Ανδρέας Τουτζιαρίδης: «Ένα βασικό κριτήριο στη δουλειά μας είναι η συνέπεια και η αξιοπιστία με κεφαλαία»

andreas-toutziaridis-intercatering
ΠΕΜΠΤΗ, 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023

Ο πρόεδρος της πιο παλιάς εν ενεργείας εταιρείας catering, Ανδρέας Τουτζιαρίδης μίλησε με την Χριστίνα Χρυσανθοπούλου για τον τομέα του, που συνδυάζει το επάγγελμα με την έννοια της προσφοράς.

Στην Χριστίνα Χρυσανθοπούλου / [email protected]

Η ΙnterCatering είναι η πιο παλιά εν ενεργεία εταιρεία catering που αναλαμβάνει εκδηλώσεις σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας. Αποτελεί ambassador της EPCAS (European Event Catering Association), μιας πλατφόρμας επικοινωνίας 70 CEO’s κορυφαίων ευρωπαϊκών εταιρειών event catering, παρακολουθεί τις εξελίξεις διεθνώς, και κρατά τις ισορροπίες εκείνες που χρειάζονται προκειμένου για την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, με διαχρονικότητα.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ανδρέας Τουτζιαρίδης, μίλησε μαζί μας για το παρόν και το μέλλον της InterCatering, τις τάσεις στον τομέα της εστίασης, τις δυσκολίες του χώρου αλλά και τις ανταμοιβές που λαμβάνει από τον κόσμο που συνεργάζεται και εξυπηρετεί.

Μια συζήτηση εφ΄όλης της ύλης για έναν τομέα που εδώ και τρεις δεκαετίες «υπηρετεί» με γνώμονα τη συνέπεια και την αξιοπιστία.

Μιλήστε μας για την εταιρεία σας και τους τομείς δράσης της;

Η InterCatering είναι η πιο παλιά εν ενεργεία εταιρεία catering, μετράει πάνω από 30 χρόνια, και το αντικείμενό μας είναι η παροχή υπηρεσιών catering σε εκδηλώσεις. Δεν έχουμε άλλες δραστηριότητες μαζικής εστίασης και βιομηχανικού catering. Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε παραμείνει αμιγώς στο κομμάτι των events. Αυτό κάνουμε και σε αυτό είμαστε καλοί.

Πώς προέκυψε αυτό;

Μπήκαμε σε μια διαδικασία στο παρελθόν, όπως κάνουν πάρα πολλοί, να καλύψουμε ορισμένα κενά τροφοδοσίας, κυρίως τον χειμώνα, όταν δηλαδή δεν είχαμε τόση πολλή δουλειά, αλλά συνειδητοποιήσαμε ότι η μαζική εστίαση και το βιομηχανικό catering δεν είναι αυτό που μας ταιριάζει. Είναι τελείως διαφορετικό το DNA, η φιλοσοφία, πρόκειται για μια άλλη δουλειά.

Βέβαια στην πορεία είχαμε την τύχη και την πολυτέλεια να εξελιχθεί το πελατολόγιό μας στο εταιρικό κομμάτι, άρα η δουλειά μας έχει μοιραστεί μεταξύ κοινωνικού και εταιρικού catering, γεγονός πολύ σημαντικό, με αποτέλεσμα η εταιρική μας πελατεία να δραστηριοποιείται όλον τον χρόνο, όλες τις μέρες της εβδομάδας.

Σε ποιες περιοχές δραστηριοποιείστε;

Η βάση μας είναι στην Αττική, εδώ τοποθετείται το 90% της δουλειάς μας. Το υπόλοιπο 10% αφορά στα τουριστικά νησιά, αλλά όλα γίνονται με βάση την Αθήνα. Έχουμε βρεθεί βέβαια σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας, ως και ξερονήσια, βουνά, χιονοδρομικά κέντρα, οπουδήποτε μια εταιρεία ή ένας ιδιώτης επιλέξει να πραγματοποιήσει το event του.

