Οι σπεσιαλιτέ και τα μυστικά του σαρακοστιανού τραπεζιού…

oi-spesialite-kai-ta-mustika-tou-sarakostianou-trapeziou

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 04 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011

Αν και η Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτεί την έναρξη της νηστείας, για τους περισσότερους, τα γευστικά έθιμά της ημέρας αποτελούν μια πρώτης τάξης αφορμή για να στρώσουμε ένα πληθωρικό τραπέζι.

Το τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας στήνεται πληθωρικά και γεμίζει με πολλές ελληνικές νοστιμιές. Από τις βασικότερες είναι η λαγάνα, το γνωστό μας πλακουτσωτό ψωμί, που κόβεται εύκολα και συνοδεύεται υπέροχα από την πικάντικη ταραμοσαλάτα. Η ταραμοσαλάτα είναι εξίσου νόστιμη φτιαγμένη με λευκό ή κόκκινο ταραμά και μπόλικο λεμόνι. Τα ντολμαδάκια γιαλαντζί αν και λίγο μπελαλίδικα, αξίζουν τον κόπο. Ειδικά όταν σερβίρονται με πλήρες γιαούρτι και έξτρα λεμόνι, κερδίζουν πολλούς πόντους στο τραπέζι.

Περνώντας στο κυρίως πιάτο του τραπεζιού, τα θαλασσινά και τα όστρακα έχουν τον πρώτο λόγο, αλλά και τα όσπρια δεν πάνε πίσω. Τρυφερές σουπιές με σπανάκι, γιαχνί καλαμάρι γεμιστό με ρύζι, χταποδάκι με κοφτό μακαρονάκι ή απλό ξυδάτο, χούμους, γίγαντες κοκκινιστοί στον φούρνο και αν προχωρήσουμε τη φαντασία και την όρεξή μας ένα βήμα παραπέρα, φτιάχνουμε και μια νόστιμη μακαρονάδα του ψαρά (με όλα τα θαλασσινά και τα οστρακοειδή) ή γιουβέτσι με γαρίδες αντί για κρέας, που ταιριάζει μοναδικά με τα ζυμαρικά.

Φυσικά, δεν πρέπει να λείπουν για κανέναν λόγο από το τραπέζι οι ελιές, τα λαχανικά τουρσί που ταιριάζουν πολύ με όλες τις σαρακοστιανές γεύσεις, η φρέσκοκομμένη ντομάτα, το αγγουράκι, η φάβα και οι βραστές πατάτες με φρέσκο κρεμμύδι.

Ως Έλληνες όμως, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το επιδόρπιο για να κλείσουμε γλυκά το γεύμα μας. Ένας χαλβάς κατσαρόλας με ελαιόλαδο ή μια ταχινόπιτα με μέλι θα ταίριαζαν «γάντι» στην περίσταση. Αν όμως, δεν έχετε όρεξη για… ζαχαροπλαστική, αρκεστείτε σε έναν τυποποιημένο σησαμένιο χαλβά, με σοκολάτα, αμύγδαλα ή σκέτο. Ρίξτε και μερικές σταγόνες λεμόνι πάνω από κάθε φέτα και... μόλις φτιάξατε τον τέλειο «τίτλο τέλους»!

Τα επτά μυστικά για το τραπέζι

Πριν ξεκινήσετε τις ετοιμασίες, λάβετε υπόψη σας μερικά μικρά μυστικά που θα «απογειώσουν» γευστικά την ημέρα σας:

1. Αποφύγετε τις κονσέρβες. Αν και πεντανόστιμες, δεν έχετε κανέναν απολύτως λόγο να αγοράσετε κονσερβοποιημένα προϊόντα. Όλα τα σαρακοστιανά είναι αρκετά εύκολα να μαγειρευτούν και τα χειροποίητα φαγητά έχουν πάντα, άλλη χάρη. Μόνο τα ντολμαδάκια γιαλαντζί είναι ίσως, η πιο χρονοβόρα από τις σπεσιαλιτέ της ημέρας, αλλά αξίζουν τόσο τον κόπο όσο και την επιβράβευση από το «κοινό» σας, μετά την επιτυχημένη τους χώνεψη. Ενώ, λόγω κρίσης τα σπιτικά φαγητά εξοικονομούν και χρήματα από την τσέπη σας.

