Φαγητό: η τελευταία μάχη των φύλων;

fagito-i-teleutaia-maxi-ton-fulon-teleutaia-maxi-ton-fulon

ΔΕΥΤΕΡΑ, 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Η επιλογή του φαγητού αποτελεί πάγια διαφωνία ανάμεσα στα δύο φύλα ή μήπως το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου διαξιφισμού μπορεί να μας οδηγήσει σε έναν διαιτητικό «διαφωτισμό».

Οι φυλετικοί διαχωρισμοί δυστυχώς, δεν έχουν κανένα όριο και βρίσκονται παντού. Αν και στις μέρες μας γίνονται οργανωμένες προσπάθειες ώστε να εξαλειφθούν οι ανισορροπίες, οι διαφορές σε πολλές περιπτώσεις «επιβιώνουν».

Ένα πεδίο πάλης των δύο φύλων είναι και το φαγητό. Για χρόνια τώρα κυριαρχούν οι αντιλήψεις ότι οι σαλάτες και τα διαιτητικά γεύματα αφορούν τις γυναίκες και ότι οι άντρες προτιμούν μεγάλες μερίδες φαγητού και κρέας. Αυτό, όπως εξηγεί η Άλις Άθερτον της Grey Advertising από τη Μελβούρνη, οφείλεται στην προσπάθεια της βιομηχανίας να αναπτύξει προϊόντα με μοναδικά οφέλη για τους καταναλωτές τους.

Μια από τις πιο απλές διαχωριστικές γραμμές που μπορεί να βάλει μια εταιρεία, ώστε να καταλάβει τις ανάγκες του κάθε καταναλωτή, είναι το φύλο. Η Άθερτον εξηγεί στην Sydney Morning Herald, ότι οι γυναίκες άρχισαν να ασκούν μεγαλύτερη επιρροή στην προώθηση και ανάπτυξη ιδιαίτερων για κάθε φύλο φαγητών την δεκαετία του 1980, όταν και άρχισαν να ενσωματώνονται σε μεγάλο βαθμό στην αγορά εργασίας.

Τότε άρχισαν να εμφανίζονται προϊόντα τα οποία συνδυάζουν τόσο την «ευκολία», όσο και την αντίληψη για το σώμα μας, τα οποία ήταν ταυτισμένα με τις (φαλλοκεντρικές) αντιλήψεις για την γυναίκα.

Παλαιολιθική δίαιτα;

Από την πλευρά της η διατροφολόγος Λόλα Μπέρι θεωρεί ότι αυτό το «σχίσμα» αναπτύχθηκε την πρωτόγονη περίοδο του ανθρώπου, όταν οι άνδρες-κυνηγοί είχαν ανάγκη από τροφές πλούσιες σε ενέργεια και πρωτεΐνες. Αν και οι συνθήκες διαβίωσης και εξασφάλισης τροφής έχουν αλλάξει δραματικά και για τα δυο φύλα, η Μπέρι πιστεύει ότι στις μέρες μας μια «παλαιολιθική» δίαιτα έχει ακόμα αξία. Η Μπέρι σημειώνει ότι μια τέτοιου τύπου δίαιτα ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του εκάστοτε οργανισμού.

Οι υποστηρικτές της πιστεύουν ότι η αγροτική παραγωγή και συγκεκριμένα, η ανάπτυξη επεξεργασμένων υδατανθράκων, σακχάρων και αμύλων, είναι υπεύθυνη για τη ραγδαία αύξηση προβλημάτων υγείας. Η αγάπη των ανδρών για τροφές πλούσιες σε ακόρεστα λίπη όπως είναι οι πίτες, οι πατάτες και το fast food, έχει οδηγήσει σε μια αύξηση κρουσμάτων καρδιαγγειακών νόσων, διαβήτη και παχυσαρκίας. Ακόμα και οι περιπτώσεις γυναικομαστίας φέρεται να οφείλεται στην ορμονική δυσαρμονία που προκαλεί η αλόγιστη κατανάλωση μπύρας, η οποία παράγει οιστρογόνα.

