σίγουρα, τα τριπλάσια από όσο θα σας κόστιζαν οι τομάτες από το supermarket…
Ας πούμε επίσης, πως αποφασίζετε να φτιάξετε σπιτική μαρμελάδα. Πέρα από τον χρόνο που θα ξοδέψετε στην αναζήτηση της καλύτερης συνταγής, θα σπαταλήσετε και ένα αξιοσέβαστο ποσό για την αγορά των φρούτων της μαρμελάδας, για τη ζάχαρη και τα υπόλοιπα υλικά ενώ θα ξοδέψετε και αρκετή ηλεκτρική ενέργεια βράζοντας τα φρούτα σας… Άρα, μάλλον η οικονομία δεν είναι το ζητούμενό σας.
Γιατί λοιπόν, έχουμε στραφεί στη μαγειρική και στα σπιτικά προϊόντα; Μάλλον, γιατί αρχίζουμε σταδιακά να υιοθετούμε μια νέα στάση ζωής, όπως αποκαλύπτουν οι κοινωνιολόγοι. Η στροφή στην παραδοσιακή μορφή ζωής, που μέχρι σήμερα δεν είχαμε γνωρίσει, με την σπιτική μαγειρική και τα χειροποίητα γλυκά, την καλλιέργεια των δικών μας φρούτων, λαχανικών και ζαρζαβατικών, τη δημιουργία ενός υποτυπώδους κήπου έστω και στο μπαλκόνι μας, αποτελούν έμπρακτες ενδείξεις της ανάγκης μας να ξεφύγουμε από τους ασφυκτικούς και εξοντωτικούς ρυθμούς της καθημερινότητας και να επιστρέψουμε έστω για λίγο στο παρελθόν. Εκεί, που οι ρυθμοί ήταν ήρεμοι και χαλαροί και η ζωή κυλούσε ευχάριστα και αρμονικά χωρίς το άγχος του ρολογιού αλλά με τη γλυκύτητα της προσμονής του πρώτου καρπού, που θα ξεπροβάλλει από το φυτό του μπαλκονιού μας…
ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ