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με το κομμάτι του catering;

Υπήρχε μια παράπλευρη οικογενειακή δραστηριότητα στον χώρο των εστιατορίων, που δεν ήταν η βασική μας και η οποία μετεξελίχθηκε. Υπήρχε τότε η ανάγκη για παροχή υπηρεσιών catering υψηλών προδιαγραφών. Γενικότερα το catering εκείνη την εποχή ήταν πάρα πολύ απαξιωμένο. Ο κόσμος το είχε συνδυάσει με το αεροπορικό και βιομηχανικό catering, επομένως στην αντίληψή του δεν ήταν κάτι που θα μπορούσε να εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα.

Αυτό πλέον έχει αλλάξει. Σε μια πορεία 30 ετών έχει υπάρξει μεγάλη πρόοδος. Έχουμε εξελιχθεί και εμείς και οι εταιρείες, αλλά και ο κόσμος, οπότε και στην αντίληψή του είναι πλέον ξεκάθαρο πως αυτό που παρέχουμε αφορά υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.

Πόσο εσείς οι ίδιοι ως εταιρεία με τρεις δεκαετίες στο ενεργητικό της έχετε συμβάλει σε αυτό;

Εκ των πραγμάτων έχουμε συμβάλλει σε αυτή την εξέλιξη, με δεδομένο ότι είμαστε οι πρώτοι στον κλάδο. Αλλά η πρόοδος που σας ανέφερα αποτελεί σημείο των καιρών. Αυτό είναι κάτι που έχει συμβεί διεθνώς. Εμείς ακολουθούμε τις απαιτήσεις του κόσμου, που σημαίνει πως όταν ο κόσμος ζητά πιο υψηλού επιπέδου και προδιαγραφών προϊόν, καλούμαστε να βρούμε τον τρόπο να το κάνουμε. Οι ίδιες οι απαιτήσεις του κόσμου είναι που μας αναβαθμίζουν, οπότε ουσιαστικά διδασκόμαστε όλοι, και ο κόσμος και εμείς.

Η αλλαγή στην αντίληψη του κόσμου δεν πρέπει να ήταν εύκολη διαδικασία…

Παντού, σε όλο τον κόσμο, τα πράγματα στον τομέα μας ήταν πολύ διαφορετικά στο παρελθόν. Στην Ελλάδα βέβαια περισσότερο, γιατί είχαμε ανέκαθεν ισχυρή κουλτούρα φαγητού, κάτι που δεν υπήρχε σε άλλες χώρες, επομένως ήταν πιο δύσκολο να αλλάξει η άποψη του κόσμου. Ωστόσο, όπως σας ανέφερα, η τάση των foodies είναι κάτι το οποίο έχει επικρατήσει παντού και ο κόσμος πλέον ασχολείται πολύ με το φαγητό, βλέπει τηλεόραση, μαγειρικές, σεφ, ταξιδεύει…Εν ολίγοις εκπαιδεύτηκε και μαζί του εκπαιδευτήκαμε και εμείς. Είναι αμφίδρομη αυτή η κατάσταση, γιατί και εμείς από τις απαιτήσεις των πελατών μας εξελισσόμαστε.

Όταν κάποιος μας ζητά κάτι, καλούμαστε να το ψάξουμε, να το υλοποιήσουμε, να το δοκιμάσουμε…Τα πράγματα στον χώρο μας εξελίσσονται γοργά. Αυτό που σήμερα είναι πρωτοποριακό, σε πέντε χρόνια έχει παγιωθεί. 