2. Προτιμήστε τον λευκό ταραμά. Ο κόκκινος ταραμάς είναι αυτός που χρησιμοποιείται ευρύτατα σε εστιατόρια και σπίτια, μάλλον λόγω της χαμηλότερης τιμής του. Παρ’ όλα αυτά, ο λευκός έχει πιο ντελικάτη γεύση. Η αλμύρα αλλά και η γεύση του είναι λιγότερο έντονη, αλλά πολύ νόστιμη και δεν έχει προσθήκη χρώματος στα αυγά του μπακαλιάρου (από τα οποία προέρχεται ο ταραμάς). Προσθέστε κρεμμύδι, βρεγμένο ψωμί, λάδι και μπόλικο λεμόνι, χωρίς επιπλέον αλάτι κι έχετε ένα νόστιμο πικάντικο ντιπ.

3. Γεμίστε το τραπέζι με κάθε είδους λαχανικά. Φρεσκοκομμένες ντομάτες και αγγουράκι, ελιές, κάπαρη και καπαρόφυλλα, λαχανικά τουρσί, παντζάρια βραστά και όλων των λογιών τα πράσινα και χρωματιστά λαχανοειδή θα στολίσουν όμορφα το τραπέζι σας, δίνοντας χρώμα στα πιάτα, ενώ παράλληλά θα σας χορτάσουν πριν προλάβετε να καταναλώσετε τόνους ντολμαδάκια, γίγαντες και ταραμοσαλάτα που σίγουρα θα «πέσουν βαριά» στο στομάχι.

4. Πηγαίνετε πρωί πρωί στον φούρνο για ζεστή και φρέσκια λαγάνα. Η λαγάνα είναι από τις νοστιμιές που τρώμε μια φορά τον χρόνο. Αξίζει λοιπόν να την παραλάβετε νωρίς από τον κοντινό σας φούρνο που ξέρετε ότι την πέτυχε και πέρυσι και να ξεκινήσετε να την απολαμβάνετε από το πρωί, κομμένη με γεωμετρική συμμετρία, σαν καλλιτέχνημα! Αν τώρα, έχετε τον χρόνο και την όρεξη να τη φτιάξετε μόνοι σας, ακόμα καλύτερα…

5. Αγοράστε νόστιμο χαλβά «του μπακάλη». Έτσι λέγεται ο σησαμένιος χαλβάς και τον προτιμώ σε σχέση με τον σαπουνέ (Φαρσάλων). Το σουσάμι από μόνο του περιέχει πολλά θρεπτικά συστατικά και προσφέρει ενέργεια. Προτιμήστε τον χύμα χαλβά από το μπακάλικο ή το super market και όχι τον συσκευασμένο. Έχει άλλη χάρη άλλωστε, όταν τον παραλαμβάνεις στο... χαρτί!

6. Προσοχή στα θαλασσινά που θα αγοράσετε. Καλό είναι, επειδή η ποσότητα θαλασσινών που καταναλώνεται εκείνη την ημέρα είναι πολύ μεγάλη, να προτιμήσετε να αγοράσετε τα θαλασσινά σας έγκαιρα και από ιχθυοπωλείο που γνωρίζετε. Και τα κατεψυγμένα θαλασσινά βέβαια, είναι αρκετά νόστιμα, όχι όμως όσο τα φρέσκα που είναι φυσικά, πολύ ακριβότερα και τα βρίσκετε πολύ δυσκολότερα στην αγορά.

7. Πάρτε το αγαπημένο σας ούζο. Τίποτα δεν ταιριάζει καλύτερα με την νηστεία… από ένα ποτηράκι ούζο. Διαλέξτε για την ημέρα ένα μπουκάλι ούζο που αγαπάτε για να συνοδέψετε τα μεζεδάκια σας και σερβίρετέ το στα χαμηλά στενόμακρα ποτηράκια, με μπόλικο πάγο .

Καλή σας όρεξη!

ΒΑΛΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ

vkanel@clickatlife.gr