«Έξυπνη» αντίδραση

Με την επιδείνωση της υγείας, η στροφή σε πιο υγιεινές τροφές και συνήθειες δεν πρέπει να μας εκπλήσσει. Τα προβλήματα υγείας που προκαλούνται από υποκατάστατα ζάχαρης και άλλα διαιτητικά προϊόντα μπορεί να έχουν τεράστιες συνέπειες, τόσο στον οργανισμό όσο και στις αντιλήψεις μας αναφορικά με την δράση και την αποτελεσματικότητά τους.

Η Άθερτον αναφέρει ξεκάθαρα ότι «όσο πιο διαιτητικό είναι ένα προϊόν, τόσο πιο αφύσικο είναι και τόσο περισσότερο το σώμα μας δεν ξέρει πώς να το μεταβάλει». Η Άθερτον πιστεύει ότι σιγά-σιγά αλλάζουν οι αντιλήψεις και τα στερεότυπα γύρω από τη διατροφή και πλέον, οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως φύλου, αρχίζουν να κάνουν πιο συνειδητές επιλογές στο φαγητό τους, αφού έχουν καταλάβει το «παιχνίδι» των εταιριών. Μεγάλη «χαμένη» αυτού του διαφωτισμού είναι η ζάχαρη, αφού πλέον έχει ξεπεράσει ακόμα και τα λίπη ως πηγή κακού.

Από την πλευρά τους, αρκετές εταιρίες προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα τάξη πραγμάτων και επιχειρούν να προωθήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Το σημαντικότερο βέβαια, είναι ότι πλέον έχουν καταλάβει ότι τα δύο φύλα έχουν διαφορετικές διατροφικές ανάγκες και έχουν γίνει ακόμα πιο αποτελεσματικοί στην καλύτερη προώθηση των αντίστοιχων προϊόντων τους. Βέβαια, όπου υπάρχει ο παράγοντας του κέρδους, η ηθική πάει περίπατο.

Υγεία ίσον ομορφιά; Όχι πάντοτε.

Γνωστή εταιρεία δημητριακών λανσάρει μπάρα ενέργειας, έχοντας ως κοινό-στόχο των διαφημίσεών της τον γυναικείο πληθυσμό. Οι μπάρες παρουσιάζονται ως αναπόσπαστο κομμάτι μιας υγιεινής διατροφής (οπότε «αναγκαστικά» πρέπει να τις αγοράσουμε), αλλά παράλληλα στις διαφημίσεις η ιδέα της υγείας ταυτίζεται με την επιφανειακή ομορφιά.

Η κατανάλωση των συγκεκριμένων προϊόντων αποτελεί τον μοναδικό τρόπο για τις λυγερόκορμες πρωταγωνίστριες να χωρέσουν σε ένα στενό κόκκινο φόρεμα. Το προϊόν αυτό, το οποίο εκμεταλλεύεται την ανασφάλεια των γυναικών για το σώμα τους, υπόσχεται να εξαφανίσει ως δια μαγείας (ή μάλλον σε συνδυασμό με «ισορροπημένη δίαιτα») τα «περιττά» κιλά, τα οποία στην πραγματικότητα μπορεί να μην είναι και τόσο περιττά.

Το τι αποτελεί «ισορροπημένη» δίαιτα και εάν μια μπάρα δημητριακών αποτελεί μέρος αυτής, είναι κάτι το οποίο θα κρίνει ένας διαιτολόγος και όχι ένα γραφείο μάρκετινγκ. Συμπερασματικά, η μεγαλύτερη πρόκληση για το μέλλον θα είναι όχι να αποβάλουμε τους φυλετικούς διαχωρισμούς στην διατροφή, αλλά να αντιληφθούμε ποιες είναι πραγματικά οι διατροφικές μας ανάγκες.