Σας ζητούν παράξενα πράγματα;

Μας ζητάνε ό,τι μπορείτε να φανταστείτε. Υπάρχει, βέβαια, ο πελάτης που στο ζητά από άποψη και γιατί ξέρει, ειδικά όταν μιλάμε για events με εταιρείες ή διεθνείς οίκους του εξωτερικού που έχουν μια πολύ συγκεκριμένη άποψη για το τι θέλουν. Υπάρχει, ωστόσο, και ο πελάτης που ζητά κάτι από άγνοια. Το πρώτο είναι πολύ ενδιαφέρον, στο δεύτερο το challenge είναι να τον προσγειώσεις. Είναι πάρα πολύ βασικό το ανθρώπινο στοιχείο και αυτή είναι η μεγαλύτερη προσπάθεια που κάνουμε όλοι οι άνθρωποι στην εταιρεία. Η δυσκολία έγκειται στο ότι, παρά την καθημερινή τριβή και την καθημερινή δουλειά, οφείλεις να προσπαθείς πάντα να μπαίνεις στη θέση του πελάτη, να συνειδητοποιείς την συναισθηματική του φόρτιση, πιθανώς την άγνοια, την έλλειψη εξοικείωσης που μπορεί να έχει, την λάθος πληροφόρηση ενδεχομένως. Η επιτυχία είναι αυτή.

Ποιες άλλες προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε;

Η δική μας δουλειά είναι να υλοποιήσουμε μια καλή εκδήλωση. Αυτό που σε κάνει καλό στο τομέα μας και σε διατηρεί σε βάθος χρόνου, είναι η ικανότητα να ανταπεξέλθεις στον αστάθμητο παράγοντα. Όταν πας να κάνεις μια εκδήλωση σε εξωτερικό χώρο, έχεις να αντιμετωπίσεις τον ανθρώπινο παράγοντα, τον καιρό, την κίνηση, οτιδήποτε μπορείτε να φανταστείτε. Έχουν συμβεί πολλές απρόβλεπτες καταστάσεις όλα αυτά τα χρόνια. Εκεί έρχεται να αναλάβει η εμπειρία των ανθρώπων, η ύπαρξη υποδομής, το να διαθέτεις έξτρα φορτηγά, εξοπλισμό, ώστε να μπορείς να καλύψεις το εκάστοτε έκτακτο συμβάν.

Για αυτό σε επιλέγει κανείς. Ένα βασικό κριτήριο που πρέπει να διαθέτουμε στην δουλειά μας είναι η συνέπεια και η αξιοπιστία με κεφαλαία, όχι το περιτύλιγμα.

Ακούει ο κόσμος; Είναι δεκτικός;

Θεωρώ πως ναι. Όταν έχεις μια προσωπική επαφή, τα πράγματα είναι ακόμη πιο εύκολα. Το κακό είναι ότι πλέον, στις μέρες μας η δυσκολία έγκειται στο ότι πολλές φορές δεν υπάρχει αυτή η επαφή από την αρχή, όλα γίνονται κυρίως μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, οπότε κάποιες φορές χάνεται αυτό το πλεονέκτημα της παραπάνω αντίληψης και κατανόησης.

Τι πιστεύετε πως σας κάνει να ξεχωρίζετε στον τομέα σας ως εταιρεία;

Η ποιότητα των προϊόντων και η διαχρονικότητα της ποιότητας. Αυτό είναι που σε κάνει να ξεχωρίσεις, να σε επιλέξει ο κόσμος και να συνεχίσει να σε επιλέγει.

Τι ήταν αυτό που σας έκανε να στραφείτε στο catering;

Δεν ξέρω αν έκανα αυτή τη δουλειά επειδή ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία μου ή αν η συγκεκριμένη δουλειά εξέλιξε μέσα στα χρόνια την αγάπη και την αφοσίωσή μου σε αυτή. Θα έλεγα πως είναι ένας συνδυασμός.

Πόσο έντονο είναι το στοιχείο της φροντίδας στην δουλειά σας;

Η δουλειά μας προϋποθέτει να φροντίζεις την ανάγκη του πελάτη σου, όχι σε επίπεδο σύνταξης ενός ιδιωτικού συμφωνητικού που συνάπτεις μαζί του, αλλά πηγαίνοντας το όλο πράγμα ένα βήμα παρακάτω. Βρίσκοντας δηλαδή την πραγματική του ανάγκη και φροντίζοντας από πριν να την καλύψεις. Αυτή η ανάγκη δεν καταγράφεται.

Ποιες είναι οι τάσεις στην Ελλάδα και τι γίνεται στο εξωτερικό, στον τομέα του catering;

Οι τάσεις γενικά είναι διεθνείς, με την έννοια πως πλέον ο κόσμος είναι ενημερωμένος και γνωρίζει τι συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο. Η δική μας δουλειά ακολουθεί την εστιατορική σκηνή. Ωστόσο, δεν μπορούμε να είμαστε avant garde στον ίδιο βαθμό με ένα εστιατόριο αφού πρέπει να κρατάμε ισορροπίες λαμβάνοντας υπόψη την ποικιλομορφία των καλεσμένων κάθε εκδήλωσης.

Στην Ελλάδα, η βασική διαφοροποίηση που έχουμε είναι ότι διαθέτουμε πολύ έντονη γαστρονομική κουλτούρα που την βρίσκεις μόνο στην Ιταλία και την Γαλλία, γεγονός που κάνει τη δουλειά μας πιο απαιτητική γιατί δύσκολα ο Έλληνας θα ξεφύγει από εκείνα που γνωρίζει και τα χρησιμοποιεί ως μέτρο σύγκρισης. Από την άλλη, είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και ωραίο να προσπαθήσεις ώστε αυτό που έχουμε όλοι ως γαστρονομική και γευστική κουλτούρα να έρθει στο σήμερα, να το παρουσιάσεις αλλιώς, να το κάνεις μοντέρνο, κάτι που απαντάται και στα εστιατόρια σήμερα σε πολύ μεγάλο βαθμό. Εμείς απευθυνόμαστε σε ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό σε ξένους που συμμετέχουν σε κοινωνικά και εταιρικά events. Όταν λοιπόν φτάνουν στην Ελλάδα, έχουν πάρα πολύ έντονα στο μυαλό τους πως θέλουν γευτούν την ελληνική κουζίνα που είναι διάσημη παγκοσμίως. Το στοίχημα το δικό μας είναι να προσαρμόσουμε την γαστρονομική ιστορία και αυτό που έχουμε στο σήμερα, σε τρόπους εξυπηρέτησης πολύ πιο εξειδικευμένους και ιδιαίτερους.

Επομένως, χρησιμοποιείτε και ελληνικές πρώτες ύλες;     

Οι πρώτες ύλες πράγματι είναι κατά κύριο λόγο ελληνικές. Υπάρχουν κάποια πράγματα, κυρίως στα μοσχαρίσια κρέατα, λόγω μικρής παραγωγής στην Ελλάδα που απευθυνόμαστε στο εξωτερικό. Όλα τα υπόλοιπα όμως είναι εγχώρια.

Υπάρχει εξειδίκευση, σε επίπεδο σπουδών, στον τομέα σας;

Ο κλάδος μας απορροφά κόσμο από την ξενοδοχειακή αγορά. Δεν υπάρχει εξειδικευμένος φορέας που να αφορά το event catering. Στο εξωτερικό επίσης αναπτύσσεται τελευταία. Προς το παρόν η δυνατότητα σπουδών υπάρχει μόνο σε διοικητικό επίπεδο, με στελέχη που έχουν σπουδάσει το event management και catering. Σε χαμηλότερες βαθμίδες δεν υπάρχει εκπαίδευση. Ωστόσο, η εταιρεία μας ανήκει στον ευρωπαϊκό σύνδεσμο EPCAS (European Event Catering Association) ως ambassador για την Ελλάδα, κάτι που μας έχει προσφέρει μεγάλη εμπειρία και είχε τεράστιο ενδιαφέρον.

Ως ευρωπαϊκός σύνδεσμος κάναμε προσπάθεια να δημιουργηθεί τμήμα στο ολλανδικό πανεπιστήμιο, και γίνονται ενέργειες, ώστε να ιδρυθεί το πρώτο course για event catering. Εκτιμώ πως θα συμβεί, γιατί υπάρχει μεγάλη ζήτηση, όλο το κομμάτι της εστίασης και του hospitality έχει ανάγκη από στελέχη, επομένως θα σίγουρα θα υπάρξει εξέλιξη και σε αυτόν τον τομέα.

Ποια είναι η εμπειρία που έχετε αποκομίσει ως ambassador;

Όταν δουλεύεις σε έναν μικρόκοσμο, αναρωτιέσαι πώς να είναι τα πράγματα αλλού. Όταν βγαίνεις από τα τοπικά σου όρια, συνειδητοποιείς πως όπου και αν βρίσκεσαι στον κόσμο, είτε διαθέτεις μια εταιρεία που απασχολεί 5 άτομα, είτε είσαι κολοσσός πέμπτης γενιάς, όπως συμβαίνει στην Γερμανία με εταιρείες που κάνουν τζίρο εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, τα προβλήματα, οι ανησυχίες και τα θέματα είναι ακριβώς τα ίδια. Αυτό είναι ανακουφιστικό γιατί αντιλαμβάνεται πόσο εξελιγμένος είσαι και εσύ, συγκρίνοντας τον εαυτό σου με εταιρείες 100-150 χρόνων σε πολύ πιο πλούσιες και μεγάλες αγορές. Έτσι, παίρνεις θάρρος και λες ότι κάτι κάνεις καλά.

Αυτό επιπλέον το εισπράττεις και από τις αντιδράσεις του κόσμου και των πελατών του εξωτερικού.

Η ανταπόκριση του κόσμου είναι εντυπωσιακή γιατί όταν έρχονται οι ξένοι στην Ελλάδα, δεν περιμένουν πως θα βρουν σέρβις πολύ υψηλού επιπέδου και είναι επιφυλακτικοί ως προς το τι θα συναντήσουν. Ευτυχώς αυτό που παρέχουμε ως προϊόν στην Ελλάδα συνολικά είναι πολύ υψηλού επιπέδου και ανεβαίνουμε πολύ στην αντίληψή τους.

Αυτό είναι και το καλό της δουλειάς μας. Είναι αγχωτική αλλά εισπράττεις άμεσα την ικανοποίηση του κόσμου.

Ποιο είναι το όραμά σας;

Δεν θα σας πω κάτι ούτε πολύ μεγαλόπνοο, ούτε πολύ μακρινό. Αυτό που ζητάς και αυτό που θες είναι να βελτιώνεσαι ως εταιρεία, που σημαίνει να είσαι υγιής, να έχεις καλές εγκαταστάσεις, να έχεις καλή ομάδα. Ειδικά αυτό, το να έχω καλούς συνεργάτες, είναι το σημαντικότερο, γιατί μόνο τότε μπορείς να κάνεις τα πάντα. Τα resources, με τον έναν τρόπο ή τον άλλο, τα εξασφαλίζεις. Αυτό που θες είναι μια καλή ομάδα.

Πέραν αυτού, θα ήθελα πάντα η εταιρεία να είναι παρούσα σε όλα τα σημαντικά events της Ελλάδας, να παραμένει ενεργή στον χώρο και να ξεχωρίζουμε ως η πρώτη επιλογή όσων θέλουν να κάνουν κάτι καλό. Τόσο απλά.

Στην δική μας τη δουλειά, το πολύ και το καλό αποτελούν αντίθετες δυνάμεις. Δεν μπορείς εύκολα να κάνεις την δουλειά σε πολύ υψηλό επίπεδο, πραγματοποιώντας μεγάλα ανοίγματα. Η ισορροπία του πόσο μεγαλώνει μια εταιρεία θέλει πάρα πολλή μεγάλη προσοχή. Προτιμάμε λοιπόν να μεγαλώνουμε υγιώς και με ποιοτική δουλειά.